kweken met guppy,s


K

knack

Guest
Ik heb alleen vier tal jaar een bakje van 40L. Zoals iedereen begonnen met guppy,s. Heb dan al het een en het ander erin gehad maar nu wil ik trug naar de guppy.Ik zou graag kweken ik had gedacht aan twee kopeltkes en een exstra vrouwtje zijn er in totaal vijf stuks. ik zou gaan voor endels is er een verschil tussen de vrouwtjes van de gewone gup en de endler gup of mag je die ook mengen?
 
Gewone en endlerguppen zou ik niet mengen als ik jou was. Het zijn nl twee verschillende vissoorten maar ze zijn wel nauw verwant waardoor ze wel kruisen. Ik heb gehoord dat de kans op kromme jongen dan ook groter is maar of dat nu waar is weet ik niet. Het is iig beter om de soort zuiver te houden. In een bakje van 40 liter kunnen prima 5 endlers maar beter is 6 nl 2 man en 4 vrouw. Endlers zijn iets minder fanatiek in het jagen achter de dames aan dus kan 1 op 2 wel. Bij de gewone gup is het zelfs 1 man op 3 vrouwen. Wel is het belangrijk dat er niet te veel jongen bij komen/blijven want in 40 liter heb je snel overbevolking waardoor de waterkwaliteit achteruit gaat.
 
Yilleke zei:
Gewone en endlerguppen zou ik niet mengen als ik jou was. Het zijn nl twee verschillende vissoorten maar ze zijn wel nauw verwant waardoor ze wel kruisen. Ik heb gehoord dat de kans op kromme jongen dan ook groter is maar of dat nu waar is weet ik niet. Het is iig beter om de soort zuiver te houden. In een bakje van 40 liter kunnen prima 5 endlers maar beter is 6 nl 2 man en 4 vrouw. Endlers zijn iets minder fanatiek in het jagen achter de dames aan dus kan 1 op 2 wel. Bij de gewone gup is het zelfs 1 man op 3 vrouwen. Wel is het belangrijk dat er niet te veel jongen bij komen/blijven want in 40 liter heb je snel overbevolking waardoor de waterkwaliteit achteruit gaat.
dat klopt wat Yilleke zegt guppen paren heel snel en doe maar 2man en 4vrouw want dan zit de mannen niet de hele tijd achter de zelfde vrouw aan en als je te veel guppen hebt geef ze gratis weg op markt plaats anders of geef ze aan iemand die je kent die guppen wil
 
Als over wilt stappen op Guppen of endlers dan is het verstandig om zaterdag naar de www.poecilia.nl bijeenkomst te gaan.
Het is niet ver van je omgeving en de toegang is gratis.
Vanaf station is het 10 minuten lopen.
 
Jammer het is een beetje ver om naar de poecilia te gaan ik woon in Belgie.
 
Volgens mij heeft belgie een hele grote poecilia vereniging.
 
Ik weet het niet. heb je een link?
 
Ik weet het niet. heb je een link naar de poecilia verenging van belgie? Ik weet dat er een guppy club is. is dat dan dat of is een poecilia vereneging nog iets anders of is poecilia het larijns voor levendbarnd tankervissen?
 
Het kruizen van guppen met endlers zal geen kromme nakomelingen opleveren. Daar zijn andere factoren aan debet.


Endlers en wildguppen zijn op zich minder fanatiek met het najagen van de vrouwen als sierguppen. Vandaar dat een ratio m/v rustig op 1:1 danwel 1:2 kan worden aangenomen. Veel mensen denken nl. ten onrechte dat de ratio 1:2 danwel 1:3 voor alle eierlevendbarende tandkarpers geldt.

Als ik bijv. naar goode�den kijk (hou hier zelf 4 soorten daarvan) dan spreken we over echte levendbarende tandkarpers (dus geen eierlevendbarende zoals het merendeel die men doorgaans uit de aquariumwereld kent) waarbij ik in geen enkel opzicht fanatiek jaaggedrag van de mannen naar de vrouwen kan bekennen. Ook bij deze soorten is een ratio 1:1 geen probleem. Hooguit als ze te klein behuisd zijn kunnen ze wat dominant overkomen.

Zeg Knack, je kunt even googlen op belgische guppy vrienden. Da's een belgische guppenvereniging.
 
Wat een uitleg snap er niets van welicht omdat ik nog maar een beginnling ben. stanovic jij bent wel een groote kenner. Dus even samen vatten als ik het goed begrijp endler en gewonne gupen dat past samen voor de kweek. stel ik neem 1 man endler gup en 2 gewonnen vroutjes gup dan is dit een perfecte gup. onden welke klasse vallen ze dan?
 
Nu geef ik antwoord voor stan misschien maar een kruising tussen gewone en endlerguppen vallen in geen enkele klasse. Kruisingen moeten juist voorkomen worden. Het gaat om twee verschillende soorten zoals bv een paard en een ezel. Deze twee kun je ook kruisen en dan krijg je een muildier/muilezel. Het enige verschil is dat een muildier/muilezel onvruchtbaar is en de kruising gup X endler is wel vruchtbaar. Ze kunnen samen en het wordt ook vaak gedaan in een gezelschapsbak maar voor de kweek ben ik er geen voorstander van omdat de raszuivere endlers dan verdwijnen.
 
Ik ben al aan het kijken voor enkel endler. Voor de mannetjes is het niet moeilijk maar voor de vroutjes wel . Want wat zit het verschil tussen een vroutjes endler en een vrouwtje van een gewone gup want zoveel verschil is er toch niet?
 
Het is te zien maar ik zie het niet. Stan heeft het me eens uitgelegd maar dat kwartje is niet gevallen. Ook al zien ze er hetzelfde uit op het blote oog (wat voor de kenner dus niet zo is), genetisch zijn ze wel verschillend en komen er kruisingen uit als je een gupvrouw met een endler man kruist. Dit zul je ooral aan de manlijke nakomelingen kunnen zien.
 
Ik ga enkel voor endler gaan geen kruising. Wat zijn ze toch mooi he die endler!
 
Kan je niet echt kweken noemen, ze doen het zo ie zo al..
Let wel op: je zit heel snel met te veel, dus weet waar je aan begint..


Als je 1 mannetje neemt en drie vrouwtjes, zal je al snel genoeg jongen hebben.

Niet 2 mannetjes en 4 vrouwtjes nemen zoals Gup aangeeft, dan zullen ze sterven van de stress doordat ze achterna worden gezeten door de mannetjes.
 
Heet dat dan geen kweken? Dacht het wel.
 
C�dric Vleminckx zei:
Kan je niet echt kweken noemen, ze doen het zo ie zo al..
Let wel op: je zit heel snel met te veel, dus weet waar je aan begint..


Als je 1 mannetje neemt en drie vrouwtjes, zal je al snel genoeg jongen hebben.

Niet 2 mannetjes en 4 vrouwtjes nemen zoals Gup aangeeft, dan zullen ze sterven van de stress doordat ze achterna worden gezeten door de mannetjes.

Daar ben ik het niet helemaal mee eens, ze gaan echt niet gelijk dood en het hangt ook van Veel meer andere factoren af, beplanting bijvoorbeeld.
 
We hebben het over endlers hoor. Dan kan 1 op 2 prima.
 
maar de guppen gaan niet meteen vechten ik begon met 2m en 2v geen probleem gehad toen maar ik zal 3v en 1m nemen
 
Bij gewone guppen is 1 man op 3 vrouwen de beste verhouding omdat de gewone gup fanatiek achter de dames aanzit. Bij 1 op 3 hebben de vrouwen ook rust. Bij 1 op 1 of als er meer mannen dan vrouwen zijn kan het vrouwtje vooral ook als ze zwanger is idd de dood ingejaagd kunnen worden. Bij de endlergup is 1 man op 2 vrouwen ook goed omdat endlers wat rustiger zijn en minder fanatiek jagen. Guppen mannen en endlermannen vertonen geen agressie naar elkaar, ze proberen hooguit elkaar ook het hof te maken. Met andere woorden het zijn echte hippies: make love, not war. Trouwens als het ff kan proberen gupmannen alles te pakken wat er te pakken is want zet een platy vrouwtje of een andere vis met "lekkere" rondingen bij ze in de bak en ze zullen het daar in de eerste instantie ook bij proberen.
 
Nou, nou mensen... beetje netjes blijven naar elkaar toe... Of iemand nu gelijk heeft of niet. Het uitbrengen van een andere mening kan ook netjes geuit worden.

Nou Bertus, het is zoals jij stelt wel kweken. Daar is geen speld tussen te krijgen. Doch er zit verschil tussen random kweken en bewust kweken.

Dat sterven door stress met het hier genoemde ratio is wel ietwat vergezocht. Het wordt doorgaans wel binnen de literatuur (zekers de commerci�le literatuur) gesteld dat een ratio 1:3 (m/v) bij eierlevendbarende tandkarpers het best is. Doch ook ik stel daar een "maar" bij. Het is nl. niet dusdanig dat dit bij elke eierlevendbarende danwel echte levendbarende tandkarper het geval is. D'r zijn genoeg soorten op te noemen die rustig met een ratio van 1:1 danwel 1:2 te houden zijn zonder dat ��n danwel meerdere vrouwen opgejaagd worden door een man. Zou iemand dat wel zo stellen dan is dat louter een goed gekopieerd antwoord uit een boek danwel wat er teveel op het internet wordt geschreeuwd. De ervaring leert nu eenmaal dat het jaaggedrag van de mannen jegens de vrouwen niet voor elke levendbarende geldt.

Uiteraard zijn er een reeks aan soorten waarbij de man wel uiterst actief op het paargedrag uit is. Doch de grootte van de bak kan daarbij een rol spelen of de vrouwen er echt last van hebben. Daarbij zou men meer rekenschap kunnen houden dat dergelijk gedrag iets geheel natuurlijks is en dat de natuur daar best goed op is ingespeeld wat de vrouwen aangaan. De stress komt meer om de hoek kijken bij een te kleine behuizing waarbij de ratio man/vrouw verkeerd is genomen.

Ook is het zekers niet zo dat als men levendbarende tandkarpers houdt dat het altijd een explosie aan jongen geeft. D'r zijn zat soorten waar je al blij mag zijn als je een handjevol jongen ziet zwemmen. Het is zelfs zodanig dat er ook genoeg gupsoorten (om maar even naar een populaire vis te grijpen) zijn die niet voldoen aan het predikaat "explosieve voortplanters". D'r zijn echt soorten die tussen de 1 en 5 jongen opleveren per worp. Of net iets meer.

Ik wil toch wel een extra noot hierzo maken m.b.t. levendbarende tandkarpers:
Als iemand claimt dat elke levendbarende tandkarper voor een explosief aantal aan nageslacht zorgt per worp, weet helaas niet waar hij of zij het over heeft. Dit is zeer zekers niet negatief bedoeld naar iemand specifiek op het forum doch is dit wel een uitspraak waar ik van vind dat die hier eens gemaakt moet gaan worden opdat men dan een beter beeld kan scheppen over levendbarende tandkarpers. Want er wordt helaas te vaak met standaard antwoorden gewerkt (die letterlijk kopie�n betreffen van commerci�le boekwerken), waar de serieuze ervaren kwekers en houders zich nogal aan kunnen ergeren. Kijk, als je zelf al jaren bezigt met levendbarenden dan weet je dat de praktijk veelal anders ligt dan de theoretische kant van de hobby.
 
Even richting "Knack"...
Guppen en endlers in ��n bak houden kan op zich wel doch zelf zal ik net zoals Ylleke het reeds stelde ze apart houden van elkaar. Een ieder is daar uiteraard geheel vrij in waar hij of zij voor kiest.

D'r zijn ook tig aantal hybride endlerstammen te verkrijgen die net zoveel charme hebben dan wildstammen. Heb ik hier net zo rondzwemmen. Doch zal ik wel er voor gaan dat als het om een echte hybride endlerstam gaat dat deze dan ook daadwerkelijk zuiver voor dat fenotype door zal gaan vererven en dat het dan geen ratjetoe wordt. Die kanttekening wil ik hierbij dan wel maken.

Maar uiteindelijk is het aan jou waar je mee wilt gaan kweken.
 
Nickey zei:
C�dric Vleminckx zei:
Kan je niet echt kweken noemen, ze doen het zo ie zo al..
Let wel op: je zit heel snel met te veel, dus weet waar je aan begint..


Als je 1 mannetje neemt en drie vrouwtjes, zal je al snel genoeg jongen hebben.

Niet 2 mannetjes en 4 vrouwtjes nemen zoals Gup aangeeft, dan zullen ze sterven van de stress doordat ze achterna worden gezeten door de mannetjes.

Daar ben ik het niet helemaal mee eens, ze gaan echt niet gelijk dood en het hangt ook van Veel meer andere factoren af, beplanting bijvoorbeeld.

Ja, daar heb je wel gelijk in, maar voor de zekerheid, neem 1 man en 3 vrouwtjes, dan ben je gerust;
 
Beste leden,
Wij hebben dit topic jammer genoeg moeten opschonen. Zoals altijd vragen wij jullie om respect voor elkaar en elkaars mening te hebben. Discussi�ren is prima zolang men maar respect toont naar een ander toe.
Wij rekenen er dan nu ook op dat alles verder zal verlopen conform ons Reglement.
 
Kunnen we nu on topic blijven want we hebben wel wat beters te doen dan steeds berichten weg te moeten halen die niet on topic zijn.
Dank U.
 
jessicapilon zei:
Kunnen we nu on topic blijven want we hebben wel wat beters te doen dan steeds berichten weg te moeten halen die niet on topic zijn.
Dank U.
oke het spijt me John
 

Terug
Bovenaan