Wat is er nieuw

laag pomp vermogen, maar wel veel filter materiaal

• Onderwerp starter Onderwerp starter daan738
  • Startdatum Startdatum
D

daan738

Guest
Hi!

Ik ben van plan om mijn 550liter aquarium in het midden van mijn slaapkamer te plaatsen, deze is dus van alle kanten te bekijken.

Dit is alleen een bestaand aquarium met een deksel. Dus dit houd in dat er of via de onderkant gaten in gemaakt moeten worden voor de filtratie, of via enkele doorzichtige slangen naar de deksel toe. Nu gaat mijn voorkeur uit naar doorzichtige slangen naar de deksel, dit ivm de aquascape en de te boren gaten.

Nu heb ik mijn beschikking over 2 canisterfilters (eheim professionel 4+, en een andere waar ik het merk en type nu even niet van weet). Mocht ik deze beide willen gebruiken (beide +- 1250L p.u aan rond pomp vermogen) dan betekend dat ik inprinciepe 4 slangen omhoog moet brengen. Dit is natuurlijk gezichts belemering en niet echt tof. Dus mijn idee was, aangezien ik nog een 60 liter aquarium heb staan om deze als sump om te bouwen, waarmee de twee canister filters de twee pompen zijn die voor de in en uitvoer zorgen van het aquarium water.

Nu las ik op internet al dat dit risisco vol was vanwege de verschillende flows die de pompen kunnen krijgen door restrictie van het filtermateriaal. Nu kan ik hiervoor een simpele aansturing maken met twee flotters, dus maak ik mij hier niet druk om. Het voordeel hiervan is dat er extreem veel filtermateriaal gebruikt kan worden (30-40liter biologisch filter materiaal). Het nadeel is dat er hooguit twee keer per uur door de filter heen word gepompt.

Nu is mijn vraag: Kan ik doordat ik er een groot filter van maak, minder door het filter laten stromen? Dus (veel) meer filter materiaal, maar minder cycles? Of zou dit absoluut niet kunnen?

Ik hoop dat jullie mij hierbij zouden kunnen helpen!

Alvast bedankt!

Met vriendelijke groet,

Daan

Laatst bewerkt door een moderator:
Waarom niet beide pompen op 1 zuigleiding en 1 retourleiding en deze onder het aquarium splitsen. Dat maakt het denk ik een stuk eenvoudiger.
Gaten boren is trouwens wel goed te doen hoor, heb ik ook gedaan. Je kan in mijn fotoalbum zien hoe ik dat gedaan heb.

Sump heet voor zoetwater een bioloog.
Je kan daar elke gewenste opvoerpomp in zetten (mits juiste opvoerhoogte), dus antwoord op je vraag of dat kan is ja.

Een mooie pomp maar levert wel iets meer dan dat je vraagt:
Jecod DCS-3000, in te stellen van 2250 (75%) – 3000 (100%) ltr / uur
Deze pompen zijn erg stil (fijn op een slaapkamer) maar levert dus wel 4x een cycle.

Je kan het bioloog vol gooien met matten of vijver siporax, beide geven voldoende doorstroming.
Persoonlijk zou ik bij een bioloog werken met gaten door de bodem, maar er zijn ook mogelijkheden met hevelen waar ik zelf niet helemaal een voorstander van ben.

Waarom niet beide pompen op 1 zuigleiding en 1 retourleiding en deze onder het aquarium splitsen. Dat maakt het denk ik een stuk eenvoudiger.
Gaten boren is trouwens wel goed te doen hoor, heb ik ook gedaan. Je kan in mijn fotoalbum zien hoe ik dat gedaan heb.

Thanks Leon!

Zou dat kunnen? Ik had namelijk een vraagteken gezet bij het splitsen van de leiding; Zou dit kunnen betekenen dat een enkele pomp bijvoorbeeld minder flow erdoor heen zou krijgen? En zou de "hoofdleiding" dikker moeten zijn dan de aftakkingen van de pompen? Of word de flow speed gewoon weg sneller door de hoofdleiding/slang?

Thanks!

Trouwens: Die doorzichtige slangen blijven niet doorzichtig.

Sump heet voor zoetwater een bioloog.
Je kan daar elke gewenste opvoerpomp in zetten (mits juiste opvoerhoogte), dus antwoord op je vraag of dat kan is ja.

Een mooie pomp maar levert wel iets meer dan dat je vraagt:
Jecod DCS-3000, in te stellen van 2250 (75%) – 3000 (100%) ltr / uur
Deze pompen zijn erg stil maar levert dus wel 4x een cycle.

Je kan het bioloog vol gooien met matten of vijver siporax, beide geven voldoende doorstroming.
Persoonlijk zou ik bij een bioloog werken met gaten door de bodem, maar er zijn ook mogelijkheden met hevelen waar ik zelf niet helemaal een voorstander van ben.

Oh jaa dat was ook zo, een bioloog i.p.v. sump! excuses!

Zou je eventueel met de canister filters de in en uitvoer van de sump regelen? Dit is natuurlijk alleen maar meer filter vermogen, en dus (in mijn optiek) alleen maar beter. toch?

Ik zat er zelf aan te denken om misschien de bioloog vol te gooien met seacham matrix?

thanks !

Trouwens: Die doorzichtige slangen blijven niet doorzichtig.

klopt, ik wil dit wekelijks schoonmaken met zo'n slangen poetser (draad met een sponsje er aan). dit is goed te doen aangezien er hooguit 2 meter slang van buiten zichtbaar is, de rest staat toch allemaal afgedekt onder in de kast.

Oh jaa dat was ook zo, een bioloog i.p.v. sump! excuses!

Zou je eventueel met de canister filters de in en uitvoer van de sump regelen? Dit is natuurlijk alleen maar meer filter vermogen, en dus (in mijn optiek) alleen maar beter. toch?

Ik zat er zelf aan te denken om misschien de bioloog vol te gooien met seacham matrix?

thanks !
Nee potfilters zoals de Eheim die je noemt zijn niet geschikt voor een bioloog omdat die dan de hevel mist.
Of je moet het bioloog hoger zetten (dwz potfilter komt onder het bioloog) maar lijkt me niet haalbaar in je slaapkamer.

In feite kan je elk gewenst filtermateriaal in een bioloog doen, dus ja seacham matrix kan.

Thanks Leon!

Zou dat kunnen? Ik had namelijk een vraagteken gezet bij het splitsen van de leiding; Zou dit kunnen betekenen dat een enkele pomp bijvoorbeeld minder flow erdoor heen zou krijgen? En zou de "hoofdleiding" dikker moeten zijn dan de aftakkingen van de pompen? Of word de flow speed gewoon weg sneller door de hoofdleiding/slang?

Thanks!
De leidingen moeten dan inderdaad wel dikker worden om tot de zelfde capaciteit te komen.

Let je trouwens wel op met de maximale vloerbelasting. Een bak van 550ltr midden op een vloer, dat is nogal wat!

Let je trouwens wel op met de maximale vloerbelasting. Een bak van 550ltr midden op een vloer, dat is nogal wat!

Klopt, er heeft al een bouwkundige naar gekeken. Dit was prima te doen op onze vloer. (er werd iets gezegt dat er over het totale oppervlak dan een belasting was van maximaal 125kg/m2)

Thanks voor het mee denken!

Klopt, er heeft al een bouwkundige naar gekeken. Dit was prima te doen op onze vloer. (er werd iets gezegt dat er over het totale oppervlak dan een belasting was van maximaal 125kg/m2)

Thanks voor het mee denken!
Maar je aquarium weegt gevuld al snel 700kg. Dan moet hij dus over bijna 6m2 verdeeld staan als ik het goed bereken.

Maar je aquarium weegt gevuld al snel 700kg. Dan moet hij dus over bijna 6m2 verdeeld staan als ik het goed bereken.

Ja klopt, maar er word over het totaal opp. berekend bij een bepaalde beton vloer. Dan berekenen ze niet op punt belasting zoals uw berekening, maar op het totale vloer opp. wat op de steun muren staat etc.

Vraag me niet naar de details, want ik ben geen bouwkundig engineer 😀

Zou zoiets kunnen, zoals ik nu het schema heb opgezet. Ik heb toch kosten wat het kost een overflow beveiliging in de sump die alle inkomende pompen stil legt.
Dan zou ik de canisters kunnen gebruiken als mechanische filters, dat is ook weer makkelijk schoon te maken.
@Leon L. @rjoemman
1601548111077.png

Een 550 liter aquarium midde nin een slaapkamer.....Ik zie daar graag foto's van. 😀

Wanneer de omkasting af is zal ik er een foto van maken, het is er nu nog een puinhoop met alle materialen 😀 Verwacht maandag de buitekant zo goed als af te hebben! Het aquarium staat tegen het voeteneind van het bed aan.

"Sleeping with the fishes" aldus The Godfather 😎

On topic nog 2 dingen...
I k zou dikkere leidingen gebruiken, 22mm buiten is slechts 16mm binnenmaas.

Ik zou voorzichtig zijn met de potfilters. Deze zijn gebouwd op geval werking, dus waterniveau in en uit gelijk. Daarnaast blijven deze doorlopen naar de bioloog, ook als de natuurlijk stopt...

On topic nog 2 dingen...
I k zou dikkere leidingen gebruiken, 22mm buiten is slechts 16mm binnenmaas.

Ik zou voorzichtig zijn met de potfilters. Deze zijn gebouwd op geval werking, dus waterniveau in en uit gelijk. Daarnaast blijven deze doorlopen naar de bioloog, ook als de natuurlijk stopt...

Klopt! Ik ben vergeten om op de magneet ventielen erin te tekenen.
Welke maat zou u aanraden? 24mm als hoofdslang en 22mm als aftakking?

Genoemde Eheim pompen hebben een 16-22 aansluiting. Dus voor combineren met slangen kom je een slag groter uit, die is 25-34 volgens mij.

Persoonlijk zou ik eerder voor pvc gaan en alleen het laatste stuk naar de pomp met slang.

Kun je gelijk een oppervlakte skimmer in de afzuiging maken. Heb ij ook gedaan. Simpel T stuk ertussen en hoppa... mooi schoon oppervlak

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan