Koppel maanvis blue diamond?

Hallo allemaal,

Ik wil even iets controleren. Ik heb hier 2 super mooie Pterophyllum scalare blue diamond maanvissen. 1 van +-15cm en 1 richting de 20cm. Nu heb ik die van 15cm al meerdere keren eieren zien leggen in mijn showbak met de grote van 20cm hier steeds bij. Eitjes worden steeds opgegeten (wat logisch is)

Maar even voor de zekerheid wat checken met betrekking tot het geslacht. Op de foto hieronder zie je de 2. De (in mijn ogen "man" op de voorgrond met de bult op het hoofd en de 100%zkr vrouw er achter)

Klopt het dat ik zeg dat het "puntje" bij de aars van de "man", z'n pielemuis (penis) is?

IIk weet dat je het normaal eigenlijk alleen kan zeggen tijdens het paren, maar dit lijkt toch redelijk overtuigend.

Graag jullie mening!

MMet vriendelijke joost
20190614_074313.jpg

Bijlagen

Naja piemels op een maanvis? Wat ik weet is het bij een vrouw zo een bobbel, heeft met leg te maken. Maar ik zie enkel zoiets bij de eerste vis. Dus ik gok dat de voorste een vrouwtje is. Maar durf het niet met zekerheid te zeggen. Maar denk dat een @Jos Hut van deze wereld je meer kan vertellen

TonHageraats

Beheerder
Forumleiding
Bij maanvissen is dat pas te zien als ze klaar zijn om eitjes te gaan afzetten, dan zie je het gedrag van het mannetje welke het vrouwtje pusht om de eieren af te zetten en is de legbuis van het vrouwtje zichtbaar, als ze redelijk gelijk zijn kan je het soms zien omdat het mannetje vaak wat groter is.

Bij maanvissen is dat pas te zien als ze klaar zijn om eitjes te gaan afzetten, dan zie je het gedrag van het mannetje welke het vrouwtje pusht om de eieren af te zetten en is de legbuis van het vrouwtje zichtbaar, als ze redelijk gelijk zijn kan je het soms zien omdat het mannetje vaak wat groter is.
In zijn verhaalnhebben ze meerdere keren eieren afgezet.

Hallo allemaal,

Ik wil even iets controleren. Ik heb hier 2 super mooie Pterophyllum scalare blue diamond maanvissen. 1 van +-15cm en 1 richting de 20cm. Nu heb ik die van 15cm al meerdere keren eieren zien leggen in mijn showbak met de grote van 20cm hier steeds bij.

TonHageraats

Beheerder
Forumleiding
Niet dat ik weet, wel kan je dit aan het gedrag van het mannetje zien dat hij het vrouwtje aan het pushen is vaak net aan de onderkant van de boven vin, gebeurt dit vaker kan je vaak wat beschadigingen op het vrouwtje zien daar, dus dat is dan een kenteken dat het een vrouwtje is.

TonHageraats

Beheerder
Forumleiding
Hier een mooie foto van een vrouwtje met een legbuis zichtbaar.

Hier een mooie foto van een vrouwtje met een legbuis zichtbaar.
Dat is indd een duidelijke foto.

Blijft dit dan ook altijd zichtbaar of trekt dat weer in?

TonHageraats

Beheerder
Forumleiding
Als de eitjes gelegd zijn is deze weer weg, vandaar dat je nauwelijks verschil ziet tussen mannen en vrouwen, buiten de leg periode om.

Ik ben verre van een kenner dus mijn antwoord is zeer relatief. :br:;)
Maar ik zou vermoeden dat de voorste vis een mannetje is op basis van de vorm van het voorhoofd.

Ik vond ook nog onderstaande afbeelding die het verschil van de geslachtsdelen toont. Want als de vissen "in the mood" zijn zie je blijkbaar bij beide geslachten een aanhangsel...

Angelfish.png

Terzijde: het zijn inderdaad zeer mooie exemplaren vind ik!

Aqua(s)chat-room
Help Users
  • No one is chatting at the moment.
  • WJ:
    Direct enorme schoonmaak gehouden, grote waterwissel en uitgebreide snoei beurt. T ziet er weer puuk uit. Alleen t voorraam nog schrobben (niet nu).
    Link
  • WJ:
    Ow; en 61 garnalen (blue velvets waarvan een paar niet blue) geteld.
    Link
  • WJ:
    Halllo John
    Link
  • jessicapilon:
    Moge allemaal
    Link
  • jessicapilon:
    het is lekker koel buiten
    Link
  • DaveB86:
    [COLOR=rgb(177, 205, 217)]Moge John[/COLOR]
    Link
  • DaveB86:
    Ik wil een topic aanmaken om informatie in te winnen over CR garnalen in combinatie met co2 en plantenvoeding. Ik ben benieuwd naar de meningen daarover. Waar zou ik dat topic het beste kunnen aanmaken?
    Link
  • hugop:
    Mogge
    Link
  • jessicapilon:
    Moge beiden en ik zou dat bij garnalen posten Dave
    Link
  • TonHageraats:
    DaveB86 zei:
    Ik wil een topic aanmaken om informatie in te winnen over CR garnalen in combinatie met co2 en plantenvoeding. Ik ben benieuwd naar de meningen daarover. Waar zou ik dat topic het beste kunnen aanmaken?
    Link
  • TonHageraats:
    De hoofdvraag is over garnalen, dus ik zou zeggen in, https://aquaforum.nl/forums/garnalen-kreeften-en-krabben.33/
    Link
  • TonHageraats:
    John en ik zijn het daarover in iedergeval eens :D
    Link
  • Link
  • jessicapilon:
    TonHageraats zei:
    John en ik zijn het daarover in iedergeval eens :D
    Meestal wel gelukkig en anders krijg ik alsnog wel gelijk omdat ik de jongste van de 2 oudjes ben:D:D ;)
    +1
    Link
  • DaveB86:
    haha, nou het topic is er hoor, ik zeg: brand los! :)
    +1
    Link
  • jessicapilon:
    middag allemaal
    Link
  • jessicapilon:
    Hier hebben we een paar flinke buien gehad inmiddels
    Link
  • TonHageraats:
    Goedenavond allen.
    Link
  • jessicapilon: