krijg mijn water niet helder


M

mark de wolf

Guest
hallo mede liefhebbers!

vandaag voor het eerst hier aangemeld omdat ik met een problem zit..

Ik heb al jaren meerdere aquariums, maar dit problem heb ik nog nooit gehad.

Ik heb een aquarium van L 150cm b 50 cm h 60 cm.
Het aquarium heb ik ongeveer anderhalve maand geleden volledig opnieuw ingericht. nieuwe voedingsbodem, interne Juwel zat er in, deze heb ik er uit gehaald en vervangen voor een sunsun 1400L met UV lamp. zelfde grind gebruikt (wel uitgekookt). zelfde kienhout gebruikt als hiervoor, nieuwe plantjes, en zelfs ongeveer 40 % van mijn oude aquarium water (dit heb ik in een andere bak bewaard inclusief mijn vissen).

De vissen zitten nu ongeveer anderhalve week in het aquarium en alles gaat prima! de vissen zijn goed actief, eten goed, en de waterwaardes zijn ook in orde.
de vissen die er nu in zetten zijn: +- 20 cory's 8 x puntius denisonii, 50 neon tetra's, 1 pleco, en 1 snowball.

De temperatuur van het aquarium is 28 a 30 graden (de vissen zijn daar aan gewend) hebben hiervoor discus vissen bij gezeten.

het problem is alleen, ik heb ontzettend veel last van zweefvuil. de bodem is zo goed als helemaal schoon, als ik deze stofzuig is dit gewoon de normale hoeveelheid zoals altijd. echter de zweefvuil krijg ik maar niet mijn bak uit!
Het zweef vuil lijkt wel een stof...

ik heb al meerdere dingeren geprobeerd:

Uitstroom filter links instroom filter rechts.
Uitstroom filter links instroom filter links
uitstroom schuin naar boven gericht
uitstroom schuin naar beneden gericht
uitstroom met spreebuis
uitstroom met slang (voor hardere stroming)

extra filter watten in de pomp, water verversen.

Ik zie dat het vuil netjes in de invoer wordt gezogen, en als ik de pomp verschoon is deze ook goed vies.

Toch wat ik ook doe ik blijf zweef vuil houden!

de bak is 450L en de pomp is 1400L dit moet toch genoeg zijn?

Wie kan mij hier mee helpen?

Foto's volgen trouwens snel:)
 
Welkom
Kun je een foto posten van het water want het zou misschien bacteriebloei of algenbloei kunnen zijn. Op een foto is dit wellicht te herkennen.
 
nieuwe voedingsbodem??? veroorzaakt ook veel stof.
Dus een verkeerde keuze geweest.
Zie dat er zoveel mogenlijk uit te zuigen.
En gebruik dan plantvoeding vloeibaar.
 
bedankt voor de reactie.

Over de voedingsbodem is een vrij digke grind bodem aangebracht. dit heb ik gedaan zodat er zo weinig mogelijk stof opwaaid.

Maar van een voedingsbodem komt toch voornamelijke bruin achtige stof af?
Dit is voorral wit..

ik zal proberen een foto te plaatsen.
 
Ja achteraf is het jammer dat er een voedingsbodem in is gekomen, maar goed dat is nu eenmaal een feit.
Ik zou als deze is uitgewerkt zoals bertus al aangeeft met vloeibare plantenvoeding gaan werken met eventueel voedings/kleibollen.
 
Oke, is goed.
Als je en witte bak of wit water heb , komt ook door te schone filters.

Te schoon gemaakt?
Krijg je dit ook van.

Enne. is 28 a 30 graden (de vissen zijn daar aan gewend)???? Ja, en sneller dood.

Zou het terug schroeven naar 24 graden.
 
kunt u mij vertellen hoe ik een foto kan toevoegen?

zie namelijk nergens die optie..
 
hoi bertus,

het water ga ik inderdaad terug brengen naar 24 graden.
Maar dit wil ik stapgewijs doen zodat het verschil niet in een keer te groot is.
dus iedere week een graadje minder. is dat de jusite manier?

met de voedingsbodem ben ik het ook eens. ik heb hier voor al eens een voedings bodem gehad en toen was mijn water niet helder. na 10 weken heb ik toen ook mijn voedings bodem er weer uit gehaald omdat ik er gek van werd. maar dat was een heel andere niet helderheid dan nu.toen was het water donker achtig en en sort bruine mist. en dat kwam voorral van de bodem af. nu zit het voorral boven in mijn bak en zie ik het zweefvuil niet vanaf de bodem komen.

Ik heb weer voor een voedingsbodem gekozen omdat ik zelf gek ben op rode lotus planten, en andere planten die veel voedingstoffen uit de bodem halen. bewust heb ik dan ook een dike lag grind aangebracht(eerst het grind uitgekookt) zodat de voedingsbodem niet kan ronddwarrelen in mijn bak.
 
Daar zijn ook kleibolletjes voor,he.

Maar dat wit zou uit de filters kunnen komen.
Bak draait 4 weken, 3 e week de vissen erin.

Doe er 1 of 2 dopjes Easy life Nitrivec in. voor het filter.

Wel eerst 30 % water verversen, om dat wit eruit te krijgen.
 
helaas werkt dit programma niet op een telefoon...
 
bedankt voor tip van easy life nitrivec bertus, dit ga ik proberen.
Denk jij ook dat dit een bacterie explosie kan zijn?
Of eerder een te schone pomp? het is namelijk een gloednieuwe pomp.
Vandaar dat ik zo veel mogelijk oud aquarium water weer terug in het aquarium gedaan heb om de juiste bactieren te houden en niet 100% kraan water te moeten toevoegen.

want het zweefvuil is vrij groot voor bactien.
de deeltjes zijn met het blote oog goed te zien, en ik kan ze goed volgen naar mijn invoer van de pomp.

Ik denk dat ik het zweefvuil het beste kan omschrijven als een soort stof\pluisje, daar lijkt 't het meeste op en het is ongeveer dezelfde maat.
 
Kan best de oorzaak zijn. De meeste baccies zitten in je filter en bodem en niet in het water.
 
Of eerder een te schone pomp? het is namelijk een gloednieuwe pomp.

Die 3 weken was ingedraaid. toen de vis er bij. terugval in het filter.door te weinig bacterie.
 
Is toch een tekortkoming van je filter.
foto 1 zegt het al. wittig.

fot 4 zie ik niet.


Heb het ook gehad.
Waterverversen over de Eheim. op 1.60 m bak
spoelde zo wel de bacterie het riool in.
2 dopjes nitrivec, bij de ,instroom ,of gelijk in het filter. en het kwam weer goed.
 
bedankt voor de tip bertus. ik heb nivtrivec besteld en is morgen in huis. ik ga proberen of dit de oplossing is.

als het goed is zie je bij foto 4 de wat grovere zweef vuil.
 
mark de wolf zei:
bedankt voor de tip bertus. ik heb nivtrivec besteld en is morgen in huis. ik ga proberen of dit de oplossing is.

als het goed is zie je bij foto 4 de wat grovere zweef vuil.

foto 4 zie ik niet.
Staat er ook niet.

Maar komt goed, denk ik wel.
 
Waterverversen over de Eheim. op 1.60 m bak
spoelde zo wel de bacterie het riool in

wat bedoel je daar mee bertus?

in plaats van het water er met bijvoorbeeld een tuinslang uit halen het water wat uit de uitloop komt lozen?
 
Inplaats van uit de bak, slang op de uitstroom gezet.

Was dus niet goed.
Juist. Zal ik nooit meer doen. hahaha

Ben ik nu ook mee bezig, 12 bakken.
Heb er nu 6 klaar.
 
Zware belasting. zou ik zeggen.

Discus vraagt heel andere behandeling ook,he.
ook je voerbeleid ,en wat je voert.
 
Bertus zei:
Zware belasting. zou ik zeggen.

Discus vraagt heel andere behandeling ook,he.
ook je voerbeleid ,en wat je voert.

Die filter van 1400L/h is ook te weinig op een bak van 800 liter. Als die wat vuil wordt dan is dat lang niet voldoende.
 
150 x 50 x 60 = 450000 dus 450 L toch?

dan lijkt 1400 mij wel voldoende of heb ik dit mis?
 
Oeps, je hebt gelijk met 450 liter hoor :sorry: .
Maar ja dat is dan 3x bruto. Ik vind het vrij krap hoor. Ik heb hier 900 liter capaciteit op een bak met 180 liter inhoudt.
Als je echt krap qua filter zit moet je niet een te groot bestand hebben en erg goed je voerbeleid uitstippelen.
 
zit er inderdaad wel aan te denken om een extra pomp er bij te plaatsen:)alleen nog even kijken welke..
 
hierbij wat betere en foto's van nu gemaakt.

http://i68.tinypic.com/2u7redc.jpg
2u7redc.jpg


http://i68.tinypic.com/2w3dv6e.jpg
2w3dv6e.jpg


ik hoop dat het hier wat duidelijker te zien is
 

Terug
Bovenaan