koud wit, warm wit en RGB, hoeveel heb je van wat nodig


mjgroep

Well-known member
Lid geworden
17 november 2020
Berichten
103
Leeftijd
57
Locatie
heerhugowaard
Hallo Allemaal,

Advies over licht hoeveelheid
bak: 160x55x60 (waterhoogte 55)

ik wil genoeg licht hebben voor veel planten, ik kan altijd weer dimmen (tc420)

Mijn idee is ledstrips van 1,50 meter te gaan gebruiken
3x koud wit
2 x RGB

maar zit te twijfelen over warm wit, hebben de vissen / planten hier nog wat aan of is het meer voor ons mensen om een zachte sfeer te creeeren?

kan met gemak 2x warmwit kwijt maar wat is het nut van warm wit naast de ochtent en avond sfeer te creeren

graag advies:
2 of 1 x warm wit en waarom

Hoor graag jullie advies
 
RGB leds zijn leds die de kleuren Rood, Groen en Blauw bevatten die gemixt kunnen worden tot allerlei andere kleuren. Waarschijnlijk schrijf ik dit ten overvloede en weet je dit wel. Maar ik schrijf het toch even op voor een goed begrip. In wit zitten namelijk ook alle kleuren die we kennen. Vroeger op school, tijdens biologie lessen liet de docent al vaak licht door een prisma vallen die dit zichtbaar maakte. (Zie foto 1) Nu het verschil tussen koud wit en warm wit. Koud wit heeft in het wit meer blauw zitten waardoor wij het als helderder witter dan wit zien. Toen onze Oma's vroeger de was witter wilden hebben werd er al een zakje blauw toegevoegd zodat het witter en dus schoner leek. Warm wit heeft in haar kleurenspectrum meer rood zitten, wij zien de kleur dan als ietwat gelig. Maar eigenlijk is het helemaal niet interessant hoe wij kleuren zien maar het gaat erom wat planten met die kleuren doen. En planten ervaren, "zien", kleuren heel anders. Rood is een belangrijke kleur voor planten die ze echt nodig zijn om te groeien, blauw ook maar in mindere mate. (Foto 2) Rood dringt in water veel minder diep door dan blauw. Daarom zetten we een rood witte led balk vaak achterin, daar staan veelal hogere planten. Voorin zetten we vaker blauw wit led licht, daar staan immers de lagere planten. Strips zijn vaak niet van de beste kwaliteit, ze kunnen ofwel de intensiteit niet bieden die planten vragen of de kwaliteit is te laag. Rgb strips heb je weinig aan, ze bieden sowieso al de helft aan licht intensiteit mogelijkheden van de witte exemplaren. Ik zou kiezen voor een goede kwaliteit lichtbalken. Het beste voor planten is om licht te hebben met een Kelvinwaarde van rond de 4500 Kelvin. (Zie foto 3) De benodigde lichthoeveelheid, je bedoelt denkelijk de intensiteit, die nodig is hangt helemaal af van de planten die je zou willen. Mijn advies is altijd neem overwaarde. Nu denk je misschien ik ben niet veel nodig maar dat kan veranderen en dan zou je weer moeten investeren wat alles extra duur maakt. Doe het in een keer goed!
naamloos.pngpar-lichtspectrum-planten-licht.jpgInfrarood-Ultraviolet Mobile.jpg
 
Hallo Benvo,

Dank je wel voor je bericht.
Ik heb nu voor mijn bijde bakken (ook 55cm waterhoogte) ledstrips bij ledstripkoning gehaald, dit is me altijd goed bevallen en de planet groeien als een jekker. Daarnaast ook wel goed te programereen (met een beetje uitvogelen ;-) )
Ik heb het gevoel dat heel veel fabrikanten erg snel zeggen dat hun leds het beste zijn maar technisch gezien komt er een bepaald hoeveelheid licht uit (lux) dat voor bijna alle leds toch wel ongeveer het zelfde zijn, of je moet 230 VAC ( lees bouwlamp) op een led gaan zetten en die bestaan er volgens mij (nog) niet :D

Ik weet dat blauw dieper komt omdat als je duikt en steeds dieper gaat dat voorbij de 7/10 meter alleen nog een blauw achtige gloed over is. Dit is de breking van het licht door het water ;-)

om toch eens te gaan kijken;
Wat voor advies heb je mbt goede kwaliteit lichtbakken die me niet meteen 500 achteruit zetten
 
Hallo Benvo,

Dank je wel voor je bericht.
Ik heb nu voor mijn bijde bakken (ook 55cm waterhoogte) ledstrips bij ledstripkoning gehaald, dit is me altijd goed bevallen en de planet groeien als een jekker. Daarnaast ook wel goed te programereen (met een beetje uitvogelen ;-) )
Ik heb het gevoel dat heel veel fabrikanten erg snel zeggen dat hun leds het beste zijn maar technisch gezien komt er een bepaald hoeveelheid licht uit (lux) dat voor bijna alle leds toch wel ongeveer het zelfde zijn, of je moet 230 VAC ( lees bouwlamp) op een led gaan zetten en die bestaan er volgens mij (nog) niet :D

Ik weet dat blauw dieper komt omdat als je duikt en steeds dieper gaat dat voorbij de 7/10 meter alleen nog een blauw achtige gloed over is. Dit is de breking van het licht door het water ;-)

om toch eens te gaan kijken;
Wat voor advies heb je mbt goede kwaliteit lichtbakken die me niet meteen 500 achteruit zetten
Leds hebben zeker niet allemaal dezelfde lichtsterkte en er bestaat ook een enorm verschil in kwaliteit. Tot drie keer toe heb ik leds gehad boven een kweek bak van dezelfde leverancier als waar jij kocht. Allemaal hebben ze het geen jaar overleeft, steeds meer leds lieten het afweten. Boven mijn (planten-) bak heb ik balken van JMB waar nog nooit een led van stuk gegaan is. Ik heb ze al jaren. Boven mijn bak heeft elke led iets meer als 100 lumen qua intensiteit. De nieuwe led balken (versie 2.0) bieden zelfs 160 lumen per led.

Bij de ledstripkoning zie ik ook heel rare technische specificaties. Zo staat er op onderstaande pagina dat er 900 lumen lichtsterkte geboden word. Maar er staat dan verder niets bij. Op deze pagina wordt een ledstrip aangeboden van 10 cm. tot 50 cm. Dus 900 lumen per 10 cm.? Of per 50 cm? Of misschien zelfs per meter of per 10 meter? Bij mijn balken weet ik dat ik 2700 lumen per 90 cm. heb. Gewoon omdat dit heel precies en nauwkeurig gegeven is. Bij jouw aanbieder kan je hier dus niks mee. Dat is een beetje zoals alle aanbieders doen die eigenlijk niet al te nauwkeurige opgaven willen bieden waarvan mensen de kwaliteit zouden kunnen afleiden. Wat niet wegneemt dat jij moet doen wat je goed dunkt, uiteraard!

 
Hallo Benvo, het is en beetje wikken en wegen, heb net even gekeken naar jouw JMB balken, zijn er profi uit maar dat is ook wel heel wat anders, dit is seriues geld uitgeven, 1 balk wit blauw ben je 190 euro kwijt,
Voor zover jij weet , is 1 balk aan wit blauw genoeg voor een aquarium van mijn grootte?
Als ik er dan een RGB bij kan koopen dan zou ik wel wat duurder zijn dan wat ik van plan was maar dit is nog te tillen.
Als 2 wit blauw balken met een rgb balk zou hebben van 1,50 dan wordt het een beetje oeps ( 3x190 euro)
Ik zag wel dat je het kan programeren met een TC420
 
Ik ben het met Benvo eens: als je niet beperkt wil worden in je plantenkeuze, dan ben je het goedkoopste uit om in 1 keer goed materiaal te kopen.
In mijn geval heb ik pas bij derde keer de juiste keuze gemaakt. Dat is veel duurder en onjuist materiaal zorgt het alleen maar voor teleurstellingen.
 
Zo summier is de ledstripkoning niet hoor, je krijgt wel degelijk informatie.
zo staan op zijn website de 120 leds per meter pro strips: Merk epistar smd 4040

Lichtsterkte (lumen)919 lm
R = 208
G = 568
B = 140
Watt - vermogen p/m23.2W
Lumen per Watt40 lm
Watt per LED0.19W
Voltage (DC)24V

En dan zie je dus dat het per meter is.
Nou is 900 lumen per meter niet een topranking verre van zelfs, mijn GHL Mitras levert bijvoorbeeld 150 lumen per watt.
1 meter mitras slimline trekt max 40 watt, die 1 meter geeft dan 40 x 150 lumen. ...dat zijn dan 6000 lumen.
Vergelijk.....6000 versus 920 lumen.
prijs 130 euro versus 30 euro.
Maar als je ze met lumen gelijk gaat trekken is de prijs:
130 euro versus 6 x 30 = 180 euro.
En dan heb je allemaal losse stripjes die moet plakken, de lijm snel los laat en je steeds ligt te klooien.
Praat ik nog niet over als je wilt zonsopgang enz zou willen gaan doen met meerdere TC420 bij die stripjes.
Kijk dan eens naar een GHL Light computer en alles gaat poepie simpel.

 
Zo summier is de ledstripkoning niet hoor, je krijgt wel degelijk informatie.
zo staan op zijn website de 120 leds per meter pro strips: Merk epistar smd 4040

Lichtsterkte (lumen)919 lm
R = 208
G = 568
B = 140
Watt - vermogen p/m23.2W
Lumen per Watt40 lm
Watt per LED0.19W
Voltage (DC)24V

En dan zie je dus dat het per meter is.
Nou is 900 lumen per meter niet een topranking verre van zelfs, mijn GHL Mitras levert bijvoorbeeld 150 lumen per watt.
1 meter mitras slimline trekt max 40 watt, die 1 meter geeft dan 40 x 150 lumen. ...dat zijn dan 6000 lumen.
Vergelijk.....6000 versus 920 lumen.
prijs 130 euro versus 30 euro.
Maar als je ze met lumen gelijk gaat trekken is de prijs:
130 euro versus 6 x 30 = 180 euro.
En dan heb je allemaal losse stripjes die moet plakken, de lijm snel los laat en je steeds ligt te klooien.
Praat ik nog niet over als je wilt zonsopgang enz zou willen gaan doen met meerdere TC420 bij die stripjes.
Kijk dan eens naar een GHL Light computer en alles gaat poepie simpel.

Nou, die onduidelijkheid is er wel degelijk. Op de pagina die ik aan gaf wordt er gesproken over 60 leds (5050) die ook 900 lumen zouden moeten geven. Als je inderdaad gaat zoeken zal dit per meter zijn. Maar de argeloze lezer ziet een prijs staan die eigenlijk voor 10 tot 50 cm is. Maar evengoed wordt er nog steeds gesproken over 900 lumen. (Zie de aangegeven pagina. Daar hou ik dus niet van. Bovendien, zoals ik al aangaf, ik ken de kwaliteit wat ze er ook maar bijzetten. Je kan ook ledstripjes, goedkoper, bij de Action halen. Een vergelijkbare kwaliteit. Rommel en niet echt geschikt voor onze hobby. Zoals ook @RobertDJ hierboven aangaf; je koopt een aantal keren dit spul en je bent uiteindelijk duurder uit en hebt nog steeds rommel. Maar, dat moet duidelijk zijn, iedereen is vrij om die keuze te maken. Mijn advies was en is alleen bedoelt als antwoordt op de vragen van Ts. die aangaf licht te willen voor veel planten!
 
ik zou het niet als rommel omschrijven, wel als niet geschikt voor onze hobby....als je hoofdoel planten zijn ! kijkende dan naar het begin van dit topic heb je gelijk Ben...niet geschikt voor veel planten.
Misleidende reclame is het niet, "argeloze" lezer die erin trapt wel...maar dat komt door zijn onwetendheid maar ook doordat ze niet boven een bepaald budget willen gaan.
Uiteindelijk zul je in 90% van de vragen toch zien dat het geld / kostprijs doorslaggevend is.
 
Hallo Allemaal,
Dank jullie wel voor alle hulp
Janjdk je hebt gelijk mbt wat alles gaat kosten maar wil nu iets goeds en moois.
De ledstrips hebben me in de 4 jaar nog nooit in de steek gelaten en heb ze al verschillende heren los getrokken omdat ik ander aqaurium kocht of omdat ik een ander deksel maakte.
ik was van plan dit weer te doen maar het materiaal (RVS) wat ik wou gaan aanschaffen kost ook held en alleen aan strips was ook ook weer zo rond de 300 euro kwijt

door jullie advies ben ik gaan kijken bij JMB en GHL
Wanneer in nu ga kijken bij zowel JMB als GHL liggen de aanschafkosten ongeveer op het zelfde nivo waarbij JMB toch de duurste is
Echter als ik weg kan met 1 balk van GHL (GHL Mitras Slimline 150 Skywhite) gaat hier wel de voorkeur naar uit maar weet niet of dit genoeg licht is.

Als ik voor een zoetwater bak ga met gemiddeld tot iets minder als veel planten, met veel kleine vissen (5 cm) en een paar wat grotere (10 / 15 cm) waar zou ik dan voor moeten gaan en hoeveel balken van welke kleur heb ik nodig
Ik wil alles wel weer leuk kunnen programeren.

Hoor graag weer van jullie
 
Hallo Allemaal
ik vond ook nog HVP Aqua Goldline, Het voordeel is dat het meteen op de tl buizen positie kan, heeft iemdag daar ervaring me?

Vriendelijke groeten
Marc
 
Hallo Allemaal

Ik ben opzoek naar goede led verlichting en door dit forum ben ik er achter gekomen dat mijn led licht van ledkoning niet echt geschikt is voor mijn aquarium
Nu zat ik te klijken naar GHL en JMB, maar vanmorgen zak ik ook HVP
Het voordeel voor mij is dat ik de voeding en de controler al heb en dat het gewoon in de aansluiting van de TL balken kan.

Wat is het verschil van HVP tov GHL en JMB mbt licht opbrengst/kwaliteit materiaal
Vriendelijke groeten
Marc
 
recent nog iemand hier zijn ervaringen geschreven mbt HVP.....en die waren niet zo denderend positief.
Naast lichtopbrengst en spectrum moet je ook kijken naar verwerking en materiaal keuze, lees duurzaamheid en kwaliteit.
Daaarrnaast kijk je naar hoe eenvoudig iets uit te breiden en het kostenplaatje daarvan.
Last but not least naar het bedrijf dat erachter steekt....als je over 10 jaar nog een onderdeel kunt krijgen.
Alles vergeleken....dan blijft niet veel meer over.
 
He Janjdk,
Ik had de post pas later gezien

Ik had via de verkoper van de GHL leds wel een intersant verschil tussen md5050 leds en CREE leds gezien, de cree geeft een HELE hoop meer licht.
 
Ik maak gebruik van Daytime Matrix verlichting.
Misschien niet de goedkoopste, maar je kan eenvoudig een of meerdere led modules toevoegen op de ledbalk als je meer verlichting, of een andere lichtkleur wenst.
Verder is het Matrix systeem eenvoudig in te bouwen boven de Juwel aquaria.
 

Terug
Bovenaan