Wat is er nieuw

Kruisbesmetting

• Onderwerp starter Onderwerp starter guppenvriend
  • Startdatum Startdatum
G

guppenvriend

Guest
Hallo,

Ik heb in mij aqua 60, samen met 2 kuhlis en 3 corydoras pygmaeus een aantal Crystal Red's zitten. Nu wil ik graag enkele Crystal black's erbij kopen om erbij te houden. Nu ben ik bang dat alle garnalen doodgaan door "kruisbesmetting". Wat is het beste om te doen, alleen CB bij elkaar gaan houden, of de CR bij de CB gaan houden.

Alvast bedankt

Matthijs

Wat bedoel je hier met kruisbesmetting ?? Dat begrijp ik niet helemaal

Ik denk dat TS doelt op verschillende bacterieculturen waardoor mogelijke alle garnalen het loodje leggen. Als de CR en CB bij dezelfde kweker vandaan komen zou het goed moeten gaan. Verschillende CR van verschillende kwekers kan ook fout gaan.

Als je dit altijd in je achterhoofd houd kun je er nooit nieuwe dieren bij kopen. Het gevaar is er natuurlijk altijd, maar ga je er zorgvuldig mee om dan is het vaak wel te voorkomen.

Wat je vast zou kunnen doen, is navraag doen bij de kweker van de CB welke waterwaarden hij heeft. Als hij te grote verschillen heeft met de waarden van jou, dan kan kun je hier vast op inspringen en een andere kweker zoeken, of proberen die garnalen eerst in een aparte bak aan jou waarden te laten wennen.

een quote uit een ander topic:
Black_mollie zei:
Ook bij het toevoegen van nieuwe garnalen (gebruik van hetzelfde netje in meerdere aquaria) erg oppassen voor kruisbesmetting.. hierdoor kun je een hele stam kwijtraken in luttle dagen zonder dat je eerst door hebt waardoor ze nu eigenlijk dood gaan 🙁
uit dit topic http://www.aquaforum.nl/ubb/ubbthreads. ... 625&page=1
Zoals ik zelf gezien heb is er geen duidelijk antwoord op google te vinden.
Ik haal mijn garnalen van Marktplaats, en de meeste meten de waterwaardes niet of nooit.
Ik ga garnalen onder andere in mijn kweekstelling houden, en als ik ze bij elkaar kan houden heb ik ruimte voor andere soorten.
Wat misschien helpt is catappa bladeren erin doen, hiervoor hoor ik graag een ervaring.

Matthijs

Ik heb ook de ervaring dat bij het bijplaatsen van nieuwe garnalen het goed fout kan gaan. De nieuwe met een snelkuur Furanol behandelen kan helpen.
Het is en blijft een risico dat je neemt. Als je de cr en de cb bij elkaar gaat zetten dan kruisen die wel hoor en is de stam niet echt zuiver meer.

Black_mollie zei:
Als je dit altijd in je achterhoofd houd kun je er nooit nieuwe dieren bij kopen. Het gevaar is er natuurlijk altijd, maar ga je er zorgvuldig mee om dan is het vaak wel te voorkomen.

Wat je vast zou kunnen doen, is navraag doen bij de kweker van de CB welke waterwaarden hij heeft. Als hij te grote verschillen heeft met de waarden van jou, dan kan kun je hier vast op inspringen en een andere kweker zoeken, of proberen die garnalen eerst in een aparte bak aan jou waarden te laten wennen.

Kruisbesmetting heeft 0,0 met de waterwaarden te maken en is echt zoals eerder aangegeven een kwestie van bacteri�n die de garnalen bij zich dragen.
Samenvoegen van garnalen die uit andere groepen komen kan zonder voorzorgsmaatregelen goed gaan maar de kans dat het fout gaat is ook enorm aanwezig.
99 van de 100 ervaren kwekers gebruiken dan ook Furanol in zulke gevallen.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan