Wat is er nieuw

Krijg draadalg niet weg

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Jazzer
  • Startdatum Startdatum
J

Jazzer

Guest
Hallo allemaal!

Ik heb sinds anderhalve maand een aquarium en heb sinds een drietal weken erge last van draadalgen. Ik ververs zo'n 15% van het water per week.
Inwoners momenteel:
5 x japonica garnaal
5 x otocinclus

Waterwaarden gemeten dmv druppeltest:
Ph 8.0
No2 onder 0.3
Gh 10
Kh 6

Co2 voeg ik toe dmv een systeem van aquaria Veldhuis. Ik heb aan de andere kant van de bak een constante checker van Dennerle hangrn en die is donkergroen. Nog meer co2 toevoegen lijkt me dan ook niet direct de oplossing?

Enig idee wat ik compleet over het hoofd zie om deze vervelende alg weg te krijgen? Bak staat in de woonkamer dus een nette bak is zeker gewenst.

Mvg
 
Hallo.
Welke bak en verlichting heb je en hoeveel uur brand het licht?
 
Je Co2 mag rustig omhoog volgens de tabel heb je bijna niets, de checker mag gerust lichtgroen staan.
 
Hallo.
Welke bak en verlichting heb je en hoeveel uur brand het licht?

Rio 180
Verlichting staat dmv tijdschakelaar aan van 13:00 tot 21:00 ongeveer.
Co2 gaat van 14:00 tot 20:00
 
Je Co2 mag rustig omhoog volgens de tabel heb je bijna niets, de checker mag gerust lichtgroen staan.

Volgens welke tabel? Zodat ik dit in de toekomst zelf kan uitvinden🙂
Dus dat je tegen het gele aan gaat komen?
 
Of de stroming is niet ideaal of combinatie van beiden .
Had er zelf ook last van dropchecker knalgroen en toch draadalg uitstroming iets veranderd en je zag al verschil , na nog een aanpassing bijna volledig verdwenen .
Soms komt het dus op details aan .
 
Rio 180
Verlichting staat dmv tijdschakelaar aan van 13:00 tot 21:00 ongeveer.
Co2 gaat van 14:00 tot 20:00

Kloppen deze uren of draaide je ze om?
Als het effectief zo is dat je co2 maar begint na een uur licht dan is dat in belangrijke mate (mede)verantwoordelijk voor je problemen....
Je co2 kan beter om 11u of 11u30 starten zodat er al co2 aanwezig is wanneer je lichten (om 13u) aangaan. Het duurt namelijk even voor je co2 op peil is en als je gelijktijdig met (of zelfs later dan) het licht begint met toevoegen starten je planten aan de lichtcyclus in een bak zonder co2....
 
Met een ph van 8 bij een kh van kun je amper spreken over co2 toevoegen.
Maar ja mee eens het beste is eerder beginnen met toevoegen maar vooral ook meer.
 
Ik zou co2 gan toedienen een uur voordat het licht aangaat en het stoppen een uur voordat het licht uitgaat.
 
Ik zou co2 gan toedienen een uur voordat het licht aangaat en het stoppen een uur voordat het licht uitgaat.
Ligt ook een beetje aan het systeem wat gebruikt wordt hoe snel het CO2 op peil is.
 
Ja dat is zo Dirk maar ja vaak zie je s ochtends wel een wat groenere indicator als je geen controller gebruikt. Zelf laat ik het 1,5 uur van tevoren al aangaan want heb liever iets teveel dan te weinig.
 
Nadeel in dit soort situaties is dat de continue meters erg traag reageren.
Dus eigenlijk heb je ene ph meter nodig om te weten waneer de waarde goed is.
Maar ik denk dat een uur eerder een goede start is.
 
Ja die lopen vaak wel 3 uur achter de feiten aan.
 
Zelf laat ik het 1,5 uur van tevoren al aangaan want heb liever iets teveel dan te weinig
Ik zet de CO2 op mijn 50L 7 kwartier aan voor het licht. Mijn 25L een uur.
Op het moment dat het licht aangaat heb ik precies de 1pH drop en dat blijft dan de gehele dag hetzelfde.
 
Allemaal allereerst hartelijk dank voor de reacties!

Ik heb de tijden veranderd zodat co2 al in de bak aanwezig is voordat het licht aangaat. Ook de tijd van 8 uur in de avond naar kwart voor 9 gewijzigd.

Wanneer dit inderdaad de (ogenschijnlijk) simpele oplossing is, wanneer kan ik hier een eerste reactie op zien dat ik goed zit? Is dit een kwestie van uren, dagen of weken?
 
Dat is vaak eerder een kwestie van weken want planten passen zich steeds weer aan bij nieuwe omstandigheden. Ik zou bladeren met veel alg anders met de hand weghalen of de alg verwijderen met bv een tandenborstel.
 
24 uur volledige verduisteren dan laat het alg zelf los van de bladeren.
 
Of de stroming is niet ideaal of combinatie van beiden .
Had er zelf ook last van dropchecker knalgroen en toch draadalg uitstroming iets veranderd en je zag al verschil , na nog een aanpassing bijna volledig verdwenen .
Soms komt het dus op details aan .

Het ingebouwde filter van de Juwel 180 vond ik qua stroming niet voldoen. Destijds met originele filter, verlichting (T8) en weinig planten ook last van allerhande alg. Is de nieuwe serie (is er een nieuwe serie?) bakken uitgerust met LED? Verlichting verminderen (naar zes uur, bijvoorbeeld) en desgewenst opbouwen kan helpen. Ben niet bekend met LED, wellicht is de intensiteit te hoog voor het volume water/hoeveelheid beplanting?
 
Het ingebouwde filter van de Juwel 180 vond ik qua stroming niet voldoen. Destijds met originele filter, verlichting (T8) en weinig planten ook last van allerhande alg. Is de nieuwe serie (is er een nieuwe serie?) bakken uitgerust met LED? Verlichting verminderen (naar zes uur, bijvoorbeeld) en desgewenst opbouwen kan helpen. Ben niet bekend met LED, wellicht is de intensiteit te hoog voor het volume water/hoeveelheid beplanting?

Heb de originele filter eruit gehaald en een externe er op aangesloten. Stroming niet voldoende is dan ook zeker niet van toepassing.

Zoals eerder vermeld heb ik de bloktijden gewijzigd. Door met de hand zoveel mogelijk zichtbare alg te verwijderen zou dit steeds minder terug moeten komen komende dagen/weken. De laatste restjes zijn voor de garnalen om te eten 🙂
 
Beste Jazzer,ik had ook een probleem met draadalg in mijn buitenaquarium ,waar ook nog eens de ochtendzon op staat ,maar sinds dit voorjaar heb ik posthoornslakjes er in gezet ,in het begin nog met de hand de alg verwijderd ,de slakken eten niet de draad alg maar wel het begin er van ,na 2 maanden was mij bak alg vrij
Je moet dan wel het te veel aan slakjes regelmatig verwijderen omdat ze er productief zijn
Maar het is een simpele en natuurlijke oplossing en kost bijna niks,soms moet je niet te ver gaan zoeken.
 
Het beste is om de oorzaak aan te pakken want anders blijft het terugkomen en dat is voldoende en stabiele co2 en een goede circulatie.
 
AquaCafe
Help Users
      triple: Hoi Niels Zowel mijn regenjas als zonnebril mee benieuwd wat ik vandaag het meeste zal...
      Terug
      Bovenaan