Wat is er nieuw

Kunnen Neocardina Garnalen op kamertemp?

Simon21

Well-known member
Lid geworden
1 mei 2024
Leeftijd
26
Wil wil graag Neocardina garnalen gaan houden, ik heb een kleine bak van 20 liter in gedachten, waar eventueel ook babyguppie's inkomen totdat ze groot genoeg zijn.
Maar ik wil het liefst geen verwarming erbij, kan dit?? Ze staan dan op kamertemperatuur, ongeveer 18 graden in de winter en 22 graden in de zomer.

Aaaa oke, bedankt!

En uit de praktijk kan ik zeggen dat ze prima op huiskamer temp. kunnen, heb 2 bakjes in de huiskamer staan met de temp. die jij schrijft. 😉

Kan wel, maar dan zit je wel met temperatuur schommelingen overdag en ‘s nachts.

Opzich kan het maar je houdt dan wel die schommelingen maar dat heb je denk ik in de natuur ook. @BlupGup heeft ook wel de nodige ervaring.

Alleen zitten ze hier niet in de natuur, maar in een glazen bakje 😉

Naar mijn mening hebben de beestjes het het beste als je de natuur waarin ze origineel voorkomen zo dicht mogelijk nabootst

Gaat prima, hier op 18/19 graden zonder verwarming en zijn net muizen.

Oke,
dan ga ik plannen maken voor zo'n bakje, iemand nog tips of dingen die ik echt moet hebben??

Wil eigenlijk een donkere bodem, hout, mos en planten (die dus koutwater moeten zijn, welke zijn dan geschikt?)

Zand van de hornbach (zwart), drijft deels in het begin maar naar een tijd weg.
Plantjes vooral bucephalandra en mosjes zijn leuk en zeer geschikt hiervoor.Stukje spiderwoord of steentjes waar je ze op kan vastmaken.

Zand van de hornbach (zwart), drijft deels in het begin maar naar een tijd weg.
Ik heb het vaak gebruikt en dat is maar een heel klein deel en wat roeren laat het meeste gelijk zinken en de rest zinkt binnen 24-48 uur wel.

Oke,
dan ga ik plannen maken voor zo'n bakje, iemand nog tips of dingen die ik echt moet hebben??

Wil eigenlijk een donkere bodem, hout, mos en planten (die dus koutwater moeten zijn, welke zijn dan geschikt?)
Anubias kan ook als plantje bv. en Cryptho plantjes en bovengenoemde soorten.
Een sponsfiltertje als filter, vinden garnalen ook heel fijn om op te zitten.

Veel planten zullen op 18 graden het slecht of niet doen.

Veel planten zullen op 18 graden het slecht of niet doen.
Ben ik niet geheel met je eens, de bovengenoemde soorten wel en die kunnen voor de TS best leuk zijn.
Het is wel anders als je echt kouder gaat naar 15 graden of kouder.

Ja een Crypto kan misschien maar je moet er niet veel van verwachten. Ze moeten boven de 16 graden maar doen het pas beter vanaf 21 graden lees ik.
Dat zal voor veel planten zo zijn vermoed ik. Ze zullen niet gelijk doodgaan maar goed groeien is wat anders en daar heb je eigenlijk meer de koudwater varianten voor nodig zoals uit mn link.
Maar ik denk dat overdag en bij de zomerdag de temp bij de TS wel boven de 18 graden zal uitkomen.

kan uit ervaring vertellen dat bucephalandra het prima doet met 18/19 graden. Het zijn sowieso niet snelle groeiers maar doen het prima!
Javavaren soorten doen het trouwens ook prima op die temperatuur en je blyxa ook!

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan