labeo vuurstaart vangen


J

jsinasa

Guest
Onze enorme labeo bicolor begint dusdanig gedrag te vertonen dat we besloten dat ie weg moet. Ondanks dat het de mooiste vis van het aquarium is. Op zich niet zo'n heel groot probleem, de dierenzaak wil hem wel overnemen.

Maar... Het lukt ons niet om te vangen! We hebben een vreemde vorm aquarium in omgekeerde L vorm, waarbij ongeveer 1 meter breed 'gewoon' aquarium is, maar ook een deel meer dan een meter naar beneden diep is. Dat diepe gedeelte kunnen we niet bij om te vangen. Het bovenste gedeelte natuurlijk we, maar je raad al waar de boosdoener heen gaat als we het netje er in steken.

Kortom de vraag: heeft iemand een tip hoe we deze vis kunnen vangen? We hebben al de flessenval geprobeerd maar daar trapt ie niet in.
 
Lange steel aan het netje frobelen.
 
Aquaria met aparte afmetingen hebben soms problemen. Jouw aquarium is daar een voorbeeld van.

Een labeo bicolor is een erg snelle zwemmer die ook nog erg wendbaar is. Hoe minder water hoe gemakkelijker te vangen.

De oplossing om hem te vangen is dan ook om zoveel mogelijk water uit de bak te laten lopen. Obstakels als grote stukken kienhout haal je uit de bak. Vervolgens kan je dan met een groot net de vis vangen en daarna weer de bak vullen.

Succes en hobbygroet,
Jos Hut
 
De manier die Jos aankaart lijkt mij ook de beste en makkelijkste manier.
 
Ik heb vele Labeo's gehad en de meeste zijn erg vredelievend en lang niet zo fel als je veel leest. Een aantal voorwaarden zijn er echter wel. Deze dieren houden ervan om in een holte onder een stuk hout te kunnen zitten of in een spleet vaneen groot stukhout. Ze hebben echt een plekje voor hen zelf nodig.

Ze kunnen met voer en wel een beetje lomp zijn en je moet ze dus niet met erg kleine, kwetsbare visjes houden.
 
oh ja bijkomend probleem: het diepe gedeelte zit groot stuk hout in, meter lang of zo, die nu nat niet te tillen is ben ik bang, eruit halen lijkt ons niet te doen. Bovenstaande opties zijn daardoor lastig.

En @botia ik neem aan dat jouw pleidooi voor de Labeo is om uit te leggen dat ie niet weg hoeft? Tja het is een keuze he. Hij zit er al heel lang in, en het gaat eigenlijk best wel goed, maar hij heeft heel eenvoudig 'de pik' op sommige vissen. Maar zeker met voeren is ie onuitstaanbaar, schiet alle kanten op. En ja hij heeft genoeg schuilplekken, en de bak is best groot. Eigenlijk met pijn in het hart besloten weg te doen, het is een prachtige vis.
 
Iets van een afscheiding fabrieken tussen staand en liggend deel. Zit ie boven dat rap plaatsen moet een keer lukken dan eventueel peil laten zakken en vangen en vangen.
 
Welke vissen? Ik heb er een gehad die rode Platy's vermoorde maar toen ik de Platy's vervolgens bij een ander zette ging dit perfect. Iemand anders heeft dit gehad met Black-molly's.

Met voeren kunnen ze vrij druk zijn maar dit hoort er gewoon bij het beestje. Ze kunnen erg oud worden een oud-collega had er een in zijn bak van 1981 t/m 2001.
 
Ik denk dat de kleuren rood en zwart deze vis triggeren. Hier heeft de Labeo (frenatus) alleen problemen met mijn mannelijke sherrybarbeel (rood) en mijn mannelijke Puntius oligolepis (zwart). Dat ze niet goed samen gaan met Black Molly's heb ik ook vaak gehoord.
 
Dat idee heb ik dus ook. Al heb ik er dus ook gehad die prima ging met rode Platy's.
 
Die van mij heeft het vooral voorzien op 1 bepaalde blauwspat. Maar goed, hij zit er nog steeds in, vangen niet gelukt :)
 
De bak voor een deel afsluiten lijkt mij het meest praktisch.

Die van mij zat in een holLe stronk. Dat was zijn schuilplaats. Toen ik hem wilde vangen hoefde ik alleen het net voor de opening te houden en hem er uit te jagen.

over zijn gedrag,
bij mij had hij de pil op een karperachtigen van 10cm. Deze was altijd de sjaak. Toen deze er uit ginog omdat hij niet beter werd van een ziekte, ging de Labeo actief achter de siamese algeneter aan.
Maar bij mij moest de Labeo er sowieso uit. Mijn bak was te klein.

En Idd, een prachtige vis met karakter!
 
kun je misschien een foto plaatsen van de bak zodat we een beetje een idee hebben van de situatie..
 

Terug
Bovenaan