Kunststof grotten, boomstammen etc -- wat voor materiaal is dat?


Gino88

Well-known member
AquaForum Donateur
Lid geworden
3 september 2018
Berichten
3,569
Leeftijd
36
Locatie
Bennekom
Hallootjes, ik vroeg mij wat af.

In dierenwinkels/aquariumzaken verkopen ze vaak allerlei kunststof ornamenten. Dingen als boomstammen, grotten, neppe steenpartijen. Een bekend merk (het meest in terrariumland) is Exo Terra, maar je hebt er vele.

Maar waar zouden die dingen precies van gemaakt zijn, weet iemand dat? Vaak staat er op het productlabel totaal geen info over het materiaal aangegeven.

Je zou dan willen weten wat de materiaaleigenschappen zijn, zodat na te gaan is of het echt veilig is voor je dieren. En of het spul bijvoorbeeld heel blijft als er een UV-lamp op staat (als je een reptiel hebt).

Ik heb laatst een plastic boomstam gekocht. Die heb ik afgespoeld en in warm water laten weken om te kijken of het stabiel bleef. Niet echt dus: er kwam allemaal chemische shit vanaf die in het water ging zitten. :unsure:Dat lijkt me niet handig, of zo'n ding nou onder water komt te staan, of in een terrarium. Vraag me dan af wat dat is... Restant productieproces? Weekmakers? In ieder geval niet iets wat gezond ruikt.

Paar voorbeelden hieronder van die plastic gevallen.

20240116_220900.jpg

20240116_221209.jpg

20240116_213417.jpg
 
Zelf heb ik al 12 jaar een nep stronk (van resin oftewel giethars) staan met een holte aan de bovenkant. Licht van kleur (toen er nog geen alg op zat). Geen enkel probleem gezien bij het zo af en toe schoon schrobben. Garnalen werden oud, heb oude Corydorasjes en een bende guppen. Waterwaarden altijd binnen de perken geweest.
Half nep boomschorsje met 2 openingen ligt er inmiddels ook alweer 10 jaar in en is ook van resin gemaakt.
 
O ja, vanaf het begin af aan zat er ook geen geur aan, blijft stevig aanvoelen en heeft best wat gewicht. Er komt ook geen kleurstof vanaf.
Als ik naar jouw foto’s kijk lijkt het meer plastic-achtig. En dat kan een vreemd luchtje afgeven. Als het plakkerig aanvoelt wanneer het droog is zitten er inderdaad weekmakers in en is het geen resin.
 
Ik weet wel dat de consumentenbond (of de Belse variant Testaankoop) een keer een onderzoek naar hondenspeeltjes heeft gedaan en daarbij tot de ontdekking kwam dat er zeker de helft verboden stoffen in min of meerdere mate bevatte.
En dan is het bij aquaria nog veel minder gereguleerd dan bij honden.
 
Dank je wel voor het meedenken @Okidoki! :D Mooie voorbeelden geef je.

Ik kwam nog een interessant linkje tegen: https://www.dendroboard.com/threads/styrene-warning-on-exo-terra-lid.359521/

Schijnbaar zijn er meer mensen die willen weten hoe het zit. Ik denk dat ik maar eens een berichtje stuur naar een van die fabrikanten. Kijken of ze iets kwijt willen erover. :)
Graag gedaan. Dat ik van resin (giethars) wat kennis heb gekregen is door mijn poppen en poppenhuis hobby. In Korea, Japan en China worden er poppen lijven en hoofden mee gemaakt door de giethars in mallen te gieten en later op te schuren. In de poppenhuis hobby wordt twee componenten giethars gebruikt dat in eerste instantie wel een sterke geur afgeeft maar na uitharden niet meer. Zo kun je een mini theekopje met gekleurd giethars vullen en hup er is een piepklein kopje 'thee'.
 

Terug
Bovenaan