labidochromis caeruleus


Torso

Member
Lid geworden
1 maart 2024
Berichten
17
Leeftijd
46
Ik heb mijn bak nu klaar voor vissen en wil gaan voor de labidochromis caeruleus, nu wil ik nog wel ff controleren hoeveel ik er kwijt kan,
de bak is 350 liter (geloof n juwel hoek aquarium) met n 60cm aquarium onder in de kast die dienst doet als filer (vol met watten, filermedium ect)

Zit zelf te denken aan 4 mannen met 8 vrouwen (weet dat mbuna met genoeg vissen moeten maar weet niet of dit weer teveel is)



Alvast bedankt voor de reacties
Bas,
 
een andere optie zou zijn

2-4 Pseudotropheus socolofi
2-4 labidochromis caeruleus

iets meer kleurvarieatie


(ook meteen even de vraag, wat is de mening hier over vissen laten leveren via verduijncichlids?))
 
een andere optie zou zijn

2-4 Pseudotropheus socolofi
2-4 labidochromis caeruleus

iets meer kleurvarieatie


(ook meteen even de vraag, wat is de mening hier over vissen laten leveren via verduijncichlids?))
Ik zou eerder voor ieder 1 man gaan

1-4 Pseudotropheus socsocolofi
1-4 labidochromis caeruleus

ik zou echt geen 4 mannen van de caeruleus bij elkaar zetten dat word onrust er is te weinig ruimte in je aquarium daarvoor.

er zijn een aantal speciaal zaken voor Malawi cichlides in Nederland. Als je zelf een auto heb zou ik altijd zelf gaan kijken
 
Jammer dat meerdere mannen niet kan, zou het volgende kunnen

Labidochromis caeruleus Yellow
1-3
Aulonocara sp. firefish
1-3
Melanochromis auratus
1-3
 
Ik ben altijd tevreden geweest bij Verduin. Kom er al jaren. Wat ik gedaan heb: Zelf kweken. Bij Verduin een paar nakweek gekocht. En ook toen nog wildvang. Dit om niet een kweek van broertje/zusje te krijgen. Of ook bij een ander vissen kopen. Samen hun gang laten gaan en zorgen dat ze veel schuilplaatsen hebben. Hiervoor gebruik ik lavasteen. Javavaren is ook goed om in te schuilen. Heb je eenmaal een kweek (ergens tussen de 10 tot 20 stuks fry, Kun je de kweekstel/kweekstellen verkopen of weggeven. De kleintjes nu samen op laten groeien. Dit kan al in een bakje van bv 60x30x30. Het is altijd goed om een paar reservebakjes te hebben voor noodgevallen. Als het grut samen opgroeit zijn ze aan elkaar gewend en is de rangorde bepaald.
 
AF002b.jpg
 
Dit bakje is 35x35x60cm en heeft vijf gele Labido`s waarvan de grootste 8cm bedraagt. Gaat al een tijd goed en wordt het lastig dan heb ik nog meer bakken in verschillende maten.
 
Dit bakje is 35x35x60cm en heeft vijf gele Labido`s waarvan de grootste 8cm bedraagt. Gaat al een tijd goed en wordt het lastig dan heb ik nog meer bakken in verschillende maten.
Sorry dat ik het misschien zo zeg maar ik vind dit bakje echt totaal ongeschikt voor bijna volgroeide yellows.
Het zijn in mijn ogen fanatieke zwemmers en ook aan de maat. In mij 160cm vlogen ze af en toe van links naar rechts door de bak.
 
Sorry dat ik het misschien zo zeg maar ik vind dit bakje echt totaal ongeschikt voor bijna volgroeide yellows.
Het zijn in mijn ogen fanatieke zwemmers en ook aan de maat. In mij 160cm vlogen ze af en toe van links naar rechts door de bak.
Ik heb jouw bak gezien. Heel mooi, maar weinig schuilplaatsen. Ik zie ook dat als het moet je die stenen er in weinig tijd er uit kan hebben. Heel ander idee. Deze vijf gele Labido`s zijn van kleins af aan samen opgegroeid en dat scheelt. Zijn aan elkaar gewend en de rangorde is bepaald. Ik ga ook geen andere Labido`s er bij inbrengen. Dat zou vragen zijn om moeilijkheden. Als nodig heb ik nog een 40x40x80cm bak leeg staan.
 
Ik heb jouw bak gezien. Heel mooi, maar weinig schuilplaatsen. Ik zie ook dat als het moet je die stenen er in weinig tijd er uit kan hebben. Heel ander idee. Deze vijf gele Labido`s zijn van kleins af aan samen opgegroeid en dat scheelt. Zijn aan elkaar gewend en de rangorde is bepaald. Ik ga ook geen andere Labido`s er bij inbrengen. Dat zou vragen zijn om moeilijkheden. Als nodig heb ik nog een 40x40x80cm bak leeg staan.
Ik heb het ook niet over de inrichting ( overigens waren ze bij mij nauwelijks agressief naar elkaar) maar over het formaat. Het zijn flinke vissen in een klein bakje.

AquaInfo schrijft vanaf 120cm. Kan je over discussiëren maar 60cm vind ik gewoon erg klein. 80 cm trouwens ook.

 
Ik ben het helemaal met Jelle eens, ik vind dat 100cm nog te overzien is kwa oppervlakte
 
Ik heb het ook niet over de inrichting ( overigens waren ze bij mij nauwelijks agressief naar elkaar) maar over het formaat. Het zijn flinke vissen in een klein bakje.

AquaInfo schrijft vanaf 120cm. Kan je over discussiëren maar 60cm vind ik gewoon erg klein. 80 cm trouwens ook.

Als ik iets uit probeer maak ik wel dat ik er vlug bij kan als het moet. Je bent er niet mee eens en dat mag. Als je het niet erg vindt laat ik het hierbij. Ik moet nog aardig wat wennen hier op dit forum.
 
Als ik iets uit probeer maak ik wel dat ik er vlug bij kan als het moet. Je bent er niet mee eens en dat mag. Als je het niet erg vindt laat ik het hierbij. Ik moet nog aardig wat wennen hier op dit forum.
Zeker vind ik dat niet erg. Ik geef slechts mijn mening en een link naar een goede informatiebron. Het is ook niet vinger wijzend bedoelt, meer informatief.
Wat jij (of ieder ander) ermee doet is volledig aan jou.
 
Niet als verwijt of als vingerwijzing, maar ik wil je even laten delen in mijn ervaring met mijn Xiphophorussen helleri (wildkleur zwaarddragers). Daarvan wordt geadviseerd om ze in een 'niet te klein' aquarium te houden, 'vanaf 100 cm' etc. Ik had ze in een Juwel 350 (120cm) en dat leek me ruim genoeg. Door het anders inrichten van mijn bakken heb ik ze in mijn 2m bak gedaan en wat een wereld ging er open voor me aan natuurlijk gedrag bij ze! Ik zou er daardoor nu geen minuut meer over peinzen om ze in de Juwel terug te doen.
Ik zeg niet dat voor jouw labidochromissen geldt, dat als ze meer ruimte hebben het opeens veel leukere vissen zijn, maar misschien is het toch eens de moeite waard om er je gedachten eens over te laten gaan.
 
Alles probeer ik uit op een manier waarbij ik direct kan ingrijpen. Ik ben al eens eerder lid geweest en heb al mijn foto`s nog. Als je bij Verduin kijkt hoe groot een bak voor Labidochromis caeruleus moet zijn dan is dat vanaf 80cm. Vroeger kwam ik er zo nu en dan. De laatste tijd minder. Ik heb ze gehouden in bakken van 40x40x80cm - 40x40x120cm - 50x50x100cm - 50x50x125cm en 50x50x150cm. Ook in kweekbakken van bv 30x30x60cm.
 
Ik heb een album aangemaakt. Hoop daar mijn foto`s enz. te laten zien. Ik moet nog wel een beetje mijn weg zien te vinden hoe alles gedaan moet worden. Album; Mijn gele vissenvriendjes. VG, John.
 
Alles probeer ik uit op een manier waarbij ik direct kan ingrijpen. Ik ben al eens eerder lid geweest en heb al mijn foto`s nog. Als je bij Verduin kijkt hoe groot een bak voor Labidochromis caeruleus moet zijn dan is dat vanaf 80cm. Vroeger kwam ik er zo nu en dan. De laatste tijd minder. Ik heb ze gehouden in bakken van 40x40x80cm - 40x40x120cm - 50x50x100cm - 50x50x125cm en 50x50x150cm. Ook in kweekbakken van bv 30x30x60cm.
Van uit verduin bekeken kun je kweekgroepjes met wat pvc pijpjes in deze afmeting houden, als je het maar schoon houdt of behandeld, deze ziet er heeel leuk uit
 
Laten we weer even ingaan op de vraag van TS. Over ruimte kan altijd gediscuseerd worden, want verschillen zullen er nu eenmaal altijd bestaan.

Jammer dat meerdere mannen niet kan, zou het volgende kunnen

Labidochromis caeruleus Yellow
1-3
Aulonocara sp. firefish
1-3
Melanochromis auratus
1-3
Als ik naar dit bestand kijk zou ik niet kiezen voor de Aulonocara's en auratussen bij elkaar. Mijn ervaring is dat de firefish toch een meer rustigere soort is die de flink aanwezige auratussen niet echt zal waarderen.

Ik zou er zelf dan een andere soort Mbuna bij gaan houden ipv de firefish. Bv de socolofi's kan prima bij de yellows en auratussen.

Zorg voor genoeg stenen en mogelijk een extra stromingspomp erbij voor extra stroming en zuurstofrijker water.

Heel veel succes met het samenstellen van een bestand.

Gr. Ed
 
Ik heb een album aangemaakt. Hoop daar mijn foto`s enz. te laten zien. Ik moet nog wel een beetje mijn weg zien te vinden hoe alles gedaan moet worden. Album; Mijn gele vissenvriendjes. VG, John.
Leuk dat je terug bent John en ik heb je lange tijd gemist en al helemaal je leuke foto s met bijgaande tekst. Ik had eerst niet door dat jij het was maar nu ik je avatar zie herken ik je weer.
 
Leuk dat je terug bent John en ik heb je lange tijd gemist en al helemaal je leuke foto s met bijgaande tekst. Ik had eerst niet door dat jij het was maar nu ik je avatar zie herken ik je weer.
Dank je John. Door de laatste tijd had ik andere dingen waar ik mij mee bezig hield. Ik deelde op facebook het één en ander, maar op het laatst werd dat ( gaf niet wat ) binnen minuten weggehaald. Voor mij had het niet zoveel zin meer. Ik heb mijn best gedaan en nu besloten om zoveel mogelijk dat te doen waar ik zin in heb. Het forum ziet er geweldig uit. Nu nog even een beetje wennen. Ga veel posten. VG, John.
 

Terug
Bovenaan