Korte en domme vraag over doorvoer!


Frank0

Well-known member
Lid geworden
1 januari 2020
Berichten
238
Leeftijd
49
Net de kweekbakken binnen (zal dat topic zsm bijwerken), maar een domme vraag over de doorvoer:
Aan de onderkant (dus buiten de bak) zit een klemdoorvoer en dat past prima. Maar aan de binnenkant zit er wel 2 mm speling tussen de buis en de doorvoer? Daar moet dus iets tussen of zo? Hier moet een standpijp als overloop staan, maar zo lekt alles er door? Wat doe ik verkeerd?

8CFC71FB-D37C-4EEE-A7B0-15CD4082D9A5.jpeg
BEDF3E59-EE21-42BE-9358-3CA763D02D86.jpeg
 
welke doorvoer heb je gekocht?
heb je een linkje
 
Nee, heb ze laten leveren bij de bakken. Maar zo te zien een “standaard” 32 mm doorvoer?

hij ziet er EXACT zo uit:Link
 
Past er toevallig ook geen 32mm hulpstuk in? dus een bochtje, knietje, sok ect.
Is de binnenkant wel glad en zit er geen schroefdraad?
 
Met de klem aan de onderkant maak je de doorvoer op de buis waterdicht.
De kier tussen de buis en de doorvoer aan de bovenkant is normaal.
Ik zal morgen ff een foto schieten voor je, m’n vissen slapen inmiddels al
 
Past er toevallig ook geen 32mm hulpstuk in? dus een bochtje, knietje, sok ect.
Is de binnenkant wel glad en zit er geen schroefdraad?

Nee, dat past niet. Ik kom er achter dat dat een 1 1/4 inch doorvoer is, dus die 32 mm gaat niet passen. Terwijl het wel een 32 mm doorvoer heet.... Echt heel stom. Heb nog geen idee hoe ik hier een standpijp van moet maken. Er moet een tussenstuk tussen en vervolgens iets waardoor ik een afneembare standpijp kan maken. Stomme is dat dit speciaal voor dit doeleinde gemaakt is... Ik snap er geen fluit van!

Met de klem aan de onderkant maak je de doorvoer op de buis waterdicht.
De kier tussen de buis en de doorvoer aan de bovenkant is normaal.
Ik zal morgen ff een foto schieten voor je, m’n vissen slapen inmiddels al

Dat eerste snap ik en ik krijg die klem ook prima aan de 32 mm buis, maar die doorvoer aan de binnenkant is het probleem. Ik hoop dat jij me kunt zeggen hoe het moet. :). Fotootje welkom!
Die kier is voor mij een groot probleem omdat de doorvoer in de bodem zit en ik een standpijp moet maken als overflow... Nu lekt alles er langs.... Daarnaast moet die pijp uiteraard ook afneembaar zijn.
 
Zit er wel een rubber knelring in?
 
kan je die 32 mm er niet wat dieper insteken zodat je hier in de bak mee verder kunt.
voor 32 mm ziin er moffen met rubber manchet te koop manchet mof
 
Zit er wel een rubber knelring in?
Ja, aan de buitenkant wel, dat is geen probleem. Aan de binnenkant is het een open buis en daar zit nou net het probleem

kan je die 32 mm er niet wat dieper insteken zodat je hier in de bak mee verder kunt.
voor 32 mm ziin er moffen met rubber manchet te koop manchet mof
Dat heb ik niet geprobeerd. Ik snap wat je bedoelt, maar dan kan ik niet de buis er aan de binnenkant uit halen om de bak leeg te laten lopen. Ik moet een aansluiting hebben waarbij wel de buis er af kan halen
 
Met de klem aan de onderkant maak je de doorvoer op de buis waterdicht.
De kier tussen de buis en de doorvoer aan de bovenkant is normaal.
Ik zal morgen ff een foto schieten voor je, m’n vissen slapen inmiddels al

Ik geloof dat ik nu pas snap wat je bedoelt, tuinkabouter.... Maar dan lekt toch alles langs de onderkant van de buis dat gat in? Die buis staat is dan immers gewoon los in te wiebelen?
 
De 'pakking' aan de binnen en buitenkant sluit dat toch af, en dan maakt die kier toch niet meer uit?
 
De 'pakking' aan de binnen en buitenkant sluit dat toch af, en dan maakt die kier toch niet meer uit?

nee hoor. Als ik die 32 mm buis er in zet, dan wiebelt hij gewoon los in dat gat. Dan loopt het water zo weg het riool in.... Of begrijp ik je verkeerd? Vergeet niet dat die pakking van de klemdoorvoer aan de onderkant al aan het riool zit. Aan de aquariumkant zit geen enkele mogelijkheid iets vast te zetten.
 
tusden de wartel, de buis en de doorvoer zelf, moet aande buitenkant ook een conische dichting zitten (wit silicone achtig).
Deze moet met de spitse kant in de doorvoer.
De wartel goed aandraaien zorgt voor een waterdichte verbinding tussen doorvoer en buis.
 
Ooh ik begrijp jou verkeerd. Het lekt dus niet naar buiten de bak maar het lekt om de standpijp door de doorvoer heen zo de rioolpijp in? Dat is inderdaad niet handig maar helaas weet ik de oplossing ook niet.
 
tusden de wartel, de buis en de doorvoer zelf, moet aande buitenkant ook een conische dichting zitten (wit silicone achtig).
Deze moet met de spitse kant in de doorvoer.
De wartel goed aandraaien zorgt voor een waterdichte verbinding tussen doorvoer en buis.
Ja dat klopt en dat werkt perfect, maar dat is de buitenkant van de bak. Ik heb het over de binnenkant. Daar zit niks. Alleen een te groot gat voor mn 32 mm buis. Daar moet een afneembare buis in die als standpijp / overloop dient. Die kan ik wel los in het gat steken, maar dan loopt al het water langs de zijkant het riool in
 
Ooh ik begrijp jou verkeerd. Het lekt dus niet naar buiten de bak maar het lekt om de standpijp door de doorvoer heen zo de rioolpijp in? Dat is inderdaad niet handig maar helaas weet ik de oplossing ook niet.
Juist! :)
 
F8E7AC5F-A448-4B7A-9BCA-E068666B58E0.jpeg

De buis die je ziet is de nood overloop, de normale zit lager omdat ik de gehele overloop leeg wil kunnen hebben als ik er iets in of aan moet doen.
Op mijn noodoverloop buis staat een mof met nog een buis erin om de hoogte van de noodoverloop te regelen
 
Ter illustratie: Hier hebben we het over. D1 = 32 mm en D3 is 1-2 mm breder. Daar loopt het water langs weg....
1591437268601.png
 
Laatst bewerkt:
De buis die je ziet is de nood overloop, de normale zit lager omdat ik de gehele overloop leeg wil kunnen hebben als ik er iets in of aan moet doen.
Op mijn noodoverloop buis staat een mof met nog een buis erin om de hoogte van de noodoverloop te regelen

Juist, maar het water loopt toch gewoon langs die rand langs de buis het riool in?? Daar zit toch ruimte tussen de buis en de doorvoer? Die buis staat toch gewoon los te wiebelen?
PS: edit: Of loopt de buis die ik hier zie verder DOOR de klemdoorvoer? Want dan snap ik het! Maar dan is die buis dus niet afneembaar om het water weg te laten lopen? Mijn bak heeft maar één gat. Er moet dus een rioolaansluiting aan de klemdoorvoer onder, maar in de bak moet een afneembare pijp zitten die dient als overloop en afneembaar zijn om de bak leeg te laten lopen,
1591437352026.png
 
Laatst bewerkt:
Nee de buis zit inderdaad in een vaste opstelling.
Jij wilt dus 2 functies op 1 gat?
Je normale overloop en je riool aansluiting voor het verversen van je water?
 
Nee de buis zit inderdaad in een vaste opstelling.
Jij wilt dus 2 functies op 1 gat?
Je normale overloop en je riool aansluiting voor het verversen van je water?

Ja dat was inderdaad de bedoeling. Maar ik begrijp je nu wel helemaal.... :). Jij praatte over één enkele buis die vanuit je bak helemaal doorloopt, dóór de klemdoorvoer naar buiten. En ik had het over 2 stukken pvc. Eén tót de klem en één afneembare vanuit de bak. En dát gaat dus niet.

Althans, niet zonder allemaal tussen- en koppelstukken ben ik achter...

Desalniettemin dank voor het duidelijk maken, Tuinkabouter!
 
Jah je kan dan een T stuk gebruiken eronder.
En dan wat knutselen met verloop ringen.
@Canon heeft ook zo’n constructie toegepast misschien dat je ff bij hem kan spieken
 
Ja, aan de buitenkant wel, dat is geen probleem. Aan de binnenkant is het een open buis en daar zit nou net het probleem


Dat heb ik niet geprobeerd. Ik snap wat je bedoelt, maar dan kan ik niet de buis er aan de binnenkant uit halen om de bak leeg te laten lopen. Ik moet een aansluiting hebben waarbij wel de buis er af kan halen

nee die mof zet je aan de binnenkant en trek je er samen met de buis af
 
nee die mof zet je aan de binnenkant en trek je er samen met de buis af
Ja ik snap wat je bedoeld.... zal ik eens over nadenken! ??
 
BB58DD2C-B0CE-48E7-8D9F-6252235EE116.jpeg
 
Dat is idd hoe je dat doet.
Als je die knie vervangt voor een T stuk en die zo plaatst |- dan kan je in de onderste opening een verloopring lijmen voor een kleinere binnenbuis die je gebruikt voor je verversingen
 

Terug
Bovenaan