kruising vuurtjes en citroengarnalen


Killerfish

Well-known member
Lid geworden
13 maart 2011
Berichten
9,481
Leeftijd
29
Locatie
Hellendoorn
Ik heb momenteel in mijn rekord 600 vuurtjes zitten, maar nu kan ik van iemand citroengarnelen overnemen. Nu weet ik dat deze kruizen, maar wat komt er dan uit? Kan ik het vergelijken met de crystal black en red, waarbij er of een cr of een cb uitkomt, of mengen de kleuren en worden het een soort neocaridina heteropoda orange? En zijn de gekruisde nakomelingen vruchtbaar?
 
De komelingen zullen kleurloos worden (doorzichtig/grijs),
Deze jonkies zijn gewoon vruchtbaar.
 
Als het mooie citroengarnalen zijn is het echt zonde om ze met gewone vuurtjes samen te houden.
Is het geen optie om de rode te verkopen en enkel de citroentjes te houden?
 
Niet alle jonkies zijn kleurloos, maar toch het grootste deel.
Na een generatie of 2-3 heb je alleen nog grijze lelijkers in je bak zitten.

Niet doen dus.

Verdeel je aqua in 2 met een glasplaat,dan kan je ze beide houden
 
Bedankt voor de reacties, ik ga ze dan niet bij elkaar houden. Ik denk erover om ze wel over te nemen en jn mijn garalenbakje te doen. Citroenties kruisen toch niet met cr en cb, de andere bewoners vd bak als ze zwanger of jong zijn?

@seabait, ik weet se kwaliteit vd citroentjes niet, maar ga mijn vuurtjes tot nu tou nog niet omwisselen voor citroentjes

@wikkes, ik weet niet of u mijn fotoalbum gezien hebt, maar verdelen met een glasplaat gaat sws niet lukken. Het is nml geen garnalenbak
 
Citroenen en cr of cb kruisen niet nee.
 
Killerfish zei:
Bedankt voor de reacties, ik ga ze dan niet bij elkaar houden. Ik denk erover om ze wel over te nemen en jn mijn garalenbakje te doen. Citroenties kruisen toch niet met cr en cb, de andere bewoners vd bak als ze zwanger of jong zijn?

@seabait, ik weet se kwaliteit vd citroentjes niet, maar ga mijn vuurtjes tot nu tou nog niet omwisselen voor citroentjes

@wikkes, ik weet niet of u mijn fotoalbum gezien hebt, maar verdelen met een glasplaat gaat sws niet lukken. Het is nml geen garnalenbak

Ik voel daar een extra garnalenbakje aankomen.... :D
 
Seabait, nee geen extra bak. Heb er sinds kort een bakje bij voor zwangere cb of cr, dit voor max overlevingskans vd jongen(zie rekord 600 topic voor foto's. Bij nog een bak ben ik bang dat ik het huis uitgezet wordt, bij wijze van spreken

jessica, wist het bijna zeker, maar bedankt voor de bevestiging
 
Citroen en vuurgarnalen maken na selectieve kweek groene vuurgarnalen.

"Wat betreft de Blue Fairy en citroengarnaal, als je deze samen plaatst met de vuren kom je na kweken uit op GROENE vuurgarnalen.
Let wel dat dit een groot proces is met veel � minderwaardige garnalen�, eens je een goeie groep bezit van GROENE vuurgarnalen kan je gaan doorkweken met de deze."
 
zzz-dodo-zzz zei:
De komelingen zullen kleurloos worden (doorzichtig/grijs),
Deze jonkies zijn gewoon vruchtbaar.

Heb je daar bewijs voor? Hoe kom je aan die informatie?


Wikkes zei:
Niet alle jonkies zijn kleurloos, maar toch het grootste deel.
Na een generatie of 2-3 heb je alleen nog grijze lelijkers in je bak zitten.

Zelfde vraag voor jou. Bewijs?


ypoc zei:
Citroen en vuurgarnalen maken na selectieve kweek groene vuurgarnalen.

"Wat betreft de Blue Fairy en citroengarnaal, als je deze samen plaatst met de vuren kom je na kweken uit op GROENE vuurgarnalen.
Let wel dat dit een groot proces is met veel � minderwaardige garnalen�, eens je een goeie groep bezit van GROENE vuurgarnalen kan je gaan doorkweken met de deze."

Dit klinkt aannemelijker, maar blue fairy garnalen zijn blauw, en vuurgarnalen rood.

De vraag is dus of de kleur mixt, compleet vervaagt en grijs wordt (wat vreemd klinkt, hoe kan kleur uit dna verdwijnen?) of wordt nakweek gevlekt? (gevlekt wordt het niet, anders zouden ze nu wel gevlekte N. heteropoda verkopen)
 
Mooi grijs of mooi kleurloos is overigens niet lelijk ;)
 
Dargine zei:
De vraag is dus of de kleur mixt, compleet vervaagt en grijs wordt (wat vreemd klinkt, hoe kan kleur uit dna verdwijnen?) of wordt nakweek gevlekt? (gevlekt wordt het niet, anders zouden ze nu wel gevlekte N. heteropoda verkopen)

Ik ben even aan het meelezen en heb het idee dat je teveel denkt in 'verfkleuren' wat betreft het mengen, zo werkt genetica niet. Als je dat los kan laten, dan is het denk ik ook makkelijker te begrijpen dat uit twee fel gekleurde beestjes best een 'doorzichtige', wildkleur of compleet andere kleur kan komen. Het gaat om wat dominant en recessief is en wat de betreffende dieren aan genetische combinaties met zich meedragen. Het is dus ook ingewikkelder dan 'rood' en 'geel' met vuurtjes en citroentjes wat dat betreft.

Ik kan even voor garnalen geen goed voorbeeld vinden, maar bij deze vissen kan je al een beetje zien dat 'grijs' juist bestaat uit een dominantie op alle kleurgebieden. Als je dus vissen kruist die deels dominant en deels recessief verschillende kleuren hebben, zal je op den duur op grijs uitkomen.

http://www.forumamordepeixe.com.br/imag ... ssa002.jpg
 
ik had ze bij elkaar in de betta bakjes, maakt mij toch niet zo veel uit want het zijn meer snoepjes en beweging voor de betta's :p

ik had er een bruine garnaal met zwart/grijze strepen er uit...
 

Terug
Bovenaan