Koppel ramirezi vechten


Pepijn95

Member
Lid geworden
25 oktober 2021
Berichten
5
Leeftijd
28
Ik heb sinds een paar maanden een koppel ramirezi. Eerst ging het vrij goed waarbij het koppeltje altijd samen zwom en zelfs een paar keer eitjes hebben gelegd en nestgedrag vertoonde. Maar sinds een paar dagen is het mannetje erg agressief naar het vrouwtje door achter haar aan te jagen zodra hij haar ziet. Het vrouwtje heeft ondertussen ook al wel vale kleuren gekregen door de stress denk ik. Ik heb een sterk beplante bak van 70 liter met genoeg verstop plekken, maar dit helpt helaas niet. Wat kan ik doen zodat ze weer een koppel worden of in ieder geval elkaar met rust laten?
 
Ik heb sinds een paar maanden een koppel ramirezi. Eerst ging het vrij goed waarbij het koppeltje altijd samen zwom en zelfs een paar keer eitjes hebben gelegd en nestgedrag vertoonde. Maar sinds een paar dagen is het mannetje erg agressief naar het vrouwtje door achter haar aan te jagen zodra hij haar ziet. Het vrouwtje heeft ondertussen ook al wel vale kleuren gekregen door de stress denk ik. Ik heb een sterk beplante bak van 70 liter met genoeg verstop plekken, maar dit helpt helaas niet. Wat kan ik doen zodat ze weer een koppel worden of in ieder geval elkaar met rust laten?


Vrouwtje erbij kopen, dit komt vaker voor hoor, dan komen ze elkaar te vaak tegen zonder directe afleiding, met een 2de vrouwtje is de aandacht al weer snel afgeleid.
En nog meer goede schuilplaatsen zoals bijv. een kleine kokosnoot met een flinke opening (wel op letten dat er bovenin een gaatje van 5-6 mm zit, tegen stilstaand water) mooi plantje erop plakken of binden, en dan heb je al iets leuks
 
Vrouwtje erbij kopen, dit komt vaker voor hoor, dan komen ze elkaar te vaak tegen zonder directe afleiding, met een 2de vrouwtje is de aandacht al weer snel afgeleid.
En nog meer goede schuilplaatsen zoals bijv. een kleine kokosnoot met een flinke opening (wel op letten dat er bovenin een gaatje van 5-6 mm zit, tegen stilstaand water) mooi plantje erop plakken of binden, en dan heb je al iets leuks
Hier zat ik ook al aan te denken om 1 vrouwtje erbij te halen. Toen ik het koppeltje kocht zat er ook een 2e vrouw bij, ik had dus 2 vrouwtjes en 1 mannetje. Het huidige vrouwtje joeg echter het andere steeds weg (zelfde gedrag als mannetje nu bij vrouwtje laat zien). Dus ik had 1 vrouw terug gebracht naar de winkel omdat ik kon zien dat er 1 koppel was gevormd. Nu ben ik bang dat dit straks weer gaat gebeuren. Leuke tip als schuilplek! Heb al 2 boomstammetjes waar ze in kunnen, maar mijn ramerezis hebben niet echt interesse in dit soort schuilplekken.
 
Ze houden wel van iets als een soort (horizontaal holletje), zo'n boomstammetje werkt ook als zou je het dan es plat moeten proberen :D
 
Ik heb een week of 2 geleden onderstaande boomstammetjes geprint. De rechter wordt veelvuldig gebruikt voor het vrouwtje Apistogramma Macmasteri.
Van de linker heb ik er een stuk of 3 in de bak liggen, maar die worden alleen bezocht door nieuwsgierige cory's of flavatra's. Koppeltje Ramirezi is nog niet in de boomstammetjes geweest (wellicht vinden ze het te klein....
img_20211017_185457-jpg.332741
 
Leuk hoor..

Boomstammen printen..
En waarom horen we dat nu pas HAHAHAHAHAHAHAHAHA

Zie ik trouwens maar 1 opening ??
 
Ja, klopt. Er is geen 'achterom' ;). Dat is namelijk een stuk lasterig, zo niet onmogelijk, om te printen.
Uiteraard kan de achterkant eraf gezaagd worden, maar de Macmasteri vind het geen probleem...
 
Dat het water er niet stil in komt te staan..
maareuh er is toch wel een gaatje in te boren ?
 
Ah voor stilstaand water...ja, dat is een goede!
Gaatje boren is geen probleem, zal dat eens doen, maar eerst even afwachten of er familie-uitbreiding komt bij de Macmasteri, het vrouwtje is nogal dominant en schijnt nu ook de paai-kleuren te hebben.
 
Ah voor stilstaand water...ja, dat is een goede!
Gaatje boren is geen probleem, zal dat eens doen, maar eerst even afwachten of er familie-uitbreiding komt bij de Macmasteri, het vrouwtje is nogal dominant en schijnt nu ook de paai-kleuren te hebben.

Bijzonder fraaie beestjes, geniet van het uitzicht :love:
 
Ze houden wel van iets als een soort (horizontaal holletje), zo'n boomstammetje werkt ook als zou je het dan es plat moeten proberen :D
Ik gebruik een aantal verstopplekken zoals je kunt zien op de foto. Helaas wordt er weinig gebruik van gemaakt door de ramirezis...
 

Bijlagen

  • 20211026_104816.jpg
    20211026_104816.jpg
    480.2 KB · Weergaven: 147
Dat onderste ding zou het wel moeten zijn, ziet er perfect uit :love:
 
Zou het ook kunnen helpen om het mannetje een paar uur apart te zetten, om hem vervolgens opnieuw bij het vrouwtje te plaatsen?
 
Naah niet echt, en moet je ook niet willen, die Ramies zijn behoorlijk kwetsbaar geworden door de kweek, kunnen niet zoveel hebben
Maareuh, plaats es een hele foto van de bak, en is je achterkant open ?
 
Naah niet echt, en moet je ook niet willen, die Ramies zijn behoorlijk kwetsbaar geworden door de kweek, kunnen niet zoveel hebben
Maareuh, plaats es een hele foto van de bak, en is je achterkant open ?
Achterkant is inderdaad open. Zou het helpen om de achterkant af te dekken? Ps: ik moet hoognodig eens gaan snoeien šŸ˜…
 

Bijlagen

  • 20211101_090931.jpg
    20211101_090931.jpg
    440.8 KB · Weergaven: 137
Gewoon es een vuilniszak aan de achterkant plakken met een plakbandje.. kun je zo zien of dat wat rust geeft..

Je plantjes doen het prima, altijd fijn
 

Terug
Bovenaan