kweken dwerggoerami


Tot wat voer niveau moet het poeder zijn? Moet het lijken op poedersuiker of iets ter grote van een halve milimeter tot een hele milimeter. Voor visjes van 8-12 mm(schatting)
 
Dat gaat wel lukken. Ik heb thuis een vijzell ter beschikken, dus Poeder is ook echt poeder.
 
Ik heb de kleintjes en de bak eens op de gevoelige plaat gezet.
De vis die op de foto staat is wel de grootste van het groepje.

De kweekbak, met nadruk op bak
K5II4218_zpszsqetk2r.jpg


K5II4219_zps0zdirz1a.jpg



een jonkie
K5II4220_zpsn41tq8pu.jpg

K5II4222_zpsmdqhymeh.jpg


een ander kleintje, let op de rode buik van de artemia
K5II4224_zpseboylmsw.jpg


de grootste
K5II4228_zps2vihkre4.jpg
 
Dat Is meestal in het begin dat ze het droogvoer uitspugen, hier Is dat ook zo, dus daarom vaak gezamenlijk met evt wat artemia. Microwormen zijn weinig voedzaam, net als azijnaaltjes. Bij langdurig gebruik kunnen ventralen wegblijven. Voor bv de startperiode Is en zijn azijn/microwormen perfect.
 
Hoe zit het met filtering en waterwisselen? Moet er ook een sponsfilter bij?
 
Een sponsfilter is zeker aan te raden. Wat ik bedoelde met babyvoer is alles wat in de winkel verkocht wordt als babyvoer, of opfokvoer. Ik heb verschillende kweekbakken staan en gebruik babyvoer van verschillende merken door elkaar. Dat van uitspugen is inderdaad normaal. Ze moeten er nog aan wennen, maar dat wil niet zeggen dat je moet stoppen met dit te voederen; Hoe sneller ze (al dan niet fijngewreven) courant droogvoer eten, hoe beter. azijnaaltjes, microwormen en zeker artemia zijn wel beter, voor een snelle groei.
 
het sponsfilter staat aan. Nu maakt dit wel een herrie, kan zon filter 's nachts ook uit en dus alleen overdag draaien?

Ik heb vandaag weer gewoon artemia gegeven en een zakje copepoden. Ik zal morgen weer eens droogvoer proberen te geven.
 
Heb je een stukje piepschuim of styrodur, daar kan je je pompje opzetten en dat geeft minder geluid. Bubbels hoor je altijd. Uitzetten zou ik het niet doen, je bacteri�n kunnen afsterven mocht je hem vergeten aan te zetten.
 
Ik heb meerdere keren jongen overgehouden van de dwerggourami.
Het nest schepte ik er na 3-4 dagen uit, zodra ze los zwemmen. Meestal is de broedzorg bij de man dan ook al stukken minder en begint hij ze eerder als een tussendoortje te zien ;-).

Ik had een klein bakje met een klein intern filter en verwarming (ca. 26-27 graden). Om het filter had ik altijd een pantykous.
Het water vulde en verversde ik met water uit de grote bak.
Op de bodem had ik niets liggen, dit om het schoonmaken de vergemakkelijken.
Afhevelen deed ik met een klein luchtslangetje, en inderdaad, goed opletten dat je geen jongen meeneemt! Ook hier kan een beetje filterwatten of een panty op het uiteinde helpen (pak dan wel een slang met een wat grotere diameter). Ik ving het afgehevelde water in een witte kom op. Daar liet ik het vuil bezinken, als je dan een tikje tegen de bak geeft zie je de jongen wegschieten. Met een injectiespuitje zoog ik ze dan weer op en deed ze terug in de kweekbak.

Voeren heb ik de eerste keren met stofvoer gedaan, het puntje van een cocktailprikkertje vochtig maken en in het voer dopen en in het water mengen. Later ben ik overgestapt op artemia en azijnaaltjes. Toen hield ik er duidelijk meer over, maar stofvoer werkte dus zeker ook.
Van de jongen die na 3 weken nog leven kun je uitgaan dat ze waarschijnlijk zullen overleven.
Rond de drie weken vormt het labyrinthorgaan zich en zijn de extra gevoelig voor temperatuurswisselingen in de lucht boven het wateroppervlak. Dus afdekplaat niet te vaak en lang eraf halen.

Succes!
 
Nu weer een tijdje verder, dus maar eens fotos van de jonkies. Ze zijn nu ongeveer even lang als
Een neontetra. Ze eten volledig droogvoer en lusten ook graag muggenlarven (;

Bedankt voor alle tips! De resultaten zijn onder te zien:

IMG_20151117_213627_zpsqjubdowz.jpg

IMG_20151117_213531_zpshnjkhacx.jpg

IMG_20151117_213519_zpsaeliryn6.jpg

IMG_20151117_213425_zpsz1kaoakd.jpg

IMG_20151117_213327_zpskggiwbyf.jpg


Hoelang duurt het nog voordat geslachtsonderscheid te zien is?
 
Ik zou graag ook opnieuw aan een gezond koppel dwerggouramies raken, allen zijn de meeste reeds ziek als je ze koopt.

Hoe doen de ouder deren het bij jou? Zijn deze nog steeds in leve? Waar heb jij deze ooit gekocht?

Leuk om te zien dat er nog mensen bezig zijn met deze soort!
 
gijsje11 zei:
Ik zou graag ook opnieuw aan een gezond koppel dwerggouramies raken, allen zijn de meeste reeds ziek als je ze koopt.

Hoe doen de ouder deren het bij jou? Zijn deze nog steeds in leve? Waar heb jij deze ooit gekocht?

Leuk om te zien dat er nog mensen bezig zijn met deze soort!

Hier ben ik ook benieuwd naar! Vind het mooie visjes, maar lees van alle kanten dat het nogal een zwak soort betreft
 
Ik heb ze gekocht bij lfs(frits kuiper) in groningen. De oudere gouramies van mij zijn nu 1 en 1.5 jaar bij mij. Ik heb geen problemen met ziektes. Maar ik moet zeggen dat ik ook mazzel heb, want als 'leek' heb ik deze gekocht, maar ik zie nooit even mooie exemplaren in de winkel. Vaak beetje misvormd en bleek.
Ik ben ook benieuwd wat voor kleurslag hier uit komt, dan mogen deze jonkies ook weg.

Ik zou gewoon gaan kijkenn of je mooie exemplaren kan krijgen. Het zijn zelf al mooie visjes dus zou ik de neon variant sowieso niet nemen. Verder kijken naar de patroon van de strepen, dat moet geen doolhof zijn. Ook mag er geen dikke bult op de kop zijn of een heel langgerekt lichaam.
 
Jammer, Groningen is net iets te ver voor een koppel visjes op te halen (ben van Belgie, buurt rond Brussel).

Heb je soms enkele foto's van de ouderdieren? Ben wel benieuwd om te zien hoe deze er juist uitzien. Nakweek gaat normaal terug naar de wildvorm ipv naar een kweekvorm.

Die kweekvormen vind ik inderdaad ook maar niks en mijn voorkeur gaat uit naar de wildvorm, voor zover je daar natuurlijk nog kan van spreken bij deze soort.

Geeft toch weer een beetje moed om er zelf terug gezonde te vinden!

@Anagorn: de soort zelf is niet zwak en zelf zeer makkelijk te houden, ze zijn alleen zo sterk doorgekweekt dat de nakweek enorm verzwakt is en deze is dus wel moeilijk of zelf niet te houden.
 
Dit zijn de ouders:

Het vrouwtje. Zij is aan de dikke kant toen, zat vol kuit..
K5II3377_zpsdcba4afc.jpg

K5II3502_zpsknhkoibu.jpg


Het mannetje, deze foto was hij nog heel jong en had ik hem als een vrouw gekocht. Vandaar is het ook een kweekvorm.
K5II2092_zpsd66cb591.jpg


maar een paar maand later zag hij er zo uit:
K5II3167_zps953f6a10.jpg


en nu is het een volwassen man:
K5II3373_zps0e247dad.jpg




En verelijk deze ouders eens met een zending die nu binnen is bij mijn LFS. Deze foto is ook door hun gemaakt. De winkel kan er niks aan doen, maar ik vind deze vis er slecht uitzien. Ze "stralen" niet zoals een gezonde vis. Dus zoeken naar een goed exemplaar kan wel uit.
12274755_496960447132299_7380317703409777956_n_zpsu8kmkl35.jpg

Foto: Frits Kuiper Groningen
 
Je vissen hebben inderdaad nog een heel andere vorm dan diegene die nu in de winkel te koop zijn. Verschiet wel dat de man en vrouw zo verschillend zijn qua kleurenpatroon. Zeker de man lijkt mij een kweekvorm, het vrouwtje lijkt me dan weer veel meer naar de wildvorm te gaan. Ben bijna jaloers dat je nog zulke gezonde lalia's hebt weten te vinden.

De laatste foto zegt echt alles over de kwaliteit die momenteel aangeboden wordt.

Heb je sinds de aankoop van je lalia's reeds andere vissen toegevoegd aan je bestand? Zo heb ik namelijk ooit de ziekte in mijn bak gekregen en nadien ben ik er nooit meer vanaf geraakt. Zelf na 8 maanden wachten om een nieuw koppel aan te kopen werden ze opnieuw ziek in de bak.

Zolang de LFS ze blijven kopen zullen ze blijven deze blijven kweken met de gekende gevolgen. Snap niet dat ze hier zelf geen actie tegen nemen.
 
De man is zeker een kweekvorm, de sunset. Het was omdat hij eerst kleurloos was en ik dacht dat het een vrouw was aangeschaft, anders was ik voor de wildvorm gegaan.

Ik heb nog veel vissen daarna aangeschaft, geen problemen
 
De jonkies worden steeds groter, ik zal proberen goede fotos te maken van de beestjes, maar als voorproefje een foto met mobiel gemaakt van de grootste van de vijf.
IMG_20151218_124737_zpslonuzctl.jpg
 
IMG_20160121_161247_zpsc4uz8yhb.jpg


Dit is nu de oudste, zal het jammer vinden om ze weg te doen, maar helaas heb ik geen ruimte voor nog een bak in de toekomst.(volgend jaar op kamers).
Wie interesse heeft in een jonkie kan een pb sturen
 
Dankje! De rest van de mannen moet nog gaan kleuren. De sunset variant doet daar altijd wat langer over..

Noord Groningen.
 
Hoe scheppen jullie het schuimnest precies af? En zou ik dit schuimnest ook in zo’n drijfbakje in het zelfde aquarium kunnen doen?
 
Oeps.... 3 jaar gelden die ik nu... hopelijk toch nog iemand die antwoord kan geven?
 
Ik schepte het echt met een bakje eruit. Eitjes blijven graag ergens aan plakken, dus netje krijg je ze er niet meer uit. Losse eitjes of visjes kun je ook goed met een spuitje opzuigen.
 
Ik schepte het echt met een bakje eruit. Eitjes blijven graag ergens aan plakken, dus netje krijg je ze er niet meer uit. Losse eitjes of visjes kun je ook goed met een spuitje opzuigen.

oke bedankt, hoe vaak zetten ze nou eigenlijk een schuimnest? en kan ik de jonkies voeren met fijngemalen vlokkenvoer? wat deed u met de vissen als je groot waren? en kun je de eitjes gelijk na dat ze afgezet zijn al weg halen?
 
oke bedankt, hoe vaak zetten ze nou eigenlijk een schuimnest? en kan ik de jonkies voeren met fijngemalen vlokkenvoer? wat deed u met de vissen als je groot waren? en kun je de eitjes gelijk na dat ze afgezet zijn al weg halen?

Ja. Eitjes worden tijdens het eruit persen direct door het mannetje bevrucht. Zag daarna wel altijd een gestrest mannetje, dus ik liet soms een deel zitten zodat hij dit niet door had. Stofvoer of liquifry aten ze bij mij niet. Vooral een lekker ingedraaide bak met infusorien hebben ze kans om te overleven. Ik voerde ze pantoffeldiertjes en artemia. Aldus een medelid schijnen diepvries Rotifer ook goed te werken
 

Terug
Bovenaan