Kweek M.Ramirezi


S

simple_aquatics

Guest
Mijn M. Ramirezi's zitten sinds een week in hun eigen kweekbak nadat meerdere nestjes mislukt zijn in de gezelschapsbak. Gisteravond hebben zij eitjes gelegd in de kweekbak die ik voor hen heb ingericht. Deze kweekbak delen zij met een zestal Hyphessobrycon amandae als 'ditterfish'. Hopelijk slagen de ouders er deze keer wél in om de jongen groot te krijgen. Foto's zijn niet fantastisch, maar geven een idee. Betere zullen nog volgen.

M.ramirezi-Couple.jpg
M.ramirezi-Couple1.jpg
 
Kun je iets meer vertellen over de waterwaardes waar je ze op houdt? En over het onderhoud?
 
Mooi! Succes met de jonkies.
 
Ik ben bang dat je Hyphessobrycons de jonge Ramirezi’ s zullen opeten. Weet het eigenlijk wel zeker. Het was beter geweest om het ouderkoppel zonder andere vissen voor hun jongen te laten zorgen. Laat ‘s nachts een lampje branden en kijk of het lukt om de Hyphessobrycons nog uit je bak te krijgen zonder al te veel te verstoren. Jonge Ramirezi’s kan je voeren ket JBL nobil fluïd en als ze eat groter zijn met pas uitgekomen Artemia.

Succes en Hobbygroet Jos Hut
 
Momenteel zitten ze gewoon op kraanwater wat een ph-waarde heeft van rond de 7,5.
Dit met de simpele reden dat deze waterwaarden overeenkomen met die van de gezelschapsbak waarin ze regelmatig eieren en larven in kregen.
Normaal gesproken hebben de Ramirezi's natuurlijk zuurder water nodig, maar met het oog op de toekomst kweek ik liever vissen op in water met wat toegankelijkere waterwaarden.

Mocht dit niet werken, dan zal ik gaan filteren over turf en amandelboomblad toevoegen om het water iets zuurder en zachter te maken.
Voor de rest is het onderhoud vrij simpel: tweemaal in de week wordt 10% van het water ververst en één keer in de twee weken zal dit 30% - 50% zijn.
De lage visbezetting houdt de vervuiling beperkt. De temperatuur vind ik wat belangrijker en is wat hoger - rond de 27 a 28 graden Celsius.

Verder is het aquarium ingericht met een grote moederplant javavaren welke voor schuilplekken en schaduw in het aquarium zorgt. Ik hoop dat de wortelstructuur micro-organismen aantrekt als eerste voedsel voor de jongen.
Hier heb ik geen bewijs voor, maar net als bij javamos (wat overigens ook in het aquarium zit) lijkt mij dat mogelijk. Andere planten zijn eikenbladvaren, waterpest, twee soorten crypto's en rode tijgerlotus.

Vanavond zal ik een foto uploaden.
 
De vissen zitten in een kweekbak van 80 cm. Zoals te zien aan de planten draait de bak nog niet erg lang. De ramirezi's hebben hun eitjes gelegd op de vlakke steen achter het javamos.
In de fles zit overigens CO2.


M.Ramirezi-kweekbak.jpg
 

Terug
Bovenaan