kweken in 2020 advies gevraagd


Status
Niet open voor verdere reacties.
J

jefjarno

Guest
Hallo allemaal,

Ik zit met een vraag hier in het kort de situatie,
Zelf heb ik jaren gekweekt met discusvissen en uiteraard de vissen waar ik niet mee verder kweekte verkocht via marktplaats.
nu helemaal gestopt en langzaam de overstap aan het maken naar L nummers
nu komt het probleem de dierenspeciaalzaak waar ik wel eens wat visjes naartoe bracht vertelde mij dat er vanaf 2020 je in het bezit moet zijn van een vakbekwaam houder van vissen.
om te mogen verkopen via marktplaats en via andere kanalen.
zie link met de wetgeving https://www.aerestrainingcentre-bar...uders-van-dieren/vakbekwaam-houder-van-vissen

nu begrijpen jullie wel dat ik nu een beetje met de vraag zit van, leuk de overstap naar L nummers weer heel veel geld ertegen aan gooien en dadelijk mijn overige jongen waar ik niet mee wil verder kweken niet kwijt kunnen.
het kan toch niet dat het verboden wordt als je dat papiertje van A €850 je nog geen visje mag verkopen waar je nog niet eens winst op maakt ????

heeft iemand hier ervaring mee wat nu verder ?

alvast bedankt
 
Die wet bestaat al langer en is al een aantal jaren van kracht ook voor hobbykwekers, nu zal dat in d evissenwereld nog wel meevallen met controles erop (uitsluiten kun je het nooit) maar is het vooral bedoeld om broodfoktoestanden bij zoogdieren tegen te gaan. Zou me er dan ook niet al te druk om maken
 
Ik denk dat je even moet zoeken naar een meer onafhankelijke website. Uiteraard zal een website die de cursus aanbiedt jou ervan te willen overtuigen dat je hem nodig hebt.
Bij het stukje 'voor wie gelden de vakbekwaamheidseisen?' op de Dibevo (Dibevo is de brancheorganisatie voor ondernemers in de gehele gezelschapsdierensector) website spreekt men over 'maar ook fokkers die onder de noemer ‘bedrijfsmatig’ vallen.' En wanneer val jij als fokker onder bedrijfsmatig? Als je op marktplaats af en toe een visje verkoopt is er m.i. niets aan de hand. Verdien je er je brood mee en ben je ook ingeschreven als bedrijf, dan heb je die cursus wel weer nodig. Denk ik.. Ik ben ook geen expert op dit gebied :)

 
waar het mij om gaat is dat ik gewoon op de manier hoe ik het nu doe mijn visjes kan blijven verkopen waar ik niet mee verder wil kweken geld verdienen doen we er toch niet aan het is en blijft een hobby en die kosten geld,
ik hoop er op dat er iemand hier aanwezig is die goed op de hoogte is m.b.t de regels misschien dat jos hut hier iets meer van weten hij zit al jaren in het wereldje weet iemand of hij ook hier op het forum aanwezig is ?
 
Als ik je zo goed begrijp val je voor mij onder de noemer hobbykweker en niet bedrijfsmatig.

@Jos Hut is zeker aanwezig op dit forum, wellicht ziet hij deze ping en kan hij je meer informatie geven.
 
De vraag zit vooral in : wanneer wordt het bedrijfsmatig?
Ik denk dat je dan moet stellen: maak je er winst mee, en is het een regelmatige activiteit?

Heb je 2 keer per jaar een advertentie op Marktplaats, of staan er continu 5-10 aanbiedingen actief?
Wellicht gaan controleurs niet actief op zoek naar visverkopers, maar misschien doen ze wel iets als ze een klacht krijgen.
Dat kan dan komen van een ontevreden klant (10 visjes gekocht, en na een week alles doos, en jij als verkoper wil niks doen omdat meneer de visjes in een niet ingedraaide bak steekt), of simpelweg van een concurrent die bv vindt dat je te goedkoop verkoopt.

Dan krijg je waarschijnlijk wat tijd om je te regulariseren, of een boete. En als je de boete niet wil betalen volgt de rechtbank waar je je kan verdedigen. De 16 jarige met elke maand 10 guppen komt dan makkelijker weg dan iemand die een kweekstelling heeft staan en vrijwel continu L-nummers of Corys verkoopt.
 
Misschien maakt het ook nog uit dat je bij vissen de dieren permanent samen laat leven, omdat dat beter is voor hun welzijn. Het is niet echt natuurlijk om van bijvoorbeeld scholenvissen alleen mannetjes of vrouwtjes te houden. Dat is toch iets anders dan dieren die normaal apart van elkaar leven bij elkaar zetten met als enig doel om te kweken/fokken, zoals dat bij bijvoorbeeld honden, katten of veel reptielen gebeurt.
Natuurlijk zijn er genoeg mensen die doelbewust met vissen kweken, maar dat hoeft de inspecteur niet te weten :).
 
De belastingdienst gaat over al dan niet bedrijfsmatig.

Ik denk al heb je een kamer vol kweekbakken vol staan maar jij kan aantonen dat het niet winst gevend is maar wellicht kosten dekkend dat dit een prima argument is. Denk aan alle kosten ivm onderhoud. Lijstje water, electra, gas, voer, etc. dat er geen sprake is van winst door onderneming.

Het handhaven word al moeilijk genoeg voor ze en kunnen echt niet alles handhaven. Ze zullen het al druk genoeg hebben met honden en katten fokkers en de duurdere huisdieren waar relatief een veel groter winst percentage te behalen is. Belastingdienst zal hierin prioriteiten stellen. Ze kunnen de zaken van mensen nog niet eens goed beheren laat staan nog alle huisdieren :D

Lekker doen wat je voornemens ben en dek je een beetje in met onkosten en ik denk niet dat je bang hoeft te zijn voor een FIOT inval hoor.
 
De belastingdienst gaat over al dan niet bedrijfsmatig.

Ik denk al heb je een kamer vol kweekbakken vol staan maar jij kan aantonen dat het niet winst gevend is maar wellicht kosten dekkend dat dit een prima argument is. Denk aan alle kosten ivm onderhoud. Lijstje water, electra, gas, voer, etc. dat er geen sprake is van winst door onderneming.

Het handhaven word al moeilijk genoeg voor ze en kunnen echt niet alles handhaven. Ze zullen het al druk genoeg hebben met honden en katten fokkers en de duurdere huisdieren waar relatief een veel groter winst percentage te behalen is. Belastingdienst zal hierin prioriteiten stellen. Ze kunnen de zaken van mensen nog niet eens goed beheren laat staan nog alle huisdieren :D

Lekker doen wat je voornemens ben en dek je een beetje in met onkosten en ik denk niet dat je bang hoeft te zijn voor een FIOT inval hoor.

Dit heeft niets met de belastingdienst en de FIOD te maken, maar is een regeling die valt onder het Ministerie van Landbouw en die te maken heeft met dierenwelzijn. Je kunt dus voor de belastingdienst geen ondernemer en dus niet bedrijfsmatig bezig zijn, maar voor deze wet wel. Hoe onhandig ook, maar voor beide wetten worden totaal andere criteria gehanteerd.
Even een voorbeeld; voor het wel of hobbymatig fokken van honden voor de belastingdienst wordt een bepaald aantal nesten per jaar (ik dacht 2) als criterium gehanteerd. Voor het Besluit Houders van Dieren moet elke hondenfokker een bewijs van vakbekwaamheid halen. Iemand die dus 2 nesten fokt is dus volgens de belastingdienst hobbyist en volgens het Besluit Houders van Dieren bedrijfsmatig bezig.

De vraag is of men in de praktijk de (veel strengere) regels van het Besluit Houders van Dieren gaat toepassen of niet...
 
Laatst bewerkt door een moderator:
De belastingdienst gaat over al dan niet bedrijfsmatig.

Ik denk al heb je een kamer vol kweekbakken vol staan maar jij kan aantonen dat het niet winst gevend is maar wellicht kosten dekkend dat dit een prima argument is. Denk aan alle kosten ivm onderhoud. Lijstje water, electra, gas, voer, etc. dat er geen sprake is van winst door onderneming.

Het handhaven word al moeilijk genoeg voor ze en kunnen echt niet alles handhaven. Ze zullen het al druk genoeg hebben met honden en katten fokkers en de duurdere huisdieren waar relatief een veel groter winst percentage te behalen is. Belastingdienst zal hierin prioriteiten stellen. Ze kunnen de zaken van mensen nog niet eens goed beheren laat staan nog alle huisdieren :D

Lekker doen wat je voornemens ben en dek je een beetje in met onkosten en ik denk niet dat je bang hoeft te zijn voor een FIOT inval hoor.
Kan kloppen, tot er iemand klacht indient bij landbouw, en dan komen ze wel eens kijken als er iemand op het ministerie te veel tijd heeft.
 
Tja het blijft een beetje een risico. Vraag me overigens wel oprecht af wat het praktijkexamen voor vissen inhoudt :D
 
jah hallo, wat willen we nou eigenlijk?

zolang er fora bestaan wordt er al geklaagd over kennis niveau in de LFS, over (vermeende) misstanden in de handel en kwekerij, en nu worden er inhoudelijk eisen gesteld aan mensen die handelen in dieren en is het weer niet goed.

nou geloof ik zelf absoluut niet in dit soort onzin, maar het is wel precies waar heel veel mensen om hebben gevraagd.
 
Ik heb er geen probleem mee, maar ik realiseer me wel 100% dat de regelgeving er vooral gekomen is doordat mensen een kat of een hond hebben en dan ofwel die gewoon laten kweken zonder kennis, of aan broodfok te doen met als resultaat zwakke beestjes die sociaal niet in orde zijn.
In België was het grootste probleem de zwerfkatten.
Een niet gesteriliseerde kattin werpt 10 kittens per jaar, en velen daarvan eindigen (als het nog enigszins goed gaat) in een asiel en moeten massaal gedood worden. Of ze worden ergens gedumpt en veroorzaken overlast.
10 jaar geleden stond onze marktplaats vol met gratis kittens. Nu mag dat niet meer, en in principe mag je zelfs geen katten meer weg geven die niet gesteriliseerd zijn en gechipt.

MEt vissen heb je dat probleem niet, maar sowieso is wat officieel gecertificeerde vakkennis op zijn plaats zodra je wat geld verdient aan je kweekactiviteiten.
Laat ons eerlijk het kost misschien wel iets, maar dat examen kan niet zo moeilijk zijn.
 
je mag 10 duizend euro per jaar verdienen via mp zonder belasting te betalen alles wat daar boven op komt moet je belasting over betalen dat is wat ik er altijd van heb begrepen
 
je mag 10 duizend euro per jaar verdienen via mp zonder belasting te betalen alles wat daar boven op komt moet je belasting over betalen dat is wat ik er altijd van heb begrepen

Bron van? heb dit nml nooit gehoord.

jah hallo, wat willen we nou eigenlijk?

zolang er fora bestaan wordt er al geklaagd over kennis niveau in de LFS, over (vermeende) misstanden in de handel en kwekerij,

Dit is meer omdat er zoveel vissen te koop zijn in een LFS en meestal parttimers zijn die enkel een korte uitleg krijgen bij het inwerken. en aangenomen zijn om te verkopen.

Ga je bij een hobbiest kweker langs ligt de lat wat hoger qua kennis niveau. dit meestal doordat ze focussen op een bepaald x aantal vissen.

Guppen/Ancistrussen enz buiten beschouwing gelaten. die fokken door wat je ook doet.
 
het gaat niet om bijverdienen,
het gaat erom hoe het nu verder moet als ik nu een nestje vissen zit waar ik mijn persoonlijke selectie heb gemaakt en er blijft een groepje van 10 visjes over moet ik officieel gezien volgende de link in de 1e post een scholing vakbekwaamheid hebben behaald,
dan zou elke hobbykweker zijn vissen grofweg door de wc moeten spoelen of weg geven want je mag ze niet verkopen aan derden dat is wat er staat als vereiste voor dit diploma.
 
Bron van? heb dit nml nooit gehoord.


bron heb ik niet bij de hand moet je google maar komt er op neer je mag 10000 euro storten per jaar zonder daar verantwoording over af te leggen

het gaat niet om bijverdienen,
het gaat erom hoe het nu verder moet als ik nu een nestje vissen zit waar ik mijn persoonlijke selectie heb gemaakt en er blijft een groepje van 10 visjes over moet ik officieel gezien volgende de link in de 1e post een scholing vakbekwaamheid hebben behaald,
dan zou elke hobbykweker zijn vissen grofweg door de wc moeten spoelen of weg geven want je mag ze niet verkopen aan derden dat is wat er staat als vereiste voor dit diploma.

ik zie het daar alemaal over honden gaan tog waar veel problemen mee zijn fokkers in het buitenland meschien is de bedoelding dat we die dat gebeuren hier niet in nl krijgen
 
als je nou het gevoel hebt dat je in ergens in het grijze gebied tussen hobby en bedrijfsmatig komt te zitten, neem dan even contact op met de RVO. Maar in de meeste gevallen lijkt het verschil me tussen hobby en bedrijfsmatig wel duidelijk.

een paar keer per jaar wat L-nummers naar de LFS brengen of op marktplaats zetten is geen bedrijf, ga je wekelijks vissen afleveren, adverteren etc dan wel.
 
Ik denk dat de link van michelle1 nog het meest bij deze discussie thuis hoort en als jullie het niet erg vinden zou ik het daar even verder over willen hebben.
Even een quote van de RVO:
U bent bedrijfsmatig bezig als u de activiteiten met huisdieren met een zekere omvang en regelmaat uitoefent. In de meeste gevallen is dit wel duidelijk, zoals bij een dierenspeciaalzaak of een dierenpension. Is het minder duidelijk, dan zijn er indicaties om iets als bedrijfsmatig te beschouwen. Deze indicaties hoeven niet allemaal van toepassing te zijn om iets al bedrijfsmatig te beschouwen. De indicaties zijn:

  • U fokt niet om de dieren zelf te houden als huisdier en ook niet voor uw familie en vrienden.
  • U verkoopt of levert de dieren af aan anderen dan familie en vrienden.
  • U vangt de dieren op tegen een vergoeding en u plaatst hiervoor advertenties.
  • U heeft ruimtes speciaal ingericht voor de opvang, handel of het fokken van de dieren.
  • U bent geregistreerd bij de Kamer van koophandel of u heeft een btw-nummer.
  • U adverteert.
  • U oefent de activiteiten uit om winst te maken.
Er staan dus een aantal punten en je hoeft er niet allemaal aan te voldoen, maar aan hoeveel punten dan wel? Een hobbykweker die fokt niet om de dieren zelf te houden (1 punt), verkoopt aan anderen dan familie en vrienden (2 punten), heeft ruimtes speciaal ingericht (3 punten). Dan kunt je er nog twee punten bij smokkelen door 'te adverteren' en met een doel om winst te maken. Een beetje hobbykweker zit dus minimaal op 3 en maximaal op 5 van de 7 punten. Met mijn boeren verstand zou ik dan al snel richting bedrijfsmatig gaan denken.

Zoals reeds gezegd zal het zo'n vaart niet lopen maar als je serieus aan het kweken bent lijkt me zo'n certificaat halen toch wel uiteindelijk een doel en wellicht zelfs 'verplicht' als je nog wilt afzetten bij de LFS. Sowieso is het goed natuurlijk en erg lastig zal deze cursus ook niet zijn maar wel even een uitgave.
 
Beste leden,
Beheer heeft gezien het verloop van dit topic besloten deze te sluiten, met het verzoek om in het vervolg niet iemand of een groep mensen aan te vallen en elkaar respect te tonen over een andere mening dan jijzelf hebt, het topic is deels opgeschoond, de topicstarter heeft voorlopig genoeg om na te zoeken en het verloop van de regelgeving verder te gaan volgen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Terug
Bovenaan