Kwaliteit led-verlichting in Juwel Rio 180.


Friesian

Well-known member
AquaForum Donateur
Lid geworden
9 februari 2020
Berichten
4,843
Locatie
2e boom, 4e tak rechts.
Ik heb in mijn Juwel Rio 180 de standaard led-verlichting. Juwel Day voor, Nature achter. Ik heb planten en vissen. Wat zijn jullie gedachten over deze verlichting m.b.t. de planten en de vissen?

Visbestand.
Corydoras, Siamese algeneters, Platy wagtail, slakkeneters, gup mannetjes, kardinaaltetra en een paar Kuhli en 2 Blauwe spat.
IMG_20200213_204557_compress10.jpg
 
De led van Juwel zijn redelijk voor de inbegrepen prijs en voor makkelijke planten voldoende licht.
Alleen zou ik Daylight vervangen voor een Nature dat heb ik hier ook gedaan boven mijn Rio 450 wat een betere groei opleverd bij de planten die vooraan staan in het aquarium.
Je kan met deze led verlichting helaas geen veel licht behoevende planten mooi laten groeien daar is de opbrengst te weinig voor, maar zou je dat willen dan kan je natuurlijk altijd 2 ledbalken toevoegen van bijv JMB of een 2e led unit van Juwel erbij kopen en de de afsluitkleppen op maat maken.
Makkelijkste is natuurlijk overstappen op Juwel Helialux spectrum mocht je meer licht willen hebben boven je aquarium..
Maar groeien je planten nu gewoon goed met je huidige led verlichting… dan zou ik het zo laten omdat je later altijd nog meer licht kan bij plaatsen met 2 losse led balken..mocht je toch licht te kort komen.
 
Ik vroeg het me af omdat er verschillende soorten K zijn, ca. 4000K en hoger.
 
Ik vroeg het me af omdat er verschillende soorten K zijn, ca. 4000K en hoger.

Daylight is 8000K dus beetje te hoog voor planten
Nature is 6500K nog wat hoog maar planten doen het er wel gewoon op.
Verder zijn er van Juwel multilux geen andere types of ze gaan er nog mee komen...4500K zou beter zijn voor planten maar heb je Maliwi Chiclides en dergelijk waar planten toch worden gesloopt zou daylight en nature een mooie kombinatie zijn om de vissen uit te lichten op kleuren.

Als je een andere kelvin waarde wil hebben zal je toch richting Helialux spectrum moeten dan kan je dat zelf instellen met de controller of je moet zelf led balken samen stellen om voor planten het beste licht te geven.. bijv.. 2x JMB community rood/wit en 2x community Blauw/wit.. kan je zelf met twee controller blauw en rood aandeel regelen tot de gewenste smaak of waar je planten beter op groeien en vaak kom je op 3000K tot 4500K uit waar planten het beste op groeien.
 

Terug
Bovenaan