Wat is er nieuw

Laagjesmethode zwemblaas

• Onderwerp starter Onderwerp starter RiseOfinformation
  • Startdatum Startdatum
R

RiseOfinformation

Guest
Hoi,

Zoals vele al weten klampt mijn oranda Abigail al enige tijd met een zwemblaasprobleem. Dit is hoogstwaarschijnlijk gekomen voor vergroeiingen. Ondertussen begint het steeds erger te worden en het einde begint in zicht te komen. Voordat ik hem wil laten inslapen pas ik de laagjesmethode nog toe, misschien dat dit nog werkt. Abigail zit nu in een curverbox van 60x30 en hij zit net onder water. Er zit natuurlijk ook een bruissteentje in het water. Ik heb er 0,3% zout aan toegevoegd om het immuunsysteem te verbeteren. De komende twee dagen wil ik hem laten vasten en daarna wil ik hem heel spaarzaam gaan voeren met doperwten.

Maar wat ik mij nu afvraag, heeft deze methode bij sommige vissen succes geboekt of eigenlijk niet?

Laagjesmethode is een methode die wordt toegepast om de zwemblaas opnieuw te kalibreren. De waterstand wordt dan zo hoog dat de vis net kan zwemmen. Hierdoor komt er geen druk op de zwemblaas te staan. Hij krijgt zo de tijd om zijn zwemblaas nieuw leven in te spuiten als het ware. Ik zet mijn vis dan eerst 2 dagen op heel laag water (dat hij net onder water is in zijn normale houding) zonder te voeren. Daarna wil ik het waterpeil langzaam opvoeren en hem spaarzaam eten geven.

Succes is minimaal bij mijn weten.Een gaatje in de zwemblaas prikken geeft meer resultaat.

Als je weet WAAR je moet prikken ,wel ja.

Mondeo zei:
Succes is minimaal bij mijn weten.Een gaatje in de zwemblaas prikken geeft meer resultaat.

Hoe weet je waar de zwemblaas zit en waar moet je het mee doen?

Op deze site staan mogelijke oorzaken en wat je er kan aan doen.

Wat me vooral opviel om zwemblaasproblemen te voorkomen was dit

Ververs nooit al het water van het aquarium in ��n keer; vervang iedere 2 weken maximaal de helft van het water.

En dan lees je op dit forum dat er mensen elke week 1 keer of meer minstens 50% verversen... 🙁

Alles in 1x of een paar keer 50% maakt nogal een verschil. Bij meerdere keren verversen,ververs je ook het verse water.Van 50% blijft misschien maar 35% over.

@Herbstnebel:
Dat komt omdat er een hoop onzin op internet staat.

En dan heb ik het niet over dit forum

Ten eerste:
Toen mijn vissen in het aquarium zaten ververste ik altijd 50%-60% elke week. Toen mijn vissen naar buiten gingen ververste ik de vijver 20-30% per week. De verversingen zorgen er juist voor dat het groeihormoon uit het water wordt gehaald, dat groeihormoon zorgt er juist voor dat vissen vergroeien. Ik ververs nooit 100% met de reden dat mijn geliefde bacteri�n dan het loodje leggen.

RiseOfinformation zei:
Mondeo zei:

Hoe weet je waar de zwemblaas zit en waar moet je het mee doen?

Je zou een koiboer kunnen benaderen,of een dieren arts.Het vergt enige kennis.

Iedere twee weken 50% verversen kan wel, maar dan zou je ze (in een aquarium) zo'n 200l. per vis moeten geven om te voorkomen dat ze vergroeien. Wat denk je dat er gebeurt als we hier minimaal 200l. per vis gaan adviseren? :') We worden al voor gek verklaard met minimaal 50l. per vis, terwijl heel vaak gebleken is dat dit niet voldoende is. (Even afgezien van dat ik geen reden zie waarom het slecht zou zijn om meer dan 50% per twee weken te verversen)

Maar op die pagina staan meer dingen die niet kloppen...

Vergroeien door feromonen is niet zwart wit bewezen.

Madelon, oud lid, ververste 1 keer in de vier weken de helft en had van kleine visjes enorme sluiers gemaakt.

Zeker niet aan te raden, weet nog steeds niet hoe ze het voor elkaar kreeg.

Maar wat ik dus probeer te zeggen is dat vergroeien een gevolg van tal van oorzaken kan zijn. @Jones

@TS: persoonlijk zou ik de vis minimaal stressen. Dus niet apart zetten.
Je kan proberen waterwissels zo stressloos mogelijk te doen en langzaam.

Ik kreeg deze week te horen dat bij te veel verversen de dieren een shock krijgen. Zelfs nieuwe vissen aan je aquarium laten wennen door eerst de zak een tijdje te laten drijven en daarna water mengen in het zakje is blasphemie 🙂 . Deze kweker geeft zijn vissen mee in een pot, daarbij schenkt hij aan elke nieuwe klant een slangetje met een kraantje waarmee het de bedoeling is om water uit je aquarium op te zuigen en druppels gewijs bij de vissen te laten vloeien in het potje. Als het vol is mag je de vissen in je aquarium stoppen.

Met verversen idem, een overloop voert water af en langs de andere kant laat hij, druppelsgewijs, vers water in het aquarium.

Water verversen in vijvers, wat men blijkbaar in Nederland doet, is in Vlaanderen een taboe. In geen enkele hobby als deze heb ik al zovele tegenstrijdigheden als deze vernomen en iedere hobby-ist meent de waarheid in pacht te hebben.
Ik probeer er zo wat mijn weg in te zoeken en eigen ervaringen probeer ik te delen maar zeker niet op te dringen. Het is allemaal perceptie.

Waterverversen in Vlaanderen is alleen een taboe bij mensen die geen verstand hebben van watermanagement....

Alsof de Japanners en Chinezen geen water verversen in hun kweek en hobbyvijvers 😀 . 2 landen die op kop gaan met goudvissen en koi.
Nou, daar is het water niet aan te slepen hoor 😛

Snap je dan echt niet dat afvalstoffen zich ophopen in vijvers, tenzij deze monsterlijk groot zijn en een zeer lage bezetting hebben?

Tot zover mijn bijdrage in dit topic, hoop dat de vis van de TS verbetert.~

Ik ga niet in op het ververs beleid wat andere mensen zeggen. Mijn vissen hebben allemaal minimaal 100l per vis (buiten zelfs 250l) en naar mijn mening is het van belang om genoeg te verversen omdat er anders iets beperkt wordt in de groei. Daarbij wordt er door middel van water verversen nieuwe mineralen aan het water toegevoegd.

Ik heb Abigail toch apart gezet, Abigail trok Misha namelijk mee naar beneden. Misha merkte dat er iets mis was met Abigail en hij weigerde om door het aquarium te zwemmen. Misha bleef alleen maar in de buurt van Abigail die op de kop op de bodem lag. Het klinkt raar maar sinds ik Abigail in de curverbox heb gezet, lijkt het alsof Misha zich weer wat beter voelt... Abigail en Misha zijn echt maatjes van elkaar, dus als de ene zich kak voelt dan voelde de ander zich ook kak...

Wat betreft Abigail:
Hij zit dus in de curverbox met een laagje water en een bruissteentje. Over de curverbox heb ik een handdoek gelegd zodat het wat donkerder werd in de box. In de box heb ik hem nog niet op de kop gezien, maar hij is wel heel erg gestrest.

Olympus zei:
Alsof de Japanners en Chinezen geen water verversen in hun kweek en hobbyvijvers 😀 . 2 landen die op kop gaan met goudvissen en koi.
Nou, daar is het water niet aan te slepen hoor 😛

Yep, en ruim dat ze daar zitten ...

japanese aquaria

wil ik maar zeggen dat die landen bijlange geen referentie zijn 🙂

En het vlaams watermanagement schijnt toch wel te werken hoor, vissen worden hier in vijvers ouder dan 30 jaar zonder te verversen + er wordt niet aan waterverspilling gedaan 😉

Een kunstproject is niet echt representatief.

Vissen krijgen geen shock bij waterverversen als de temperatuur en waardes van het verse water zoveel mogelijk overeen komen met het water van het aquarium.

Ik snap niet zo goed waar het vandaan komt dat vissen in shock raken als je water gaat verversen. Want als je water ververst dan laat je een deel gewoon leeglopen en vul je het weer aan met kraanwater. Bij mij doe ik gewoon een slang in het aquarium hangen met een panty erover (zodat er geen vis in de lang kan komen) en dan die aanzuigen en uit het raam gooien. Zwaartekracht doet zijn werk dan wel... Aanvullen doe ik door middel van de tuinslang die ik in het aquarium hang en hem langzaam vol laat lopen.

Herbstnebel zei:
Zelfs nieuwe vissen aan je aquarium laten wennen door eerst de zak een tijdje te laten drijven en daarna water mengen in het zakje is blasphemie 🙂 . Deze kweker geeft zijn vissen mee in een pot, daarbij schenkt hij aan elke nieuwe klant een slangetje met een kraantje waarmee het de bedoeling is om water uit je aquarium op te zuigen en druppels gewijs bij de vissen te laten vloeien in het potje.
Wat is het verschil tussen beide methoden van overwennen dat de shock kan verklaren dan?

Ja, je wilt rustig genoeg overwennen, maar of het nu in een pot is of in een zak die in de bak drijft en of je het met een luchtslangetje doet of anders zegt helemaal niks, nakkes, nada over al of niet te snel. Daarbij wordt de impliciete veronderstelling gemaakt dat het water waarmee ververst wordt fors afwijkt (want anders geen shock) of het water uit de bak bij overwennen fors afwijkt en dat is lang niet altijd -ik zou bijna zeggen veel en veel vaker niet dan wel- het geval.

Om dan de term blasphemie neer te gaan pennen is i.m.o. zwaar overdreven.

~ Ivo

Ik kan er wel inkomen dat er een verschil is, vgl het met een kamer die je lucht tijdens de winter door een deur wagenwijd open te zetten of een subtiel verluchtingsrooster bovenaan het raam, er is wel,degelijk een verschil dat zul je zelf wel snel genoeg ervaren.

Is temperatuur het enoge waar vissen een shock van kunnen krijgen tijdens het verversen ? Ph en andere waarden maken dus niks uit ?

Jones zei:

Vissen krijgen geen shock bij waterverversen als de temperatuur en waardes van het verse water zoveel mogelijk overeen komen met het water van het aquarium.

En wat ,als je gewoon gelijk koud water in de bak laat lopen?

Is bij mij nog geen vis van dood gegaan, of gaan drijven.

Kan wel van voer komen, wat te lang in de vis blijft,en gaat gassen.

Herbstnebel zei:
Ik kan er wel inkomen dat er een verschil is, vgl het met een kamer die je lucht tijdens de winter door een deur wagenwijd open te zetten of een subtiel verluchtingsrooster bovenaan het raam, er is wel,degelijk een verschil dat zul je zelf wel snel genoeg ervaren.
Inderdaad, je merkt een duidelijk verschil. Maar het verschil dat ik merk leidt bij mij niet tot ziekte of sterfte en valt daarmee binnen marges.
Als je het hebt over blasphemie klinkt het als zeer ernstig, terwijl overwennen via een zakje absoluut niet per definitie leidt tot ellende.
Vandaar dat enige nuance op zijn plek is.

Herbstnebel zei:
Is temperatuur het enoge waar vissen een shock van kunnen krijgen tijdens het verversen ? Ph en andere waarden maken dus niks uit ?
Temperatuur is zeker niet het enige. Een watersamenstelling die te veel verschilt te snel erdoorheen jagen kan evengoed tot shock leiden.

~ Ivo

Bertus zei:
Jones zei:

Niet alle vissen kunnen daar tegen. Sluierstaarten bijvoorbeeld.

Jones zei:
Bertus zei:
Jones zei:

Niet alle vissen kunnen daar tegen. Sluierstaarten bijvoorbeeld.

Oke, en als het buiten stortregent, en het water loopt de vijver in?

Die goudvisjes en hun zwemblaasjes toch...

Bij andere soorten hoor je (ik iig) er zo goed als nooit wat over hoe zou dat komen ?

@MauriceM Dit helpt de TS op geen enkele manier.

Mocht je hier een discussie over willen starten, maak dan een apart topic aan.

Mensen, als je op geen enkele manier kan bijdragen aan dit topic. Hou dan gewoon je mond dicht.
Geeez, hoe moeilijk kan dat zijn.

Van de 27 reacties heb ik uiteindelijk maar ��n antwoord gekregen op mijn vraag. Ga hier niet discussi�ren hoe dat nou zit met de vergroeiingen en het zwemblaas gebeuren. Voordat je het weet is er hier een hele discussie gaande over het soort sluierstaarten in het algemeen.

De situatie bij mijn vis is nou eenmaal zo en ik probeer er van alles aan te doen zodat ik hem een beetje kan oplappen. Ik opende dit topic om te peilen of mensen deze methode ook eens hebben toegepast om de druk van de zwemblaas te verlagen en of dit successen heeft geboekt. Maar in plaats van behulpzame reacties worden hier hele discussies gevoerd met betrekking tot van alles.

Als je niks hebt toe te voegen aan het topic dat niet relevant is aan deze situatie met mijn vis. Reageer dan gewoon niet.

Ik zal updates blijven posten zodat toekomstige leden die met dit probleem klampen er misschien iets aan hebben.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan