Kunnen gouramis en appistogrammas samen?


Fishman

Well-known member
Lid geworden
15 februari 2020
Berichten
221
Leeftijd
22
Ik heb een 200 liter aquarium met een koppeltje diamant goeramis. Nu wil ik ook een koppeltje of harem apistogrammas. Is dit mogelijk?
 
Ik heb zelf de combinatie nog niet gehad maar de apistogrammas zitten vooral op de bodem en goeramies vooral bovenin. Je zou denken dat dat dus wel gaat! Wie weet heeft iemand anders wel ervaring met de combi. Lijkt me erg mooi staan in je bak
 
Ik heb zelf de combinatie nog niet gehad maar de apistogrammas zitten vooral op de bodem en goeramies vooral bovenin. Je zou denken dat dat dus wel gaat! Wie weet heeft iemand anders wel ervaring met de combi. Lijkt me erg mooi staan in je bak
Jaa zo had ik ook gedacht maar misschien heeft iemand ervaring om dit te bevestigen.
 
Ik heb zelf geen ervaring met apisto's eerlijk gezegd; heb ze vooral bij anderen gezien, met gourami's. Dat ging prima. Ze lijken qua gedrag en erbij te houden soorten wel een beetje op antennebaarsjes heb ik het idee. Dan zou je niet snel problemen verwachten met
diamantgourami's, die inderdaad veel meer bovenin de bak zitten.

Hoe dit zal gaan op het moment dat ze eieren/jonkies krijgen (beschermingsdrang), weet ik niet.

Wie oh wie.
 
Dat moet wel lukken, zeker als je antennebaarsjes gaat houden. Maar ook andere apisto's lukken prima. Welke apisto vind je dan interessant. Ik heb ervaring met antennebaarsjes, apistogramma trifasciata en agassizii, anders kan ik je ook wel wat tips geven over deze soortjes.
 
Ik heb zelf geen ervaring met apisto's eerlijk gezegd; heb ze vooral bij anderen gezien, met gourami's. Dat ging prima. Ze lijken qua gedrag en erbij te houden soorten wel een beetje op antennebaarsjes heb ik het idee. Dan zou je niet snel problemen verwachten met
diamantgourami's, die inderdaad veel meer bovenin de bak zitten.

Hoe dit zal gaan op het moment dat ze eieren/jonkies krijgen (beschermingsdrang), weet ik niet.

Wie oh wie.
Normaal is de bak groot genoeg voor een terittorium met kleintjes. Apistogramma's zijn ook heel wat minder agressief dan andere cichliden.
 
Dat moet wel lukken, zeker als je antennebaarsjes gaat houden. Maar ook andere apisto's lukken prima. Welke apisto vind je dan interessant. Ik heb ervaring met antennebaarsjes, apistogramma trifasciata en agassizii, anders kan ik je ook wel wat tips geven over deze soortjes.
Ik weet nog niet welke soort heb al keer antennebaarsjes gehad en had zoal op internet gekeken en vond de fire red apistos er heel mooi uitzien misschien iemand nog tips voor welke soort ik kan houden?
 
Ik weet nog niet welke soort heb al keer antennebaarsjes gehad en had zoal op internet gekeken en vond de fire red apistos er heel mooi uitzien misschien iemand nog tips voor welke soort ik kan houden?
Bedoel je dan de agassizii fire red?
Want ik heb de double red gehad. Als je de agassizii bedoelt dan kan ik je wel info geven.
 
Bedoel je dan de agassizii fire red?
Want ik heb de double red gehad. Als je de agassizii bedoelt dan kan ik je wel info geven.
Jaa ik bedoel de agassizii fire red
 
Dat moet wel lukken, zeker als je antennebaarsjes gaat houden. Maar ook andere apisto's lukken prima. Welke apisto vind je dan interessant. Ik heb ervaring met antennebaarsjes, apistogramma trifasciata en agassizii, anders kan ik je ook wel wat tips geven over deze soortjes.
Je weet dat antennebaarsjes geen apisto's zijn, en als je ze hebt gehouden dat ze qua gedrag ook anders zijn dan apisto's (minder bodemgebonden)?
 
Ik heb hier een 1mtr bak staan met 2 volwassen diamantgoerami's en 1M2F halfwas Apsitograma Fire red. Géén enkel probleem.
Net als eerder gezegd, beiden leven in verschillende waterlagen.
 
Ik heb hier een 1mtr bak staan met 2 volwassen diamantgoerami's en 1M2F halfwas Apsitograma Fire red. Géén enkel probleem.
Net als eerder gezegd, beiden leven in verschillende waterlagen.
Oke top ik heb ook een meter bak.
Wat heeft u nog meer bij zitten?
 
Ik vind zelf de diamantjes al erg groot voor een meterbak. Mocht je ze wel willeen combineren, houd er wel rekening me dat veel apisto soorten van warmte houden en diamantjes niet. Diamantjes willen liefst rond de 22-24 zitten. zoek dus wel goede combinaties. apisto ramirezi(of microgeophagus @Jarne99 het wil horen (; ) Die moeten zeker 27 graden hebben. Dat kan dus niet gecombineerd worden
 
Apistogramma borellii kan wel wat kouder gehouden worden.
En A. agassizii, A. cacatuoides en A. trifasciata kunnen volgens mij ook wel bij pakweg 23 of 24 graden.

Je kunt het ook door handig inrichten wat makkelijker maken. Als je je verwarming bij de bodem plaatst aan de kant waar je filter uitstroomt met daarbij hout en schuilplaatsen en aan de andere kant voor wat drijfplanten zorgt zullen de diamantgoerami's vanzelf op een koelere plek in het aquarium gaan zwemmen en de Apisto's op een warmere plek.

Wel vind ik voor Trichopodus leeri 1 meter wel ècht het absolute minimum, ik zou er dan in de bovenlaag in ieder geval niets meer bij zetten.
Ook onderin is het met een harem dwergcichliden wel vol, ze zijn misschien wel klein maar wel degelijk territoriaal.
Misschien nog een Ancistrus of een groepje Otocinclus tegen de algen, en een school tetra's in het midden.
 
Oke top ik heb ook een meter bak.
Wat heeft u nog meer bij zitten?
Er zitten nog 14 kardinaaltetra's bij en een borstelneus. Gaat allemaal prima in een goed begroeide bak. Alle vissen doen het prima op 23-24 graden.
 
Er zitten nog 14 kardinaaltetra's bij en een borstelneus. Gaat allemaal prima in een goed begroeide bak. Alle vissen doen het prima op 23-24 graden.
Kijk aan, de Ancistrus en de school tetra's zijn er al.
Kan een heel mooi bestand worden!
Foto's?
 
Kijk aan, de Ancistrus en de school tetra's zijn er al.
Kan een heel mooi bestand worden!
Foto's?
ééntje dan....
 

Bijlagen

  • IMG_2154.jpg
    IMG_2154.jpg
    322 KB · Weergaven: 200
Nou nou, mooie bak hoor!
Met genoeg planten, zeker als die nog een beetje gaan uitgroeien.
Ik zou er nog een leuk stukje hout en een halve cocosnoot in leggen, maar dan is dit echt wel "dwergcichlide-proof".

Mijn voorkeur zou naar A. borellii gaan, maar A. agassizii zou ook goed kunnen.
 
ik heb een 2m bak met een koppeltje T. leeri en apistogramma agassizi firered man en 2 vrouwtjes. Gaat prima, komen zelfs niet bij elkaar in de buurt.
Let wel op als je je A.a. fire redes koopt dat je kritisch kijkt hoe je visjes eruit zien. Ik heb dat niet voldoende gaan en kennelijk en kan er nog wel een s wat inteelt/ groeiachterstand opzitten.
Ik heb ze gehaald bij De maanvis in Nijmegen.
 
Zijn A. borellii’s niet eerder bewoners van wat “koudere” wateren? M.a.w. niet de beste combi met kardinaaltetra’s.
 
Zijn A. borellii’s niet eerder bewoners van wat “koudere” wateren? M.a.w. niet de beste combi met kardinaaltetra’s.
In het gebied van 23 t/m 26 graden hebben ze volgens seriouslyfish en fishbase een overlap. Dan lijkt het me op een graad of 24/25 dus best prima voor beide soorten? :)
 
In het gebied van 23 t/m 26 graden hebben ze volgens seriouslyfish en fishbase een overlap. Dan lijkt het me op een graad of 24/25 dus best prima voor beide soorten? :)
Seriously fish zegt 20 - 26, wat betekent dat 25 dus al aan de warme kant is voor hun jaarrond. Als een vis 20 - 26 heeft staan is 22°C ongeveer vaak een mooie maat, met in de zomer dan een natuurlijke (en onvermijdelijke) opwarming. Zo de randjes opzoeken voor soorten, zeker de bovenranden, is dus vaak af te raden. Bij sommige soorten zoals goerami's leiden continu hoge temperaturen ook tot meer agressie, kortere levensduur en continu broedgedrag. Ik weet nu wel niet hoe dat zit met Apistogramma's.
 
Als je een staafverwarming hebt, heb je koudere en warmere zones en kunnen de vissen dus de plaatsen uitzoeken waar ze het plezantste vinden.
Ik heb mijn aquarium op 24 C (behoudens interne schommelingen) en ze zien er niet agressief of buitengewoon 'hyper' uit.
 
@Jarne99 Ik zou ook zeker niet mikken op de maximumwaarde. :) Maar menig aquarium staat ingesteld op die 24 à 25 en dat schijnt allemaal prima te gaan bij de mensen thuis.

Zal zo'n apisto op die temperatuur net zo lang leven als op 21/22 graden? Nope. Zal hij net zo gezond leven? Vast wel.

Maar laten we dan zeggen 24! Helemaal prima toch, ook voor die kardinalen?

Ik denk dat we het belang van de precieze temperatuurvereisten van vissen niet moeten overdrijven. Uiteindelijk doen we --qua kennis-- allemaal maar wat in deze hobby en kunnen vissen veel hebben.
 
Uiteindelijk doen we --qua kennis-- allemaal maar wat in deze hobby en kunnen vissen veel hebben.
Misschien een beetje cru gesteld, maar ik denk dat je hier zeker een punt hebt.

Ten eerste omdat we inderdaad over heel veel soorten te weinig feitelijke informatie hebben om daar stevige conclusies uit te trekken. Vaak niet veel meer dan een beperkt aantal metingen op één type-locatie, terwijl de meeste soorten op veel verschillende en uiteenlopende locaties voorkomen èn de omstandigheden op een enkele locatie door de tijd heen ook nog eens behoorlijk kunnen fluctueren. Het zou dus heel goed zo kunnen zijn dat veel soorten meer kunnen hebben dan wij denken.

En ten tweede omdat de meeste in de handel aangeboden vissen nagekweekt zijn onder omstandigheden die totaal niet lijken op de omstandigheden waaronder de vissen in de vrije natuur leven.
Voor een deel zal de tolerantie voor die omstandigheden berusten op erfelijke aanleg.
Maar bij het kweken vindt ook een selectie plaats op de tolerantie voor de daadwerkelijke omstandigheden, vooral de vissen die goed tegen de afwijkende omstandigheden kunnen zullen veel nakomelingen krijgen. En die omstandigheden lijken vaak erg op die in het gemiddelde aquarium.

De in de vakliteratuur aangegeven waterwaarden zijn daarom niet per sé vereist voor de vissen die wij in de winkel vinden.
Wat het heel moeilijk maakt te beoordelen of je een bepaalde vis onder de omstandigheden in jouw aquarium verantwoord kunt houden.

Maar gelukkig zijn we - op een enkele uitzondering na - niet de eersten die de betreffende soort gehouden hebben. Meestal hebben anderen dit eerder al geprobeerd. En juist aan die ervaringskennis kunnen we veel hebben.
Maar goed dus dat er fora als AquaForum bestaan .....
 
Inderdaad een beetje lomp verwoord van mij, haha. Ik sluit me verder helemaal aan bij jouw verhaal. :D Als hobbyist de extremen opzoeken is niet wat je zou moeten willen. Tegelijk zijn die natuurlijke habitats vaak lang niet zo stabiel als wij geneigd zijn te denken. Vissen die het slechts goed doen binnen een bandbreedte van een paar graden zullen er dan ook weinig zijn, lijkt me.
 

Terug
Bovenaan