Laagdrempelig topic over energiebesparende technieken oa warmtepompen.


biljoenblik

Well-known member
AquaForum Donateur
Lid geworden
3 september 2015
Berichten
9,209
Leeftijd
44
Locatie
Heerlen
Het kan niemand ontgaan tegewoordig. Het klimaat veranderd. We moeten energie besparen. Soms puur vanwege kostenbesparing, maar liever nog voor het klimaat.

Zelf woon ik sinds eind 2020 in een nieuwbouw woning met een warmtepomp en zonnepanelen.
Ik vind deze technieken erg interessant en haal dat regelmatig aan hier op het forum.

Er zijn talloze sites, waar men veel meer info kunt vinden over deze technieken. Maar niet iedereen wil hier aktief naar zoeken.
Vandaar dit laagdrempelige topic. Waar een ieder zijn vragen en ervaringen kwijt kan.
 
Bij mij gaat de hobby zeer waarschijnlijk minder kosten dan voorheen, eerder een aquarium en een inhoud van 450 liter op 29 Gr.
Nu een paludarium met nog wel dezelfde verlichting, maar dat was al led verlichting. En enkel een klein bakje met opvoerpomp onder de bak om de temperatuur te regelen in en naar de bak.

Nog een vraagje aan biljoenblik, en sorry ik spreek iedereen aan zoals net vermeld, ken en zie niet alle voornamen van de forumleden, sommige nu wel, maar goed.

Biljoenblik,

Een airco die zuinig kan verwarmen, mag ik daar iets meer over vragen, hoe en wat, dacht altijd dat dit op wat voor manier dan ook energie slurpers waren.En tot nu nog niet gedacht dat deze ook zuinig kunnen verwarmen met zoals door u vermeld.
Kunt U misschien aangeven welke apparaten daar geschikt voor zijn, en tevens goed kunnen koelen.Met een binnen huis apparaat.

Gr. bert


Hoi Bert,

Airco’s hebben hier in NL de naam energie slurpers.
Dat komt omdat de oude modellen niet echt een goed rendement hebben. En ze konden vroeger alleen koelen.
De nieuwe generaties zijn erg zuinig.

Daarnaast is nederland een van de weinige landen waar je spotgoedkoop kon verwarmen met gas.

Een airco is eigenlijk exact hetzelfde als een warmtepomp.

Het werkt dmv het verplaatsen van warmte (koude) mbv een koelgas. Deze stof hebben ze uitgekozen dat deze heel makkelijk kan verdampen (koken) en condenseren. Dit gaat met druk verschillen.
De compressor zorgt voor de druk verschillen. Aan de ene kant lage druk (koude kant) en hoge druk aan de warme kant.
Door het koelgas in een andere richting te laten stromen wordt de binnenunit koud of warm.

Uit 1 kuub gas krijg je met de cv ongeveer 9 kW aan warmte.
Een airco heeft een rendement (cop / eer) van 4 tot 5.
Dus uit 1kW electrische energie komt er 4 tot 5 kW warmte of koude uit.

Dus 1 kuub gas geeft 9 kW aan warmte. Om deze 9 kW aan warmte met een airco te maken kost dat 9 / 4,5 (cop 4 - 5) 2 kW aan electriciteit.
1 kWh kost nu 50 cent
1 kuub gas kost nu 2,5 euro.

Dus de 9 kW uit een airco kost 1 euro. Tegen 1 kuub gas van 2,5 euro.
Dus 1,5 euro in de knip.

Bovenstaande verhaal gaat alleen op voor vast geinstalleerde airco’s met een binnen en buiten unit. Dus niet die bouwmarkt dingen met een slang eraan.

De A merken zijn Daikin, Mitsubishi, Toshiba.
De betere B merken zijn LG, Fujitsu, panasonic.


Er is ook nog een unit beschikbaar zonder buiten unit. Maar je hebt dan wel 2 gaten in de buitenmuur nodig.
Het rendement is ook minder maar 3. Maar met de huidige gasprijs ook nog aantrekkelijk.

 
Ik heb dan zelf 19 zonnepanelen. 11 (sinds 2018) seriegeschakeld op mijn dak en 8 (sinds 2021) losgeschakeld op mijn schuur en veranda.

Ook vorig jaar een hybide lucht/water warmtepomp laten installeren, ook van Daikin trouwens. Ik was al geen grootverbruiker van gas met slechts 1230 m3 op jaar basis. Maar sinds deze pomp bij mij draait (okt'21) toch al een besparing te pakken van 815 m3. Daar staat dan wel een extra stroom verbruik van 775 kWh aan tegenover, maar door de extra 8 zonnepanelen die ik heb laten leggen wordt dit meer dan recht getrokken en verdien ik momenteel op mijn stroom teruglevering nog steeds genoeg.

Ik ben er in ieder geval zeer tevreden over en zat gelukkig net voordat alle energie ellende begon goed. Maar ik realiseer mij heel goed dat veel mensen er behoorlijk naast pissen en diep in de buidel moeten tasten om alles draaiende te houden.

Gr. Ed
 
Wij hebben een kleine tussenwoning uit '57.

Ons energieverbruik was ongeveer 800-1100m3 gas en ongeveer 2000kWh elektra. Kosten daarvan ongeveer 110 euro per maand destijds.
Geschat energielabel F

We hebben geld geinvesteerd in vloerisolatie, spouwmuurisolatie en isolatie van het dak.
Vanwege de isolatie gebruiken we nu ventilatie met warmte-terugwinning in de woonkamer. Dat om de co2 op een goed peil te houden, voor ons, niet de vissen :)

Verder gebruiken we nu airco (mhi multisplit) voor verwarming (en koelen), warmtepompboiler voor warmwater, inductie om te koken en we hebben zonnepanelen voor stroom.

Ons verbruik is nu ongeveer 1600-2000kWh per/jaar gekocht, en 3000kWh totaal, inclusief rechtstreeks verbruik van onze zonnepanelen.

Onze energiekosten zijn nu negatief. We krijgen maandelijks zo'n 40 euro terug.

Toen we onze hypotheekadviseur 2 jaar geleden vroegen naar de mogelijkheden van een duurzaamheidslening bij het oversluiten van onze hypotheek, lachtte hij ons hard uit. Dat was niet voor woningen als die van ons. Inmiddels leveren we, ondanks maar 8 panelen (3160 Wattpower, geschat ongeveer 3500kWh), meer energie terug dan we verbruiken.
Zijn we best blij mee.

Wat ons erg heeft geholpen om inzicht te krijgen in ons verbruik voor electra is het systeem van homewizard, welke doorlopend je verbruik (en opbrengst) meet in de meterkast. Het werkt ook samen met energy sockets. Deze kan je voor een stekker plaatsen en daarmee kan je van alles sturen en meten.
 
Is dat mobiele ding met een slang uit de achterkant, nog wel ergens in te zetten of is zo een ding totally out of time dan.,
Ik heb er hier een met max 1100watt en de ene kant geeft koud en de andere warm.
???
 
Yep, dus omgekeerd aangesloten dan gaat het in mijn situatie opleveren dat ik in de winter naar binnen toe de warme lucht over mijn voeten kan laten en de koelstroom dus naar buiten.
Dat kan ons nog eens wat koudere winters opleveren met deze manieren omdat we binnen warm krijgen en het erdoor buiten kouder maken.🙄
 
Wij hebben een goed geïsoleerde woning van iets meer dan 20 jaar oud. Deze woningen werden gebouwd als een soort proef als woningen voor de toekomst. Dat betekent dat ze onder andere een optimale ligging hebben voor zonnepanelen en dus ook met panelen opgeleverd werden. Zonnepanelen waren toen nog niet zo goed en leverden niet zoveel stroom op. Een paar jaar geleden hebben we daarom de panelen laten vervangen. Sinds we de nieuwe zonnepanelen hebben zijn we helaas wel een stuk meer gaan verbruiken. We hebben onder andere een pc aangeschaft die veel verbruikt, een airco en een groter aquarium. Toch scheelt het veel in de kosten. De panelen leveren rond de 3000kwh per jaar op en we gebruiken zo’n 3200kwh.

Verwarmen met de airco hebben we tot nu toe amper gedaan, ik vind de droge warmte niet zo fijn. Maar aankomende winter zijn we wel van plan dat meer te gaan doen.
 
Zoals ik al heb gezegd heb ik dus een nieuwbouw woning.
Deze heeft geen gas aansluiting meer.

De woning wordt verwarmd dmv een Mitsubishi Ecodan warmtepomp. De woning heeft overal vloerverwarming.
De warmtepomp heeft ook een ingebouwde 200 liter boiler, voor warmwater.

Daarnaast heb ik nog een aircosysteem voor de woonkamer / keuken en de 2 slaapkamers.
Deze is voornamelijk voor de zomer als koeling.
In het tussenseizoen kun je er ook snel mee verwarmen. Want vloerverwarming duurt iets langer.

Er is ook een ventilatiesysteem welke dmv co2 sensors en vochtsensors het binnenklimaat optimaal houd.

Ik heb ook nog 8 zonnepanelen laten plaatsen. Deze hebben een vermogen van 2480 watt.

Ik heb 3985 kWh aan energie moeten kopen. Dat lijkt veel. Maar ik heb geen gas meer.
En even ter info. 1000 kuub gas, bevat ook 9700 kWh aan energie!

Dit even als extra info.
 
Met de huidige ontwikkelingen omtrend gas en elektra prijzen, dit topic maar een schop omhoog geven.

Morgen is het 1 oktober. Dan mag hier de hoofdverwarming pas aan.
Maar dit jaar gaan we het anders doen.
We laten de hoofdverwarming (warmtepomp icm vloerverwarming) uit. En gaan de airco gebruiken.
Dan verwarm je alleen waar je bent.
Tevens wil ik ervaring op doen hoe goed deze manier van verwarmen is.

Want de kans is groot, dat ik mijn toekomstige woning ook op die manier ga verwarmen.

Een paar airco’s laten installeren is veel goedkoper, dan de hele CV eruit, en vervangen door een warmtepomp met speciale radiatoren of vloerverwarming.

Maar mocht het verwarmen met airco’s deze winter niet bevallen, dan kan ik deze ervaring mee nemen naar mijn toekomstige woning.
 
Interessant topic!

Ik heb een petroleum kachel aangeschaft, en ik wil enkel nog maar de ruimte waar ik en mijn huisdieren(honden/vogel) en mijn aquariums staan echt verwarmen.
Ik kan gelukkig best goed tegen een mindere temperatuur, hier is het s'morgens 17 graden in huis, maar ik heb geen echte behoefte om dan de verwarming aan te zetten, en s'middags zoals nu met een lekker zonnetje staat het raam ook nog gewoon open. momenteel is het 17,5 graad in mijn woning.
 
Interessant topic!

Ik heb een petroleum kachel aangeschaft, en ik wil enkel nog maar de ruimte waar ik en mijn huisdieren(honden/vogel) en mijn aquariums staan echt verwarmen.
Ik kan gelukkig best goed tegen een mindere temperatuur, hier is het s'morgens 17 graden in huis, maar ik heb geen echte behoefte om dan de verwarming aan te zetten, en s'middags zoals nu met een lekker zonnetje staat het raam ook nog gewoon open. momenteel is het 17,5 graad in mijn woning.
Ik heb daar van de week een artikel over gelezen in bn de stem.
Daar worden ze in België gekocht, dat zou goedkoper zijn.
Ik heb zelf geen idee wat de petroleum kost, en hoeveel zo’n kachel verbruikt.
Dus ik kan de kosten niet inschatten. Dus kan ook niet zeggen of het zuiniger is als een elektrisch kacheltje.
Maar het is natuurlijk altijd beter om minder ruimtes warm te stoken.

Let er wel op, dat je met een petroleum kachel toch een verbranding hebt, dus ventilatie is ook belangrijk.
Maar de mijnwerkers hadden ook altijd een vogeltje bij zich. Dus let goed op je vogel.;)
 
Door de recente ontwikkelingen, bijvoorbeeld het prijsplafon waar overigens nog steeds geen zekerheid over is, is het de vraag hoe economische het is om een warmtepomp te gebruiken.
 
Door de recente ontwikkelingen, bijvoorbeeld het prijsplafon waar overigens nog steeds geen zekerheid over is, is het de vraag hoe economische het is om een warmtepomp te gebruiken.
Dat prijsplafond is ook een ondoordacht haagse hersenkronkel.

Dat is de doodsteek voor een warmte pomp.

Want mensen zonder gasaansluiting zouden eigenlijk een hoger plafond voor elektriciteit moeten krijgen.
1200 x 2,2 = 2640 kWh extra. Want dat is ongeveer wat je dan met de warmtepomp kwijt zou zijn.
 
Ik heb daar van de week een artikel over gelezen in bn de stem.
Daar worden ze in België gekocht, dat zou goedkoper zijn.
Ik heb zelf geen idee wat de petroleum kost, en hoeveel zo’n kachel verbruikt.
Dus ik kan de kosten niet inschatten. Dus kan ook niet zeggen of het zuiniger is als een elektrisch kacheltje.
Maar het is natuurlijk altijd beter om minder ruimtes warm te stoken.

Let er wel op, dat je met een petroleum kachel toch een verbranding hebt, dus ventilatie is ook belangrijk.
Maar de mijnwerkers hadden ook altijd een vogeltje bij zich. Dus let goed op je vogel.;)
Ik betaal 40 euro voor 10 liter brandstof, in het kacheltje gaan 3 liter deze inhoudt staat voor 17 uur branduren.
Dus 12 euro voor 17 uur, maar ik laat mijn kachel echt geen 17 uur per dag aan staan hoogstens even om de boel behaaglijk te maken.
En ik weet het ventileren is belangrijk ,maar gelukkig heb ik mijn vogeltje;), nee even serieus, ik heb me wel verdiept voor ik dit kacheltje kocht.
 

Terug
Bovenaan