lage kh en hoge ph


KillerVis

Well-known member
Lid geworden
5 december 2014
Berichten
99
Locatie
Apeldoorn
Goedemiddag,

Ik heb een vraag. Ik heb gisteren mijn waterkwaliteit van mijn 60 liter aquarium gecheckt i.v.m. dat mijn guppen jongen telkens doodgaan (krijgen puntige staarten en worden "grauw").

Nu heb ik mijn waterwaardes gecheckt d.m.v. druppeltesten en inderdaad zijn deze niet al te best.
Ik heb de volgende waterwaardes:

PH 9
KH 4
GH 6

De waterwaardes uit de kraan zijn als volgt:

PH 8
KH 4.5
GH 5.5

De ideale waterwaardes voor guppen zijn:

PH 6-8
KH 4-8
GH 6-8

Mijn vraag is dan ook, hoe krijg ik mijn PH naar beneden? Ik heb gisteren de KH verhoogt maar zat later te denken dat het niet geheel slim is i.v.m. dat de PH dan ook weer stijgt...

Ik hoor graag wat jullie bevindingen zijn en wat het advies is om te doen.

Groeten KillerVis.
 
Als ik het mag zeggen, gup is sterk genoeg om dat hele kleine verschil aan te kunnen hoor. Maar als je echt de PH naar bededen wilt brengen, dan zou ik gewoon de helft van je relatief kleine inhoud water verversen uit de kraan, dan daalt de PH, voeg wat KH+ poeder toe om die naar 7 of 8 te brengen, daarmee stabiliseert de PH, en klaar ben je.

gr

Mark
 
Hebben de ouders dan nergens last van en zijn het alleen de jongen? Kan het aan het voer liggen want ze moeten veel plantaardig voer hebben.
 
Hi Mark,

Bedankt voor je snelle reactie. Ik heb in dit geval KH plus van Colombo, dit doet hetzelfde, toch? Ik heb gisteren de KH verhoogt en ga vanavond eerst even checken wat de waardes nu zijn en dan voeg ik eventueel weer KH plus toe.
 
Hebben de ouders dan nergens last van en zijn het alleen de jongen? Kan het aan het voer liggen want ze moeten veel plantaardig voer hebben.
De ouders hebben nergens last van. Dat dacht ik ook maar het gebeurt nu ook in mijn andere bak... ik geef variërend voer, ze krijgen van artemia, Spirulina, Dr. Bassleer Acai, Tetra Babygranulaat etc.
 
Hi Mark,

Bedankt voor je snelle reactie. Ik heb in dit geval KH plus van Colombo, dit doet hetzelfde, toch? Ik heb gisteren de KH verhoogt en ga vanavond eerst even checken wat de waardes nu zijn en dan voeg ik eventueel weer KH plus toe.
Dat is precies wat ik bedoel KillerVis. Ik heb marine Pro van HS, die is ook voor m'n zoutbak, maar Colombo dat moet bij jou hetzelfde doen. Waar ik woon is de KH heel erg laag, daarom heb ik dat spul nodig. Toevoegen leidt niet direct tot stijging van de PH, zoals jij eerder schreef, maar stabiliseert de waarde die er bestaat.
Dus ik zou mij geen zorgen maken, lekker een beetje toevoegen en blijven meten.

Voor KH meting vind ik persoonlijk die van Sera het fijnst werken.

fijne dag !

Mark
 
Dat is precies wat ik bedoel KillerVis. Ik heb marine Pro van HS, die is ook voor m'n zoutbak, maar Colombo dat moet bij jou hetzelfde doen. Waar ik woon is de KH heel erg laag, daarom heb ik dat spul nodig. Toevoegen leidt niet direct tot stijging van de PH, zoals jij eerder schreef, maar stabiliseert de waarde die er bestaat.
Dus ik zou mij geen zorgen maken, lekker een beetje toevoegen en blijven meten.

Voor KH meting vind ik persoonlijk die van Sera het fijnst werken.

fijne dag !

Mark
Ah kijk, helder! Dank! Nog 1 vraagje, voeg jij het in nieuw water toe of rechtstreeks in je bak? Heb gister namelijk al gewisseld dus houdt in dat ik anders weer wat moet wisselen...
 
Ah kijk, helder! Dank! Nog 1 vraagje, voeg jij het in nieuw water toe of rechtstreeks in je bak? Heb gister namelijk al gewisseld dus houdt in dat ik anders weer wat moet wisselen...

Vloeistoffen wil ik nog wel eens hééél zachtjes in de filter gewoon bijgieten, maar poeders nooit. Ik zit natuurlijk met een brakwater opstelling waar naast KH+ ook zout moet worden toegevoegd. Ik los dit altijd op in heet water, goed mengen, ff laten staan, tot ik echt zie dat er geen korrels meer bestaan en alles netjes is opgelost.
Pas dan gooi ik zo'n emmer water in m'n bak. Zachtjes, en een beetje verdelen over de oppervlakte.

Ik weet niet 100% of dit nu ook daadwerkelijk moet hoor, maar ik wil het risico niet nemen dat één van m'n vissen ineens een volle mep half opgelost zout of andere meuk in de kieuwen krijgt.

Kan nooit prettig zijn toch ?

gr

Mark
 
Vloeistoffen wil ik nog wel eens hééél zachtjes in de filter gewoon bijgieten, maar poeders nooit. Ik zit natuurlijk met een brakwater opstelling waar naast KH+ ook zout moet worden toegevoegd. Ik los dit altijd op in heet water, goed mengen, ff laten staan, tot ik echt zie dat er geen korrels meer bestaan en alles netjes is opgelost.
Pas dan gooi ik zo'n emmer water in m'n bak. Zachtjes, en een beetje verdelen over de oppervlakte.

Ik weet niet 100% of dit nu ook daadwerkelijk moet hoor, maar ik wil het risico niet nemen dat één van m'n vissen ineens een volle mep half opgelost zout of andere meuk in de kieuwen krijgt.

Kan nooit prettig zijn toch ?

gr

Mark
Geheel begrijpelijk Mark! Het lijkt mij inderdaad ook niet prettig als de vissen het rechtstreeks in de kieuwen krijgen.

Gelukkig is het spul van Colombo vloeibaar haha ;-)!
 
Geheel begrijpelijk Mark! Het lijkt mij inderdaad ook niet prettig als de vissen het rechtstreeks in de kieuwen krijgen.

Gelukkig is het spul van Colombo vloeibaar haha ;-)!

Nog een tip, zo'n flesje van Columbo , daar zit niet veel in en ik denk dat het nogal verdund is. Heb je een grotere bak , waar regelmatig de KH een paar punten omhoog moet, dan ben je véél goedkoper uit met zo'n grote plastic bus poeder van HS. Paar schepjes daarvan oplossen in een emmer water, DAT zet pas echt zoden aan de dijk.

gr

Mark
 
Heb je al eens je kraanwater getest nadat het een tijdje heeft gestaan? Zodat de gassen (m.n. CO2) in evenwicht zijn met die in de atmosfeer. Bijv door een glas water te vullen en daar de volgende dag de pH van te testen.

Een pH van 9 vind ik nogal hoog klinken namelijk. En doet je test het nog goed / is hij niet te oud of zo?

Snap ook de focus op de KH niet zo, die is an sich prima. Je moet wel gekke dingen doen, wil die op een onveilig niveau komen.

"Statistisch gezien" lijkt me de kans op aanwezigheid van een ziekte groter dan de kans op die extreme pH in je bak. Maar misschien spelen hier wel bijzondere omstandigheden, je weet het niet...
 
Laatst bewerkt:
Als ik de startpost bekijk dan denk ik ook dat er met de waterwaarden weinig aan de hand is hoor.
 
watertesten geven indicaties geen absolute getallen. het geklooi met druppeltjes in je keuken is geen lab-resultaat, en moet je ook niet als zodanig beschouwen.
een KH test met het zuurneutraliserend vermogen van het water, ookwel alkaliniteit. dat is niet 1 op 1 hetzelfde als de KH. GH, KH en pH komen ook niet heel precies.
het meten van ammonia en nitriet is bij problemen aanzienlijk nuttiger. Sowieso klinken de symptomen die je omschrijft veel meer als een infectie zeker als het zich verspreid naar meerdere bakken.

Terug naar de KH/GH/pH: er is niks mis met je waterwaarden.
KH verhogende middelen is zoals John aangeeft meestal een oplossing van baksoda, natriumbicarbonaat, NaHCO3. soms Kaliumbicarbonaat, KHCO3.
maar een pakje baksoda halen is een stuk voordeliger dan flesjes die precies hetzelfde bevatten. In een normaal bezet aquarium met leidingwater is het verhogen van de KH nooit nodig. een waterverversing van tijd tot tijd is voldoende.

Schommelingen in de pH worden veel sterker veroorzaakt door lage co2 gehaltes dan door lage KH waardes. Deze schommelingen zijn doorgaans geen probleem voor je vissen en kunnen niet worden tegengegaan met een verhoging van de KH.
Het toevoegen van bicarbonaat (KH+) bij een pH van 9 geeft een lichte daling van de pH.
 
Hou er dan ook rekenschap mee dat je gewoon een zwakke guppenlijn kunt hebben. En dat de voortgekomen jongen daardoor niet sterk genoeg zijn. Mocht het blijken dat het niet aan de waterparameters ligt. Want bij redelijk doorgekweekte guppen, kan dat aan de orde zijn.
Ik verwacht dit laatste want er zijn een aantal die wel doorkomen maar de overige 40 redden het gewoon niet... het zijn overigens kale bakken zonder planten oid.
 
watertesten geven indicaties geen absolute getallen. het geklooi met druppeltjes in je keuken is geen lab-resultaat, en moet je ook niet als zodanig beschouwen.
een KH test met het zuurneutraliserend vermogen van het water, ookwel alkaliniteit. dat is niet 1 op 1 hetzelfde als de KH. GH, KH en pH komen ook niet heel precies.
het meten van ammonia en nitriet is bij problemen aanzienlijk nuttiger. Sowieso klinken de symptomen die je omschrijft veel meer als een infectie zeker als het zich verspreid naar meerdere bakken.

Terug naar de KH/GH/pH: er is niks mis met je waterwaarden.
KH verhogende middelen is zoals John aangeeft meestal een oplossing van baksoda, natriumbicarbonaat, NaHCO3. soms Kaliumbicarbonaat, KHCO3.
maar een pakje baksoda halen is een stuk voordeliger dan flesjes die precies hetzelfde bevatten. In een normaal bezet aquarium met leidingwater is het verhogen van de KH nooit nodig. een waterverversing van tijd tot tijd is voldoende.

Schommelingen in de pH worden veel sterker veroorzaakt door lage co2 gehaltes dan door lage KH waardes. Deze schommelingen zijn doorgaans geen probleem voor je vissen en kunnen niet worden tegengegaan met een verhoging van de KH.
Het toevoegen van bicarbonaat (KH+) bij een pH van 9 geeft een lichte daling van de pH.
Hoe doseer je dit precies?
 

Terug
Bovenaan