Wat is er nieuw

Lage sterkte uitstroom Sera Fil Bioactive 400

B

bettar

Guest
Hallo allemaal,

Ik heb gezien de filtering van mijn Rio 240 een Sera Fil Bioactive 400 filter. Deze zou een uitstroom van max 1100L per uur moeten hebben. Nu merk ik, sinds ik deze heb, dat de uitstroom niet zo denderend hard is als verwacht. Als ik ga kijken naar de uitstroom van de Sera Fil Bioactive 130 van mijn vriendin dan merk ik dat deze een vele male sterkere uitstroom heeft dan de 400. Zelfs na het schoonmaken van het filter valt de uitstroom tegen. Ik maak gebruik van de spraybar, en er is vaak een klein beetje lucht in de spraybar te zien. Deze lucht komt niet vanuit het filter, maar wordt niet de spraybar uitgeduwd op het moment dat het filter draait.

De setup gezien mijn aquarium is, zoals eerder omschreven, de Juwel Rio 240 met originele onderkast en het Sera filter. De instroom van het filter (waar het water het filter ingaat) zit aan de linkerkant van het aquarium, de uitstroom loopt aan de rechterkant het aquarium in en het filter zelf staat in de kast aan de rechterkant. Ik heb de filterslang van de uitstroom al korter gemaakt om te zorgen dat hier geen extra kronkels in zitten en dus geen drukverlies ontstaat.

Is er iemand met ervaring met dit filter (of elk ander filter waarop dit van toepassing is) en heeft diegene tips om de output van het filter sterker te maken?

Alvast bedankt!
 
Laatst bewerkt:
Ik heb zelf geen ervaring met Sera potfilters maar even op de website gekeken ziet dit er uit als een standaard potfilter. De 400 serie zou inderdaad 1100 l/u (bruto) moeten doen en de 130 serie 300 l/u en jij zegt dat die 130 serie een hoger debiet lijkt te hebben? Dat is inderdaad vreemd.

Een aantal zaken die je kunt controleren.

1) Lucht in het filter zelf, kun je vaak oplossen door het filter te kantelen en indien er lucht in zit zal dit er dan via de uitvoer buis uitkomen.
2) Controleer je media zelf. Zit dit niet 'te' vol gepropt? Vooral fijn filterspons/watten kunnen snel een filter verstoppen en dienen dan vervangen te worden. Is hier een verschil met gebruikte media tussen de 400 en 130?
3) Probeer de inlaat eens hoger te plaatsen, wordt de uitstroom dan sterker?
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan