Wat is er nieuw

Lage doorstroming jbl e1501

Rene88

Well-known member
Lid geworden
26 juli 2017
Leeftijd
39
Hallo allen,

Ik heb een juwel Rio350 in combinatie met een JBL e1501 extern filter. Als inflow heb ik de standaard meegeleverde spraybar (x2) aan elkaar geklikt en langs de achterwand zitten.

Ik vind de stroming in mijn bak aan de zwakke kant en heb dus eens gemeten hoeveel water er eigenlijk netto de bak weer in komt. Voor dit doel heb ik de spraybar even losgekoppeld en het water in een emmer laten stromen. Ik schrok een beetje van het lage aantal liters/uur. Mijn teller kwam niet verder dan 500 liter/uur. Met spraybar zal dit door de extra weerstand nog iets minder kunnen zijn. Hieronder een filmpje ter illustratie, hoop dat die te zien is.

Is dit een realistische hoeveelheid voor de e1501. Ik had toch wel rond de 8a900 liter/uur verwacht. Het filter is recentelijk nog schoongemaakt en er zitten geen dichte filterwatten in, enkel alle standaard meegeleverde sponsen. Wel zit er een zelfbouw cerges-reactor tussen filter en outflow, na installatie heb ik op het oog geen verandering van stroming waargenomen.

Wat denken jullie, is er iets mis met het filter?

Bijlagen

• stroming spraybar.mp4
    5.9 MB
Hopelijk is er met je filter minder aan de hand als aan het filmpje. Dat doet het namelijk helemaal niet... 🙂

Wat dat filter betreft:
Kijk eerst eens of er niet ergens valse lucht binnen komt. Dus rubbers nakijken. In de kop maar ook aan de slangen adapter.

Hopelijk is er met je filter minder aan de hand als aan het filmpje. Dat doet het namelijk helemaal niet... 🙂

Wat dat filter betreft:
Kijk eerst eens of er niet ergens valse lucht binnen komt. Dus rubbers nakijken. In de kop maar ook aan de slangen adapter.
Hier wel hoor :foto:

Wat dat filter betreft:

Volgens mij moet je het filmpje even downloaden, of de juiste codecs hebben voor afspelen 🤔

Ik heb niet het idee dat er lucht wordt aangezogen want dan hoor je altijd duidelijk dat er lucht door de rotor komt. (zoals na schoonmaken)

Ik zou voor de zekerheid ook nog eens zonder reactor kunnen meten, al is dat wel gedoe om die helemaal los te koppelen en systeem weer sluitend te krijgen zonder dat ding ertussen.

Volgens mij moet je het filmpje even downloaden, of de juiste codecs hebben voor afspelen 🤔

Ik heb niet het idee dat er lucht wordt aangezogen want dan hoor je altijd duidelijk dat er lucht door de rotor komt. (zoals na schoonmaken)

Ik zou voor de zekerheid ook nog eens zonder reactor kunnen meten, al is dat wel gedoe om die helemaal los te koppelen en systeem weer sluitend te krijgen zonder dat ding ertussen.
De juiste codecs heb ik wel, MP4 staat standaard in windows 10. Downloaden ben ik minder van gecharmeerd. Corona zal er niet tussen zitten, van andere virussen weet ik het niet... 😉
Ik weet niet of je een ontluchter hebt op je Cerges? Ik heb ook een eigenbouw Cerges-reaktor en ontlucht het ding na de waterverversing altijd weer even.

streamen of online 'kijken' is net zo goed downloaden 😛

Er zit een ontluchter op de cerges, die kan ik eens losdraaien. Maar zoals gezegd heb ik op het oog geen verschil gezien voor/na cerges reactor installatie.

streamen of online 'kijken' is net zo goed downloaden 😛
Klopt niet, als jij op youtube een filmpje kijkt word e rniks op je pc gezet, nu moet je jouw filmpje eerst op je pc zetten om hem te kunnen kijken, heel omslachtig waarvan veel mensen het niet zullen doen (ik ook niet) (zit niet te wachten op andermans troep op mijn harde schijf) en het is een kleine moeite hem op youtube te zetten

Bij deze via youtube

Dat is een slap straaltje en ik heb de 1502 en de bak is 60 diep en bij onderhoudt sproeit het water tot zeker halverwege de bak.
Ik vindt wel dat je veel gaatjes hebt want ik heb op 1 meter buis 23 gaatjes.

Ik heb 3 gaatjesbuizen van JBL op de 1502 en de straaltjes komen halverwege de voorkant van de vak.

Mijn spraybar bestaat uit 4 delen en totaal 36 gaatjes. Magoed, er komt maar 500 liter de spraybar in dus daar zit het probleem al denk ik

Haal een even alle filtermedia eruit. Hoe is dan de stroming?

Mijn spraybar bestaat uit 4 delen en totaal 36 gaatjes. Magoed, er komt maar 500 liter de spraybar in dus daar zit het probleem al denk ik

Ja daar heb je een punt en dat is zonder spraybar dus daar ligt niet de oorzaak. Zit er teveel vulling in de filter?

@jessicapilon @Friesian Hebben jullie de flow wel eens gemeten vlak voor het de spraybar in gaat? Zoja, was dit flink hoger dan mijn 500 l/u?

Voor zover ik weet zit er niet iets in de slangen. Ik kom het liefst zo min mogelijk aan mijn biologische mandjes dus dat leeg testen doe ik nu nog even niet.

Wat ik nog wel kan bedenken is dat mijn outflow slang redelijk lang is. eerst komt er een 3weg kogelkraan (t-boring), dan een jbl inline co2 diffuser, deze diffuser zit weer vlak voor de zelfbouw cerges reactor. De diffuser is eigenlijk enkel om co2 makkelijk in de reactor te krijgen en zou de boel niet moeten knijpen.

Ik zou misschien eens kunnen proberen de kogelkraan/diffuser/reactor te verwijderen en zien of dat de stroming sterk verbeterd...

@jessicapilon @Friesian Hebben jullie de flow wel eens gemeten vlak voor het de spraybar in gaat? Zoja, was dit flink hoger dan mijn 500 l/u?

Voor zover ik weet zit er niet iets in de slangen. Ik kom het liefst zo min mogelijk aan mijn biologische mandjes dus dat leeg testen doe ik nu nog even niet.

Wat ik nog wel kan bedenken is dat mijn outflow slang redelijk lang is. eerst komt er een 3weg kogelkraan (t-boring), dan een jbl inline co2 diffuser, deze diffuser zit weer vlak voor de zelfbouw cerges reactor. De diffuser is eigenlijk enkel om co2 makkelijk in de reactor te krijgen en zou de boel niet moeten knijpen.

Ik zou misschien eens kunnen proberen de kogelkraan/diffuser/reactor te verwijderen en zien of dat de stroming sterk verbeterd...
Die inline diffuser lijkt mij stagnatie te bieden voor de waterstroom? Ik heb het anders gedaan; ik heb een bazooka diffuser bovenin de Cerges hangen die de CO2 binnenlaat zodat er geen stagnatie in de waterstroming zit. Om te voorkomen dat de zeer fijne bellenstroom zich gaat binden in de Cerges tot één grote CO2 bel zit er bovenin mijn Cergeskap ook nog een grove spons die de fijne belletjes gescheiden houdt. Ook in het midden van de Cerges zit nog eens een grove spons ring die de CO2 nogmaals breekt. Dit totaal zorgt ervoor dat ik geen enkele bel in mijn bak zie terwijl de waterstroom vrij en open blijft.

Ik heb het nog nooit gemeten nee.

In dat geval zou ik eens de diffuser en de reactor er tussenuit laten. Een slang rechtstreeks vanaf de terugvoer op het filter eerst. Kijken of dat duidelijk meer capaciteit geeft. Daarna de diffuser er weer tussen, dat ook weer kijken. Daarna de reactor. Dus beurtelings alles voor de voet nalopen.

Die inline diffuser lijkt mij stagnatie te bieden voor de waterstroom? Ik heb het anders gedaan; ik heb een bazooka diffuser bovenin de Cerges hangen die de CO2 binnenlaat zodat er geen stagnatie in de waterstroming zit. Om te voorkomen dat de zeer fijne bellenstroom zich gaat binden in de Cerges tot één grote CO2 bel zit er bovenin mijn Cergeskap ook nog een grove spons die de fijne belletjes gescheiden houdt. Ook in het midden van de Cerges zit nog eens een grove spons ring die de CO2 nogmaals breekt. Dit totaal zorgt ervoor dat ik geen enkele bel in mijn bak zie terwijl de waterstroom vrij en open blijft.

De diffuser is niks meer dan een rond keramisch stuk 'slang', het lijkt mij niet dat het water hier hinder van ondervind. Het maakt de totale lengte van filter naar bak wel iets langer.

Ik zal om te beginnen komende week eens testen door afzonderlijk onderdelen uit de waterweg te halen en dan eens verder zien.

Het is eerder een wit keramisch buisje dat zich in de diffuser bevindt.

Ik heb de cerges reactor op dezelfde manier opgebouwd als jij, dus invoer via de jbl diffusor. In de cerges reactor verlies ik wel wat flow en ik heb meer slang nodig die ook nog eens een bocht maakt om de cerges reactor met de diffusor aan te sluiten en daar verlies ik ook Flow. ik heb 25mm buis in mijn cerges reactor en messing slang tules 3/4 naar 18mm en daar gaat de slang 16/22 prima omheen. De messing tules zijn een stuk dunner dan de plastic tules, dus dat scheelt ook weer weerstand. In de reactor zit een ring van zeer grove spons om de belletjes tegen te houden, anders komen ze alsnog in de bak. Het hangt er ook een beetje vanaf hoe het water van de fles de buis in gaat hoeveel gaatjes heb je daar?

je kunt inderdaad even kijken hoeveel flow je verliest per tussen geschakeld component en dat proberen te optimaliseren.

Als ik je filmpje bekijk vind ik het zo gek nog niet, zeker als je zegt dat je filter niet schoon is. De spraybar heeft zelf ook nog eens een flinke lengte dus daar verlies je ook flow. Zo’n spraybar is mijn volgende project.

Die inline diffuser lijkt mij stagnatie te bieden voor de waterstroom?

Ja maar die gebruik ik ook en heb een veel hardere straal bij de spraybar. Wellicht is het een combi van factoren wat hier de oorzaak is.

Als ik even mag inhaken..

Bak staat er mooi bij, dus geen paniek in die zin dat het filter zn werk doet, je hebt er wel een boel gaatjes inzitten maar als ik goed naar je filmpje kijk zie ik niet echt verschil met de hoeveelheid aan de achterkant, dat daar veel minder uitkomt, dus imo is de uitstroom wel goed.. Ik heb dezelfde Diffusor van JBL, dat ding remt niks of nauwelijks iets af en luchtbel vorming kan alleen als hij niet verticaal hangt..
Trouwens ik denk dat een 500 liter netto nog niet eens zo héél slecht is, bijna 2 keer je bakinhoud p/u door de molen
En wat er op een pomp staat is ook een deel commercieel geinspireerd, ik denk wel eens dat ze zelfs de snoerlengte nog bij het totaal optellen

Je kunt nog proberen de spraybar ietsje naar beneden richten en je wattenpakketje spoelen met bakwater
En ik zou zeker proberen de slangen zo kort mogelijk te maken dat heeft namelijk wel veel invloed op het debiet, dat bij bijna alle ext filters zo rond de 1.50 m. ligt. (de aangegeven 'Max Waterkolom')
Een lange bocht omhoog heeft aanzienlijk meer weerstand dat recht omhoog

En de overweging of je bestand meer waterstroom nodig heeft is ook een factor

En als je je bak toch nog zat bent mag je nm hier wel neezetten 🙂

Laatst bewerkt:
JBL geeft in de handleiding aan dat de 1502 zo'n 800a900 lph doet met 1,5 meter slang en de bijgeleverde media, die 1400 is leeg zonder slangen.

Ik haal met vervuilde (aangepaste media) zo'n 420 lph. Volgende week zal ik nog eens kijken na het spoelen van de media.

Ik heb er wel een cerges reactor opstaan, met 2 keer een dubbele eheim kraan, pakweg 3m slang en heb alle bakjes gevuld met bio media (eheim substrat pro en siporax). Ook het voorfilter heb ik aangepast ( de groffe spons vervangen door groffe spons, fijne spons en filtervlies).

Ik heb ondertussen een beetje getest en de slangen wat aangepast.

Kwam nu met oude situatie (kogelkraan, cerges reactor, inline diffuser) op 446 liter/uur. Na weghalen van kogelkraan en reactor (en wat kortere slang) zit ik rond de 550 liter/uur.

Op het oog lijkt de stroming ook wel stukkie harder dus eens aanzien hoe dit gaat.

Ik heb de 1500 maar sprayt ook zo slap. Heb wel 4 stukjes zeg maar.

Ik heb de 1502 ook en het nog nooit gemeten en werk met een spraybar van 1 meter maar de plantjes bewegen mooi in de bak overal dus ja ik ben dan wel tevreden.
De ph is door de hele bak heen ook stabiel.

Ik haal met vervuilde (aangepaste media) zo'n 420 lph. Volgende week zal ik nog eens kijken na het spoelen van de media.
Na het schoonmaken van het voorfilter, vervangen van het filtervlies en raggen van de slangen kom ik uit op iets meer dan 600 lph. (met jbl inline diffusor, cerges reactor en 2x dubbele eheim kranen, en aangepaste filter media)

Mogelijk kan jij ook nog wat winst halen op die manier maar het lijkt er op dat de ergens rond de 500 a 600lph niet zo heel ongewoon is.

Hmm hoe heb jij je cerges reactor gebouwd en geïnstalleerd? Ik merk nu namelijk al (na verwijderen reactor) dat m'n CO2 stuk meer moeite lijkt te hebben om de juiste pH te bereiken. En wat bedoel je met het filtervlies?

Hmm hoe heb jij je cerges reactor gebouwd en geïnstalleerd? Ik merk nu namelijk al (na verwijderen reactor) dat m'n CO2 stuk meer moeite lijkt te hebben om de juiste pH te bereiken. En wat bedoel je met het filtervlies?
Ik heb een 10" filterhuis met 3/4" aansluitingen, waarop ik slangthules van 16mm heb zitten.
20201012_155601.jpg

Ik heb een 10" filterhuis met 3/4" aansluitingen, waarop ik slangthules van 16mm heb zitten.
Bekijk bijlage 309746
Ah dit lijkt heel erg op mijn cerges reactor, ik heb alleen geen sponsje gebruikt. Heb je deze in de wand van je aquarium-meubel geschroefd? Dit durfde ik niet aan, bij mij stond hij in de kast naast/achter het filter. Wordt de stroming bij jou veel sterker als de reactor er niet meer tussen zit? Vind het wel gek dat je met reactor meer liter/uur hebt dan ik zonder reactor.

Misschien dat het ook aan de aanvoer-kant kan zitten? De bak is redelijk hoog (60cm) en de slang naar het filter is ook iets langer dan nodig, zit onvoldoende in de natuurkunde om te zeggen of dat veel invloed heeft. zwaartekracht zou juist mee moeten werken 😆

JBL geeft aan dat de werkelijke doorstroming voor de 1502 (ik neem aan dat de 1501 vergelijkbaar is) zo'n 800-900 l/h moet zijn.
Screenshot_4.png

Een extra reactor ertussen kan de stroming natuurlijk nog verder beperken en ik vraag mij tevens af of bovengenoemde doorstroming wel helemaal eerlijk is. Mijn eigen ervaring met JBL filters is dat de doorstroming echt een stuk lager is dan geadverteerd.

Mijn e900 series zou bijvoorbeeld van de 900 l/u (11 watt) zo'n 380 tot 450 l/u overblijven maar ook dat is niet correct. Een Eheim 2215 (15 watt) die er naast staat heeft bruto 620 l/u en is merkbaar sterker.

Mijn advies, kijk naar het vermogen van de pomp dat zegt veel meer. 20W pompjes bij Eheim doen bijvoorbeeld 1000 l/u bruto waar netto zo'n 500 l/u van overblijft na aftrek weerstand slangen, bochten en filtermedia. Dat is meer in lijn met wat jij meet en lijkt mij te kloppen.

In de kop van de reactor heb ik ook nog zo'n spons zitten, zonder vond ik het te veel lawaai maken.
Met filtervlies bedoelde ik overigens microfiltervlies van dennerle, dit heb ik samen met prurigen in het bakje dat je onder de voorfilter klikt.

Zo hangt de reactor in het kastje, de eheim UV filter is aangesloten op een 2de filter.
Ik heb een plankje binnen het meubel geplakt met sterke dubbelzijdige tape, dan hoefde ik niet in het meubel te schroeven.
Foto reactor.jpg

Ik denk dat zoals Daniel al aanhaalt, dat 500 a 600lph gewoon in lijn van het normale is met dit filter zeker in combinatie met een reactor.

Laatst bewerkt:
Misschien dat het ook aan de aanvoer-kant kan zitten? De bak is redelijk hoog (60cm) en de slang naar het filter is ook iets langer dan nodig, zit onvoldoende in de natuurkunde om te zeggen of dat veel invloed heeft. zwaartekracht zou juist mee moeten werken
De afstand van de bovenkant van mijn reactor tot daar waar de slang over de rand van het aquarium gaat is ongeveer 78cm.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan