Kroos: goed of niet?


Pla

Well-known member
Lid geworden
30 mei 2013
Berichten
509
Locatie
Den Haag
Sinds ik de laatste weken weer wat fanatieker bezig ben met ons aquarium, zoals waterwissels, schoonmaken en dergelijke, zie ik da sinds de laatste week of zo er wat kroos in de bak begint te ontstaan. Nu hebben we dat vroeger ook wel een gehad en toen regelmatig weg geschept.

Maar kan kroos eigenlijk kwaad of niet? Volgens mij kan het niet van de nieuwe plantjes komen, want die heb ik heel goed afgespoeld voor dat ik ze erin gezet heb. Graag jullie mening.
 
Kwaad kan het niet en sommige mensen hebben de bak er vol mee . Het enige nadeel is dat er vaak heel slecht weer vanaf is te komen en je dan dit dagelijks moet verwijderen. Het zijn nitraatvreters dus ze zullen de nodige nitraat verbruiken.
 
Volgens mij kan het niet van de nieuwe plantjes komen, want die heb ik heel goed afgespoeld voor dat ik ze erin gezet heb. Graag jullie mening.
Zijn zeker vanaf een plantje mee gekomen, je kan spoelen wat je wil maar een stukje kleiner dan een mm kan al uitgroeien en vermenigvuldigen.
 
Jup, anders dan met je planten meegekomen kan (haast) niet.

en er zijn weinig plantjes zo goed als kroos, dit zijn echte nitraat vreters.
dus eigenlijk in menig aquarium een positieve bijkomst.

alleen vind niet iedereen het mooi, en is er lastig vanaf te komen.
 
Super mooi als je het op een stuk hout vochtig boven water kweekt.
Mensen kennen het alleen van een drijver maar het wordt echt een mooi klimplantje op hout.
Ideaal voor terrarium.
 
Jup, anders dan met je planten meegekomen kan (haast) niet.

en er zijn weinig plantjes zo goed als kroos, dit zijn echte nitraat vreters.
dus eigenlijk in menig aquarium een positieve bijkomst.

alleen vind niet iedereen het mooi, en is er lastig vanaf te komen.
Ik skip deze kans om hem in te koppen :)
 
Of het wel of niet goed is?
tja, als je een bak met planten hebt die niet goed groeien moet je er zeker geen 'nitraatvreters' zoals kroos bij hebben.
Je kunt het ook gebruiken hoe het zit met je nitraat. Als ze geel worden heb je meestal te weinig voeding in het water.
 
Kroos is helemaal niet goed voor je aquarium, het slaat je water dood omdat het water niet meer kan ademen door de dichte begroeiing
 
Kroos is helemaal niet goed voor je aquarium, het slaat je water dood omdat het water niet meer kan ademen door de dichte begroeiing

Nou het ligt ook aan de situatie en het is ook vaak niet de bedoeling om het hele oppervlak eronder te hebben en ook of je planten hebt die genoeg zuurstof produceren.
Edit, ik had een keer het oppervlak van een nano vol met dat spul en heb er toen een eend uit de sloot bijgezet en na ongeveer een week was al het kroos weg.
 
Nou het ligt ook aan de situatie en het is ook vaak niet de bedoeling om het hele oppervlak eronder te hebben en ook of je planten hebt die genoeg zuurstof produceren.
Ja maar kroos groeit dermate hard dat je dan iedere 3 dagen kan gaan scheppen ter voorkoming dat het oppervlak niet dichtgroeit
 
Ja maar kroos groeit dermate hard dat je dan iedere 3 dagen kan gaan scheppen ter voorkoming dat het oppervlak niet dichtgroeit
Als je het zover laat komen dan moet het al 3 lagen op elkaar liggen, stroming houdt ze wel uit de weg, en anders even scheppen tijdens onderhoud.
 
Na deze antwoorden is het eigenlijk aan pla om te beslissen, wil ik het wel in mijn bak met het risico dat het hard groeit en als ik het er uit wil hebben daar een lange adem voor moet hebben of, ik wil het graag hebben.
 
Nou het ligt ook aan de situatie en het is ook vaak niet de bedoeling om het hele oppervlak eronder te hebben en ook of je planten hebt die genoeg zuurstof produceren.
Edit, ik had een keer het oppervlak van een nano vol met dat spul en heb er toen een eend uit de sloot bijgezet en na ongeveer een week was al het kroos weg.
En de eend?
 
Ik heb altijd kroos in mijn aquariums gehad. De vissen eten er van en het water kan er alleen maar beter van worden.
Wel op tijd het overvloed aan kroos verwijderen natuurlijk.
 
In feite geldt dat voor elke drijfplant die extreem vermenigvuldigd.
Nooit je gehele oppervlakte volledig dicht laten groeien, netjes op tijd gaan uitscheppen.
Mosselplant bijvoorbeeld is ook zo'n extreem ding.

Hoewel, wanneer je echt een biotoop wil maken dan kan dat wel natuurlijk.
 
Bedankt voor jullie inzichten. De vraag was dus of het kwaad kon. Inderdaad echt mooi is het niet, maar omdat de deksels toch dicht zijn, is het niet storend. En dat het nitraat vreet is wel handig. Nitraat is bij ons toch vaak op het randje van de bovengrens of soms net er over.
Ja, ik weet het, vaak te veel eten geven... :oops:

Dus ik zal het bijhouden en zorgen dat het nooit meer dan pakweg een kwart van het oppervlak bedekt. Voorlopig is dat nog lang niet aan de orde.
Trouwens als je echt aan de slag gast met Co2, helpt dat dan tegen kroos?


P.S. Benen pangang is lekker hoor!
 
Waarom zou CO2 helpen tegen kroos?
Drijvers hebben hun blad boven water, dus alle CO2 wat nodig is zullen ze uit de atmosfeer opnemen.
Nitraat halen ze via de wortels uit het water.
 
Tegen kroos zal het zeker niet werken omdat ook kroos co2 nodig heeft en dat haalt deze zoals Raoul al zegt uit de lucht.
 
  • Leuk
Waarderingen: Pla
Maar goed ik ben blij dat ik geen kroos meer heb want eenmaal aanwezig is het erg lastig helemaal weg te krijgen.
 
Super goede adviezen voornamelijk de wat laatste posts..

Nu weer ontopic.

Je kan kroos laten zitten en wekelijks verwijderen in de maten hoeveel je wilt. Of proberen het helemaal te verwijderen met behulp van een skimmer.

Maar let wel zoals de enige wat wel zinvol was dat het lastig te verwijderen is.

Het is niet slecht en niet goed. Het is wat jij wilt.

Ik heb het in 1 bak andere heb ik het gelukkig kunnen verwijderen dmv een skimmer.
 

Terug
Bovenaan