Korrelgrootte filterzand


Gertcl

Member
Lid geworden
20 januari 2021
Berichten
8
Leeftijd
47
Ik ben aan het plannen om een gezelschapsaquarium (240l) op te starten. Aangezien ik er ook zeker een schooltje corydoras in ga houden, is grind als bodem uitgesloten. Ik twijfel echter nog om filterzand of zwart aquasand van Hornbach te gebruiken. Ze worden allebei wel aangeraden en ik vind beide ook wel mooi.. Ik vroeg me echter af van filterzand kan je enkele verschillende maten korrelgroottes krijgen (0,4-0,8mm, 0,71-1,25mm en 1-2mm), welke is hiervan de meest gangbare of de beste korrelgrootte?
En mijn tweede vraagje, maakt die korrelgrootte een wezenlijk verschil naar onderhoud toe? Ik heb onlangs ergens van iemand gelezen dat ze het onderhoud van het aquasand (korrelgrootte 0,4-0,8mm) zeer moeilijk vond omdat ze het bij het hevelen steeds het zand mee opzoog. Ik weet natuurlijk niet of dit aan het zand of aan de persoon in kwestie lag :)
 
Als het gaat om filterzand kiezen de meesten hier voor de kleinste en de middenmaat, dus de eerste twee die je noemde. Wellicht dat de kleinste korrel nog net wat "fijner" (ahum) is voor de kleinere bodembewoners dan de middenmaat. En de meest grove is dan weer het makkelijkst voor plantenwortels.

Ik heb hier zelf de 0,4-0,8 in filterzand, en in een andere bak het aquasand met zogenaamd dezelfde maat; die is echter nog een slagje kleiner dan het filterzand. Ik begrijp wel wat die persoon bedoelde met dat het afzuigen bij aquasand lastiger is; ik merk zelf ook dat er sneller iets meekomt als je net wat te laag zit met de slang. Bij filterzand is dat al minder.

Maar heb je een goede watercirculatie en een al langer draaiend systeem, dan is er vaak (hangt ook af van meer technische factoren) niet of nauwelijks een noodzaak om de bodem nog te stofzuigen. Is althans mijn ervaring. Afval raakt dan vanzelf afgebroken.
 

Terug
Bovenaan