Koppel of harem?


K

KiMmi

Guest
Beste forumleden,

Wie kan mij helpen, want kom er zelf niet uit...

Ik heb een juwel rio 240 aquarium. Zitten flink wat planten in, stenen, hout, mos en drijfplanten. Heb zwart zand en de achterkant van het aquarium is ook zwart. Verlichting is niet heel sterk dus best een wat donker aquarium. Temperatuur is tussen de 22 a 24 graden.
Visbestand is:
10 corydoras panda
4 corydoras pygmaeus (over uit mijn vorige aquarium)
10 vijfstreepbarbeeltjes
+- 50 vuurgarnalen
1 rots/waaierhandgarnaal
4 appelslakken
4 rabbit snails
1L nummer

Nu ben ik nog opzoek naar een koppel of harem vissen en het liefst voor de bovenlaag. Nu heb ik al eens een harem honing goerami's gehad. Vond ik opzich een leuke opvallende vis. Maar de vrouwen zaten steeds aan mijn slakken. En nu ben ik dus best op mijn slakken en garnalen gesteld. Nu snap ik wel dat als je er vissen in houd er wel eens hier en daar een (baby) garnaal word opgegeten. Dat vind ik ook niet erg, maar er moet dus niet actief gejaagd worden. Wie o wie kan mij helpen?
 
Ik denk dat er beter geïnformeerde gourami liefhebbers zijn, maar ik heb zelf ervan af gezien om een koppel gourami te nemen.
Dit omdat ze tijdens broeden wel vrij territoriaal kunnen worden; al hangt het af per vis hoe heftig dat gaat.

Ook wil ik vuurgarnaaltjes erbij en ik denk persoonlijk dat een gourami toch iets te groot is en waarschijnlijk de garnaaltjes als snack ziet.

Maar, zoals ik al zei, ik heb er geen hands on ervaring mee, heb wat rondgevraagd en ben me aan het inlezen, misschien dat iemand anders betere info heeft;
 
Bedankt voor je reactie.

Ik had er dus zelf een harem honing goerami's bij 1m 2v. Zo ver ik kon zien bleven ze gewoon van de garnalen af. Garnalen waren ook niet schuw geworden met hun erbij. Bleven gewoon door het hele aquarium rond scharrelen. En de goerami's zwommen ook de hele bak door. Alleen bleven de beide vrouwen dus niet van mijn slakken af. Ze bleven ze constant in de voelsprieten bijten. Mannetje keek helemaal niet naar de slakken om. Die was wel wat meer in zijn eigen hoekje boven te vinden. Misschien als ik een koppel had genomen er minder aan mijn slakken zou worden gezeten. Misschien dat ze dan meer met elkaar bezig zouden zijn geweest. Weet niet of er mensen zijn met andere ervaringen met honing goerami's en slakken? M schoen had ik gewoon pech.

Helemaal aan het begin wel diamant goerami's gehad ook 1m 2v. Die bleven wel van de slakken af. Alleen toen had ik nog geen vuurgarnalen. Vond ze alleen in mijn donkere aquarium weg vallen. En het mannetje werd met voeren wat agressief naar de panda's. Toen ik had besloten ook nog vuurgarnalen te willen toch maar weg gedaan.
 
M schoen = misschien :)
 
Aha... dus op zich zouden de honing goerami's wel bij garnalen kunnen, alleen de vraag hoe dat gaat met de slakken.....
Ik blijf topic in de gaten houden, ben ook erg benieuwd!!!
 
De Dermogenys pusillus "Halfsnavelbekje" zou kunnen. Dit is een echte oppervlaktezwemmer en is een vrij makkelijke maar ook aparte vis om te houden, alleen zijn ze niet zo kleurrijk als sommige zwaarddragers, endlers en guppen welke zich ook ophouden aan het oppervlak van het aquarium. Het halfsnavelbekje is vreedzaam naar andere vissen, alleen mannetjes onder elkaar kunnen soms mot hebben maar ook dat valt overigens reuze mee. Ik weet alleen niet hoe ze het doen met jonge vuurgarnalen.

een andere optie is het ringbandsnoekje, dit is een kleinblijvend oppervlakte visje welke zeer vreedzaam is naar andere soorten en ook garnalen wel met rust laat.

Het laatste waar ik zo aan kan denken is een groepje dwergbijlzalmen, deze stellen ook heel weinig eisen aan het aquarium, alleen weet ik dat deze soort zeer lastig te krijgen is in de handel op dit moment.
 
Elke koppel of harem vis die jij denk ik in gedachten hebt zal een garnaal pakken. Wat in de bek past gaat er nou eenmaal in. Bij een blikvanger die in de bovenlaag zwemt kom je toch bij goeramis of betta's uit denk ik zo. Wellicht een killivis ook nog een optie, ik meen dat die ook graag tussen de drijfplanten vertoeven.

Misschien heb je pech gehad met je goeramis en slakken, als je googlet op "gourami with snails" kom je gemixte verhalen tegen, vooral dat het heel erg per individuele vis afhangt. sommigen kijken er niet naar om, anderen vallen continu slakken lastig.

Ik heb overigens ook tig garnalen met dwergcichliden (altispinosa's). Nou die hebben het een week geprobeerd, maar de garnalen zijn ze veel te snel af. Houd er wel rekening mee dat als er een roofvis in de bak zit er een kans is dat je je garnalen veel minder zult zien omdat ze weten dat er iets op de ligt en ze liever verscholen blijven.
 
Ik heb hier bloody mary garnalen, ringbandsnoekjes en 1 betta man zwemmen jn een nano cube 10. (show aquarium in de winkel). De betta toevoegen was een gok met de garnalen maar tot nu toe gaat alles goed.

Maar ik zou wel oppassen met goerami soorten. Die kunnen een garnaal pakken jong of volwassen. Alleen de honinggoerami is mogelijk, die laat volwassen garnalen nog wel met rust.
 
Ook Betta s pakken soms graag garnalen en zelfs een volwassen garnaal:deal:
 
Bedankt voor jullie reacties.

Maar ben niet echt op zoek naar nog een school visje. Nu zit er al een schooltje panda's in en een schooltje vijfstreepbarbeeltjes. Misschien had ik dan gewoon net de pech met de honing goerami's.

Uiteindelijk blijft het gewoon moeilijk om garnalen te combineren met vissen. Heb toen in mijn 60cm aquarium wel altijd een betta man gehad met vuurgarnalen en dat ging wel goed. In de winkel zocht ik dan ook altijd wel de rustigste uit. Kan thuis in je eigen aquarium natuurlijk altijd anders uitpakken. Maar tot nu toe altijd mazzel gehad.

Nu mis ik de betta's wel. Zijn toch een soort van eigen persoonlijkheden. Waar je een band mee krijgt. Merk toch wel dat ik niet zoveel heb met scholen visjes. De panda's vind ik dan wel leuk. Dat scharrelen vind ik erg leuk om naar te kijken.

Nu had ik voor mezelf bedacht om een groepje betta vrouwen te nemen. Na lang wikken en wegen en een zoektocht 6 mooie betta vrouwen gevonden. Was een risico wat ik nam met de garnalen. Maar eenmaal in het aquarium met zijn 6e de jacht op de garnalen in gezet. En de slakken waren ook erg interessant. Dus na het ff te hebben aangekeken ze er toch maar uitgevist en apart gezet. Misschien waren 6 iets teveel van het goede. En zijn de vrouwen toch wat feller dan de mannen. Misschien moet ik dan toch maar opzoek gaan naar een rustige betta man met korte vinnen. Denk dat het voor een lang vinnige man iets teveel zwem ruimte is? Of 2 dames houden en er een man bij zetten?
 

Terug
Bovenaan