Wat is er nieuw

Kweekvorm maanvissen, waar te koop

• Onderwerp starter Onderwerp starter MB2012
  • Startdatum Startdatum
M

MB2012

Guest
hoi,

ik weet dat niet iedereen fan is van kweekvormen e.d.
Maar ik vroeg me af of er een kweker is of goede winkel waar je keuze hebt uit diverse maanvissen (kleuren (zoals de blauwe, roze)/kweekvormen)

Bij de dierenwinkels hier in de omgeving zitten er maar een paar, maar wil toch iets meer keuze.

Wie weet er een goede winkel/kweker?

Alvast bedankt

Jos hut uit Emmen?

Die heeft geen kweekvormen. Meestal zijn er in gewone dierenwinkels genoeg gekleurde 'maanvissen' te vinden.

Ik heb vandaag 2 volle bakken gekleurde maanvissen gezien in rhenen. 2.50 per stuk. Je kan natuurlijk ook voor kleine discusvissen gaan voor 13 euro.

Er is veel vraag naar maanvissen. Veel mensen kennen ze van naam ook al hebben ze geen aquarium. Om ze goedkoop aan te kunnen bieden hebben dierenwinkels vaak maanvissen te koop onder de naam Maanvismix. Stel je niet teveel voor van de kwaliteit. Dat kan ook niet voor �2,50 per stuk.
In Zuid Holland zit een bedrijf waar deze vissen massaal gekweekt worden.

Ik signaleer dat de vraag naar raszuivere maanvissen veel groter is dan het aanbod daarvan. Via YouTube kan iedereen filmpjes zien van exclusieve maanvissen zoals de Orinoco Altums, Santa Isabel Altums , Peru orange back, om een paar voorbeelden te noemen. Wildvangvissen die per vliegtuig bij de importeur belanden en vervolgens aan de liefhebbers verkocht kunnen worden.

Hobbygroet,
Jos Hut

Hier zag ik ze gisteren zitten voor 2 euro al... stuk of 50 in een kleine bak, amper ruimte om te bewegen. Helaas komt de helft wss terecht in een bakje van 60 cm

Krijg ik de rillingen van.

Hobbygroet,
Jos Hut

Yep ik ook. Was gewoon sneu.

Jos Hut zei:
Er is veel vraag naar maanvissen. Veel mensen kennen ze van naam ook al hebben ze geen aquarium. Om ze goedkoop aan te kunnen bieden hebben dierenwinkels vaak maanvissen te koop onder de naam Maanvismix. Stel je niet teveel voor van de kwaliteit. Dat kan ook niet voor �2,50 per stuk.
In Zuid Holland zit een bedrijf waar deze vissen massaal gekweekt worden.

Ik signaleer dat de vraag naar raszuivere maanvissen veel groter is dan het aanbod daarvan. Via YouTube kan iedereen filmpjes zien van exclusieve maanvissen zoals de Orinoco Altums, Santa Isabel Altums , Peru orange back, om een paar voorbeelden te noemen. Wildvangvissen die per vliegtuig bij de importeur belanden en vervolgens aan de liefhebbers verkocht kunnen worden.

Hobbygroet,
Jos Hut

Jos, wat ik me afvraag. Wanneer je enkele vissen van deze 'maanvismix' vissen koopt zou je ze dan ook zo groot en mooi kunnen krijgen als sommige wildkleur maanvissen welke ik hier op het forum zie? Ik zie geregeld mensen met prachtige mooie grote maanvissen, welke ook wel bij jou weg komen. Er wordt dan erg veel gevoerd en ververst. Of zouden deze vissen dit nooit kunnen bereiken omdat ze van slechtere kwaliteit zijn en al een achterstand hebben?

Ik verwacht niet dat je deze vissen zo mooi groot kan krijgen. In elk geval het merendeel niet. Vissen met diverse gebreken hebben ook een veel lagere levensverwachting.

De beschrijving die Lieseling geeft van de manier waarop ze te koop worden aangeboden is vast geen uitzondering. Dat geeft een slechtere kwaliteit alleen al omdat de maanvissen elkaars vinnen aanvreten. Veel maanvissen in een kleine bak geeft ook een groeiachterstand omdat de afvalstoffen die de vissen uitscheiden onvoldoende worden afgevoerd. Vergroeiingen door een te klein aquarium liggen ook op de loer. Al met al een heel verkeerde start voordat deze vissen in een aquarium belanden.

Veel kwalitatief goed voer en veel water verversen in combinatie met een ruim aquarium voor de vissen geeft een veel betere start, en dat geldt natuurlijk niet alleen voor maanvissen. De kans op een goede verdere ontwikkeling en het behalen van een hoge leeftijd is dan ook beduidend hoger. Hun verzorgers steken er meer tijd in en dat heeft een positief effect. Anderen zien dat en willen dat ook graag bereiken. Daarnaast heb ik de indruk dat de mensen die deze vissen kopen zich beter hebben voorbereid, het is geen impulsaankoop maar een geplande aankoop die goed wordt voorbereid. Door het internet zijn er goede mogelijkheden om kennis met elkaar te delen. Weet je iets niet dan is een antwoord goed op te zoeken of kan je deskundigen vragen stellen.

Hobbygroet,
Jos Hut

Ik heb vroegah ook maanvissen gehad, en die vraten en elkaars vinnen op, en werden op gegeten door alles wat er nog meer in zat. ze zaten in een 60 cm bak (voordat ik serieus bezig was en gewoon niet beter wist dan dat dat best paste)

Ik was onwetend, en net als mij zijn er veel te veel onwetende, en veel te veel dierenwinkels of viswinkels die een maanvis en een vissenkom samen zouden verkopen

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan