Wat is er nieuw

krassen in m'n Juwel 180 - wat nu beginnen...

• Onderwerp starter Onderwerp starter oridan
  • Startdatum Startdatum
O

oridan

Guest
Dit weekend was er een familiefeestje bij ons thuis.
Door onachtzaamheid, zijn er via de algenkrabber (je kent ze wel, zo die schuifmagneetjes) krassen vanbinnen op de ruit gekomen van mijn vision 180. zelf let ik altijd goed op om er geen steentjes tussen te krijgen... de kindjes natuurlijk wat minder...
Het gevolg:
1 hele grote,diepe, kras over de gehele voorruit. en verschillende kleinere krasjes op de ruit.

1ste les geleerd... in't vervolg gaat die magneet er af als ik ze niet gebruik...

Maarja, wat nu...
Laat ik de kras gewoon zitten, en probeer ik te vergeten dat ze er zit, onder het motto "Alles went..."
of vervang ik het aquarium, met alle werk van dien...(nog geen idee hoe ik dat moet aanpakken, kwestie van geen nitrietpiek te hebben)
Als ik het vervang, betaal ik dan alles zelf, of vraag ik 1 van de ouders om de familiale BA verzekering aan te spreken, en betaal ik enkel de franchise...

Alle tips/meningen/steunbetuigingen en bloemen zijn welkom :help:

Zou eerder de ouders van die kinderen aanspreken.
Zijn het je eigen kinderen, spreek jij jouw verzekering aan.

Ja, ben zelf heel slecht met verzekeringgedoe.. laat ik altijd mijn vrouw doen.
Maar zou dan dus mijn vrouw instructies meegeven om het via de verzekering te regelen 😉
Levert het teveel gedoe op dan inderdaad maar wennen aan de kras.
Maar ja, een kras in het glas kan voelen als een kras in de ziel 😉

O ja.. en voortaan een oud bankpasje gebruiken in plaats van een magneet.

Edit: En nog een bosje bloemen..
elT3ZoiElnxqkahiPLMHLOS7HqacYMuB.jpeg

Bertus zei:
Zijn het je eigen kinderen, spreek jij jouw verzekering aan.

Die vlieger gaat niet op Bertus. Een WA-verzekering is alleen voor schade toegebracht aan derden. En dat ben je niet in dit geval

Als het veroorzaakt is door kinderen van familieleden, dan kun je de ouders van die kinderen wettelijk aansprakelijk stellen (schriftelijk). Waarna zij het op kunnen geven bij hun WA-verzekering.

Dank je al voor de feedback.
Als ik het aquarium vervang, zal het inderdaad mijn echtgenote zijn die de verzekering regelt, ben ik allemaal niet zo goed in.
Hoe regel ik dan best het overplaatsen van vissen in het nieuwe aquarium, dat dan niet kan indraaien, want ik heb de ruimte niet om tijdelijk 2 aquaria naast elkaar te zetten...

oridan zei:
Als ik het aquarium vervang, zal het inderdaad mijn echtgenote zijn die de verzekering regelt, ben ik allemaal niet zo goed in.
Hoe regel ik dan best het overplaatsen van vissen in het nieuwe aquarium, dat dan niet kan indraaien, want ik heb de ruimte niet om tijdelijk 2 aquaria naast elkaar te zetten...

Vrij simpel zonder indraaien,
Maak de nieuwe bak in orde (achterwand etc.)
Doe de vissen in een curverbak.
Vang het aquariumwater op in emmers.
Haal het oude aquarium weg en zet het nieuwe neer, verwissel het zand van de oude in de nieuwe bak.
Doe het water uit de emmers in de nieuwe bak.
Gebruik het oude filter materiaal.
Zet de vissen over en klaar ben je.

P.S ik maak mn glas schoon met filterwatten.

Als je alles overzet zoals Tim aangeeft dan hoef je niet meer in te draaien omdat de bacteriecultuur dan meegaat.
Jammer van de kras maar ja de kids staan daar niet bij stil en zen het als een leuk speeltje denk ik.

dan zal ik al beginnen sparen voor emmers, 170 liter opvangen zal niet evident zijn. of mag het ook een 100 liter zijn (dan doe ik zogezegd ineens een waterwissel...)
ik houd me normaal ook vast aan de regel dat de emmer niet met iets van schoonmaakproduct in contact mag zijn gekomen.
De visjes ga ik proberen niet allemaal samen te zetten in een kleine emmer. ik heb namelijk schrik voor de reactie van m'n kribensis'jes. die komen soms aggresief uit de hoek.

@jessicapilon Zoals je zegt, de kids staan daar niet bij stil. Ben vooral kwaad op mezelf dat ik het heb laten gebeuren en het niet voorzien heb. Maar op dat vlak is de familiale verzekering handig dat het hopelijk via daar kan gaan.

Ja maar dat is iets waar je niet bij stilstaat dus je dat zelf kwalijk nemen is niet nodig hoor.

Bij het overzetten is het veruit het belangrijkste dat de bodem en de inhoud van de filter goed meegaan want daar zit verreweg het grootste deel van de bacterien in.
Het water bevat weinig bacterien en is meer om te voorkomen dat ze in water terecht komen met hele andere waarden.
Dus al het water wat je eruit kan krijgen is meegenomen denk ik.
Ik zou eerst een laag van bv 10 cm water in de nieuwe bak doen uit de oude en dan de bodem over.
En de vissen. Daarna het water overscheppen voor zover dat gaat.
Ik denk als je dat met een emmer en een stuk slang doet dat je vrij snel de nieuw bak kan vullen.
In de tussentijd kun je de inhoud van de filter met de bacterien wel even in een emmer water zetten zodat die goed blijft.
Ik zou het zo ongeveer aanpakken denk ik.

Die laatste manier was inderdaad ook hoe ik het voor me zag, maar dan moet ik op een gegeven moment de twee bakken van plaats verwisseld krijgen, en dit lijkt me heel zwaar om te verzetten zo'n (half)volle bak. of zijn hier ook truuks voor?

Een half(of-voor-een-derde-)volle Vision 180 moet met enige voorzichtigheid nog wel wat te verschuiven zijn. Afhankelijk van de soort vloer.

~ Ivo

oridan zei:
Ook niet voor een middagje ?

Ik zou het oude aquarium 3/4 leeghalen in emmers. Het is dan met vier man wel naar een tijdelijke andere plaats te tillen. Bijvoorbeeld op een paar latten op een stevige tafel of desnoods op de grond.
Daarna zet je de nieuwe bak op z'n plaats en vul je die met zand en het water uit de emmers. Verder zoals hier boven al werd uitgelegd. Het zal wel even passen en meten zijn, en een middagje troep ...

oridan zei:
dan zal ik al beginnen sparen voor emmers, 170 liter opvangen zal niet evident zijn. of mag het ook een 100 liter zijn (dan doe ik zogezegd ineens een waterwissel...)
ik houd me normaal ook vast aan de regel dat de emmer niet met iets van schoonmaakproduct in contact mag zijn gekomen.

Neem eens contact op met de eigenaar van het plaatselijke frietkot en vraag of je de emmers mag hebben waar hij de sausen enzo krijgt aangeleverd. Meestal gooien ze die gewoon weg. Een paar keer goed uitspoelen en klaar ben je

Allemaal ontzettend bedankt voor de feedback.
Ik heb nu alleszins geen schrik meer om het aan te pakken.
Nu nog even financieel afwegen of ik het opleggen van de franchise de moeite vind voor het aquarium te vervangen.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan