Labiosa veranderd van geslacht?


XBlubX

Well-known member
Lid geworden
19 december 2013
Berichten
111
Locatie
Rheden
Hoi allemaal,

Sinds september vorig jaar ben ik in het bezit van 2 Colisa Labiosa's. Ik dacht dat het eerst andere gourami's waren maar in een discussie hier op het forum werd het heel helder dat het Labiosa's zijn en dat ik een man en een vrouw had.

Zie hier de foto van de overduidelijke man: september 2019.
1587065056970.jpeg


Sinds de laatste tijd, valt het me op dat deze overduidelijke man, niet meer zo overduidelijk een man is! De vis is nog steeds kleiner dan de ''echte'' vrouw, maar de vin is echt heel afgerond tegenwoordig ipv zo'n dikke punt erachter. Zie dezelfde vis maar dan april 2020:
1587065161919.jpeg


OKe iets minder scherp, maar die vin is hier echt rond ipv puntig. En ja, ik weet zeker dat dit de ''man'' was, maar kan het zo zijn dat hij/het/zij van geslacht is veranderd? Of is t nog steeds een man?

Ik kan hier niks over vinden op internet dus vandaar deze plaatsing op het leuke forum :)
 
Laatst bewerkt:
Nee is niet mogelijk. Geslachtsverandering komt niet voor bij onze aquariumvissen. Daar is nooit wetenschappelijk bewijs voor gevonden.. Wel voor het tegendeel met een verklaring waarom mensen dit soms vermoeden. En dat heeft dan meestal te maken met mannen die pas vrij laat er uit gaan zien als mannetje waardoor mensen in de aquarium hobby initieel een inshhattingsfout maken op basis van uiterlijke kenmerken.
 
Tsja, ik had er ook nog nooit van gehoord bij onze vissen. Maar inderdaad, meestal komt de man later tot herkenning als echte man. Alleen hier is het omgedraaid. De vis had een stevige punt achter zijn vin maar die is nu echt rond geworden. Maar ik ga er nu vanuit dat het nu een echte vrouw is. Ik blijf het wel vreemd vinden hoor, gekke vissen. :ROFLMAO:
 

Terug
Bovenaan