Kun je Vloeibare Co2 ook over-doseren?


M

Mieka

Guest
Kun je Vloeibare Co2 ook over-doseren?

Heb vloeibare Co2 van HS ( Floracarbo) en ben wat aan het uitvogelen qua hoeveelheid.
Wil het een paar weken aankijken en als de planten dan nog steeds een tekort laten zien of niet goed groeien, de dosis wat verhogen.

Maar hoe erg is het als je over-doseert?
Uit zich dat in alg-vorming of haalt het filter het te veel aan voedingsstoffen er wel uit?
 
Je kan dat zeker overdoseren hoor.
Ik heb een een zgn stootkuur tegen panseelalg gegeven in het verleden. Dan doe je bijv. de 1e dag 1x de dosis en de 2e dag 2x en de 3e dag 3x en de 4e dag 4x en de 5e dag 5x.
Dat wil wel eens goed helpen tegen algen maar je moet goed op je vissen blijven letten.
Dus een TE hoge dosering kan schadelijk zijn.
Als de aanbevolen dosis niet voldoende is zou ik eens 1,5x de dosis proberen en kijken hoe dat gaat dan.
Je krijgt er geen alg door hoor maar ik zou wel oppassen bij een overdosering. Maar bv een dosering van 1,5x kan je gerust toevoegen hoor.
Dat is iets anders dan een stootkuur waarbij je dagelijks flink teveel erin doet.
 
Ja zeker!
Je kan er makkelijk al het leven in je aquarium mee uitroeien.

Het word gebruikt als een algaecide, dus meer algen ga je zeker niet krijgen.

Je weet trouwens niet hoeveel van de carbo door de planten word omgezet in co2, dus ver van een ideaal middel.
 
Deze vloeibare koolstof, wat iets anders is dan CO2, werkt zoals gezegd als een koolstof bemester. Hierdoor kunnen de planten hun koolstof verbindingen maken voor het groeien van de plant.

De combinatie: licht, koolstof, macro & mirco voedingstoffen moeten op elkaar zijn afgestemd.
Dus meer licht zal meer voedingstoffen vereisen en zo ook meer koolstof. en omgekeerd.

Heb je nu problemen dan met de planten? Heb je last van alg-groei? Of zijn de bladeren beschadigd of groeit het niet hard genoeg naar jou idee?

Zomaar wat in het water kieperen is niet de weg.... welke tekorten denk je te hebben en waarom / gebaseerd op wat?
 
Gozer zei:
Deze vloeibare koolstof, wat iets anders is dan CO2, werkt zoals gezegd als een koolstof bemester. Hierdoor kunnen de planten hun koolstof verbindingen maken voor het groeien van de plant.

De combinatie: licht, koolstof, macro & mirco voedingstoffen moeten op elkaar zijn afgestemd.
Dus meer licht zal meer voedingstoffen vereisen en zo ook meer koolstof. en omgekeerd.

Heb je nu problemen dan met de planten? Heb je last van alg-groei? Of zijn de bladeren beschadigd of groeit het niet hard genoeg naar jou idee?

Zomaar wat in het water kieperen is niet de weg.... welke tekorten denk je te hebben en waarom / gebaseerd op wat?

Planten staan nog niet zo lang in mijn aquarium.

Maar bijna bij alle planten hebben zowel jong als oud blad gaten en gele randen.
Zit ook midden op het blad.
Ook blad wat nieuw aangemaakt is vertoont tekorten.

Heb weinig tot geen last van alg, enkel die bruine aanslag wat op de ruiten.

Hoe kom ik erachter of alles op elkaar is afgestemd dan qua plantenvoeding?
 
Mieka zei:
Hoe kom ik erachter of alles op elkaar is afgestemd dan qua plantenvoeding?

Ervaring, that's it... :D
Je kan je waterwaardes posten, en dan zul je horen dat je meer van dit en dat bij moet bijgeven.
Alleen is dit gaan garantie dat de planten goed groeien. Er komt wel meer bij kijken als wat spulletjes in je aquarium kieperen.
 
Mmmmmm, dus eerst gewoon enkele weken aanhouden wat ik al deed, qua plantenvoeding geven??
Meeste planten staan er nog niet zo lang in.
Aquarium draait nu iets van 2 maand totaal.

Ik gebruik Easylife Profito, HS Floracarbo en Easylife Ferro.
Deze drie voeg ik dagelijks toe ( weekdosis omgerekend naar dagdosis).
Ik kom uit op 2,5 ml per dag van alle 3, klopt dat?
Of kan ik dat beter wat verhogen?

Ook heb ik Dennerle Nutriballs en Dennerle E15 Fer Aktiv in de bodem voor de planten ( voedingsbolletjes en tabs).

Mocht het met enkele weken nog niet goed zijn, dan bijvoorbeeld de dosering ophogen en extra voedingsbolletjes bijvoegen?

Qua verlichting heb ik:

T5 1x Plant Pro J5 van Arcadia

T5 1x Original Tropical van Arcadia

Verlichting brandt 10 uur per dag, verwarming staat op 24 graden.

Omdat de Lido 120 vrij hoog is, maak ik gebruik van reflectors ( Dennerle tropical power longlife reflectors), heb ook best wat licht behoevende planten erin staan.

Blad van planten wat echt lelijk is eraf halen en als het maar een klein beetje lelijk is eerst laten zitten?
Ik hoef me niet meteen zorgen te maken als er enkele blaadjes zijn bij planten ( ook jonge/nieuwe scheuten), die gaatjes hebben, geel zijn en er gewoon slecht uitzien?
 
Als ik nieuwe planten haal die in emmerse staat zijn, knip ik er zoveel mogelijk af.
Zo ontstaan er naar mijn idee al minder problemen ivm algen op de oude bladeren en rottend materiaal.
Slechte bladeren er dus altijd afhalen.

Als je merkt dat je planten tekorten hebben kan je idd voeding bijgeven.
Je moet dan eerst wel vaststellen welke tekorten je hebt, en dat is niet zo eenvoudig.
Er zijn tekorten die op elkaar lijken, en de kans bestaat ook dat dat er teveel van iets is waardoor de opname van andere stoffen geremd worden.
Allemaal niet zo simpel dus.

Als je het volhoud kan je de wekelijkse hoeveelheid idd verdelen over de week.
Voor elementen die vastzitten aan chelaten is dit naar mijn idee de beste oplossing.
De chelaat zal na verloop van tijd toch afbreken door bv je PH of licht, en je element waaraan het vastzit kan niet meer opgenomen worden door de planten.

Voedings bolletjes kan je ook gebruiken. Hou er wel rekening mee dat het even duurt voordat de plant deze opneemt.

Een alternatieve en simpelere oplossing is je lichtduur verminderen.
Zo hebben je planten minder voeding nodig, en moet je dus minder toevoegen.
Als je geen "echte" co2 toevoegt, zou ik persoonlijk voor de laatste optie gaan.
 
backplay zei:
Ja zeker!
Je kan er makkelijk al het leven in je aquarium mee uitroeien.

Het word gebruikt als een algaecide, dus meer algen ga je zeker niet krijgen.

Je weet trouwens niet hoeveel van de carbo door de planten word omgezet in co2, dus ver van een ideaal middel.

Ik lees wordt omgezet in co2.
Ik dacht dat het een koolstof was die de plant gebruikt voor de groei.Als vervanger van de echte co2 zeg maar.
Wordt dat dan eerst in co2 omgezet of bedoel je s nachts als de planten niet groeien, of.......????
Kun je dit uitleggen ter verduidelijking
 
Ok, heb nu al het slechte blad bij de planten weggeknipt en ook meteen de ruiten even schoongepoetst.

Het kan dus best zo zijn dat er dus nog meer slechte blaadjes komen omdat de planten moeten wennen aan mijn aquariumwater?

Na hoeveel tijd ( ongeveer) kun je echt zeggen van: Nu zouden er eigenlijk geen rotte blaadjes meer mogen komen en dat de planten dus goed aan slaan?

Kan iemand zeggen of de onderstaande dosering voor mijn plantenvoeding zo klopt?
Moet ik beter wat verhogen of zo laten?



Mieka zei:
Mmmmmm, dus eerst gewoon enkele weken aanhouden wat ik al deed, qua plantenvoeding geven??
Meeste planten staan er nog niet zo lang in.
Aquarium draait nu iets van 2 maand totaal.

Ik gebruik Easylife Profito, HS Floracarbo en Easylife Ferro.
Deze drie voeg ik dagelijks toe ( weekdosis omgerekend naar dagdosis).
Ik kom uit op 2,5 ml per dag van alle 3, klopt dat?
Of kan ik dat beter wat verhogen?

Ook heb ik Dennerle Nutriballs en Dennerle E15 Fer Aktiv in de bodem voor de planten ( voedingsbolletjes en tabs).

Mocht het met enkele weken nog niet goed zijn, dan bijvoorbeeld de dosering ophogen en extra voedingsbolletjes bijvoegen?

Qua verlichting heb ik:

T5 1x Plant Pro J5 van Arcadia

T5 1x Original Tropical van Arcadia

Verlichting brandt 10 uur per dag, verwarming staat op 24 graden.

Omdat de Lido 120 vrij hoog is, maak ik gebruik van reflectors ( Dennerle tropical power longlife reflectors), heb ook best wat licht behoevende planten erin staan.

Blad van planten wat echt lelijk is eraf halen en als het maar een klein beetje lelijk is eerst laten zitten?
Ik hoef me niet meteen zorgen te maken als er enkele blaadjes zijn bij planten ( ook jonge/nieuwe scheuten), die gaatjes hebben, geel zijn en er gewoon slecht uitzien?
 

Ik lees wordt omgezet in co2.
Ik dacht dat het een koolstof was die de plant gebruikt voor de groei.Als vervanger van de echte co2 zeg maar.
Wordt dat dan eerst in co2 omgezet of bedoel je s nachts als de planten niet groeien, of.......????
Kun je dit uitleggen ter verduidelijking [/quote]

Damn, nu vraag je wat. :D

Ga even de simpele uitleg geven.
glutaraldehyde (easy carbo) heeft als formule C5H8O2.
Een plant neemt voor koolstof co2 op, iets anders kan een plant niet assimileren.
C5H8O2 moet dus eerst omgezet worden.
Uit mijn hoofd gaat het zo:
C5H8O2 + 6 O2 naar 5 CO2 + 4 H2O
Met Carbo is een plant dus niets voor het omgezet word.

Clive van UKaps heeft hier ook een uitleg voor:

t's highly likely that there is a series of chemical reactions that occur when a plant absorbs this compound. The atoms that form the CO2 may not even originate directly from the GA. We have no idea. Only Seachem and T. Barr have access to that information. You therefore cannot conclude that the GA equivalent CO2 production is 2ppm. It may be more than that , or it may be less. The computations are not valid until you know what the reactions are. How do you know for example that the compound isn't reacted upon by a Carbon carrying enzyme, and that the Carbon that results in the CO2 production does not originate from that enzyme instead of coming from the Carbon in C5H8O2?

GA typically kills cells by cross linking the cell proteins. C5H8O2 is a versatile compound that can morph into many very different substances just by the geometric shapes that the atoms can arrange themselves in.
GA starts out looking something like this:
351318_0_82_glut.jpg


But here is another chemical that is completely different but has the chemical same formula C5H8O2.
This compound is Acetylacetone. It has exactly the same formula as GA, but the atoms are arranged differently.
This shape is non toxic and is the basic building block of other useful compounds.
Of4aae_KAZFgRiQVW94veQbIxpKJgIp0.jpeg


There are at least a hundred different shapes of this chemical formula C5H8O2. Depending on which arsenal of enzymes the particular species of plant has at it's disposal, the GA can be transformed and then broken or integrated into another compound. Some plants and algae may not have these enzymes and so the GA attacks the cell walls causing rupture, or it may inhibit the activity of some proteins like RuBisCo, causing an internal CO2 shortfall.

Furthermore, if there is an enzymatic reaction, we don't know what conditions or compounds inhibit or reduce the efficiency of the reactions, so yield cannot be calculated outside of that context. Temperature, internal cell pH and other factors may have an effect.

The CO2 and other residues caused by the addition of GA may originate from some totally unexpected process or reaction. The possibilities are endless, and the Molar ratios need to be calculated based on those reactions. So it's a gross oversimplification to assume that:
C5H8O2 -> CO2 because the behavior of the chemistry may not be as linear as that.
 
Mieka zei:
Het kan dus best zo zijn dat er dus nog meer slechte blaadjes komen omdat de planten moeten wennen aan mijn aquariumwater?

Na hoeveel tijd ( ongeveer) kun je echt zeggen van: Nu zouden er eigenlijk geen rotte blaadjes meer mogen komen en dat de planten dus goed aan slaan?

De bladeren die nieuw groeien moeten allemaal normaal groeien.
Als dit niet het geval is, is er iets mis.
 
backplay zei:
Mieka zei:
Het kan dus best zo zijn dat er dus nog meer slechte blaadjes komen omdat de planten moeten wennen aan mijn aquariumwater?

Na hoeveel tijd ( ongeveer) kun je echt zeggen van: Nu zouden er eigenlijk geen rotte blaadjes meer mogen komen en dat de planten dus goed aan slaan?

De bladeren die nieuw groeien moeten allemaal normaal groeien.
Als dit niet het geval is, is er iets mis.

Heb nu dus enkele scheuten gezien al en enkele daarvan vertonen ook alweer gaatjes en geel blad, sommigen met bruine punt.
Enkele bladen van de Bleheri kleuren wat rood-achtig rondom.
Maar misschien dat die scheutjes nog in ontwikkeling waren toen ik de plant kocht?

Wat kan ik dan veranderen als er iets mis zou zijn?

Kun je misschien antwoord geven op mijn vraag hierboven wat betreft de doseringen van de plantenvoeding die ik gebruik, i.c.m. de verlichting etc.?
 
Heb nu dus enkele scheuten gezien al en enkele daarvan vertonen ook alweer gaatjes en geel blad, sommigen met bruine punt.
Enkele bladen van de Bleheri kleuren wat rood-achtig rondom.
Maar misschien dat die scheutjes nog in ontwikkeling waren toen ik de plant kocht?

Wat kan ik dan veranderen als er iets mis zou zijn?

Neem eens wat foto's zo kunnen we beter kijken wat er mis kan zijn.
Let ook op of het alleen bij nieuwe bladeren is of ook bij oude.
Zo weten we of het over mobiele elementen gaat of niet.


Kun je misschien antwoord geven op mijn vraag hierboven wat betreft de doseringen van de plantenvoeding die ik gebruik, i.c.m. de verlichting etc.?

Heb ik in een vorige post al gedaan.
 
Mieka zei:
Ik gebruik Easylife Profito, HS Floracarbo en Easylife Ferro.
Deze drie voeg ik dagelijks toe ( weekdosis omgerekend naar dagdosis).
Ik kom uit op 2,5 ml per dag van alle 3, klopt dat?
Of kan ik dat beter wat verhogen?

Het klopt dat je de voedingen beter dagelijks kunt doen.
Je zou de doseringen van de easylife producten langszaam kunnen afbouwen.
Dit omdat je andere producten ook al zogenaamde micro elementen bevat..
Ook de Dennerle Scaper's Green en NPK heeft niet zo veel nut.
 
@Tom zei:
Mieka zei:
Ik gebruik Easylife Profito, HS Floracarbo en Easylife Ferro.
Deze drie voeg ik dagelijks toe ( weekdosis omgerekend naar dagdosis).
Ik kom uit op 2,5 ml per dag van alle 3, klopt dat?
Of kan ik dat beter wat verhogen?

Het klopt dat je de voedingen beter dagelijks kunt doen.
Je zou de doseringen van de easylife producten langszaam kunnen afbouwen.
Dit omdat het andere product ook al zogenaamde micro elementen bevat..
Ook de Dennerle Scaper's Green en NPK zou je flink terug beperken.

Ik gebruik nu alleen nog maar Easylife Profito, Easylife Ferro en HS Floracarbo.
Meer niet.
Ja, de bodemtabletjes.

@Tom: Verkoop jij ook Lateriet?

Of kan ik net zo goed die kleibollenmix van Aquariumbemesting.nl gaan bestellen?
 
backplay zei:

Ik lees wordt omgezet in co2.
Ik dacht dat het een koolstof was die de plant gebruikt voor de groei.Als vervanger van de echte co2 zeg maar.
Wordt dat dan eerst in co2 omgezet of bedoel je s nachts als de planten niet groeien, of.......????
Kun je dit uitleggen ter verduidelijking

Damn, nu vraag je wat. :D

Ga even de simpele uitleg geven.
glutaraldehyde (easy carbo) heeft als formule C5H8O2.
Een plant neemt voor koolstof co2 op, iets anders kan een plant niet assimileren.
C5H8O2 moet dus eerst omgezet worden.
Uit mijn hoofd gaat het zo:
C5H8O2 + 6 O2 naar 5 CO2 + 4 H2O
Met Carbo is een plant dus niets voor het omgezet word.

Clive van UKaps heeft hier ook een uitleg voor:

t's highly likely that there is a series of chemical reactions that occur when a plant absorbs this compound. The atoms that form the CO2 may not even originate directly from the GA. We have no idea. Only Seachem and T. Barr have access to that information. You therefore cannot conclude that the GA equivalent CO2 production is 2ppm. It may be more than that , or it may be less. The computations are not valid until you know what the reactions are. How do you know for example that the compound isn't reacted upon by a Carbon carrying enzyme, and that the Carbon that results in the CO2 production does not originate from that enzyme instead of coming from the Carbon in C5H8O2?

GA typically kills cells by cross linking the cell proteins. C5H8O2 is a versatile compound that can morph into many very different substances just by the geometric shapes that the atoms can arrange themselves in.
GA starts out looking something like this:
351318_0_82_glut.jpg


But here is another chemical that is completely different but has the chemical same formula C5H8O2.
This compound is Acetylacetone. It has exactly the same formula as GA, but the atoms are arranged differently.
This shape is non toxic and is the basic building block of other useful compounds.
SWKDoB6vLHUjM9nGNkjUcqR3BKqBaKJV.jpeg


There are at least a hundred different shapes of this chemical formula C5H8O2. Depending on which arsenal of enzymes the particular species of plant has at it's disposal, the GA can be transformed and then broken or integrated into another compound. Some plants and algae may not have these enzymes and so the GA attacks the cell walls causing rupture, or it may inhibit the activity of some proteins like RuBisCo, causing an internal CO2 shortfall.

Furthermore, if there is an enzymatic reaction, we don't know what conditions or compounds inhibit or reduce the efficiency of the reactions, so yield cannot be calculated outside of that context. Temperature, internal cell pH and other factors may have an effect.

The CO2 and other residues caused by the addition of GA may originate from some totally unexpected process or reaction. The possibilities are endless, and the Molar ratios need to be calculated based on those reactions. So it's a gross oversimplification to assume that:
C5H8O2 -> CO2 because the behavior of the chemistry may not be as linear as that.
[/quote]

Ehmmmmm, dit is pas simpel ja
Nee dat komt door mij want ik ben een nul in scheikunde hoor.
Maar kort gezegd is het dus zo dat de plant door een bepaalde reactie van de koolstof die wordt toegevoegd dit in co2 wordt omzet omdat de plant met de koolstof alleen niks kan.
Dan kan de plant dus niet assimileren.
Dus na het omzetten kan de plant er pas iets mee voor het assimilatieproces.
Nou is het mij iets duidelijker en ik dacht altijd dat de plant gewoon de koolstof gebruikte en wist niks van die omzetting af.

_________________________
 
Mieka zei:
Dan zie ik het vast over het hoofd,... ik zie het niet staan.

ls je het volhoud kan je de wekelijkse hoeveelheid idd verdelen over de week.
Voor elementen die vastzitten aan chelaten is dit naar mijn idee de beste oplossing.
De chelaat zal na verloop van tijd toch afbreken door bv je PH of licht, en je element waaraan het vastzit kan niet meer opgenomen worden door de planten.

Voedings bolletjes kan je ook gebruiken. Hou er wel rekening mee dat het even duurt voordat de plant deze opneemt.

Een alternatieve en simpelere oplossing is je lichtduur verminderen.
Zo hebben je planten minder voeding nodig, en moet je dus minder toevoegen.
Als je geen "echte" co2 toevoegt, zou ik persoonlijk voor de laatste optie gaan.
 
jessicapilon zei:
Ehmmmmm, dit is pas simpel ja
Nee dat komt door mij want ik ben een nul in scheikunde hoor.
Maar kort gezegd is het dus zo dat de plant door een bepaalde reactie van de koolstof die wordt toegevoegd dit in co2 wordt omzet omdat de plant met de koolstof alleen niks kan.
Dan kan de plant dus niet assimileren.

Nu kan ik niet meer volgen. :D

jessicapilon zei:
Dus na het omzetten kan de plant er pas iets mee voor het assimilatieproces.
Nou is het mij iets duidelijker en ik dacht altijd dat de plant gewoon de koolstof gebruikte en wist niks van die omzetting af.

Zoiets dus.
Carbo moet eerst omgezet worden voor de plant de koolstof kan gebruiken.

De reactie kan volgens Clive dus meerdere kanten op, en het is dus onmogelijk om te weten hoeveel koolstof de plant binnenkrijgt.
Zijn post was een reactie op iemand die had berekend dat met de voorgeschreven dosis je maar 2mg/l CO2 zou hebben.
Alhoewel de berekening op het eerste gezicht wel kon kloppen, waren er teveel variabelen om een precieze berekening te maken.

Om die reden zou ik het zelf nooit gebruiken als alternatief voor CO2.
De enige reden waarom je er niet meer van kan gebruiken is dat anders je levende haven het loodje legt. En dat geeft mij niet al teveel vertrouwen.
Als middel tegen algen kan het prima werken.
Heb eens wat mos een extra dosis carbo gegeven in een apart potje. Normaal moest het er na een paar minuten uit. Ben het toen vergeten en had alleen een bruine dode massa over...
 
Ja raar omschreven zie ik nu zeg. Grr.
Ik bedoelde dus ook dat de carbo ahw moet worden omgezet tot co2 en dan pas iets met de koolstof kan.
Zonder de omzetting heeft de plant niks aan de Carbo.

Welke stof kan de vissen dan fataal worden bij een erg hoge dosering??
Dat kan toch haast niet de co2 zijn want afgaande op het getal van 2mg/l co2 is dat erg weinig natuurlijk. Zelf een dosis die 5x is is dan nog niet hoog.
Daarom ben ik benieuwd door welke stof de vissen gevaar kunnen lopen.
Misschien echt een vraag voor een leek op dit gebied :S
 
Het is glutaraldehyde dat zo slecht is, hoofdbestanddeel van Easy Carbo.
Daar krijg je echt alles mee dood.
 
backplay zei:
Het is glutaraldehyde dat zo slecht is, hoofdbestanddeel van Easy Carbo.
Daar krijg je echt alles mee dood.

Thanks. Dat heb ik nooit geweten alleen wel dat je de vissen in de gaten moet houden maar niet wat de oorzaak was eigenlijk.
Bedankt voor deze info :thumbs:
 
Wordt in container uit Azie gespoten tegen ongedierte volgens mij. En niet omdat ze het zo lekker vinden. Wordt ook niet omgezet in CO2.
 
Heb ook al eens gelezen dat het als ontsmettingsmiddel wordt gebruikt voor chirurgische tools.

~ Ivo
 
Mascha&Ivo zei:
Heb ook al eens gelezen dat het als ontsmettingsmiddel wordt gebruikt voor chirurgische tools.

~ Ivo

Nou, nou lekker middel is het zeg. Ik heb het vroeger ook gebruikt maar heb dit nooit geweten zeg.
Heftig goedje dus en logisch dat de algen dan het loodje leggen.
 
Betekend dit dan dat de toch ook vele goeie ervaringen van aquariumhouders ten spijt we dit middel eigenlijk onder geen beding zouden moeten gebruiken?
Dus daar waar de plantjes er beter van worden en de dieren gaan niet dood.. vergiftigen we ze eigenlijk net niet genoeg om er mee te hoeven stoppen?
Is het een absolute no-no? Of kan het wel degelijk verantwoord gebruikt worden?
 
kellemes zei:
Betekend dit dan dat de toch ook vele goeie ervaringen van aquariumhouders ten spijt we dit middel eigenlijk onder geen beding zouden moeten gebruiken?
Dus daar waar de plantjes er beter van worden en de dieren gaan niet dood.. vergiftigen we ze eigenlijk net niet genoeg om er mee te hoeven stoppen?
Is het een absolute no-no? Of kan het wel degelijk verantwoord gebruikt worden?

Wat zijn goede ervaringen...
Heb al genoeg gelezen dat als er gestopt word met carbo de planten beter groeien.
Het feit dat sommige soorten planten er niet tegen kunnen zegt al genoeg.
Als je het moet gebruiken tegen algen, kan je volgens mij beter de oorzaak aanpakken.

Wij worden ook dagelijks aan bv te grote hoeveelheden fijn stof blootgesteld. We gaan er niet onmiddellijk dood van, maar op lange termijn heeft het wel gevolgen.

Het goede nieuws is wel dat het vrij snel uit het water verdwijnt.
Heeft een half-life van ongeveer 8h dacht ik, en na 24h is alles weg.
In een aquarium gaat dit wel wat sneller.

Heb nog geen LD50 cijfers gevonden over vissen, dus de precieze overdosering weet ik niet. Maar dat is volgens mij maar een paar keer de aangegeven dosis.

Easy life en Seachem zijn dan ook zo slim om het bestanddeel nog het aantal % niet op de verpakking te zetten. (Typisch iets voor Easy Life :rolleyes: )
Seachem zou een iets andere formule hebben, en zouden die vrijgeven als ze hun patent hadden. Helaas is dat patent er nooit gekomen, dus de juiste formule word ook niet vrijgegeven.
 
Ik heb tijdens de stootkuur ooit eens 5x de aangegeven dosis gebruikt en zag verder geen rare dingen bij de vissen.
 
Dit is alles wat ik vond:
LC50 wil dus zeggen dat 50% van de dieren/organismen binnen die tijd dood gaat.

Ecotoxicity to Micro Organisms: Bacterial/NA LC50 16h 50 mg/l
Ecotoxicity to Aquatic Invertebrates: Daphnia LC50 48h 11.5 mg/l
Ecotoxicity to Fish: Blue gill LC50 96h 22 mg/l

Confidence Limits: 9.4 - 14.2 mg/l


EDIT:

Ander bron:

Bluegill sunfish
LC50 (24h)= 15 mg/l,
LC50 (48h)= 12mg/l,
LC50(96h)= 11mg/l, NOEC = 10 mg/l

Acute Toxicity to Aquatic Invertebrates (Daphnia)
LC50 (48h)= 0.35 mg/l
LC50 (48h)= 2.1 mg/l,
NOEC = 0.32mg/l

Toxicity to Aquatic Plants e.g Algae
Sel.caprico rnutum: ILm (96h)= 3.9 mg/l
Scen.subspi catus: EC50 (96h)= 0.9 mg/l,
NOEC (96h)= 0.625 mg/
 
jessicapilon zei:
Ga even de simpele uitleg geven.
glutaraldehyde (easy carbo) heeft als formule C5H8O2.
Een plant neemt voor koolstof co2 op, iets anders kan een plant niet assimileren.
C5H8O2 moet dus eerst omgezet worden.
Uit mijn hoofd gaat het zo:
C5H8O2 + 6 O2 naar 5 CO2 + 4 H2O
Met Carbo is een plant dus niets voor het omgezet word.

Het spijt mij maar dat is echt een broodje aap verhaal.
Bij deze verwijs ik liever even naar dit verhaal..

@Tom: Verkoop jij ook Lateriet?

Niet helemaal, ik heb een goede vervanger ervoor..
 
@Tom zei:
jessicapilon zei:
Ga even de simpele uitleg geven.
glutaraldehyde (easy carbo) heeft als formule C5H8O2.
Een plant neemt voor koolstof co2 op, iets anders kan een plant niet assimileren.
C5H8O2 moet dus eerst omgezet worden.
Uit mijn hoofd gaat het zo:
C5H8O2 + 6 O2 naar 5 CO2 + 4 H2O
Met Carbo is een plant dus niets voor het omgezet word.

Het spijt mij maar dat is echt een broodje aap verhaal.
Bij deze verwijs ik liever even naar dit verhaal..

Met die link kom ik niet verder, ben het wel eens met je redenen om het niet te gebruiken.
De uitleg van mij hierboven vind ik namelijk overal terug, en het komt niet van jan met de pet.

Hoe gaat het dan wel volgens jou?
 
Ik heb nav het andere topic deze vraag. er staat namelijk:

- Het is niet direct bruikbaar bij EI of RR sturing.

Kun je uitleggen waarom niet??
Ik vermoedt dat het met de hoeveelheid te maken heeft die je met gewone co2 kan sturen en regelen maar dat is maar een gedachte.
 
Ik ga in dezen mee met backplay. En ik zie hetzelfde een beetje in het bericht van John terug.

De redenen om het niet te gebruiken kan ik mij goed in vinden.
Maar ik herken er niet in terug hoe het spul dan (al dan niet bij benadering) werkt, en evenmin wat de onderbouwing van alle statements is.

~ Ivo
 
Dit is toch de uitleg die ik overal lees:

No, you will not see a measurable pH change at all, as glutaraldehyde does not release CO2 in the water.

Glutaraldehyde is actually a toxin. Which occurs naturally as a by-product of various metabolic processes, so all living things in your aquarium have protective mechanisms against reasonable amounts of it.

Once glutaraldehyde enters any cell, these mechanisms immediately start breaking it down to render it harmless. Plants break it down into a form carbon they can use. Whether it's actually CO2, or some other form of carbon, is unknown. But as this occurs only within cells, the carbon is produced and used there, and never released into the water in significant amounts. So no pH change.

Glutaraldehyde is only shelf stable in an acidic solution. A bit of acid is added to Excel, Metricide, and so on, so that it doesn't expire quickly. This is why when premixing a diluted solution of any of these products, only distilled water should be used; if high-pH tapwater were used instead, the glutaraldehyde would start breaking down immediately, and lose most of its potency in a few weeks. A few people have made the mistake of adding Excel until they see a pH change, expecting it to be caused by CO2. But this is due only to the acid component, and they've really added a massive and harmful overdose.

Dus volgens mij klopt het echt wel dat het door de plant word omgezet in bruikbare koolstof.

Waarom het niet bij EI of RR kan gebruikt worden is mij een raadsel.
Zolang het geen effect heeft op de andere stoffen die je toevoegt zie ik niet in waarom het niet gebruikt kan worden.
Kan misschien een effect hebben op de chelaten of zo...

Als er iemand wat teveel tijd over heeft:
http://www.ukaps.org/forum/threads/glut ... yde.22296/
 

Terug
Bovenaan