Kun je te weinig planten hebben?


glennosh

Well-known member
Lid geworden
30 januari 2013
Berichten
309
Leeftijd
40
Locatie
Zoetermeer
Aquarianen,

Ik heb last van alg en probeer dat te lijf te gaan. Daarvoor kan ik o.a. mijn CO2 verder opschroeven.
Momenteel heb ik na mijn bakongeluk geen vissen meer. Planten zijn er weinig, velen gedeeltelijk bealgd. De 1 wat meer dan de ander. Net een nieuw extern filter. De CO2 wordt in de nieuwe situatie iets meer de bak uit gedreven dan voordat ik mijn nieuwe externe filter installeerde. Ik zat voor de installatie van het filter eindelijk op lichtgroene indicatie. Nu weer iets normaler groen. Interne filter draait nog gezellig mee. De eerste vraag is dus, kan ik beter nog even wachten met de aanschaf van nieuwe planten of helpt het juist in mijn voordeel als ik ze erin zet? Ter info, ik voeg wekelijks plantenvoeding toe. Kan het feit dat ik niet veel planten heb, tegenwerken bij de algbestrijding? Of maakt dat niet uit omdat ik immers voedingsstoffen bemest?

Waarom wil ik dit weten. Het is zonde om (nu) planten te kopen als ik nu al weet dat het mogelijk geen meerwaarde heeft voor versterking van het evenwicht en ik eerst met weinig planten de bak in evenwicht moet/kan krijgen. Ter info: meer planten komen er sowieso op den duur in. De vraag is alleen. Z.s.m. of nog even wachten?
 
Extra planten zijn alleen maar goed om algen te bestrijden als je het mij vraagt, met weinig concurrentie hebben de algen vrij spel.
 
Geen algen/planten expert maar:

Ter info, ik voeg wekelijks plantenvoeding toe. Kan het feit dat ik niet veel planten heb, tegenwerken bij de algbestrijding? Of maakt dat niet uit omdat ik immers voedingsstoffen bemest?

Niet veel planten, en toch veel voedingstoffen toevoegen werkt m.i. alleen maar in je nadeel.
of je moet de voeding aanpassen aan de hoeveelheid planten, of (beter nog) meer planten toevoegen.
Algen bestrijden door voeding toe te voegen werkt alleen als er planten zijn om met die voeding de concurrentie aan te gaan met de algen.

Wat ik zou doen, en wat ook vaak word aangeraden: begin nu even met een paar goedkope snelgroeiers om de alg de kop in te drukken.
tijdelijk even wat alg inspuiten met carbo om het een beetje te helpen is ook een optie.
 
Meer planten en met name snelgroeiers zullen prima zijn om de bak weer in evenwicht te krijgen zodat algen na een poosje weer verdwijnen.
Dus ik ga daar ook in mee wat hier boven wordt gezegd.
 
Algen hebben heel weinig voeding nodig en die zullen bij tekorten zich ook openbaren zonder toevoeging van voeding. Maar planten nemen wel stoffen op zoals mh3-4 wat een boost is voor algen dus veel planten is zeker een pre.
Algen uithongeren is dus eigenlijk niet mogelijk. Zorgen dat je voldoende voeding in je waterkolom hebt zal algen voorkomen icm een juiste hoeveelheid licht.
 
Veel bladmassa heeft alleen maar voordelen; je bak is eerder stabiel en algen worden beperkt in de ontwikkeling.
Dus zou ik asap planten toevoegen, gewoon voeding blijven doseren in relatie tot je je bakinhoud. en daarbij de CO2 optimaliseren (stroming en oplossing) De reden van alg is 9 van de 10x teveel licht.
 
Lange leve Belgisch groen. Vanuit kansloze positie weer terug laten groeien en nu als snelgroeier aan het vermeerderen in mijn bak. Belgisch groen gaat mij hopelijk redden. Kan ik ondertussen nadenken over een mooi plantenbestand.
 
Om jullie vragen te beantwoorden.

Ja ik heb er al weer meer kennis van. Bedankt voor je vraag.

Waarom ik (mogelijk) dezelfde vragen stel is omdat sommige antwoorden helemaal geen antwoorden op mijn vragen zijn. Soms word er net omheen gedraaid. Dan moet ik ze via een omweg dus nog een keer stellen. Een ander voorbeeld is dat je weet dat bepaalde mensen dezelfde techniek als jij hebben of ik wil qua techniek die richting op en dan reageren precies die mensen niet (meer). Ja en dan?

Zie dit niet als verwijten, maar ik wil dus precies de antwoorden hebben die ik zoek. Ik weet dat ik die hier kan krijgen. Google geeft ze namelijk (soms) niet.

Wil ik leren van alle vragen? Antwoord: Ja.
 
Om jullie vragen te beantwoorden.

Ja ik heb er al weer meer kennis van. Bedankt voor je vraag.

Waarom ik (mogelijk) dezelfde vragen stel is omdat sommige antwoorden helemaal geen antwoorden op mijn vragen zijn. Soms word er net omheen gedraaid. Dan moet ik ze via een omweg dus nog een keer stellen. Een ander voorbeeld is dat je weet dat bepaalde mensen dezelfde techniek als jij hebben of ik wil qua techniek die richting op en dan reageren precies die mensen niet (meer). Ja en dan?

Zie dit niet als verwijten, maar ik wil dus precies de antwoorden hebben die ik zoek. Ik weet dat ik die hier kan krijgen. Google geeft ze namelijk (soms) niet.

Wil ik leren van alle vragen? Antwoord: Ja.

De opmerking van @hugop duidde niet op jou hoor maar op @OlliePindakaas, die vind het schijnbaar nodig om alle topics weer naar boven te halen met onzinnige opmerkingen.
 
Om hopelijk een antwoord te geven op de vraag van @glennosh "Nu meer planten of toch deze algenplaag uitzitten?": Vanuit een ongenuanceerde perspectief van de aquarianen: De algen groeien op de voedingsstof overschot van de planten. Dus ergens kan jij jouw algenprobleem tweezijdig aanpakken, door zowel meer planten te plaatsen, als (iets) minder te bemesten.

Om een stap verder te kijken, kunnen de algen ook worden gezien als enkele symptomen van de problemen in het aquarium. Een probleem kan zijn dat er gewoon een voedingsstof overschot in de bak zit, of juist een bouwstof tekort, zodat de planten tot niet gebruik kunnen maken van de aanwezige voedingsstoffen, met een 'voedingstof overschot tot gevolg'. Er zijn dus verschillende oorzaken mogelijk. Om enkele uit te sluiten, zou je enkele fotos en waarde van deze bak willen plaatsen? Dan hebben we net iets meer kennis van zaken.
 
Dus welke alg heb je? Waterwaarden? (druppeltest)

Vandaag heb je in mijn andere topic gezien dat ik dus baardalg heb. Blauwalg is na 3 dagen verduistering en een 50% waterverversing gelukkig (nog) niet teruggekeerd. Heb nu last van bruine aanslag. Ik denk dat dat komt omdat ik een extern filter laat indraaien. Vandaag draait hij 3 weken. Ik heb nu natuurlijk ook geen vissen in mijn bak en dat zou kunnen uitmaken voor de bacteriecultuur. Net als mijn gebrekkige plantenbestand. Bestelling planten is onderweg maar wordt pas 2 januari verzonden. Ik moet dus even geduld hebben.

De waterwaarden zijn:
GH 8,5
KH 7,5/8
Ph ongeveer 6,5
Po4 onder 0,5 Mg/l
NO3 12,5
FE tussen 25 en 50.

P.s. Die baardalgen zijn uit een periode van langdurig geen CO2. Ik kon niet naar mijn leverancier of hij had het niet ofzo. Ga nu met carbo in ieder geval lokaal wat loslaten op de algen. Op de achterwand en filter vind ik het nog niet zo storend. Als het mijn planten maar met rust laat.
 
Laatst bewerkt:
Baardalg begint vaak eerst op hout en stenen, daarna zijn de traag groeiende planten aan de beurt, echt een vervelende alg waar bijna iedereen wel eens mee te maken heeft.

Het was ook de enige alg die ik soms had in mijn bak:mad:
 
Omtrent de waterwaardes, vooral de Po4 en de No3 mogen wat bij worden gestuurd, resp. naar +/- 2,5 mg/l en 25 mg/l. Hiervoor kun je kiezen uit verscheidende methodes, poedertjes, fles, stock en voer. Deze verhouding is trouwens conform de Redfield Ratio, dus ook de Buddy ratio.

In het geval dat Fe geen type fout is en inderdaad schommelt tussen 25 en 50 mg/l, dan zou ik deze terug brengen naar 0,25 - 0,5 mg/l. Deze zullen wel dalen, zodra jouw nieuwe planten er ook van gaan eten.
 
Omtrent de waterwaardes, vooral de Po4 en de No3 mogen wat bij worden gestuurd, resp. naar +/- 2,5 mg/l en 25 mg/l. Hiervoor kun je kiezen uit verscheidende methodes, poedertjes, fles, stock en voer. Deze verhouding is trouwens conform de Redfield Ratio, dus ook de Buddy ratio.

In het geval dat Fe geen type fout is en inderdaad schommelt tussen 25 en 50 mg/l, dan zou ik deze terug brengen naar 0,25 - 0,5 mg/l. Deze zullen wel dalen, zodra jouw nieuwe planten er ook van gaan eten.

Hoi Ollie,

Ik heb alle stoffen in huis om bij te sturen. Ik was zelf ook enigszins verbaasd over mijn lage Nitraat en PO4 omdat ze 2 weken geleden allebei vrij hoog waren. Zo zie je maar waar een gebrek aan vissen toe kan leiden. Vaak maakt mijn bak op natuurlijke wijze ook enige Nitraat en fosfaat aan. Nu kennelijk even niet. De ijzer is een schrijffout. Ik zit op de waarden die jij aangeeft.
 
Kdenk dat jouw planten gewoon lekker hebben gegeten, nergens zorgen om te maken. Eventueel wat aanvullen, maar bon...
 

Terug
Bovenaan