Wat is er nieuw

Kruisbesmetting

• Onderwerp starter Onderwerp starter Ansi
  • Startdatum Startdatum
A

Ansi

Guest
Kunnen jullie mij vertellen hoe het zit met kruisbesmetting?
Volgens een LFS kun je het beste je vissen kopen bij dezelfde LFS om de kans op kruisbesmetting te verkleinen of te voorkomen.
Klopt dit of wordt dit gezegd zodat je al je vis daar koopt en niet bij een ander?

Even een voorbeeld met Corydoras (maar kan natuurlijk elke andere vissoort zijn)
Stel je koopt je Corydoras bij een LFS, maar je wilt de groep uitbreiden.
Nu lees ik nog wel eens dat de eigen kweek van mensen sterker is dan wat men in een LFS verkoopt.
Kun je de Corydoras van de LFS dan uitbreiden met Corydoras die je weer ergens anders hebt gekocht (eigen kweek van iemand bijv.) of zit je dan met het risico van kruisbesmetting?

Veel zaken kopen hun assortiment bij verschillende groothandels dus ook dan kun je dit soort problemen weer krijgen. Vaak is kweek van particulieren redelijk sterk maar dat is geen garantie.
Echte hobbykwekers zullen misschien weer wat betere/sterkere vissen verkopen.
Ik zou niet graag Guppen bij een willekeurige particulier kopen namelijk want dat is vaak slechte doorkweek. Goede uitzonderingen daargelaten natuurlijk.
Het risico op kruisbesmetting is moeilijk te voorkomen denk ik.

Dank voor je reactie John.

Dus als ik het goed begrijp kan een LFS dus niet zeggen, zolang je alles bij mij koopt hebt je geen tot weinig kans op kruisbesmetting?

Dit is wel een heeeel mooi verkooppraatje om je klanten te binden. Net als John al zegt, de winkel haalt zijn vissen vaak op verschillende plekken.

Andersom geldt ook, bijvoorbeeld Ruinemans levert aan heel veel verschillende winkels! Dan zou je ook naar die winkels kunnen?

Ik denk echt dat een winkelier dit als verkooppraatje houdt, maar wellicht stoot ik nu mensen voor het hoofd .

Tja, of het een verkooppraatje is weet ik niet maar het is wel een feit dat de meeste zaken met veel leveranciers zaken doen. Dus dan krijg je in de regel vaak wel een mengeling in de bakken met alle eventuele gevolgen van dien.
Daarbij komt dat de vissen ook al ziek kunnen binnenkomen of al besmet zijn dus als die LFS de nieuwe vissen in de bakken met de al aanwezige vissen plaatst dan is het ook al mogelijk bingo.

Daarom is een quarantainebak aangewezen, je kan de nieuwkomers langzaam wennen aan het water waarin je andere vissen al zwemmen. En je kan ze beter observeren als ze ziek worden, veelal wordt dan gezegd dat men zieke vissen heeft gekocht maar dat is niet altijd waar. In een q-periode kunnen de vissen ook makkelijker aansterken zodat ze minder gevoelig zullen zijn voor eventuele besmetting.

Met Guppen moet je bv wel heel voorzichtig zijn. Groep A kan bacterien bij zich dragen waar groep B niet tegen kan. Daarom zet mijn LFS Guppen ver verschillende Groothandels niet samen. En wijst mensen op het gevaar als ze nieuwe Guppen aan hun bestaande groep willen toevoegen.

Vaak gaat het goed maar in ongeveer 20% van de gevallen niet.

Van kruisbesmetting bij Corydoras en andere vissen heb ik nog nooit gehoord.

Dank weer voor de reacties.

Kan dat wat Botia schrijft over guppen dan niet opgaan voor bijv. corydoras?
Stel degene die je hebt zijn gezond en die je bijkoopt (ergens anders dan die je al hebt) ook, kunnen ze elkaar dan alsnog ziek maken / besmetten via die kruisbesmetting?
En zo ja, dan helpt een quarantainebak daar toch niet tegen of wel?

Hoi Ansi, ik denk dat je kruisbesmetting nooit helemaal kunt uitsluiten.

Mensen kunnen eerder ziek kunnen worden als ze bijvoorbeeld
-stress hebben,
-ondervoed zijn,

Hun weerstand is dan lager dan normaal

Dit lijkt bij vissen ook zo te zijn (ben geen medicus)

De quarantaine periode die je thuis kunt invoeren kan de vissen helpen.
-je plaatst ze eerst apart in een (kleiner) bakje, zonder allerlei materialen (als ze namelijk wel ziek zijn moet je alles ontsmetten als dat al gaat)
-je went ze alvast aan de goede temperatuur
-je voert ze een paar weken goed
-je zorgt voor zo min mogelijk stress (denk aan licht, langslopen, etc)
-gebeuik aparte sponzen, slangen en netjes

Als je ziet dat ze het goed doen, dus goed eten, goed zwemmen, lekker hun ding doen, dan kun je ze overplaatsen naar je andere groep Cory's, of ze dan helemaal niet meer iets kunnen besmetten?

De kans heb je in elk geval zo klein mogelijk gehouden.

Quarantaine werkt alleen als je het heeeeeeel strikt houdt. In dierenwinkels zie je vaak dat wanneer je meerdere vissen uitzoekt, ook bij guppen, dat ze mederwerker met hetzelfde netje alle bakken langsgaat. Dit is dus al kans op kruisbesmetting

Ook zie je vaak dat winkels de bakken allemaal aan elkaar op hetzelfde systeem hebben aangesloten qua waterwissel. Dan is kruisbesmetting zo gebeurt.

Ken ook een dierenwinkel die alle bakken afzonderlijk filtert om dit tegen te gaan. Maar zodra er water wordt bijgevuld of afgeheveld gebruiken ze een waterslang dieze om de beurt in alle bakken hangen. Dan heb je dus ook kans op kruisbesmetting.

Eigenlijk heb je dat thuis ook, als je meerdere bakken hebt. Ik gebruik drie setjes, sponzen, slangen en netjes. Voor de vissen, garnalen en kweekbakken. Heb nog geen kruisbesmetting gehad, Maar helemaal voorkomen zal mij ook niet lukken...

Conclusie... Kijk heel goed naar de vissen die je wilt bijkopen, uit welke winkel dan ook. Zit er ook maar1 vis in met een plekje of die je niet vertrouwt, koop ze dan niet.
Of je wel of niet een quarantaine bakje wilt of hebt, is je eigen keuze. Ik denk dat er eigenlijk maar weinig mensen zijn die hun nieuwe vissen echt in quarantaine zetten EN dit helemaal correct uitvoeren. Dit zullen meestal de ervaren aquarianen zijn. Of de mensen die een grote besmetting hebben meegemaakt.

Ansi, heel veel succes en hopelijk heb je wat aan de info van iedereen hier.
P.s. Sorry dat het zo lang is geworden, maar kan niet slapen en dacht ik ga ff op het forum 😛

Botia zei:
Met Guppen moet je bv wel heel voorzichtig zijn. Groep A kan bacterien bij zich dragen waar groep B niet tegen kan. Daarom zet mijn LFS Guppen ver verschillende Groothandels niet samen. En wijst mensen op het gevaar als ze nieuwe Guppen aan hun bestaande groep willen toevoegen.

Vaak gaat het goed maar in ongeveer 20% van de gevallen niet.

Van kruisbesmetting bij Corydoras en andere vissen heb ik nog nooit gehoord.

:thumbs:

Dank voor je uitgebreide reactie Sanneke.

Ik snap het nu beter.
Ik dacht dat kruisbesmetting iets anders was.
Ik ging er van uit dat kruisbesmetting was zoals Botia schreef over de Guppen, maar dat dat voor alle vissoorten gold.
En dat je daarnaast natuurlijk gewoon ook nog de kans hebt dat de ene vis de andere ziek maakt.
Als jullie snappen wat ik bedoel.

De soort maakt in feite niet uit. Als je een Chuna koopt dan zou die een andere soort in je bak dus prima kunnen besmetten.
Botia bedoelde denk ik dat je vooral ook bij Guppen ervoor moet oppassen.

Ansi zei:

Ik snap het nu beter.
Ik ging er van uit dat kruisbesmetting was zoals Botia schreef over de Guppen, maar dat dat voor alle vissoorten gold.
En dat je daarnaast natuurlijk gewoon ook nog de kans hebt dat de ene vis de andere ziek maakt.

Dat klopt ook wat je zegt. Het punt is dat je bij kruisbesmetting vaak niet ziet dat de nieuwe groep ziek is. Ze dragen dan een bacterie bij zich waar ze zelf wel tegen kunnen, maar je oude groep niet. De nieuwe groep dan een tijdje apart zetten heeft weinig zin aangezien de nieuwe vissen gewoon gezond zullen ogen.
Voorzichtigheid is dus altijd wel geboden, maar of je het helemaal kunt voorkomen weet ik niet.

Ja, Noa, dat is hoe ik dacht dat het ook was en volgens mij is dat ook wat de LFS bedoeld die zei je kunt dezelfde soort beter van 1 plek / adres kopen.

Zelf heb ik meerdere soorten corydoras en bij bijna alle soorten (op ��n na) bestaan de groepen uit vissen, die ik bij verschillende winkels gekocht heb. Daarbij heb ik nog nooit last gehad van zieke vissen en kruisbesmetting. Bij veel hobbykwekers zie je juist vaak dat men doelbewust de vissen van ��n soort bij verschillende winkels of particuliere kwekers koopt, om te proberen om inteelt te beperken. Ik heb daar ook nog nooit van gehoord dat dit tot problemen heeft geleid.
Volgens mij kun je dus rustig de vissen bij verschillende winkels kopen en als je ermee wilt kweken is het m.i. juist beter om dat te doen.

Biologist zei:
Ansi zei:

Ik snap het nu beter.

Dat klopt ook wat je zegt. Het punt is dat je bij kruisbesmetting vaak niet ziet dat de nieuwe groep ziek is. Ze dragen dan een bacterie bij zich waar ze zelf wel tegen kunnen, maar je oude groep niet. De nieuwe groep dan een tijdje apart zetten heeft weinig zin aangezien de nieuwe vissen gewoon gezond zullen ogen.
Voorzichtigheid is dus altijd wel geboden, maar of je het helemaal kunt voorkomen weet ik niet.

Prima omschreven vind ik.

Super aanvulling over de kruisbesmetting van ziekten die je niet met het blote oog kan zien!

Heel veel succes en vooral plezier Ansi!

Biologist zei:
Het punt is dat je bij kruisbesmetting vaak niet ziet dat de nieuwe groep ziek is. Ze dragen dan een bacterie bij zich waar ze zelf wel tegen kunnen, maar je oude groep niet. De nieuwe groep dan een tijdje apart zetten heeft weinig zin aangezien de nieuwe vissen gewoon gezond zullen ogen.
Maar zoals ik het begrijp is het risico van kruisbesmetting wel te voorkomen bij het samenvoegen van groepen garnalen, althans, ik las nooit ergens dat er bij het gebruik van een anti-bacterieel middel (Furanol veelal) er toch nog problemen ontstonden die wezen in de richting van bacteri�le-kruisbesmetting.
Zou dit dan ook kunnen werken bij het samenvoegen van vissen (guppen bv.) waarbij dit risico bestaat?

Ik denk dat je dit altijd zou kunnen doen. Ik heb het bij de garnalen vaker toegepast.

kellemes zei:
Biologist zei:
Het punt is dat je bij kruisbesmetting vaak niet ziet dat de nieuwe groep ziek is. Ze dragen dan een bacterie bij zich waar ze zelf wel tegen kunnen, maar je oude groep niet. De nieuwe groep dan een tijdje apart zetten heeft weinig zin aangezien de nieuwe vissen gewoon gezond zullen ogen.
Maar zoals ik het begrijp is het risico van kruisbesmetting wel te voorkomen bij het samenvoegen van groepen garnalen, althans, ik las nooit ergens dat er bij het gebruik van een anti-bacterieel middel (Furanol veelal) er toch nog problemen ontstonden die wezen in de richting van bacteri�le-kruisbesmetting.
Zou dit dan ook kunnen werken bij het samenvoegen van vissen (guppen bv.) waarbij dit risico bestaat?

Zou zeker wel kunnen, maar dan moet je dus wel zowel de nieuwe groep als je oude groep behandelen. En als er een bacterie of virus in de groep zit die resistent is tegen furanol los je natuurlijk nog niks op.
Verder kan ik me voorstellen dat bacteri�n/virussen die garnalen besmetten een andere soort zijn dan de soorten die vissen besmetten. Dus of furanol gaat helpen, weet ik niet. Maar het zou kunnen werken.

jessicapilon zei:
Veel zaken kopen hun assortiment bij verschillende groothandels dus ook dan kun je dit soort problemen weer krijgen. Vaak is kweek van particulieren redelijk sterk maar dat is geen garantie.
Echte hobbykwekers zullen misschien weer wat betere/sterkere vissen verkopen.
Ik zou niet graag Guppen bij een willekeurige particulier kopen namelijk want dat is vaak slechte doorkweek. Goede uitzonderingen daargelaten natuurlijk.
Het risico op kruisbesmetting is moeilijk te voorkomen denk ik.

Voordeel van een aankoop bij particulieren is bijvoorbeeld dat de vissen veelal wat groter (ouder) zijn dan de vissen welke een winkel verkoopt. Zo ging ik laatst naar de winkel om mijn groepje Barbus tetrazona uit te breiden. Ik wou er in eerste instantie 10 kopen maar ben maar met 5 naar huis gegaan omdat de rest te klein was (wordt dan ook opgegeten door de vlindervis)

Ook zie ik wel andere vissen welke al erg snel verkocht worden door een winkel, bijvoorbeeld L-nummers of Corydoras.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan