Kronen planten blijven klein. Oorzaak?


Ekster

Well-known member
Lid geworden
25 september 2019
Berichten
136
Leeftijd
47
Hallo,

Ik loop elke keer tegen het probleem aan dat de kronen van mijn planten, zoals bv. nu mijn hoornblad, zo klein blijven.
Het groeit wel en krijgt nieuwe uitlopers, maar de kronen zijn veel te klein. Ook mijn kikkerbeet wordt niet groot. Het breidt zich wel goed uit. Is zoiets nu vooral een gebrek aan CO2 of juist aan iets anders? Ik geef elke week 15 ppm kaliumnitraat. Dat is aan het eind van de week op. Ik meet dan 1 ppm met JBL test. Mijn fosfaat is ongeveer 2 en ik voeg nog 3.5 ppm kalium per week apart toe zodat ik in totaal op ongeveer 13 ppm kalium per week zit. Verder dagelijks plantenvoeding met micro elementen en CO2. Ik ververs elke week een derde van mijn water.
Mijn potamogeton gayi doet het goed en mijn crypto's ook. Het zit hem dus in de echte waterplanten waar ik tegen dit probleem aan blijf lopen.
Graag hoor ik van iemand waar ik het fout doe.

Groetjes Gerda
 
16515761590197374928898333966876.jpg

Hallo John, rechts kun je zien hoe klein de kronen van het hoornblad zijn en het gemiddelde formaat van het kikkerbeet.
Hoop dat het zo duidelijk is?
 
Soms vertekenen foto s maar ik denk dat de drijvers hier niet veel groter zijn hoor.
 
Dan denk ik dat de foto vertekend, want ik heb ze eerder wel groter gehad. En toen ik het hoornblad kreeg, waren de kronen echt vele malen groter. Nu is het een een heel smal, ielig plantje geworden. Zie je dat nu op de foto misschien?
16515993383327845182125542953921.jpg
 
Niemand die mij advies kan geven of is het gewoon heel rustig op het forum?

Groetjes Gerda
 
Heb je wat info over de bak en het licht want ik heb dit ook ooit gehad in een nano met garnalen met dus weinig licht en daar zag het er ongeveer net zo uit hoor.
Als je de voeding op orde hebt dan kan het ook in het licht zitten.
 
Hoi, ik heb een Fluval Flex 34.Ik heb altijd 3 leds op rood staan. De andere 36 op wit. 8 uten voluit, 1 uur halve kracht en 2 uur op zijn laagst.
Kleurtemperatuur is 7500 Kelvin, Lux 1900 en ingangvermogen 7 Watt. Parr wordt niet genoemd.

Ik had eigenlijk verwacht dat het hoornblad het wel goed zou doen, omdat het drijft en dus praktisch tegen het licht aan zit.
Toen ik het hoornblad kreeg, had het prachtige grote kronen, maar misschien kan ik dat niet behalen met mijn licht?
Maar ik moet errlijk zeggen dat mijn Braziliaanse klimop het ook wel veel beter heeft gedaan dan nu. Er sterft bladweefsel af, de bladeren ontkleuren en hij groeit uiterst langzaam. Dat wijt ik aan het stoppen met Kalium. De JBL test gaf aan dat ik daar te veel van had. Ik stop met de extra toediening en na een een kleine twee maanden stopte die plant met groeien. Nu geef ik weer de 3.5 ppm extra kalium naast de kaliumnitraat en het gaat langzaam weer beter, maar nog niet zoals het was.
Wat denk jij van het licht John?

Groetjes Gerda 🌷
 
Ja als je led 7 watt is dan is dat geen vetpot want dat heb ik boven een nano van 30 liter en daar is het ook krap met het licht en doen alleen planten als een Crypto bijvoorbeeld het goed en hele makkelijke snelgroeiers. Maar met goed bedoel ik dan niet zoals in mn gewone bak met meer licht.
Zoals ik al zei had ik Hoornblad ook altijd in een nano van 30 liter met 5W aan led en ook daar zag het eruit als op je foto.
Vaak adviseert men om de hoeveelheid kalium gelijk te hebben aan de hoeveelheid nitraat.
 
Ik denk ook dat je verlichting aan de magere kant is voor bv Hoornblad. Weet niet of het een optie is om er iets sterkerre verlichting in te doen van rond de 12 Watt, maar dat zal wellicht al helpen. Kalium mag trouwens wel meer zijn dan nitraat hoor, dat is geen probleem. Je nitraat en fosfaat gehalte is wel belangrijker om in een bepaalde verhouding te doseren, bv 10/1.

Gr. Ed
 
Beetje verlate reactie, maar bedankt voor de antwoorden(y). Jammer dat het aan mijn licht ligt. Dacht echt dat het wel genoeg zou zijn als ik het hoornblad zou laten drijven. Maar goed, het is niet anders.
Extra verlichting is voor mij geen optie. Zou niet weten hoe ik dat in de kap moet krijgen. De Redfield ratio ken ik Ed. Ikben alleen een beetje huiverig om mijn nitraat nog hoger dan 15 te doen. En meer licht...ik heb nu altijd al enige mate van baardalg op mijn langzaam groeiende planten dus meer licht lijkt me dan ook niet handig.

Ik heb nog wel een vraagje over het blad van de Braziliaanse klimop. Die ogenschijnlijke hap eruit is dat ook een gevolg van lichtgebrek?

Lijkt mij toch eerder van een kalium- of CO2 gebrek of niet? Althans dat lees ik wel over misvervormde groei.
Graag jullie expertise :cool:
16527253663596269756563450911989.jpg

Groetjes Gerda 👋
 
Zijn er meerdere misvormd Gerda? 1 misvormd blad hoeft niet persee iets te betekenen hoor 😉.

Gr. Ed
 
Ja Ed, er komen regelmatig meerdere. Eerst deed deze plant het super. Gaf maandelijks stukken aan mijn broer.
Toen had ik volgens de JBL kaliumtest te veel kalium en ben ik gestopt dat extra toe te voegen naast de kaliumnitraat en na een tijdje stopte hij met groeien, werd bleek, er vielen gaatjes in de randen en het kreeg deze misvormingen. Ik geef nu weer extra kalium naast de kaliumnitraat sinds een maand en de bleekheid is weg, maar de misvormingen en de gaatjes aan de rand (van vooral de oude bladeren) helaas nog niet. Ook groeit hij lang zo snel niet als daarvoor. Misschien komt dat van de drijfplanten waardoor hij minder licht krijgt?
Die wil ik echter wel houden, want mijn rasbora visjes voelen zich nu veel vrijer waardoor ik ze eindelijk zie.

Groetjes!
 
De drijvers pakken ook veel voedingsstoffen op, dus dat zou het kunnen verklaren. Hier merk ik dat ook wel in het bakje van mijn zoon. Ik probeer nu zelf een balans te vinden tussen drijvers en de andere planten, waaronder ook het Braziliaans klimop. Op hoeveel Kalium zit je nu?

Gr. Ed
 
In het kaliumnitraat zit bijna 10 ppm kalium en ik geef er nog 3 los bij. Op de site van Easy life las ik dat het tussen de 10 en 15 moet zitten en in ieder geval niet onder de 5.
Maar ik heb inderdaad het gevoel dat ik de balans kwijt ben sinds de drijvers. Ik vind het alleen moeilijk te bepalen wat er precies mist. Fosfaat zit goed, nitraat voeg ik wekelijks toe en de kaliumtest van JBL kun je totaal niet van op aan. Die geeft altijd aan dat ik te veel kalium heb.
Dus ik dacht dat ik het misschien ergens snders moest zoeken, bijvoorbeeld mijn CO2.
Op hoeveel kalium en nitraat zit jij? En heb jij wat dezelfde verschijnselen met de klimop in het bakje van je zoon?

Groetjes Gerda
 
ie geeft altijd aan dat ik te veel kalium heb.
Kalium is bijna de meest onschadelijke stof wat gebruikt word in de bemesting en kan zonder problemen zelfs oplopen tot 120ppm
Tekenen van kaliumgebrek zien we eerst in oudere bladeren, zoals: chlorose (geel worden van het blad terwijl de nerven groen blijven), necrose (blad word bruin en gaat daarna dood), gaatjes in bladeren en zwakke stengels en wortels.
 
Volgens mij adviseert men om evenveel kalium als nitraat in het water te hebben.
 
Hoi Ed, dan doseren wij bijna hetzelfde.

Cornelius, dan ga ik toch nog wat hoger zitten met de kalium en zien wat er gebeurt. Bij mij zitten de gaatjes enkel aan de randen van de Braziliaanse klimop. Alsof het blad langzaam "opgegeten" wordt. Ik dacht dat dat onder necrose viel, maar jij hebt het meer over bruin wordende bladeren wat betreft die term. Daar heb ik geen last van.

Wat betreft de nitraat weet ik door de testen dat het elke week op nagenoeg 0 zit, maar die kaliumtest heb ik weinig vertrouwen in en ik heb daardoor geen flauw idee hoeveel mijn planten daarvan verbruiken. Ik ga dan nu eerst maar eens naar 15.

Ieder bedankt voor het meedenken!

Groetjes Gerda 👋
 

Terug
Bovenaan