Wat is er nieuw

Kunst of Kitsch? Ben ik lekker op weg of word dit een doodlopende straat

Ja dan wordt het lastig en ik herken het want ik heb er ook wat lucht onder maar door wat hoge planten te gebruiken zie je veel luchtbellen niet.

Vanmiddag een Valisneria giganthea rechts achterin de hoek gezet, eens kijken hoe lang die poster nog zichtbaar is 🤣

Heb nu alles bij elkaar dit lijstje in de bak zitten:

Planten:

- Alternanthera Reineckii 'Red Ruby' (Knalrood ding)
- Anubias Barteri Nana
- Bacopa Australis
- Cryptocoryne Parva
- Echinodorug Grisebachii 'Amazonicus'
- Hemianthus Callitrichoides 'Cuba'
- Hygrophila Corymbosa sp.TR
- Hygrophila Polysperma 'Sunset'
- Hygrophila Siamensis
- Lymnophila Sessiflora
- Microsorum Pteropus
- Rotala Rotundifolia
- Salvinia Minima
- Valisneria Asiatica
- Valisneria Torta
- Valisneria Giganthea

Vissen:

- Desmopuntius Pentazona
- Gymnocorymbus Ternetzi
- Paracheirodon Axelrodi
- Poecilia Reticulata
- Otocinclus Vittatus
- Trichogaster chuna "Gold"
- Rode Vuurgarnalen
- Japonica Garnalen mini

Ik heb zelf het idee dat dit allemaal wel bij elkaar zou moeten passen, maar ziet een van de experts hier toevallig iets in wat problemen op kan leveren?

Laatst bewerkt:
Om de planten wat beter mee te krijgen ben ik Bio co2 toevoeging aan het knutselen.
In principe is het grootste deel duidelijk, tot het bij dat op zn kop bakje aankomt.

Hoe bepaal ik nu precies de juiste grootte van dat bakje?
Ik zie verschillende berekeningen en veel mensen die zomaar wat doen, wat is wijsheid?

Heb er voor nu maar even de JBL Taifun glass midi diffusor aan gehangen, dan werkt het voor nu in ieder geval 🤣

Om de planten wat beter mee te krijgen ben ik Bio co2 toevoeging aan het knutselen.
In principe is het grootste deel duidelijk, tot het bij dat op zn kop bakje aankomt.

Hoe bepaal ik nu precies de juiste grootte van dat bakje?
Ik zie verschillende berekeningen en veel mensen die zomaar wat doen, wat is wijsheid?
Als regel zegt men begin met een bakje met 1% van het bodemoppervlak en als dat niet voldoende blijkt te zijn dan steeds een iets groter bakje nemen.

Klopt het dat ik dan een bakje nodig heb van 40cm2?

Bak is 100x40, wat dan 4000 word, 1% daarvan is 40cm2.

Lijkt me best wel enorm, zeker in vergelijk met wat ik op fotos hier en daar gezien heb.

Edit: Even de rekenmachine op los gelaten, komt bij een rond bakje neer op 7,15cm diameter, dat valt wel mee dus.
Zo eens even kijken of daar iets moois voor te tekenen/printen valt 🙂

Laatst bewerkt:
Bakje geprint, messing buisje er in gebrand, zuignap er aan en gaan😎

20250121_191000.jpg

20250121_191645.jpg

20250121_191710.jpg

Het doet in ieder geval iets, nu eens kijken hoe het verder gaat.
Heb er maar gelijk een dropchecker bij gehangen.
Better safe then sorry 🤣

Laatst bewerkt:
Je mag het bakje ook nét onder het wateroppervlak zetten, dan staat het wat minder in het zicht.

Ik merk nu dat ik meer co2 produceer dan het bakje kan verdelen, is mijn bakje dan te klein of kan dit verder geen kwaad?

Zo hoort het je moet steeds een kleine overproductie hebben van co2 , wanneer je geen overproductie meer is, was het eigenlijk al tijd voor een vers suiker gist mengsel.
Nu vooral je dropchecker zien of die mooi groen start aan de start van je verlichtingsperiode

Gisterenavond 3x de zuignap terug aan moeten drukken omdat ie los kwam dus vervolgens maar de diffuser er aan gehangen.

Dropchecker is nu donkergroen. De start van het licht gemist vandaag, morgen toch maar wekker zetten.

20250122_105814.jpg

Gelijk ook maar een v2 gemaakt van het bakje, deze keer met 2 zuignappen vast😎

20250122_105704.jpg

20250122_110304.jpg

Hij laat nu ook veel mooier zijn overcapaciteit los:

Laatst bewerkt:
zeer mooi gemaakt hoor, indien je zuignappen blijven loslaten door teveel opwaartse druk zou een minder diep bakje (0.5cm bij me) of een een klein gleufje in je huidig bakje maken.

Diepte zat ik inderdaad over te twijfelen, maar dat kan dus nog ondieper, mooi, onthoud ik voor een eventuele v3 🙂
Met klein gleufje maken bedoel je een klein gleufje in de rand ergens dat hij daar de overcapaciteit gaat lekken?

Bak draait nu al ff met het nieuwe bakje, maar de dropchecker is nu blauwer als met de diffusor er op.
Dat zou mij doen denken dat mijn bakje 2.0 toch te klein is.
Of is zon diffusor gewoon 100x beter?

Doet mij in ieder geval neigen om de diffusor terug te zetten
Enige puntje waar ik me bij de diffusor zorgen om maak is de opgebouwde druk in de flessen...
Hoeveel druk zou zon suiker/gist mengseltje op kunnen bouwen?

Diffuser met bio-co2 kan zelfs te goed werken om deze reden raad ik het omgekeerd bakje aan .
Hier hangt het bakje een 3a5cm onder de filter uitstroom met een geel/groene dropchecker tot resultaat.
Normaal komt er amper wat meer dan atmosferische druk op de flessen zolang je deze niet afsluit.

Wat noem jij TE goed werken?

Ik heb nu ongeveer een dag de diffusor er op zitten en de dropchecker kleurt net een beetje groener.

Ik zie de belletjes ook door stijgen tot aan het oppervlak, wat in zou houden dat er te weinig opgenomen word door het water. Kan het zijn dat er nu teveel druk op mijn systeem staat waardoor hij te grote bellen blaast?

20250124_121411.jpg

idd alle co2 bellen die ontsnappen aan het wateroppervlak zijn verloren .
hier moet ik oppassen op mijn 600l aquarium dat ik via omgekeerd bakje geen knal gele dropshecker krijg

idd alle co2 bellen die ontsnappen aan het wateroppervlak zijn verloren .
hier moet ik oppassen op mijn 600l aquarium dat ik via omgekeerd bakje geen knal gele dropshecker krijg
Ja , maar jij hebt het onder de uitstroom zitten , dat is natuurlijk een groot verschil met wat we hier zien , dit is passief oplossen.
Ik moest vroeger ook oppassen , dat er niet teveel co2 oploste (ook onder de uitstroom)

Zo te horen ga ik straks de diffuser eens onder de uitloop hangen :DD

Ik moest vroeger ook oppassen , dat er niet teveel co2 oploste (ook onder de uitstroom)

Hebben jullie toevallig een foto van de situatie zoals het bij jullie zit?

Heb de diffusor nu onder mijn uitstroom zitten.
De dropchecker lijkt wel weer iets groener, maar dat is minimaal.

Ik haal hier net Bakje v2.2 van de printer.
Zo het messing buisje erin smelten en eens kijken of dat beter gaat werken dan de diffusor.

Dat staat toch in relatie met het oppervlak van het bakje? Als je bakje niet te groot is dan kun je dacht ik niet teveel co2 krijgen.

Ik kan me voorstellen dat als je dag en nacht co2 aan laat staan dat het wel eens zou kunnen gebeuren dat je in de ochtend een gele dropchecker vind. Zeker als je nog aan het afstellen bent. Maar zodra je de juiste maat gevonden hebt zou het niet meer mogen gebeuren lijkt mij

Oude bakje maar gelijk hergebruikt in bak 3😋

20250125_154342.jpg

Je bakje kan nog steeds een eind hoger. In feite mag de onderrand nét een paar mm onder het wateroppervlak. Wel opletten met verdamping en waterbeweging.

Bij deze bak is rechts bovenin de hele zijkant spraybar, daar gaat hij niet veel hoger.
Ik wacht even af of er fotos van de heren hierboven komen, anders komt het bakje bij beide aquaria zo vlak onder de uitstroom.

Zometeen weer poetsen poetsen poetsen, heb net een Vision180 opgehaald 😀

Versie 3 van het bakje!
Plaatsing weer wat anders, verse vloeistof in de dropchecker, eens kijken wat dat brengt😋

20250126_175637.jpg

Dit is al beter, dan valt ie al een stuk minder op.
Ik weet niet of je er ruimte voor hebt, maar als je de zuignappen ipv onder de opening van het bakje, erboven doet, zijn de zuignappen ook uit beeld. Maar moet natuurlijk wel passen. (Oftewel de onderrand van het bakje als laagste punt.)

Daar is ruimte voor, maar dan word het haast onmogelijk om dat bakje netjes en gasdicht te printen 😀

Laatst bewerkt:
Als je het verder niet ziet, lijkt me dat niet echt een probleem...

Zoals ik hem nu print (op zijn kop) is de hele bovenkant plat en kan ik daardoor hele dunne wandjes gebruiken voor het bakje zelf.
Als ik de zuignappaal naar boven doe, moet ik supports gaan gebruiken om de bodem van dat bakje te ondersteunen en dat word bij mij nooit zo strak als dat het nu is.

Maar in principe hangt ie nu op een plekje waar hij maar amper opvalt:

20250126_183654.jpg

Heeft de bio co2 genoeg druk voor zo n terugslagventiel?

Yes, ik overbelast er een jbl diffusor mee zelfs🤣

Bakje 4.0 alweer.
Deze keer iets groter en wat verstevigingen er in tegen ombuigen.
En dan weer hopen dat dit wel genoeg co2 afgeeft aan het water XD

Naamloos.png

Nieuw bakje is een goede 20% groter dan de oude alleen is daar na een dag draaien niets van terug te zien op de dropchecker. Die is misschien zelfs nog blauwer als met bakje v2.

20250130_123647.jpg

Zie ik hier iets over het hoofd of gebeuren er gewoon vreemde zaken?

Als referentie gebruik ik mijn rio125 waar ik bakje v2 nu in heb hangen met een mooi groene dropchecker er bij, wat mij doet vermoeden dat mijn recept zou moeten werken:

20250130_124017.jpg

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan