Kweek aziatische waaierhandgarnaal


J

Jens Van Laerhoven

Guest
Hoi allemaal,

Ik heb nu een anderhalve week een Aziatische waaierhandgarnaal met eieren in een kweekbak zitten. Ik verschoot dat ik er 1 had met eieren. Omdat ik toch al een brakwaterbak heb die is ingedraaid heb ik besloten om een poging te wagen.
Ondertussen zijn er al enkele tientallen larfjes overgezet naar het brakwater. Ik heb dezelfde stappen gedaan als in een kweekverslag dat ik heb gevonden. Maar er valt bijna niets over te vinden. Daarom ga ik hier kort schetsen hoe ik het momenteel doe en hoop ik op nog een paar goede tips.

Brakwater ongeveer 30g/l (verdamping water en bijvullen doet het lichtjes schommelen)
Temperatuur 27 graden
Voeding elke dag 3 tot 4 druppels liquizell.
Om de paar dagen een mestpuntje microzell.
Bak van ongeveer 13 liter.
Luchtpompje met slangetje dat constant luchtbellen blaast voor lichte stroming.

Voorlopig lijkt het te lukken, want de larfjes leven nog in het brakwater na een halve week. Nu hopen dat ze blijven leven.

Maar alle tips zijn dus welkom
 
Tips kan ik je niet echt geven maar leuk dat ze het goed doen tot nu toe en misschien kun een foto van de larfjes posten.
 
Met mijn gsm krijg ik ze niet in beeld. Maar mss met mijn camera dat het wel lukt. Ik zal vanavond eens proberen een foto te maken.
 
Succes met de kweek.
 
Merci
 
Het zou wel erg leuk zijn als je ze groot krijgt.
 
Ik zal hier regelmatig een update maken van hoe het er mee gaat.
 
Is 30 gram per liter niet erg veel en hoe hoog is je zoutgehalte dan? Ik moet voor mn zeewaterbak op 10 liter zo n 380 gram toevoegen dus 38 gram per liter maar ja dan heb je echt "zeewater".
 

Zover ik begrijp moet je voor middelbrak zo n 12 gram/L toevoegen en voor lichtbrak dus nog minder. Maar goed ik weet niet op welke zoutwaarde je deze kleintjes moet houden en opkweken.
 
Ik weet de zoutwaarde ook niet. Ik las overal waar ik iets kon vinden over de kweek van deze soort dat het 33g/l moet zijn. En dan in een kweekverslag iemand die 3 bakken had voor larfjes opkweken, waarvan 2 op 33g/l en 1 op 25 g/l. Dus alles daartussen is goed denk ik. Dus ik probeer het op ongeveer 30 te houden en dan zit ik wel goed denk ik.
 
Verder weet ik er niets over. Valt verder ook niet direct iets over te vinden. Er is echt weinig te vinden over hoe je deze soort moet kweken.
 
Ok, als ik van die site uitga dan is 30 gram zo n 1021 aan zoutgehalte en dat is eigenlijk al gewoon zeewater te noemen als je kijkt. Maar goed ik heb geen ervaring met deze kweek dus ik hoop dat het goed zal gaan.
 
Verder weet ik er niets over. Valt verder ook niet direct iets over te vinden. Er is echt weinig te vinden over hoe je deze soort moet kweken.

Ja daar is inderdaad niet zoveel over te vinden hoor. Tot nu toe gaat het goed dus we zullen duimen.
 
Tot nu toe blijven ze in leven. Dus so far so good.
 
kun je wat fotos maken ben erg benieuwt
 
mij is ook verteld dat, gemiddeld gezien, zeewater zo'n 33gr zout per liter bevat.
30gr lijkt me dan ook amper nog brak te noemen.
 
Ik heb wat foto's kunnen maken.
Maar er is er maar 1 een beetje gelukt...
Het larfje zie je boven het steentje op de overgang van zwart naar wit.

larfje waaierhand az.jpg
 
geinig ja die kleintjes hebben de heledag door voer nodig en dat is moeilijk om ze te geven
 
geinig ja die kleintjes hebben de heledag door voer nodig en dat is moeilijk om ze te geven
dat is niet zo moeilijk hoor.
Wat infuus opstarten, in een potje met water doen en er een luchtslangetje doen zodat het goedje niet bezinkt en daar een doseerpomje op zetten. Gebruik ik al met groot succes voor jongbroed artemia te geven.
 
dat is niet zo moeilijk hoor.
Wat infuus opstarten, in een potje met water doen en er een luchtslangetje doen zodat het goedje niet bezinkt en daar een doseerpomje op zetten. Gebruik ik al met groot succes voor jongbroed artemia te geven.
jij kweekt tog geen waaierhand garnalen ? voor zo ver ik weet doen nie veel mensen da en is moeilijk wie weet ga ik het wellis in de toekomst proberen idd ook artemia gebruiken
 
Oei, in de Kweekverslagen die ik vind las ik dat de persoon 4 druppels liquizell en een mespuntje microzell gaf aan de larven. En ik had daaruit begrepen dat dit 1 keer per dag moet. De jongen beginnen goed te groeien, maar dan ga ik toch het maar verdelen over verschillende voedermomenten...
 
Oei, in de Kweekverslagen die ik vind las ik dat de persoon 4 druppels liquizell en een mespuntje microzell gaf aan de larven. En ik had daaruit begrepen dat dit 1 keer per dag moet. De jongen beginnen goed te groeien, maar dan ga ik toch het maar verdelen over verschillende voedermomenten...
goed idee dat zou de overlevings kans van jonge in theorie moeten vergroten
 
Oké, merci voor de tip
 
jij kweekt tog geen waaierhand garnalen ? voor zo ver ik weet doen nie veel mensen da en is moeilijk wie weet ga ik het wellis in de toekomst proberen idd ook artemia gebruiken
Maakt dat iets uit wat ik kweek?
Ik geef gewoon een manier aan om automatisch te voederen.
Wat je er mee voederd en aan wie je het voederd doet er helemaal niets toe.
 
Jammer genoeg slecht nieuws.
Het water heeft te hoge nitriet en nitraat gekregen. Dus de larfjes gaan het wss niet overleven die er nog inzitten. En ik kwam er vandaag achter dat een hoop larfjes al geheel geworden waren de afgelopen week zonder dat ik het door had. Ik heb vandaag geprobeerd er nog enkele te redden, maar ze zijn niet te zien in het zoetwater bakje voorlopig. Dus waarschijnlijk gaat dat ook mislukken.

Geleerd voor volgende keer:
Vanaf het begin vaker voeren, maar wel minder.
Extra zout in huis houden en een extra noodbakje voor het geval een waterwissel nodig is in het brakwater.
Extra goed opletten vanaf de 2de week al of er al garnaaltjes bij zitten.
Voor de zekerheid larfjes en garnaaltjes toch overwennen.
Zoutgehalte meer naar 25g/l brengen ivm het langer in het Zoute water kunnen blijven dan.

Andere tips voor een volgende keer zijn zeker nog welkom
 
Jammer genoeg slecht nieuws.
Het water heeft te hoge nitriet en nitraat gekregen. Dus de larfjes gaan het wss niet overleven die er nog inzitten. En ik kwam er vandaag achter dat een hoop larfjes al geheel geworden waren de afgelopen week zonder dat ik het door had. Ik heb vandaag geprobeerd er nog enkele te redden, maar ze zijn niet te zien in het zoetwater bakje voorlopig. Dus waarschijnlijk gaat dat ook mislukken.

Geleerd voor volgende keer:
Vanaf het begin vaker voeren, maar wel minder.
Extra zout in huis houden en een extra noodbakje voor het geval een waterwissel nodig is in het brakwater.
Extra goed opletten vanaf de 2de week al of er al garnaaltjes bij zitten.
Voor de zekerheid larfjes en garnaaltjes toch overwennen.
Zoutgehalte meer naar 25g/l brengen ivm het langer in het Zoute water kunnen blijven dan.

Andere tips voor een volgende keer zijn zeker nog welkom
ah jammer man denk dat je dan volgende keer echt een refugium nodig hebt om je water in goeie conditie te houwen hoef je ook geen water te wisselen
 
Is dat hetzelfde als een sump?
 
Is dat hetzelfde als een sump?
het is niet het zelfde refugium is echt aleen planten je hebt daar ook geen sump voor nodig je kan ook plastic bakje met die plant in de bak zelf hangen en water in pomp bijvoorbeeld
 
Ah oké. En welke planten kunnen in zout water die goed nitraat en nitriet uit het water halen?
 
het is niet het zelfde refugium is echt aleen planten je hebt daar ook geen sump voor nodig je kan ook plastic bakje met die plant in de bak zelf hangen en water in pomp bijvoorbeeld
Jij weet echt niet waar je over praat he? op brakwater leven geen zoetwaterplanten
 
Jij weet echt niet waar je over praat he? op brakwater leven geen zoetwaterplanten
blijkt dat jij het nie weet LOl.... je kan gewoon chaetomorpha en anderen dingen in zout water groeien maar als je onder een steen leeft blijf daar lekker
 
blijkt dat jij het nie weet LOl.... je kan gewoon chaetomorpha en anderen dingen in zout water groeien maar als je onder een steen leeft blijf daar lekker
Als je precies welke planten hiervoor geschikt zijn was het denk ik wel zo handig om dit er even bij te vermelden.
Gelukkig is de TS slim genoeg om dit te vragen.
 

Terug
Bovenaan