Kweekverslag: Hypoptopoma inexspectatum


Gertbl

Well-known member
Lid geworden
24 februari 2009
Berichten
3,399
Leeftijd
38
Locatie
Emmen
Website
www.pterophyllumnederland.com
Zoals de titel al zegt is de bedoeling dat ik hier de vorderingen rondom de kweek van mijn Hypoptopoma bij te houden.
In mijn 2m bak heb ik 5 Hypoptopoma's zwemmen, waarvan 3x Hypoptopoma sp2 en 2(het koppel) Hypoptopoma inexspectatum.

Het koppel Hypoptopoma inexspectatum heeft al drie keer eerder eitjes afgezet, waarvan 1x in de 1.60m bak. Daar kwam ik destijds achter toen ik de bak leeghaalde. Bij het leeghalen van de bak, i.v.m de verhuizing, kwam ik allemaal jongen tegen. Een 6tal had ik toen kunnen uitvangen en in de 80cm bak gedaan. Helaas heb ik daarvan niks meer gezien. De andere twee keren was in de 2m bak. Beide keren heb ik de eitjes apart gezet, echter de eerste poging in het broednetje is niks geworden. Het netje vervuild te snel en daardoor was de doorstroming in het netje ook snel slechter geworden.

Foto van de eerste nest in de 2m bak.
V3ISbLbvXZKHYo9aRRJmWmoea9gZW0KQ.jpeg
Hypoptopoma sp. fry by Gertbl, on Flickr

De tweede keer had ik het nest met eitjes apart gezet in een drijfbakje. Dit is veel beter gegaan, alleen verdwenen er jongen uit het bakje.

Foto's van het tweede nest in de 2m bak, en de jongen.
V3ISbLbvXZKHYo9aRRJmWmoea9gZW0KQ.jpeg
Hypoptopoma eggs by Gertbl, on Flickr

V3ISbLbvXZKHYo9aRRJmWmoea9gZW0KQ.jpeg
Hypoptopoma sp. juvenile by Gertbl, on Flickr

V3ISbLbvXZKHYo9aRRJmWmoea9gZW0KQ.jpeg
Hypoptopoma sp. juvenile by Gertbl, on Flickr


Vandaag heeft het koppel weer afgezet in de bak en heb gelijk de eitjes apart gezet.
V3ISbLbvXZKHYo9aRRJmWmoea9gZW0KQ.jpeg
Hypoptopoma eggs by Gertbl, on Flickr

V3ISbLbvXZKHYo9aRRJmWmoea9gZW0KQ.jpeg
Hypoptopoma eggs by Gertbl, on Flickr
 
Hahaha. Ik dacht dat je het hier bij zou laten :p. Lijkt me heel interessant.
 
Wil van elke verandering een foto maken, en bijhouden hoe het gaat.
Heb al eens eerder nesten gehad van de Hypoptopoma's, alleen niks bijgehouden.
 
Mooi. Ik houd van kweekverslagen. Misschien kan je het opsturen naar Het Aquarium!
 
Vandaag7 okotober, zie ik dat de eitjes langzaam uitkomen. Van de 50a60 eitjes, heb ik al 4 kleine larfjes gespot. Het blad met eitjes en de larfjes heb ik overgzet van de 2m bak, naar een klein plastic opkweekbakje. Deze staat bovenop de TL armatuur van de 1m bak, dus word zo lekker verwarmd. Er zit een luchtslang op het bakje, die zorgt voor beweging in het water.

Zoals je op de foto's kunt zien, heb ik er alvast twee steentjes in gelegd, die begroeid met alg zijn. Ik weet dat de Sturisoma jongen hier graag van mogen eten, dus wie weet doen de Hypoptopoma's dit ook. Verder heb ik thuis staan, Artemia fluid, LiquidFry, Artemia stofvoer en Spirulina algen als stofvoer. Daarnaast kan ik nog voeren met artemia quick.

UVQumT9ZPgxZa2FmspgdlXI-Wpr6A9bt.jpeg
eggs 07-10-2013 by Gertbl, on Flickr

UVQumT9ZPgxZa2FmspgdlXI-Wpr6A9bt.jpeg
Larvae2 07-10-2013 by Gertbl, on Flickr

UVQumT9ZPgxZa2FmspgdlXI-Wpr6A9bt.jpeg
larvae 07-10-2013 by Gertbl, on Flickr
 
wow!!! dat is een prachtig visje! :D

heb je wat gedaan om ze te laten kweken? of is het heel veel geluk dat je een koppel hebt?
 
Heb zover ik weet niks speciaals gedaan om ze zover te krijgen. Gewoon zorgen dat alles goed en stabiel draait. Daarnaast heb ik wel een beetje geluk dat ik van deze soort net toevallig een koppel heb. Van de andere soort (de Sp2.) weet ik niet welke verhouding ik daarvan heb.
 
Op een enkele na, zijn alle dooiers opgeteerd. Dus nu komt het moeilijkste, namelijk het opvoeden van de jongen.
Is dus uitvinden wat ze het beste tot zich nemen. Vandaag een klein beetje artemia stofvoer gegeven. Dat is artemia al stofvoer, dus lekker klein. Ook even kijken of ze ook willen eten van een gepelde erwt of zoiets.
 
In dit geval geldt: beelden zeggen meer dan woorden

[video]http://www.youtube.com/watch?v=LEuHsnDjQCM[/video]

Werkt wel alleen maar als de soort waarvoor je de stenen bedoelt ook eiwitten op zijn menu heeft, of althans, ertegen kan.

~ Ivo
 
Jep die truc ken ik. Staat zelfs op Planet Catfish en precies omschreven.
Heb het al een paar keer gedaan bij de Chaetostoma's. Is inderdaad een manier om het te proberen.
Zal morgen ff kijken of ik dat kan maken zal de bevindingen hier neer zetten.
 
Update: vorige nest is niks geworden. Zelfs met de geprepareerde stenen krijg ik ze niet aan het eten.

Maar kort daarna trof ik opnieuw het mannetje aan op een Echinodorus bleheri blad met eitjes. Dit keer heb ik ze in een klein plastic bakje gedaan, die op de stabilisatie strip van de grote bak staat. Hierdoor zal de temp rond de 25a26 graden Celsius blijven.

WPB9ZeZpu3tHceKKv_L0lELASxXL6Ks8.jpeg
Hypoptopoma inexspectatum fry by Gertbl, on Flickr

WPB9ZeZpu3tHceKKv_L0lELASxXL6Ks8.jpeg
Hypoptopoma inexspectatum fry by Gertbl, on Flickr
 
Ik lees je topics vaak door zonder er op te reageren, maar deze kweek vind ik enorm interessant om te volgen!
Dit is nu eens echt kweken met een soort waarbij het nog bij (bijna) niemand is gelukt.
Daar bedoel ik dan ook grootbrengen mee.

Maar ik zou graag weten of je het deze maal wel gelukt is om de kleintjes aan het eten te krijgen.
Mss is dat plankton van JBL een idee voor de toekomst?

Ik kijk reeds uit naar volgende updates en foto's. :)
 
De afgelopen nesten is helaas niet gelukt om ze groot te krijgen. De juiste voer in het begin is moeilijk te vinden. Hoe het mij de vorige keer met de 2 jongen is gelukt is nog steeds een raadsel.
Afgelopen donderdag nacht kon ik me zelf wel voor de kop slaan. Doordat ik de afgelopen dagen steeds erg laat thuis was van mijn werk, heb ik twee dagen niet het bakje kunnen onderhouden. Normaal hevel ik de bodem van het bakje elke avond af met een pipet. Helaas heb ik dat 2 dagen niet kunnen doen waardoor er op 2 na, alles op zijn rug lag. De twee overgebleven jongen heb ik momenteel in een drijfbakje zitten in de 2m bak. Een bruissteen zorgt voor extra circulatie in het drijfbakje.

Maar gelukkig zag ik dat er weer wat eitjes afgezet zijn door de Hypoptopoma's. Morgen even kijken of ik erbij kan. Dan plaats ik die gelijk in het drijfbakje met de Echinodorus blad.

Ik kan eens kijken naar de plankton van jbl.
 
Wat een mooie foto's en wat zien deze kleintjes er apart uit. Met die streepjes en dat doorzichtige lijfje. Ze zijn zeker nog een slag kleiner dan bijv. ancistrusjongen?

Heb je al het idee dat ze iets binnenkrijgen?
 
Een Ancistrus jong is zeker een keer zo groot dan deze jongen. Ik kan zien dat ze wel wat binnen krijgen nu. Denk dat dit mede te maken heeft dat ik expres wat "vuil" in het bakje heb. Deze tip krijg ik elders, omdat de vorige pogingen steeds mislukte. Ook zag ik ze anders niet eten, en nu zie ik ze zeker scharrelen rondom en op het hout.
 
Mooie foto's.

Grappige jongen met die streepjes mooi hoor!
Hopelijk krijg je ze groot!

John.
 
Kleine tegenvaller met de opkweek van de Hypoptopoma jongen. Na en dag miste ik ineens een stuk of wat jongen. Na eens goed te observeren, kwam ik erachter dat de manen het toch voor elkaar kregen om de jongen door de sleuven heen op te zuigen. Dus gelijk de overgebleven jongen in een apart bakje boven op de stabilisatiestrip gedaan.

4hN6-esPG2PeRHNFpPnEquRPOfaH-j3u.jpeg
Hypoptopoma juveniles by Gertbl, on Flickr

Maar gelukkig spotte ik gisteren opnieuw eitjes van de Hypoptopoma's. Ditmaal heb ik het drijfbakje boven in de opgroeibak van de jonge Corydoras paleatus jongen gedaan. Dus ditmaal geen Manen die de jongen proberen op te eten.

4hN6-esPG2PeRHNFpPnEquRPOfaH-j3u.jpeg
Hypoptopoma eggs by Gertbl, on Flickr

4hN6-esPG2PeRHNFpPnEquRPOfaH-j3u.jpeg
Hypoptopoma eggs by Gertbl, on Flickr
 
Hele aparte soort. Ik wens je veel succes toe met de opfok.
Als je makkelijk eetbare alg wil kweken kan je gewoon platte stenen in een bakje met regenwater voor het venster zetten. Dit deed ik steeds voor mijn sewellia kweek. 't is nu natuurlijk bijna winter dus minder zon = minder algen.
 
Klopt, dat deed ik weleens voor mij Chaetostoma's. Maar merk dat als ik zorg voor stukken hout, bladeren en wat "vuil"op de bodem van het bakje, dat ze dan sneller eten. Gisteravond even een filter gedeeltelijk schoon gemaakt, en een klein beetje van het vuil in het bakje gedaan. Werden ze gelijk actief van.
 
Mss eten ze als ze klein zijn wel meer infuus en pas als ze groter/ouder worden meer 'algen'
 
Het zal dan inderdaad gaan om het infuus wat zich in het "vuil" ophoud. Later moet ik ze kunnen bijvoeren met algtabletten en met komkommer/courgette.
 
Bijzonder mooie visjes Gert,hopen dat het een keer lukt om ze groot te krijgen.
Was zelf bezig met corydoras maar gaat ook niet echt goed,heb er nu een paar in zo'n netbreeder gedaan.
Las het stukje van je over het dichtslibben en is hier inderdaad ook maar gebruik zelf een tandenborstel om het voorzichtig te schrobben,het vuil komt op de bodem van het netje terecht en heb het idee dat de kleine visjes dit wel waarderen.
 
Corydoras palaetus eitjes worden bij mij in een plastic bakje met bruissteen gestopt. Eenmaal uit gekomen, zet ik ze over naar de cube en daar voer ik ze met artemia poeder. Dat is artemia in poedervorm. Zo heb ik inmiddels rond de 150 Corydoras paleatus jongen zwemmen van verschillende groottes.

De Hypoptopoma jongen hebben blijkbaar een bakje nodig waar genoeg "vuil" op de bodem ligt. Hier zit dan schijnbaar veel infuus voedsel tussen.
 

Terug
Bovenaan