Wat is er nieuw

Koppel Laetacara dorsigera

• Onderwerp starter Onderwerp starter Ronald78
  • Startdatum Startdatum
R

Ronald78

Guest
Hoi! Sinds gisteren heb ik een koppel Laetacara Dorsigera in mijn bak. Gisteren bij de lfs leken de 2 niet op elkaar, nu heel erg. Zijn dit wel een mannetje en een vrouwtje?

De eerste 2 foto's zijn ze allebei en de laatste 2 foto's zijn ze ook allebei.

DSC_0417~01.jpg

DSC_0416~01.jpg

DSC_0402~01~01.jpg

DSC_0401~01~01.jpg

eigenlijk is het niet/zo goed als niet te zien als ze niet mooi volwassen zijn
en zelfsnel bij volwassen vissen is het moeilijk te zien
daarom word bijna altijd aangeraden om mete een groepje jonge vissen of een bewezen koppel te starten

Qua ruimte in de bak kan ik er helaas niet nog meer bijzetten. Als het 2 mannetjes of 2 vrouwtjes blijken te zijn, geeft dat problemen qua gedrag?

komt nog bij dat een willekeurige man en vrouw bij elkaar nog geen koppel is.

Volgens mij komt bij dorsigera alleen agressie voor wanneer er een nestje is.
Als beide vissen hetzelfde geslacht hebben zal dat niet gauw gebeuren.

Ik heb trouwens mijn 2 L. dorsigera al anderhalf jaar, het zullen dus volwassen dieren zijn, maar kan niet met zekerheid zeggen welk geslacht ze zijn. Ik vermoed dat ik 2 mannen heb. Als er voor geslachtsonderscheid bruikbare kenmerken zijn, zou ik die graag horen.

Wie weet kunnen we elkaar nog helpen door 2 vissen te ruilen .....

bij volwassen vissen schijnen mannen wat langere puntige rug en aarsvin te hebben ook zijn de vinnen meer geel en bij vrouwtjes zit er wat meer rood in de vinnen
en de dorsale spot (ik weet niet of hiermee de vlek op de rug of in de rug vin word bedoeld) heeft minder scherpe randen

nog even de link naar mijn info bron daar is het misschien makkelijker te lezen vertalen naar het nederlands is soms moeilijker dan het in het engels te begrijpen 😛
http://www.apistogramma.com/forum/threads/id-sex-laetacara-dorsigera-please.14811/

Op foto 1 en 3 lijkt de vis een afgeronde staart te hebben en die van 2 en 4 wat meer puntig?

ik denk dat dat een beetje vertekende foto's zijn want het puntige gaat niet om de staart vin die zijn volgens mij altijd rond

Römer geeft aan:

mannen:
- langere buikvinnen
- kleinere zwarte vlek halverwege de rugvin
- lichter gebouwd
maar geen kenmerk is op zichzelf concludent

bij volwassen vissen schijnen mannen wat langere puntige rug en aarsvin te hebben ook zijn de vinnen meer geel en bij vrouwtjes zit er wat meer rood in de vinnen
en de dorsale spot (ik weet niet of hiermee de vlek op de rug of in de rug vin word bedoeld) heeft minder scherpe randen

nog even de link naar mijn info bron daar is het misschien makkelijker te lezen vertalen naar het nederlands is soms moeilijker dan het in het engels te begrijpen 😛
http://www.apistogramma.com/forum/threads/id-sex-laetacara-dorsigera-please.14811/

Die link had ik al gevonden, maar bedankt!

Volgens mij komt bij dorsigera alleen agressie voor wanneer er een nestje is.
Als beide vissen hetzelfde geslacht hebben zal dat niet gauw gebeuren.

Ik heb trouwens mijn 2 L. dorsigera al anderhalf jaar, het zullen dus volwassen dieren zijn, maar kan niet met zekerheid zeggen welk geslacht ze zijn. Ik vermoed dat ik 2 mannen heb. Als er voor geslachtsonderscheid bruikbare kenmerken zijn, zou ik die graag horen.

Wie weet kunnen we elkaar nog helpen door 2 vissen te ruilen .....

Thanks, mocht het zo zijn dan wil ik best ruilen 😉 Ik weet niet precies hoe oud ze zijn , ik kan wel eens informeren bij de lfs. Daar hadden ze exemplaren die best wel van elkaar verschillen qua kleur en 'opdruk'. Vandaar dat ik daaraan het onderscheid man/vrouw had gelinkt.

Römer geeft aan:

mannen:
- langere buikvinnen
- kleinere zwarte vlek halverwege de rugvin
- lichter gebouwd
maar geen kenmerk is op zichzelf concludent

Domme vraag misschien, maar wie is Römer?
Eén vis is onder bij de aarsvin duidelijk puntvormig, de andere heeft die vorm / contouren daar niet. Is dat een kenmerk?

Als ik de hierboven genoemde kenmerken zie, heb ik waarschijnlijk inderdaad 2 mannen.
Wat ik aanvankelijk beschouwde als "baltsgedrag" zal dan wel onderling imponeren zijn geweest.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan