Wat is er nieuw

L200 overleden, wat kan de oorzaak zijn?

GynnadVis

Well-known member
Lid geworden
8 september 2012
Helaas heeft mijn L200 het leven moeten laten vandaag, vond hem zojuist dood op de bodem. Direct de waterwaardes gechecked maar eigenlijk niets bijzonders en alles voldoet volgens mij:

Temperatuur: 23.8
PH: 6.83
NO2: 0 mg/l
NH3: 0 mg/l
PO4: 2 mg/l
NO3: 10 mg/l

Het viel mij wel op dat ik hem de laatste tijd wat minder zag, maar afgelopen zondag tijdens de waterwissel zag ik hem nog zwemmen. In het begin was het wel wat vaal maar dat trok eigenlijk met de week langzaam weg, zie ook mijn post in het andere topic:

Gisteren een nieuwe bewoner gehaald voor in de tank, een L200, leuk visje en laat zich ook goed zien.

full

Op basis van deze gegevens zou ik zeggen dat alles goed zou moeten zijn en dat het dus niet aan het aquarium heeft gelegen? Maar dat het wellicht botte pech is geweest of zien jullie iets wat verbeterd zou moeten worden ten behoeve van de vissen?

Zeker te koud ja

IMG_20201115_191119_921.jpg

Ziet er slechts uit voor een L200.
Hoort groen te zijn tot in zijn staart gestipt.

L200 en L200a 😀

Wat ik nog vreemder vind is dat jouw link een andere naam heeft dan mijn link maar wel allebei een L200 is
Hermaniancistrus subviridis en Baryancistrus Demantoides

Mijn L200 highfin is groen en zit heerlijk warm.

ja indd maar 1 is de L200 en de andere L200a geloof ik

Heeft hij al die tijd goed gegeten, dat je kon zien? Ik weet namelijk niet of ze net zulke "moeilijke" eters zijn als de otocinclus, maar ze eten als ik het goed zie vergelijkbare dingen. Dan moet een aquarium op leeftijd zijn zeg maar. (En als hij dan te koud zou zitten, zou dat dubbelop zijn.)

Mijn L200, zie je het verschil met de foto hierboven.
De stippen gaan door tot aan de staart wortel en de vis is groen.
Op bovenstaande foto is de helft van het achterlijf erg slecht in mijn idee.

En als ik 2 maanden te koud wordt gehouden dan leg ik ook het loodje.
Ik begrijp sowieso niet waarom een ZA bak op kouder dan 25 graden wordt gezet.

DSC_2199.jpg

Ik denk dat de dode vis geen L200 maar de L128 is, zijn broertje, en die moet echt op 25 of warmer, daarom worden deze altijd bij discus gehouden de L200/L128.
Dus blauwe fantoom ipv groene fantoom

https://www.planetcatfish.com/common/species.php?species_id=210

Heeft hij al die tijd goed gegeten, dat je kon zien? Ik weet namelijk niet of ze net zulke "moeilijke" eters zijn als de otocinclus, maar ze eten als ik het goed zie vergelijkbare dingen. Dan moet een aquarium op leeftijd zijn zeg maar. (En als hij dan te koud zou zitten, zou dat dubbelop zijn.)

Als het de L128 is dan vind ik het echt een fout van de winkel, want ze werden verkocht als L200 en deze hoort in een temperatuur van 22-25 graden (https://www.planetcatfish.com/common/species.php?species_id=223). Ik had juist speciaal gelet op de temperatuur zodat deze bij 24 uur normaal kunnen leven. Had destijds ook een foto gemaakt van het kaartje en daar staat inderdaad op L200 'Green Phantom'

Ik ben het met je eens dat hij behoorlijk wat lijkt op de L128, echter als ik de foto's bekijk bij de L200 (https://www.planetcatfish.com/common/species.php?species_id=223) dan zie ik ook daar dat de stippen lang niet altijd tot helemaal achter doorlopen, waardoor ik toch verwacht dat het een normale L200 was.

Ik begrijp sowieso niet waarom een ZA bak op kouder dan 25 graden wordt gezet.

De reden waarom ik 24 graden heb is omdat de vissen die ik heb daar prima mee om kunnen gaan, waarom zou je het dan hoger zetten?
- Andinoacara pulcher – Blauwe Acara (22 - 28 graden)
- Hemigrammus bleheri (24 - 26 graden)
- Herotilapia multispinosa (21 - 36 graden)
- Corydoras adolfoi (22 - 26 graden)
- Otocinclus affinis (20 - 25 graden)

Ik ben het met je eens dat hij behoorlijk wat lijkt op de L128, echter als ik de foto's bekijk bij de L200 (https://www.planetcatfish.com/common/species.php?species_id=223) dan zie ik ook daar dat de stippen lang niet altijd tot helemaal achter doorlopen, waardoor ik toch verwacht dat het een normale L200 was.
Ik heb geen mening over welke soort dit is hoor. Dat laat ik aan de andere reageerders over. 😀 (Voor wat betreft het dieet volgde ik de soortnaam die jij noemde.) Hopelijk kom je er een beetje uit. Deze soorten zijn soms maar lastig van elkaar te onderscheiden.

Als het de L128 is dan vind ik het echt een fout van de winkel, want ze werden verkocht als L200

I
valt over te twisten. je ziet wel een verschil tussen de L200 en de L128. stippen van l128 lopen door naar de staart wel de L200 niet zo is. L200 = groen en L128 is blauw.
zelf had je ook kunnen zien dat het dan geen L200 is. maar dan nog indd had de verkoper scherper moeten zijn

Verkopers in de winkels hebben de ballen verstand van wat er in hun bakken zwemt, ze plakken klakkeloos het etiket erop wat d egroothandel z evoorschotelt, en d egroothandel heeft er nog veel minder verstand van en krijgt vaak een ratjetoe aan vissen binnen waarbij ze zelf maar moeten uitzoeken van hoe en wat.

Als het de L128 is dan vind ik het echt een fout van de winkel, want ze werden verkocht als L200 en deze hoort in een temperatuur van 22-25 graden (https://www.planetcatfish.com/common/species.php?species_id=223). Ik had juist speciaal gelet op de temperatuur zodat deze bij 24 uur normaal kunnen leven. Had destijds ook een foto gemaakt van het kaartje en daar staat inderdaad op L200 'Green Phantom'

De reden waarom ik 24 graden heb is omdat de vissen die ik heb daar prima mee om kunnen gaan, waarom zou je het dan hoger zetten?
- Andinoacara pulcher – Blauwe Acara (22 - 28 graden)
- Hemigrammus bleheri (24 - 26 graden)
- Herotilapia multispinosa (21 - 36 graden)
- Corydoras adolfoi (22 - 26 graden)
- Otocinclus affinis (20 - 25 graden)
Voeg je co2 toe aan je aquarium?

Verkopers in de winkels hebben de ballen verstand van wat er in hun bakken zwemt, ze plakken klakkeloos het etiket erop wat d egroothandel z evoorschotelt, en d egroothandel heeft er nog veel minder verstand van en krijgt vaak een ratjetoe aan vissen binnen waarbij ze zelf maar moeten uitzoeken van hoe en wat.

Alleen is deze wel direct bij een groothandel gekocht, dus ik verwacht eigenlijk dat ze de juiste benaming gebruiken. Natuurlijk is het ook belangrijk om zelf goed te kijken, maar als ik naar de foto's op PlanetCatfish kijk dan vind ik hem toch redelijk voldoen.

Voeg je co2 toe aan je aquarium?
Er wordt CO2 aan de bak toegevoegd, deze heb ik de laatste 3 weken niet meer opgehoogd aangezien de vloeistof nu groen is en er dus voldoende CO2 is. Ik heb ook geen uitval van andere vissen gehad, wat ik zeker zou verwachten als het een CO2 probleem was (bijv. de roodkopzalmpjes wat vaak toch al een gevoelig visje is).

Laatst bewerkt:
Met name bodemvissen hebben vaak moeite met co2 en ik lees regelmatig bij kenners van L-nummers dat co2 en L-nummers geen gelukkige match zijn, dus ik denk dta je co2 de schuldige is

Met name bodemvissen hebben vaak moeite met co2 en ik lees regelmatig bij kenners van L-nummers dat co2 en L-nummers geen gelukkige match zijn, dus ik denk dta je co2 de schuldige is
Kun je die uitspraak wel doen zonder dat je weet hoeveel CO2?

Als ik woord rechtstreeks groothandel hoor dan vraag ik mij af hoe lang heeft die daar geacclimatiseerd.
Kijk ik naar die foto vind ik zijn huid erg geschubd en een beetje open staan.

Als ik woord rechtstreeks groothandel hoor dan vraag ik mij af hoe lang heeft die daar geacclimatiseerd.
kan je als particulier rechtstreeks bij een groothandel kopen dan?

Groothandel is voormij bv Ruinemans enz

Ik denk dat de dode vis geen L200 maar de L128 is, zijn broertje, en die moet echt op 25 of warmer, daarom worden deze altijd bij discus gehouden de L200/L128.
Dus blauwe fantoom ipv groene fantoom

https://www.planetcatfish.com/common/species.php?species_id=210
100%.... dat is precies de reden waarom mijn blauwe is gestorven en mijn groene helemaal toppietoppie in de bak verblijft. Zulke fouten maak je maar één keer.

gr

Mark

Ja in principe is die uitspraak best te doen, je gaat uit dat de toevoeging van co2 gecontroleerd gaat en niet lukraak in het aquarium toegevoegd word, dus is er altijd een x% aan co2 aanwezig in het aquarium, en die x is altijd gelijk in een aquarium waar co2 gedoseerd word toegevoegd

Ja in principe is die uitspraak best te doen, je gaat uit dat de toevoeging van co2 gecontroleerd gaat en niet lukraak in het aquarium toegevoegd word, dus is er altijd een x% aan co2 aanwezig in het aquarium, en die x is altijd gelijk in een aquarium waar co2 gedoseerd word toegevoegd
Heb ff paar keer gelezen, maar kan het nog niet helemaal volgen om per definitie CO2 aan te wijzen als oorzaak voor een sterfte als je niet de concentratie weet.
Neem het mij niet kwalijk, ik kreeg het gevoel.... als je een biertje drinkt sterf je aan alcohol.

Ik heb mijn CO2 "sky high" gehad, maar mijn lnummers hebben er nooit op gereageerd, dus ik heb hier persoonlijke twijfel bij

Ik heb mijn CO2 "sky high" gehad, maar mijn lnummers hebben er nooit op gereageerd, dus ik heb hier persoonlijke twijfel bij
Zelfde hier.
En ik heb de L200 (de echte)

De CO2 indicator geeft bij mij groen aan (heb Aqua Rebell CO2 Check in mijn drop checker zitten = 30mg/L).

De vis heeft 2 maanden in de bak gezeten, heb de vis op 14 november gehaald bij Aquabeek waar de vissen het normaal gesproken allemaal gewoon goed doen.

@rjoemman volgens mij heb jij de L200a als ik het goed begrijp uit o.a. dit artikel: https://www.aquariumglaser.de/en/fish-archives/l_200_and_l_200a_en/. Maar dat is niet echt relevant voor dit topic.

Maar zelfs in het geval dat het de Baryancistrus demantoides zou zijn geweest, in dat geval verwacht ik ook niet de de temperatuur de oorzaak is geweest, want 24 graden is de minimum met een maximum van 27. Nu is het bij veel soorten niet goed om het te lang op het minimum of maximum te houden, maar dan is het wel een heel gevoelige soort als dit direct fataal zou zijn geworden?

Evt. een waterwissel zou een probleem kunnen zijn geweest, het water wat in het aquarium komt is wat koeler dan er op dat moment in zit, echter binnen 4 a 6 uur is het weer volledig op temperatuur. In het wild kan het ook voorkomen dat het water tijdelijk even wat koeler is, dus dat lijkt mij eigenlijk sterk dat dat het is.

Laatst bewerkt:
Heb ff paar keer gelezen, maar kan het nog niet helemaal volgen om per definitie CO2 aan te wijzen als oorzaak voor een sterfte als je niet de concentratie weet.
Neem het mij niet kwalijk, ik kreeg het gevoel.... als je een biertje drinkt sterf je aan alcohol.
Het is ook niet per defenitie, het is een mogelijkheid omdat je vaker hoort/leest dat vooral L-nummers slecht tegen co2 kunnen (en dan heb ik het niet over een overdosering van co2 maar een normale verhouding), garnalen leggen ook vaak het loodje in een aquarium waar co2 word toegevoegd, toch is dat ook niet per defenitie omdat e rook zat garnalenbakken zijn waar het niet gebeurd.
Het hoe en waarom bij de ene bak wel en de andere bak niet weet ik ook niet

Volgens mij zitten er wel degelijk stippen tot de staart ze zijn alleen slecht te zien omdat die er zo grauw uit ziet.

qua kleur zou ik ook L128 zeggen.
maar het kan natuurlijk ook nog een hybride.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan