Wat is er nieuw

Krijg filter niet open Oase biomaster thermo 350

Tiny_25

Well-known member
Lid geworden
17 januari 2013
Mijn nieuwe Oase biomaster thermo 350 is bezorgd.
Ik krijg alleen de kop niet los waarop je de slangen aansluit.
Deze kun je loskoppelen voor als het filter bijvoorbeeld onderhoud nodig heeft.

Ik heb alles volgens het boekje gedaan, maar er zit geen beweging in.
Heb keihard getrokken om het eruit te trekken, maar lukt niet.
Wie weet hoe het wel moet?
Zie rode cirkel foto voor wat ik bedoel.

En hier zit geen startknop op.
Hoe start ik het filter nu op?
Water in filter en aansluiten en stekker erin?

Screenshot_20250924_143955_Chrome.jpg

Foto van jouw filter waarop te zien is in welke stand deze 2 schuiven staan wanneer jij denkt te slangen te kunnen afkoppelen?
1000023299.jpg

Laatst bewerkt:
Ik heb precies hetzelfde met de Thermo 250. Op deze foto staan de grendels gelockt. De grendel moet dus de andere kant op om hem los te koppelen (wat alleen kan als het voorfilter vergrendeld is), maar ik krijg de "connection unit" ook niet los. Volgens de winkel waar ik heb besteld heb komt dat wel vaker voor als ze nieuw zijn en zou het na een poosje draaien wel los moeten komen. Ze gaven de tip om de pakkingen in te smeren met vaseline of in te spuiten met siliconen; hoe je dat moet doen terwijl die kop vast zit in het apparaat konden ze dan weer niet uitleggen. Ik heb besloten hem toch maar aan te zetten en bij de eerste schoonmaakbeurt nog eens te proberen. Desnoods kan ik voor een schoonmaakbeurt de hele motorkop eraf klikken en met de open emmer naar de keuken lopen voor de schoonmaak dus het is geen drama, maar wel een beetje ergerlijk natuurlijk. Gelukkig heb ik de slangen zo lang afgeknipt dat ze lang genoeg zijn om voor de bak te manoeuvreren, dat scheelt, ik hoef niet IN het onderkastje te hannesen.
Opstarten is alleen een kwestie van vol laten lopen en de stekker erin.

Laatst bewerkt:
Gewoon rustig wat kracht zetten en een beetje heen en weer wiebelen.
De o-ringen zijn wat dikker uitgevoerd dan bij het oude model om lekkages te voorkomen en daardoor zit het wat vaster.

Gewoon even alles uit elkaar halen en voorzien van wat vaseline.

Dat is die grote ronde uitstekende blauwe knop bovenop het voorfilter (die ook te verwijderen is, net zoals de connection-unit), deze kan je met enige kracht met handpalm indrukken, eventueel meerdere keren "pompen" totdat je hoort dat het water het filter gaat instromen.

Laatst bewerkt:
Gewoon rustig wat kracht zetten en een beetje heen en weer wiebelen.
De o-ringen zijn wat dikker uitgevoerd dan bij het oude model om lekkages te voorkomen en daardoor zit het wat vaster.

Gewoon even alles uit elkaar halen en voorzien van wat vaseline.
Ik heb zoveel gewiebeld en kracht gezet dat ik bang was dat de boel af zou breken. Als ik de filter toch stil zet om het voorfilter schoon te maken zal ik het nog eens proberen.

Ik heb zoveel gewiebeld en kracht gezet dat ik bang was dat de boel af zou breken. Als ik de filter toch stil zet om het voorfilter schoon te maken zal ik het nog eens proberen.

Het is mij uiteindelijk gelukt.
Heb het filter op de grond gezet, ipv op aanrecht.
Op de grond had ik meer ruimte om omhoog te trekken.
Na wat heen en weer wiebelen en tegelijk trekken is het uiteindelijk gelukt.
En na die keer gaat hij gelukkig veel makkelijker los.

Dat is die grote ronde uitstekende blauwe knop bovenop het voorfilter (die ook te verwijderen is, net zoals de connection-unit), deze kan je met enige kracht met handpalm indrukken, eventueel meerdere keren "pompen" totdat je hoort dat het water het filter gaat instromen.
Daar kwam ik per ongeluk achter haha.
Ik leunde erop met mijn hand en toen zakte de knop naar beneden 😁

Het is mij uiteindelijk gelukt.
Heb het filter op de grond gezet, ipv op aanrecht.
Op de grond had ik meer ruimte om omhoog te trekken.
Na wat heen en weer wiebelen en tegelijk trekken is het uiteindelijk gelukt.
En na die keer gaat hij gelukkig veel makkelijker los.
OK, de eerste de beste keer dat ik het voorfilter schoonmaak ga ik het ook weer proberen; ben vastbesloten nu 😆

Weet iemand hoe je de sterkte van de uitstroom regelt?
Is dat dat draaiknopje aan de uitstroombuis?

Hij staat nu open, maar vindt de uitstroom best tegenvallen.
De uitstroombuisjes staan goed afgesteld.

Weet iemand hoe je de sterkte van de uitstroom regelt?
Is dat dat draaiknopje aan de uitstroombuis?

Heb jij deze nieuwe, waarschijnlijkheid wel (dit type is bij mij onbekend)
IMG_0694.jpeg

…of deze oude, hier moet de sleuf van beide blauwe stelschroeven in de flowrichting (meestal verticaal) staan voor maximale flow.
IMG_0693.jpeg

Laatst bewerkt:
Mijn nieuwe Oase biomaster thermo 350 is bezorgd.
Ik krijg alleen de kop niet los waarop je de slangen aansluit.
Deze kun je loskoppelen voor als het filter bijvoorbeeld onderhoud nodig heeft.

Ik heb alles volgens het boekje gedaan, maar er zit geen beweging in.
Heb keihard getrokken om het eruit te trekken, maar lukt niet.
Wie weet hoe het wel moet?
Zie rode cirkel foto voor wat ik bedoel.

Water in filter en aansluiten en stekker erin?

Bekijk bijlage 390989
Heb je wel een Oase biomaster want de biomaster hoort een voorfilter met daarop een startknop te hebben.

Heb jij deze nieuwe, waarschijnlijkheid wel (dit type is bij mij onbekend)
Bekijk bijlage 390994

…of deze oude, hier moet de sleuf van beide blauwe stelschroeven in de flowrichting (meestal verticaal) staan voor maximale flow.
Bekijk bijlage 390995
Bij de nieuwe buizenset zit volgens mij alleen een stelschroefje aan het begin van de spray bar, dat Tiny-25 al gevonden had. Maar volgens mij kun je de uitstroom ook knijpen door de grendel-knop van de connection unit te verschuiven, dus check ook of die helemaal naar voren, met de klok mee tot het einde, staat. Anders heb je hem misschien op de filteruitgang al geknepen.

Heb je wel een Oase biomaster want de biomaster hoort een voorfilter met daarop een startknop te hebben.
Zeker weten de Biomaster.
Ik dacht eerst dat dat het handvat was om het voorfilter omhoog te trekken 😁🙈

Ik heb het inmiddels gelezen. Ook zijn er dopjes (voetjes filter) bijgeleverd die onder de filterpot gaan. Heb je die er ook onder zitten? Handvat gaat omhoog om de 2 klemmen los te krijgen van de 4 in totaal. 🙂

Ik heb het inmiddels gelezen. Ook zijn er dopjes (voetjes filter) bijgeleverd die onder de filterpot gaan. Heb je die er ook onder zitten? Handvat gaat omhoog om de 2 klemmen los te krijgen van de 4 in totaal. 🙂
Klopt, heb ik eronder gedaan, 4stuks rubberen pootjes.

Bij de nieuwe buizenset zit volgens mij alleen een stelschroefje aan het begin van de spray bar, dat Tiny-25 al gevonden had. Maar volgens mij kun je de uitstroom ook knijpen door de grendel-knop van de connection unit te verschuiven, dus check ook of die helemaal naar voren, met de klok mee tot het einde, staat. Anders heb je hem misschien op de filteruitgang al geknepen.

Hoe bedoel je dat laatste stukje?
Welke grendelknop, die blauwe schuifjes?
Die kan ik wel verschuiven, maar dan gaat dat ding los waarop de slangen aanzitten.
Want dat is dat blauwe schuifding die juist op lock moet staan.
Daar mag je niet aan draaien als de filter in werking is.

Of begrijp jouw opmerking verkeerd?

Dit is mijn filter:
(Waarom ze gedraaid staan weet ik niet).

20250924_201313.jpg
20250924_201317.jpg
20250924_201323.jpg

Maar volgens mij kun je de uitstroom ook knijpen door de grendel-knop van de connection unit te verschuiven, dus check ook of die helemaal naar voren, met de klok mee tot het einde, staat. Anders heb je hem misschien op de filteruitgang al geknepen.

Naar mijn weten zijn er maar twee standen, LOCK en UNLOCK, dus geen tussen standen om flow te regelen.

Maar ik geef toe, de manual kan verwarring geven,
IMG_0697.jpeg

- “LOCK”: uitgang/doorstroom is geopend
- “UNLOCK”: uitgang/doorstroom is afgesloten
o.i.d. was beter geweest.

Laatst bewerkt:
Volgens mij begrijp je me wel goed; als je die een stukje richting "unlock" draait knijp je de uitstroom. Dit staat in de handleiding:
Debiet instellen
Zo gaat u te werk:
5 S
· De hendel op de aansluiteenheid verschuiven om
het gewenste debiet in te stellen.
– "LOCK": Maximale debiet:
– "UNLOCK": Geen debiet, uitgang is gesloten.

Hahaha, Jeffrey; we citeren op hetzelfde moment hetzelfde stukje uit de handleiding. Daar staat toch juist wél dat je met die knop het debiet kunt regelen?

Volgens mij begrijp je me wel goed; als je die een stukje richting "unlock" draait knijp je de uitstroom. Dit staat in de handleiding:
Debiet instellen
Zo gaat u te werk:
5 S
· De hendel op de aansluiteenheid verschuiven om
het gewenste debiet in te stellen.
– "LOCK": Maximale debiet:
– "UNLOCK": Geen debiet, uitgang is gesloten.
Ik las het verkeerd om 🙈
Hij staat idd op lock.

Hahaha, Jeffrey; we citeren op hetzelfde moment hetzelfde stukje uit de handleiding. Daar staat toch juist wél dat je met die knop het debiet kunt regelen?
Ik begreep jouw uitleg niet.
Ik las het verkeerd.
Hij staat idd op lock

Dan ligt het daar dus niet aan als het debiet je tegenvalt. Ik heb zelf de Biomaster 2 250 Thermo op mijn 60cm, 120 liter Juwel Lido, en ik vroeg me juist af of de stroming niet wat te sterk is. Als ik water verwissel en de filter door laat lopen heb ik ook het idee dat er maar pisstraaltjes uit de spray bar komen, maar als de bak vol zit zie ik aan de planten dat het toch behoorlijk over de hele breedte stroomt.

Naar mijn weten zijn er maar twee standen, LOCK en UNLOCK, dus geen tussen standen om flow te regelen.

Maar ik geef toe, de manual kan verwarring geven,
Bekijk bijlage 390999

- “LOCK”: uitgang/doorstroom is geopend
- “UNLOCK”: uitgang/doorstroom is afgesloten
o.i.d. was beter geweest.

Ik zou hem denk ik nooit teveel naar unlock schuiven.
Dan komt dat ding met die slangen bijna los, als hij vlakbij unlock staat.
Dat zou mij een onrustig gevoel geven om dat zo in te stellen.

Maar met dat draaiknopje heb ik hem nu op maximaal staan.
Ik had alleen wat meer kracht verwacht.
Hij staat op mijn Juwel Rio 180 en links beweegt het water natuurlijk wel, maar in de rechter hoek bijna niet.

Daar staat toch juist wél dat je met die knop het debiet kunt regelen?
Nee, ik lees maar 2 standen (LOCK en UNLOCK) en geen regeling.

Ja, als er zou staan MAXIMAL en MINIMAL(CLOSED) en daartussen iets van een regelbaar symbool

Laatst bewerkt:
Er staat anders ook "Debiet instellen" en "maximaal debiet" in de handleiding, wat nergens op slaat als er niks te regelen valt; en probeer het maar, als je de hendel naar "unlock" schuift wordt de uitstroom minder. Ik denk dat hij pas los komt als je hem helemaal naar unlock schuift, wat ik niet uit kan proberen want bij mij komt hij dus helemaal niet los :stom:

En het staat er in alle talen zo, de handleiding is echt zo geschreven en het is geen rare vertaalfout of zo. Maar ik ben het wel met Tini_25 eens hoor, ik vind het ook een eng idee, maar volgens mij kun je die handleiding toch niet anders lezen? Maar hoe dan ook, al met al is het geen antwoord op de vraag van Tini_25, dus het maakt verder niet echt uit.

Er staat anders ook "Debiet instellen" en "maximaal debiet" in de handleiding, wat nergens op slaat als er niks te regelen valt; en probeer het maar, als je de hendel naar "unlock" schuift wordt de uitstroom minder. Ik denk dat hij pas los komt als je hem helemaal naar unlock schuift, wat ik niet uit kan proberen want bij mij komt hij dus helemaal niet los :stom:
Wat ik al schreef, het kostte mij erg veel kracht om die "kop" los te trekken.
Het lukte mij eerst ook niet.

Maar ik zag dat als hij op unlock staat dat één inkeping ( de grootste) nog net onder het randje zat, zie foto wat rood omcirkeld is
Dus als het ware zat hij vastgeklemd.
Toen ik het stevig heen en weer bewoog en tegelijk omhoog trekken, kwam hij ineens los met een vaart 😁🙈
De tweede keer kostte het totaal geen moeite meer.

Voor extra grip tijdens het omhoog trekken deed ik pleisters om mijn vingers.
Dat hielp wel.
Screenshot_20250924_213640_Chrome.jpg

Wel de beide o-ringen ingesmeerd met vaseline?
Die monteren ze in de fabriek blijkbaar droog en blijven plakken als ze even zitten.
Krijg je hem er ook bijna niet uit.
Welke o-ringen bedoel je?
Want over dat insmeren wist ik niks namelijk.
Waarom moet je ze insmeren eigenlijk?

Als je de slangaansluiting los haalt van het filter zitten er 2 buisjes aan die in 2 buisjes van de kop gaan.
Daar zitten de o ringen om die ik bedoel.
Die zorgen er voor dat je de boel moeilijk los kan krijgen.

Overigens zou ik alle o-ringen even licht insmeren, die van het voorfilter, heater en kop.

Insmeren met vaseline doet 3 dingen
Je o-ringen gaan langer mee.
Minder kans op lekkages.
O-ringen gaan niet "plakken" waardoor je de boel makkelijker kan demonteren.

Als je de slangaansluiting los haalt van het filter zitten er 2 buisjes aan die in 2 buisjes van de kop gaan.
Daar zitten de o ringen om die ik bedoel.
Die zorgen er voor dat je de boel moeilijk los kan krijgen.

Overigens zou ik alle o-ringen even licht insmeren, die van het voorfilter, heater en kop.

Insmeren met vaseline doet 3 dingen
Je o-ringen gaan langer mee.
Minder kans op lekkages.
O-ringen gaan niet "plakken" waardoor je de boel makkelijker kan demonteren.
Bedankt voor de tip!
Zal er naar kijken.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan