Labidochromis Caeruleus


olemla

Well-known member
Lid geworden
13 april 2021
Berichten
53
Leeftijd
57
Inmiddels een groot aantal maanden verder met mijn aquarium en ik kan zeggen dat ik spijt heb van de aanschaf van de Labidochromis Caeruleus.
Wist niet dat dit zulke schuwe, bange vissen waren. Ik heb er 12 in mijn bak zitten maar je ziet ze vrijwel nooit. Altijd onder en achter de stenen.
Bij het voeren pakken ze heel snel een hapje voer en meteen weer terug.
Zal dit ooit nog veranderen en hebben anderen met deze vissen hetzelfde en/of wat kan ik hier eventueel aan doen?
 

Bijlagen

  • aqua.png
    aqua.png
    946.8 KB · Weergaven: 152
Misschien helpt het als je de verlichting minder fel zet (vaak is dat het probleem)
 
Dank voor je reactie Nicolientje. De verlichting heb ik behoorlijk teruggebracht door bakpapier rond de lampen te wikkelen. Veel donkerder kan haast niet...
 
Vreemd, is een soort die zich normaliter nergens wat van aantrekt.
Ook in volle winkels ect zwemmen ze altijd vooraan.
Hier thuis waren ze in een halve dag "gewend"... dus na 6 maanden zou ik zeker geen verandering meer verwachten.
Ook in je inrichting zie ik geen probleem, je hebt iig genoeg schuilmogelijkheden.

Even voor de volle info:
Wat voor bak zitten ze in?
Wat zijn de bewoners? alleen de caeruleus?
Zitten ze allemaal verscholen, of zijn er wel een 1 of een paar vissen die zich wel laten zien?
 
Dank voor je reactie RichD.
Ik heb de standaard verlichting voor dit aquarium (Rio 125) verduistert met bakpapier, want zonder wordt de bak overwoekert met alg en is het inderdaad wel erg fel. Ze zijn allemaal bang en ik heb inderdaad alleen caeruleus.
Denk dat het misschien te maken heeft dat het aqurium op een plek staat waar vrijwel nooit iemand langs loopt? Heeft het daar misschien mee te maken. Jammer eigenlijk dat aquaria niet worden gemaakt met een spiegelzijde aan de binnenkant zodat vissen geen zicht hebben wat er buiten de bak gebeurt...
 
Vertonen ze dit gedrag dan alleen als je in het zicht komt of gedurende de hele dag want in het laatste geval zal het plotseling bij de bak komen dan niet ermee te maken hebben.
Is er nog agressie binnen de de club want dan kan het ook zo zijn dat ze zich verstoppen.
 
Enige wat ik kan bedenken is dat het nog steeds een lange lengte licht over heel de bak is. Gedimd of niet. Ik werk zelf met pvc pijpjes om de buizen heen dan krijg je meer straaltjes wat de vissen het idee geeft dat er nog wat beschutting is. Hoe is het gedrag eigenlijk als de lamp uit is?

 
Het is zo dat het aquarium naast een deur staat. Als deze open gaat zijn ze inderdaad direct weg. Maar ook als ik een tijdje met de deur dicht bij ze zit komen ze niet te voorschijn. De temperatuur heb ik op 25 graden staan. Er is geen agressie in de bak, heb de vissen allemaal tegelijk gekocht toen ze nog heel klein waren. Ik kan zeker het idee met de pvc pijpjes om de buizen eens proberen. Hoeveel pijpjes zou ik dan moeten plaatsen en hoe groot zouden die dan moeten zijn?
 
Zo heb ik het. Die zouden natuurlijk breder kunnen om minder licht door te laten , niet te strak om de buis heen zodat er ventilatie blijft tussen de lamp en de pvc pijp. Wel lastig zo dat de vissen op die manier reageren, die van mij staat ook bij een deur maar daar reageert de een anders op als de andere vis. Kan je nog iets doen met stroming of temperatuur verlagen???
 

Bijlagen

  • 20210728_211347.jpg
    20210728_211347.jpg
    310.5 KB · Weergaven: 125
Het is zo dat het aquarium naast een deur staat. Als deze open gaat zijn ze inderdaad direct weg. Maar ook als ik een tijdje met de deur dicht bij ze zit komen ze niet te voorschijn. De temperatuur heb ik op 25 graden staan. Er is geen agressie in de bak, heb de vissen allemaal tegelijk gekocht toen ze nog heel klein waren. Ik kan zeker het idee met de pvc pijpjes om de buizen eens proberen. Hoeveel pijpjes zou ik dan moeten plaatsen en hoe groot zouden die dan moeten zijn?

En heb je ook een idee wat ze doen als er daadwerkelijk niemand in de kamer is?
Kan me haast niet voorstellen dat dat het probleem is overigens, bij die van mij kon je een feestje in huis houden met allerlei mensen in-/uitlopend zonder dat ze een krimp gaven.

Heb je enig idee wat je waterwaardes zijn? wat voor filtratie gebruik je op de bak en gebruik je nog extra stromingspompen?

ik zit zelf ook nog te denken aan een terror vis, ofwel 1 vis die de andere constant achterna jaagt zodra ze uit het schuilhol komen... maarja dan moet je wel de mogelijkheid hebben om dat waar te nemen :)
12 vissen op 80x35 is wellicht ook wel wat veel wat dat aangaat, 3m/5v (totaal maximaal 8) zou wellicht ook een uitkomst bieden.
 
Laatst bewerkt:
Dank voor jullie reacties. Ik zat zelf te denken om een bruissteentje toe te voegen, zou dat iets zijn? Verder is er geen terrorvis ofzo, althans daar merk ik niets van. De uitstroom heb ik nu naar beneden gericht. Heb verder de standaard RIO juwel pomp met filters.
 
in mijn eerste bak (200 liter) had ik ook dit probleem. daarna grotere bak gekocht van 500 liter en meer vissen ingestopt en ze stoppen hunzelf nooit meer weg. integendeel. als er volk passeert komen ze heel enthousiast kijken want ze weten dat de kans groot is dat ze dan voedsel krijgen :)
 

Terug
Bovenaan