Wat is er nieuw

Kunnen alle planten nat staan?

Mafkees

Well-known member
Lid geworden
3 maart 2018
Hoi allemaal,

In mijn aquarium ligt een groot stuk hout dat deels boven water uitkomt. Ik heb dat benut door diverse planten op het hout te plaatsen, waaronder een lepelplant die inmiddels qua formaat is geëxplodeerd. Deze plant staat 100% nat en heeft dus geen enkele grond tot zijn beschikking, maar slechts de voedingsstoffen die de wortels kunnen opnemen uit de waterkolom. Niettemin doet de plant het briljant.

Een van mijn potplanten, een graslelie, is op sterven na dood. Voordat hij begon met wegrotten heb ik echter een gezond stekje gered. Dat stekje staat nu wortel te schieten in een glas water (100% waterwissel per dag) en dat gaat goed. De wortels zijn inmiddels ca. 2cm lang en het stekje geeft nieuwe bladeren.

Ik vroeg mij af: wat nu als ik het stekje in mijn aquarium zou plaatsen? Zou de graslelie ook welig tieren, of vergaan? Kunnen alle stekbare planten dan 100% nat staan, of is de lepelplant zo bijzonder?

Ervaringen?

19 mei 2021.
05-19-2021.jpg

21 juli 2021.
07-21-2021 (2).jpg

30 november 2021.
20211130_183233.jpg

Geen idee maar wel erg mooi

Hoi Mafkees,

Veel planten kunnen idd compleet met de wortels in het water staan, denk aan de hydrocultuur die jaren geleden populair was.
Maar dit geldt zeker niet voor alle planten!
Een cactus zal dit niet overleven.
zo ver ik weet geldt: hoe vochtiger de natuurlijke habitat, hoe groter de kans op succes.
Een gevalletje "try and error"

Succes ermee,

Mooie bak trouwens

Groet,
Joost

Ik kan je niets vertellen over de planten, maar wil je wel complimenteren met een geweldig mooi aquarium!

In onze bakken voor voor een groot deel gebruik gemaakt van moerasplanten. In natuurlijke omstandigheden staan deze planten ook vaak al of niet deels boven het wateroppervlak. Maar de reacties op deze omstandigheden zijn heel verschillend. Zo zijn er planten die zich boven het water aanpassen door wijzigingen in hun bladeren. Maar er zijn er ook die afsterven en waar het wortelbestand pas weer uitloopt wanneer de plant terug onder water komt. Maar er zijn ook weer andere vormen. Zo is bijvoorbeeld van Anubias wel bekend dat ze goed gedijt wanneer ze alleen al in een vochtige omgeving staat.

Graslelie is zeker toepasbaar.

Dank voor het meedenken allen.

Zal ik secondelijm op enkele wortels doen, voor de bevestiging op het hout, of op de rozet van de plant?

je kan ook gewoon random planten van buiten proberen heb ik van de zomer gedaan dan krijg je ook beter idee van wat werkt al de planten met een heel zachten stengel gaat moeilijk woorden

Dank voor het meedenken allen.

Zal ik secondelijm op enkele wortels doen, voor de bevestiging op het hout, of op de rozet van de plant?
Hoi , je kunt planten ook met b.v. zwart katoen naaigaren bevestigen.
Ik liet voorheen wel eens een grote pluk javamos buiten in een flinke emmer water en dat groeide heel snel (javavaren kan dus wel wat koude verdragen)en dan bond ik het er omheen , niet te strak en niet te los.
En als het mos over het hout aan de onder kant in het water is dan zuigt dat als ware "capilair=als in spons of in een rietje".
En dan kunnen er weer andere planten op groeien, denk aan epiphyten als bromelia en varens.

Wellicht overbodig echterdoch op het internet staan er onder de noemer van aquaponica veel voorbeelden voor jouw concept .

Bedankt allen, voor het meedenken. De graslelie staat. Ik heb 'm gelijmd. We gaan zien of hij het overleeft.
1641742102248.jpeg

Mooie bak zo! Hopen maar dat je graslelie goed uit de voeten kan met ehh, die natte voeten. 🙂

Lepelplant heeft het hier ook goed gedaan met de wortels in het water. Verder ook muntplanten op die manier laten groeien (uitMUNTend resultaat), klimop, pothos en nog een geval waarvan ik de naam niet weet.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan