Komt geen co2 uit co2 fles


F

fishy fish

Guest
Ik zit met een probleem. Ik heb een co2 fles gekocht met co2 via marktplaats. Deze werkte niet. Ik dacht eerst dat dit aan de drukregelaar lag, maar na deze vervangen te hebben had ik nog hetzelfde probleem. Nu heb ik de solenoid vervangen maar krijg ik nog steeds geen co2 uit mijn fles.

De druk is 50 bar. De werkdruk 1,5-2bar.
Ik heb nu echt geen idee meer wat er met deze set aan de hand kan zijn.
 
Wanneer je de drukregelaar op je fles zet en je hebt alles aangesloten zie je, wanneer je de kranen open draait, je meters waarden aangeven? Denk je eraan dat de kraan op je fles tegen de klok in open gedraaid moet worden?
 
Als er echt co2 inzit dan zouden zoals Ben al aangeeft de meters moeten uitslaan. Als dat niet zo is zou ik de fles eens heel voorzichtig een klein stukje opendraaien met de drukregelaar eraf en dan moet je gelijk de co2 eruit horen stromen.
 
Als er 50 bar op de meter staat en 1 a 2 bar werkdruk, dan is de CO2 dus al uit de fles, tot in de drukregelaar gekomen. Enige wat ik dan nog kan bedenken is dat het naaldventiel compleet dichtgedraaid is, of verstopt zit?
 
Als er 50 bar op de meter staat en 1 a 2 bar werkdruk, dan is de CO2 dus al uit de fles, tot in de drukregelaar gekomen. Enige wat ik dan nog kan bedenken is dat het naaldventiel compleet dichtgedraaid is, of verstopt zit?
Als er echt co2 inzit dan zouden zoals Ben al aangeeft de meters moeten uitslaan. Als dat niet zo is zou ik de fles eens heel voorzichtig een klein stukje opendraaien met de drukregelaar eraf en dan moet je gelijk de co2 eruit horen stromen.
Wanneer je de drukregelaar op je fles zet en je hebt alles aangesloten zie je, wanneer je de kranen open draait, je meters waarden aangeven? Denk je eraan dat de kraan op je fles tegen de klok in open gedraaid moet worden?

Bedankt alle voor jullie input. Indien het naaldventiel verstopt zou zijn zou dit opgelost moeten zijn met een nieuwe drukregelaar waar een ander naaldventiel op zit. Ik heb de fles opgehad en de slang na het magneetventiel in het water gehouden. Toen kwamen er geen bubbels co2...
Ik heb hieronder wat foto's van de installatie.

IMG_20200325_130625.jpg
IMG_20200325_130611.jpg
IMG_20200325_130605.jpg
IMG_20200325_130559.jpg
 
Heb je ook al gekeken of er bellen uit komen als je het met 10 cm slang aansluit, nog voor het magneetventiel? Wellicht is er ergens een lek of staat je magneetventiel dicht?
 
Heb je ook al gekeken of er bellen uit komen als je het met 10 cm slang aansluit, nog voor het magneetventiel? Wellicht is er ergens een lek of staat je magneetventiel dicht?
Blijkbaar is dit magneetventiel ook niet juist. Ik heb nu direct de co2 slang aangesloten op de bellenteller. Nu doet die het wel. Apart dat ik twee had die het niet deden.
 
Met logisch uitsluiten van mogelijke oorzaken kom je er uiteindelijk! :)
 
Als je de solenoid zonder slangen bekrachtigd...kan je er met je mond lucht door blazen?Zo niet...blaas dan eens van de anderkant er door.
En als je de solenoid niet bekrachtigd.Doe dan de zelfde de test.
Zelfde geld is de solenoid open als je het niet bekrachtigd???

Mvg ronald
 
Als je de solenoid zonder slangen bekrachtigd...kan je er met je mond lucht door blazen?Zo niet...blaas dan eens van de anderkant er door.
En als je de solenoid niet bekrachtigd.Doe dan de zelfde de test.
Zelfde geld is de solenoid open als je het niet bekrachtigd???

Mvg ronald

Volgens mij zegt dat niet zo veel. Veel magneetventielen gaan alleen open als er een druk op staat. Het is dus niet zo dat ze volledig 'open' staan en je er even doorheen kunt blazen.

Magneetventielen die wel echt 'open' staan bestaan wel, maar zijn over het algemeen niet de ventielen die je voor co2 toevoeging gebruikt.
 
Als je de solenoid zonder slangen bekrachtigd...kan je er met je mond lucht door blazen?Zo niet...blaas dan eens van de anderkant er door.
En als je de solenoid niet bekrachtigd.Doe dan de zelfde de test.
Zelfde geld is de solenoid open als je het niet bekrachtigd???

Mvg ronald
Liever niet, hij wordt best heet.
 
Het lijkt me raar als allebeide solenoids kapot zijn.
Het kan...maar...
Heb je de luchtslangen al eens over gezet op de solenoid?Dus die eerst links zat naar rechts....rechts naar links

Mvg ronald
 
Volgens mij zegt dat niet zo veel. Veel magneetventielen gaan alleen open als er een druk op staat. Het is dus niet zo dat ze volledig 'open' staan en je er even doorheen kunt blazen.

Magneetventielen die wel echt 'open' staan bestaan wel, maar zijn over het algemeen niet de ventielen die je voor co2 toevoeging gebruikt.

Een magneetventiel gaat open doordat er spanning op de omliggende spoel staat die zorg dat er een taps pennetjes uit een eveneens taps toelopen gat getrokken wordt. Op zich hoeft daar dus geen druk op te staan. Maar niettemin kan er wel foutief aangesloten worden. Op het ventiel staat een pijl die de CO2 stroomrichting aangeeft. De pijlpunt kant is dan de uitgaande stroom richting de bak. Ts. kan daar nog even naar kijken.
 
Liever niet, hij wordt best heet.
Hij wordt heet maar is niet direct heet. Je kan er dus proberen door te blazen in de richting van de pijl die erop staat. Die stroomrichting moet je ook aanhouden bij het aansluiten van het ventiel. De pijlpunt kant is waar de CO2 uit moet komen. Er staat trouwens keurig in en out op.
 
Het lijkt me raar als allebeide solenoids kapot zijn.
Het kan...maar...
Heb je de luchtslangen al eens over gezet op de solenoid?Dus die eerst links zat naar rechts....rechts naar links

Mvg ronald

Welk merk heb je en niet toevallig van Colombo?
 
Het lijkt me raar als allebeide solenoids kapot zijn.
Het kan...maar...
Heb je de luchtslangen al eens over gezet op de solenoid?Dus die eerst links zat naar rechts....rechts naar links

Mvg ronald
Ik vind het ook heel raar. Ik heb namelijk zo net een luchtpomp op de solenoid gehad en toen deed deze prima zijn werk. Nu heb ik daarna weer de co2 slang erop gehad en komt er geen co2 uit.
 
Een magneetventiel gaat open doordat er spanning op de omliggende spoel staat die zorg dat er een taps pennetjes uit een eveneens taps toelopen gat getrokken wordt. Op zich hoeft daar dus geen druk op te staan. Maar niettemin kan er wel foutief aangesloten worden. Op het ventiel staat een pijl die de CO2 stroomrichting aangeeft. De pijlpunt kant is dan de uitgaande stroom richting de bak. Ts. kan daar nog even naar kijken.
Er bestaan direct en indirect gestuurd magneetventielen.
Indirect gestuurde magneetventiel hebben een klein drukverschil nodig voor goede werking

Ik ben in het verleden ooit de fout in gegaan door een magneetventiel te kopen die dus helemaal niet 'open' gaat als je er geen druk op zet. Maar dat was niet aquarium-hobby gerelateerd.
 
Er bestaan direct en indirect gestuurd magneetventielen.
Indirect gestuurde magneetventiel hebben een klein drukverschil nodig voor goede werking

Ik ben in het verleden ooit de fout in gegaan door een magneetventiel te kopen die dus helemaal niet 'open' gaat als je er geen druk op zet. Maar dat was niet aquarium-hobby gerelateerd.
Hoeveel bar verschil moet ik dan aan denken?
 
Hoeveel bar verschil moet ik dan aan denken?
Geen idee. Dat verschilt. Men noemt dat de benodigde ingangsdruk en is een van de eigenschappen van een magneetventiel
 
Probeer een je slang vanaf magneet ventiel rechtstreeks in de bak te doen dus zonder druppel teler en andere toestanden.
Best mogelijk dat er dan wel co2 door komt.
Had hier eens het zelfde bleek de bellen teller de boos doener.
 
Probeer een je slang vanaf magneet ventiel rechtstreeks in de bak te doen dus zonder druppel teler en andere toestanden.
Best mogelijk dat er dan wel co2 door komt.
Had hier eens het zelfde bleek de bellen teller de boos doener.
Het werkt nu, zonder de solenoid, alleen als ik dit altijd moet doen dan heb ik dus een co2 fles die 2x zo snel leeg gaat.
 
Je kan hem dagelijks met de hand open en dichtdraaien maar ja dat is niet ideaal. Maar om welk merk gaat het dan? Bij de van Colombo zijn meer problemen gemeld namelijk.
 
Je kan hem dagelijks met de hand open en dichtdraaien maar ja dat is niet ideaal. Maar om welk merk gaat het dan? Bij de van Colombo zijn meer problemen gemeld namelijk.
Heb er twee nu. Een van olk en een van bavaria fluidtec
 
Ken ik beiden niet maar zou wel heel raar zijn als beiden defect zouden zijn.
 
Ik vind het ook heel raar. Ik heb namelijk zo net een luchtpomp op de solenoid gehad en toen deed deze prima zijn werk. Nu heb ik daarna weer de co2 slang erop gehad en komt er geen co2 uit.
Heb je de slangen zelf al eens vervangen?
 
Er bestaan direct en indirect gestuurd magneetventielen.
Indirect gestuurde magneetventiel hebben een klein drukverschil nodig voor goede werking

Ik ben in het verleden ooit de fout in gegaan door een magneetventiel te kopen die dus helemaal niet 'open' gaat als je er geen druk op zet. Maar dat was niet aquarium-hobby gerelateerd.

Het is bekend dat die bestaan maar je zal ze in de aquarium CO2 zoetwaterbakken wereld weinig tegen komen. Die drukverschillen zijn dan trouwens heel erg klein.
 

Terug
Bovenaan