Kuhlii gaan achter elkaar dood


2e hands pomp heb ik 1x gekocht,dat doe ik niet weer.
Die was na 2 weken stuk,dus toen de superfish gekocht
 
Nee, gelijk een goeie kopen.
IK heb ze allemaal, een 15 . van MP af.
Pas nog 1 voor 40 euro. met verwarming.
2026.
354576_0_82_2228.jpg
 
Dan tref je het niet ellepel, de mijne van jbl komt ook van mp en doet het prima. Ik vermoed wel dat je problemen een combi zijn van te weinig filtercapaciteit, te veel troep op de bodem en rottend hout. Alle drie apart ging waarschijnlijk net maar samen was het te veel. Vooral ook omdat je een nieuw filter hebt gekocht. Heb je je oude en je nieuwe filter wel een paar weken tegelijk laten draaien in je bak? Als je dat niet hebt gedaan dan hebben je vissen daar ook al een opdonder van gehad omdat een nieuw filter nog geen bacterien heeft.
 
koop gewoon 1x een goed filter.
ik kocht toen een eheim pro3e (de 2078 geloof ik, 1700lph, regelbaar)
ik kon in mijn zoetwater periode gewoon dat ding maanden laten staan, enige wat ik schoonmaakte was af en toe het voofilter bakje.

de onderste bio media heb ik eigenlijk nooit schoongemaakt.

jbl e701 werktte ook goed, alleen altijd een geklooi met dat dubelle boven bakje (voor en laatste mechanische stap zit in 1 gedeelde bak bovenin) als je tijd en zin heb om te knoeien om dat erin te krijgen ook prima!

dat een GOED extern filter (Als in, eheim / jbl ) herrie gaat maken kan ik mij niet voorstellen, ook niet na jaren gebruik..

en als 100 euro teveel is voor deze hobby en dieren, vind ik dat je je sterk moet afvragen of je uberhaupt wel aquarium wilt houden..
(dat is bijna mijn stroom rekening voor aquarium per maand... en NEE dat is niet overdreven, ding verbruikt over 1kw)
 
je zou ook kunnen kijken naar een wat beter of extra binnenfilter

aqua flow 200 bij je 100 erbij bijvoorbeeld.
 
Minifred, ik heb 3 bakken staan, heb nog meer dieren, dus ja ik vind 100 euro teveel.
moet er een beetje om denken,maar dat is mijn eigen keuze.

Yilleke, ik wist niet dat oud en nieuw filter tegelijk moet laten draaien, kan ook niet bij mij want heb maar 1 pomp he.
Dacht dat de bacteri�n gewoon in het water zaten in plaats van in dat filter?
Heb wel vaker een nieuwe gekocht,ging altijd goed.
Maar ik zal eens kijken naar wat anders, of een tweede pompje er in.
Wie weet was dat het inderdaad wel.
 
De meeste bacterien zitten in de bodem en het filter. In het water is te verwaarlozen. Als je een nieuw filter plaatst dan duurt dat weer ca 3 weken voordat er een bacteriecultuur is opgebouwd. Dit kun je versnellen door het oude filter boven de nieuwe uit te knijpen. Een spons hoeft overigens pas vervangen te worden als hij bijna uit elkaar valt en niet zoals op de verpakking staat elke maand ofzo. Wat op de verpakking staat is alleen maar goed voor de fabrikant. De gemakkelijkste en goedkoopste oplossing is een tweede filtertje erbij. Als je zorgt dat de stroming van beide filters goed rond gaat dan heb je ook een mooie doorstroming. Bij het tweede filtertje kun je ook even de spons van het andere filter erboven uitknijpen, dan gaat het allemaal sneller. Beter te veel filteren dan te weinig.
 
Yilleke zei:
. Beter te veel filteren dan te weinig.

Je geeft goede info . Alleen bij dit stukje even een kanttekening.
Als je bedoelt dat de inhoud van het filtermateriaal niet groot genoeg kan zijn, dan ben ik het met je eens.
Als je bedoelt dat de stroming veroorzaakt door twee filters niet groot genoeg kan zijn, dan ben ik het oneens met je.
Diverse soorten (labyrinthvissen bijv.) stellen prima op een matige waterbeweging.
 
Ik had eerst ook een Super fish filtertje in mijn 60 bak, maar zo irritant dat ie om de paar dagen verstopt raakt en dan ook niks meer deed , behalve herrie maken.

Ik heb nu de eheim pickup 160 erin en doet het super!
Kost maar �26,95

Heb de filterwat in twee geknipt en in de onderste helft van het bakje keramische pijpjes gedaan voor nog betere werking.

Wellicht is deze ook iets voor jou.

https://www.petsplace.nl/vis/accessoires/eheim-binnenfilter-pickup60-160l~380104
 
Peter, ik bedoelde idd een overcapaciteit wat betreft filteren en dus ook filtermateriaal.

Wat betreft de stroming, die moet aangepast aan de bewoners. Ik heb ook en tijdje twee filtertjes in mijn 60 literbak gehad en liet er 1 naar de achterwand stromen en 1 naar de voorkant. Ze hingen allebei op de korte kanten. Als ik een filtertje schoongemaakt had (uitgeknepen) dan zette ik het filtertje op de laagste stand met weinig stroming en dat werd opgevoerd naarmate de stroming minder werd. De ene keer maakte ik het ene filter schoon en de andere keer de ander.

Als je elke paar dagen je filter verstopt hebt zitten dan zal deze zeker niet voldoende werken, met twee filters zou je minder moeten verschonen. Deels heeft dit natuurlijk met het vuil op de bodem te maken want deze troep verstopt je filter ook. Heb je toevallig ook veel slakken in je bak? Of appelslakken? Dit zijn nl ook behoorlijke vervuilers.

Als je de bakken bij elkaar hebt staan en ze zijn niet al te groot allemaal kun je eventueel ook nog kiezen voor sponsfilters op lucht. Deze kunnen nl allemaal op 1 luchtpomp aangesloten worden.
 
Mijn zwarte fantoomzalmen zullen al die stroming niet zo op prijs stellen denk ik.
En gezien alleen zij nog met hun 5en in de bak zitten,laat ik het liever zoals het nu is

Ik kwam nog op deze site uit.

http://www.hobbykwekers.nl/artikelen/it ... vissterfte

Hier las ik een stukje over het vrijkomen van luchtbellen uit een zandbodem.
Toen ik de afgelopen keer het water ververste en nu wel goed door de bodem ging,kwamen er inderdaad flink wat "luchtbelletjes" uit.
In dit stuk staat beschreven dat dat kan komen door een dichtgeslagen bodem.
Hetzelfde dan als dd bodemrot waar al over gesproken is.

Denk dus toch dat dit aan de hand is geweest en de kuhliis en de zwaarddragers er op een of andere manier erg gevoelig voor zijn geweest.
De fantoomzalm kan er waarschijnlijk wel tegen,met hen gaat het gelukkig nog wel goed

.

Maar ik heb er in elk geval ontzettend veel van geleeerd.
Weet nu dat ik oplettender moet zijn met het schoonhouden van de bodem!

Iedereen in elk geval heel erg bdankt voor alle adviezen,tof dat er zoveel mensen
Zo fijn met je mee kunnen denken
 
Vissen die zich niet lekker voelen kun je wel herkennen. Ze knijpen met hun staart, gaan sneller ademen, worden donkerder van kleur of juist heel flets, hangen bij het filter of op de bodem, kortom je kunt het herkennen. Mocht je deze symptomen zien dan gelijk verversen en dan is er meer aan de hand dan de bodem. Het is te hopen dat het nu goed gaat.
 
Vreemde is dat je daar echt niks aan merkt die eten goed, zwemmen,vechten,zitten achter de vrouwtjes aan,zijn niet mager,geen rare plekken of stippen.
Hangen niet bij het filter..

en ik vandaag dus 3 dode anentome helena slakken er uit heb gehaald.
Nogmaals door de bodem gegaan, geen luchtbellen, geen rommel.


Ik vraag me af of ik nog weer water moet verversen.
Blijf het maf vinden wat er gebeurd.




Ohw, bedenk me net, er moest toch zout in het water.
Slakken en zout zijn toch geen goede combi( in mijn tuin in elk geval niet!) Zou dat een rrden zijn voor de slakken sterfte?
Heb er niet heel veel zout in gedaan hoor,vond het maar een wat eng idee namelijk
 
Ik zou zelf de paar overgebleven visjes even in een grote emmer doen, filtertje erbij aansluiten.

Daarna zou ik je planten er uit halen en de hele bodem verwijderen. Je schrijft namelijk op de eerste pagina dat je een combinatie van edelsplit en zand hebt.

Dat is niet ideaal. Kies of voor het ��n of voor het ander. Wellicht kun je met een grote zeef, het zand eruit zeven.


Wat betreft je filter schrijf je dat je het zo wilt laten. Daar begrijp ik werkelijk helemaal niets van.

Als je een Superfish Home60 aquarium koopt, ongeveer dezelfde inhoud als jouw aquarium, dan zit daar standaard al een aqua flow 200 bij.

En jij wil het doen met de helft?

Waarom nu niet een paar tientjes uitgeven aan een beter filter?

Het moeten kopen van nieuwe vissen kost ook geld toch?
(buiten het feit om dat je je vissen ook een lijdensweg bespaard)
 
Sanneke, ik heb mijn bakken 2e hands gekocht, dus zat er geen pomp bij.
In de winkel werd me deze aanbevolen als zijnde goed.
Dus ja dan koop ik die toch?

Maar ik heb alleen gezegd dat ik geen 2 pompen er in ga hangen,vanwege het teveel aan stroming die mijn fantoomzalmen niet waarderen.
Ik zou al kijken naar een andere pomp, ben ik ook al mee bezig om me in te lezen over welke goed is,en mensen om em heen met bakken te vragen wat zij aanbevelen
Er word dus aan gewerkt!
 
Zou hetzelfde als Sanneke doen, water in emmer (uit het aquarium 1/2)) en de rest aanvullen met kraanwater, pomp uit aquarium daarin en bodem vervangen door nieuw zand.

Aquaflow 100 zou het in principe moeten trekken, heb er hier 2 op 60cm waarbij klein stukje van de spons afgeknipt en vervangen door watten zodat fijn vuil niet je spons gelijk laat dicht slaan.

In je eerste post zei je:
Nu heb ik gisteren in deze 60 liter bak een 5 liter water ververst, en wat easy life profito er in gedaan

Hoop dat je normaal geproken wel iets meer ververst, 5 liter op 60 liter is 1/12 en dat is in mijn ogen erg weinig voor visjes. Zou zelf 1/3 p/wk doen (20 ltr) om mee te beginnen.
 
Normaal doe ik meer,om de week ongever 1/3e
maar ook daar over zijn wisselende berichten.
De een zegt elke week 20% de ander zegt elke 2 week 20%
weer een derde zegt weer wat anders...
Maar ik deed in elk geval wel te weinig met de bodem, heb via youtube heel wat info filmpjes nog zitten bekijken, erg leerzaam om allemaal te zien.
 
ook hier iemand die gerust 30% in de week doet :p

zeker als er wat aan de hand (schijnt) te zijn in je bak zou ik zeker iets vaker gaan verversen.
 
Nou ja er zijn zoveel adviezen he, mij werd gezegd dat je vooral moet uitkijken voor nitriet en nitraat pieken en weet ik wat meer als je te vaak ververst.
Ga nu vaker doen, iets beter de boel verzorgen .
Hopelijk blijft het goed gaan en anders meld ik het wel weer!!
 
Het is wel normaal dat ik nu na de vorige waterwissel bacterie bloei heb he?
Hangt best een witte waas in en een soort van witte vlokjes.
Ik ken het wel van opstarten in een aquarium,maar na een flinke waterwissel kan het ook?
Tot nu toe blijven de fantoomzalmen normaal gedrag vertonen gelukkig!
 

Terug
Bovenaan