Wat is er nieuw

L200 ademt zeer snel

• Onderwerp starter Onderwerp starter Jack Nons
  • Startdatum Startdatum
J

Jack Nons

Guest
Hallo allemaal,

Afgelopen week hebben we onze bak behandeld met EsHa -NDX tegen bestaande camellanus. Aankomende week volgt de tweede behandeling en dan moet alles goed zijn. Vissen eten weer redelijk en zijn niet meer schuw, ook is er geen cammelanus waarneembaar meer. Nu is echter een van de twee L200's al een paar dagen extreem snel aan het ademen maar vertoont verder geen ziektebeeld. Kan iemand vertellen wat er mogelijk aan de hand is?

Dat kan een direct gevolg zijn van je medicatiebehandeling, niet alle vissen kunnen er even goed tegen, kun je niks aan doen want als je d evis tijdelijk apart zet kan hij gastheer zijn van de wormen en als je hem dan weer terug zet, begint de ellende opnieuw.
Het kan ook zijn dat je medicatie niet aanslaat en de vis vol wormen zit, eet de vis wel?

Als de eerste behandeling is gedaan dan zou je toch een grote wissel kunnen doen lijkt mij?

Nee, eet niet echt zichtbaar. Overdag houden de 2 L200's zich sowieso vaak gedeist maar wat er nachts gebeurd? Ik heb geen idee...

Ik ben toch ook van mening dat een waterwissel hier kan helpen,heb ik ook al eens gehad en toen was dat probleem verholpen.

Precies, een waterwissel kan natuurlijk nooit geen kwaad. Zal vannacht de osmose weer even aanzetten!

Als de vis niet eet en snel ademt denk ik dat een waterwissel weinig zal uitrichten en denk ik eerder dat de kuur niet heeft geholpen en d evis nog last heeft van de wormen.

Als de vis ook niet eet dan is er nog iets niet in de haak inderdaad en zou het zo kunnen zijn dat die nog wormen heeft.

Een van de twee L200's is overleden. Vanmiddag toen we terugkwamen van een aquariumwinkel lag ze nota bene op haar buik tussen de planten. Erg triest om zo'n grote vis levenloos te zien dobberen...

Dode L200.jpg
Dode L200 kop.jpg

Foto van de overleden L200. Ik heb gehoord dat een gele buik aanduiding kan zijn voor wormen? Is iemand hier mee bekent?

De video is van gisteren, waarop het zware ademen te zien is. Wellicht kan iemand anders hier nog op aanvullen?

Das zonde dat zo'n mooie vis moet sterven en dat je dan machteloos achter blijft.

De buik opensnijden dan weet je of de vis wormen had

Zag nog een post van je. november begonnen met aquarium en een mooi bestand erin met wat grotere vissen.

Om te weten wat er aan de hand is in je aquarium is het eerst zaak om te kijken naar je waterwaardes. Als vissen ziek zijn komt dit bijna altijd voort uit slechte leefomgeving. Al ziet alles er spik en span uit; meten is weten.

Nooit zomaar medicatie in je aquarium gooien zonder dat je precies weet wat er aan de hand is.

Waar komt het idee camellanus vandaan? ESHA en wormenmiddel weet ik niet maar ESHA als al een erg oud merk en er zijn denk ik betere merken.

Je heb mooie grote vissen. De l nummers, de maanvissen maar dit zijn niet echt beginnersvissen.

Geef wat meer info zodat mensen gericht mee kunnen denken en neem niet alles zomaar aan van het een of ander. Inclusief je LFS want die denken vaker aan een rinkelende kassa dan aan jou en je vis.

Waterwaardes,Filter, filterreiniging, verversingsbeleid, bestand, opvallend gedrag, uiterlijke kenmerken. Overzicht van wat andere vissen waar misschien iets te zien is wat jouw niet is opgevallen.

Geopperde adviezen checken en gericht medicatie gebruiken met een goed merk.

Wil je echt zeker zijn of er een ziekte in het spel is zal er een afstrijkje van je vis moeten worden gemaakt. Afstrijkje onder microscoop en dan weet je precies wat er loos is. Veel koi centrums kunnen dit. Mischien bij je in de buurt? Wormen/parasieten etc. zijn op koi of andere vissen bijna hetzelfde dus een flinke l nummer zullen ze ook kunnen "lezen"

Iiiieeuuuw, zou het ook niet kunnen hoor maar dan weet je het wel😎

Bij dieren die al dood zijn langer dan een paar uur, komt er geen bloed meer vrij, dus plat bezien snij je gewoon in een stukje vissenvlees.

Tja, ik ben al niet z on viseter en al helemaal niet als de kop er ook nog op zit. Maar zijn wel meer dingen dat ik dacht dat ik niet zou kunnen maar het toch doe, als het echt moet en het nodig is. Om zeker te zijn ivm wormen en de vis is toch al dood wie weet had ik hem open gesneden hoewel een afstrijkje mij meer aanspreekt.

Zag nog een post van je. november begonnen met aquarium en een mooi bestand erin met wat grotere vissen.

Om te weten wat er aan de hand is in je aquarium is het eerst zaak om te kijken naar je waterwaardes. Als vissen ziek zijn komt dit bijna altijd voort uit slechte leefomgeving. Al ziet alles er spik en span uit; meten is weten.

Nooit zomaar medicatie in je aquarium gooien zonder dat je precies weet wat er aan de hand is.

Waar komt het idee camellanus vandaan? ESHA en wormenmiddel weet ik niet maar ESHA als al een erg oud merk en er zijn denk ik betere merken.

Je heb mooie grote vissen. De l nummers, de maanvissen maar dit zijn niet echt beginnersvissen.

Geef wat meer info zodat mensen gericht mee kunnen denken en neem niet alles zomaar aan van het een of ander. Inclusief je LFS want die denken vaker aan een rinkelende kassa dan aan jou en je vis.

Waterwaardes,Filter, filterreiniging, verversingsbeleid, bestand, opvallend gedrag, uiterlijke kenmerken. Overzicht van wat andere vissen waar misschien iets te zien is wat jouw niet is opgevallen.

Geopperde adviezen checken en gericht medicatie gebruiken met een goed merk.

Wil je echt zeker zijn of er een ziekte in het spel is zal er een afstrijkje van je vis moeten worden gemaakt. Afstrijkje onder microscoop en dan weet je precies wat er loos is. Veel koi centrums kunnen dit. Mischien bij je in de buurt? Wormen/parasieten etc. zijn op koi of andere vissen bijna hetzelfde dus een flinke l nummer zullen ze ook kunnen "lezen"

Uit het bovenstaande komt veel waardevolle informatie naar voren waar je wat aan hebt. Er zijn flink wat vissen die niet eenvoudig te houden zijn. De Pterophyllum altum hoort daar zeker bij. Je hebt flink wat vaardigheden nodig op aquariumgebied om deze maanvissen succesvol te kunnen houden. Op finarama.com staat veel informatie over het houden van maanvissen, op dit forum is er ook een uitgebreid topic aan gewijd.

Succes met deze mooie vissen.

Hobbygroet Jos Hut

Allen, dank voor de antwoorden.

-Te beginnen met de filtratie: gefilterd wordt er over een JBL 1501 (1500L/u) met siporax en 2 Liter nitraathars van discuskwekerij de Parel, de andere filter is een Eheim professional 4+ (1250L/u) met de bijgeleverde filtermaterialen.

-Verlichting is een Juwel helialux met een day & night controller erbij. Waterwaardes ten tijden van de dood L200 waren:

PH 6,5
KH 0
GH >4
NO3 18 mg/l
NO2 0
CO2 >15 mg/l

-Vissenbestand momenteel:

6x Pterophyllum Altum F1 20cm
2x Biotodoma Wavrini WV
7x Corydoras Sterbai
4x Corydoras Leucomelas
12x Roodkopzalm
1x L200 a 16 cm

Filters worden om de 3 a 4 weken schoongemaakt, de nitraathars wordt dan geregenereerd dmv een zoutbad en 1 filter blijft altijd draaien. De andere filter word dan het ergste vuile water eruit geschonken maar sponzen ed blijven zoals ze zijn. Nieuwe filterwatten erin en klaar.

Er wordt 2 keer per week ongeveer 20% ververst met 75%osmose water en 25% leidingwater.

Cammelanus bleek uit de rode worm welke uit een van de altums kwam en verminderde eetlust in het algemeen

Oke, daar zie ik iets wat hier verkeerd uitpakte: nitraathars, hier gingen alle l-nummers massaal aan de ramen hangen toen ik dat nitraathars ging gebruiken. Eerst legde ik de link niet en ging het in de waterwaardes zoeken en dergelijke, maar dat was allemaal goed, en waterwissels hielpen tijdelijk, uiteindelijk viel het kwartje en de nitraathars verwijderd, duurde 3 dagen toen deden alle L-nummers weer normaal.
Bij een goede kennis van ons viel het kwartje niet en zijn alle L-nummers overleden door vermoedelijk de nitraathars.

Interessant! En wat zou dit dan kunnen veroorzaken?

Ik meen me te herinneren dat L-nummers niet zo goed tegen koper kunnen. Geen idee of dat bij Esha er in zit.
Als je medicijnen in je bak doet, is het aan te raden om het water zeer goed te beluchten. Dus luchtpomp aan en een flinke bruissteen(en) er aan. En meestal moet je het water ook verschonen na de behandeling (maar staat in de gebruiksaanwijzing).

De filterbacterie kunnen ook een opdonder krijgen van medicatie.

Ik heb werkelijk waar geen flauw idee wat het kan veroorzaken waarom ze zo'n last hebben van nitraathars, enigste dat ik weet dat sinds ik het niet meer gebruik, mijn vissen zich weer normaal gedragen.

Dank voor jullie antwoorden! Ik ga uiteraard proberen of dit het probleem was, nitraathars is er inmiddels uitgehaald.

Ik ga voor je duimen, zal wel nog een waterwissel doen als ik jouw was.

Dank je wel. Bak is eergisteren behandeld voor de tweede keer met EsHa NDX, dit om mogelijke eitjes danwel larven van de cammelanus te doden. Inmiddels is er 25%verwisseld en filter ik over kool. Dit kool gaat er vanavond uit en dan nieuwe bacteriën erin. We zullen zien!

Ben ook wel benieuwd. de rest ziet er allemaal goed uit qua onderhoud en waardes. Duidelijk dat je geen beginner ben en enige kennis heb :sorry:

Hoop dat het de hars is dan weet je tenminste waardoor het komt. Toch erg zonde die mooie L nummer.

Misschien voor een volgende keer als je medicatie nodig heb. Google eens op manaus aquarium.

Ik spreek uit ervaring, die medicijnen brengen heel wat teweeg in je aquarium en voornamelijk ook in je filter.
Dan moet je echt de CO2 dosering laag zetten en hopen lucht inpompen via bruisstenen.

Zwaar ademen is bij mij een teken van zuurstoftekort of nitrietvergiftiging.
Het eerste wat je dan moet doen is zuurstofpomp aan, CO2 veel minder zetten, NO2 meten en water verversen.
L-nummers zijn redelijk gevoelig aan zuurstoftekort, dus is logisch dat zij er het eerst last van hebben.

Ik kan niet uitsluiten dat het de nitraathars niet was, maar ik kan wel bevestigen dat het zeker ook een andere oorzaak kan hebben.
Ik vind het ook een beetje vreemd dat de nitraat op 18 mg/l zit, wel hoog voor nitraathars te gebruiken, niet?

Ik heb er nog nooit van gehoord dat nitraathars dit kan veroorzaken maar goed wellicht kan het dus wel.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan