Wat is er nieuw

lang aanhoudende planten probleem

• Onderwerp starter Onderwerp starter tommulder023
  • Startdatum Startdatum
T

tommulder023

Guest
hallo allemaal,

ik ben bezig met mijn 2e aquarium aan het starten maar na bijna 2 maanden lukt het maar niet om mijn planten en leven te houden.

mijn aquarium bestaat uit het volgende:
led verlichting ingebouwd (superfish home 60) brand 11 uur op advies van leverancier
inhoudt - 60 liter
filter - actief kool en watten
bio co2 van dennerle
voedingsbodem dennerle deponitmix prof 9 in 1

wat gebruik ik er in

dennerle avera
dennerle fb7
easy life profito
easy life easy start

inhoud:

6 corydoras
4 mini algeneter
6 espei

4x anubias nana
3x crypto nevilii
ludwigia 6 takjes
6 takjes cabomba
en wat mos

het volgende probleem doet zich voor:

na 3 weken had ik al een rotte bodem vele planten zijn gestorven,
deze meteen vervangen.
Cabomba � maakt geen wortel aan en de stengel wordt zacht (lijkt wel snot)
Ludwigia � heeft wortels en deze zijn bruin tevens wordt het blad zwart en lost alle blaadjes op, hij maakt wel nieuwe aan maar deze zijn eerst groen daarna ook zwart.
Anubias- blad wordt doorzichtig en de wortels zijn ook bruin en ruiken muf.
Crypto nevilii � begint klein beetje gaatjes te krijgen en geel blad.

mijn water waardes:

met druppel test:

ph- 6.8
no3 - 0
no2 - 0
nh3 - 0.1
po4 - 0
kh - 8
gh - 8

test met strip:

ph - 7.2
no3 - 0
no2 - 0
nh3- 0
po4 - 0
kh- 6
gh - 16

tevens zaten al deze planten al in het aquarium toen deze bodem rot had.

zit zelf te denken aan het volgende:

fosfaat te kort
ijzer te kort
co2 te kort
voeding te kort

klopt dit ?

als vast super bedankt voor jullie advies :engel: .

mvg, Tom Mulder

Bestel bij naamgenoot @tom wat nitraat en fosfaat. Het tekort daaraan is het primaire probleem denk ik. Samen met de Profito (oa ijzer) zal het dan beter gaan volgens mij.

Groet,
Aad

beste Aad, bedankt voor je tip!

heb net een druppeltest gedaan voor de zekerheid omdat de gene die ik vermeld had staan van 4 dagen terug is.
maar het blijft 0.0 fosfaat.

hoezo staat er dan op de meeste planten voeding fosfaat en nitraat vrij aangezien dit de planten nodig hebben?

mvg, Tom

Met name nitraat (als eindproduct van de stikstofhuishouding) en in mindere mate fosfaat komen eigenlijk "vanzelf" in de bak terecht.
Als je die vervolgens in een totaalproduct zou toevoegen kan je dus juist een te hoog gehalte nig hoger maken. Vandaar dat deze twee meststoffen veelal "apart" worden verkocht.

Zoals Aad al aangeeft de no3 en po4 aanvullen.
Je moet zorgen dat deze en plantenvoeding voldoende aanwezig zijn. Ook co2 is essentieel.
De waarden van de no3 en po4 zijn nul en dat moet je zien te voorkomen.
Misschien kun je ook de verlichtingsduur terugbrengen want 11 uur is vrij lang en helemaal als je tekorten hebt.

Rotte bodem zeg je, hoe heb je dit bepaald? Heb je er foto's van?

Mogen we eens foto van je bak zien?

Hoe vaak ververs je water?

Voeg je je meststoffen of CO2(of easy carbo oid)toe?

Zo niet raad ik aan wat voedingsstoffen en sporen toe te voegen. Vervolgens meten hoeveel ze opnemen, ( gehalte moment 1-moment 2) zo kan je de dosis bepalen.

Volgens mij gebruikt de TS dit:

wat gebruik ik er in

dennerle avera
dennerle fb7
easy life profito
easy life easy start

Je gebruikt kool lees ik. Dat haalt ook stoffen eruit en ik zou dit uit het filter gaan halen. Dat kun je beter alleen gebruiken als het moet zoals na een kuur met medivatie.

Behalve profito heb je bovenstaande niet nodig.

Kool verwijdert iig geen nitraten, fosfaten e.d.

rotte bodem... wortels van de planten stonken enorm.
tevens bleef er een waas in het water toen ik de bodem er uit haalde kwam er een riool lucht van af, het stonk echt heel erg.

foto's van de bak komen er aan.

1 x per week

gebruik, easy profito en heb een bio co2 setje van dennerle

beste jessica,

het is een standaard filter vullen van super fish.
ik zou deze houder zelf kunnen vullen met ander producten maar aangezien deze klein is ben ik beperkt hier in.

Ik heb het internet eens afgespeurd naar oorzaken van baardalg. Een oorzaak kan schommelende CO2 concentratie zijn. Als ik jou was zou ik een tijdje met je bio CO2 stoppen. Ipv dit kan je easy carbo doseren.

Ik zou er een stukje filtermat insnijden of anders gewoon een prop filterwatten.Maar kool filtert juist ook de voeding eruit.

@Tukje
Dit is ook een hele goede site nog:
http://www.aquascaping-blog.com/baardalg

Als ik de TS was dan zou ik de nitraat en de fosfaat op orde brengen en voldoende plantenvoeding geven en het licht naar 8 a 9 uur terug brengen.
Vaak is in die kleine bakjes extra co2 doseren dan niet nodig.

beste Jessica,

ik zal stoppen met de actieve kool en hier in wat anders doen.
mijn filter werkt ook niet zo goed hij maakt het water niet goed schoon.
ik zit nog te zoeken wat iets fijner filtert want er blijven deeltjes in het water zweven.

voor de nitraat en de fosfaat omhoog te krijgen.
easy life nitro ?
easy life fosfo ?

verlichting nu ingesteld op 8 uur.

of hebben jullie betere idee�n?

bedankt voor de hulp nogmaals

beste tukje,

gelukkig heb ik nog easy life carbo in huis 🙂
ik ga deze gebruiken!

bedankt.

Nou daar ben ik het niet helemaal mee eens: mijn baardalg begon juist toen ik alleen easy carbo gebruikte en is pas gestopt na (een tijdje) toevoegen van CO2. Ik denk dus niet dat daar de oplossing in zit.

SaskiaP zei:
Nou daar ben ik het niet helemaal mee eens: mijn baardalg begon juist toen ik alleen easy carbo gebruikte en is pas gestopt na (een tijdje) toevoegen van CO2. Ik denk dus niet dat daar de oplossing in zit.

Bio CO2 is sowieso dan niet de oplossing , de productie schommelt nl aardig.
Easy carbo staat juist bekend om het weghalen van alg, is bij mij erg succesvol geweest. Uiteraard geeft dat niet bij iedereen de garantie dat het gaat werken. Daarnaast moet TS nog wel meer dan alleen easy carbo toevoegen zoals hiervoor besproken.

nu was ik bij de aquarium special zaak, en die hebben elektrisch zeg maar mijn waardes gemeten.
en mijn kh was 12 en moest naar 4 toe anders nemen mijn planten geen voeding op.
volgens was dit het eerste wat ik moest doen.

klopt dit en zou dit het probleem kunnen zijn.

en tevens wou ik mijn bio co2 vervangen voor dit setje :
http://www.aquariaveldhuis.nl/index.php ... ctID=18788

aan aanrader ?

mvg Tom

ik heb nu wat bio watjes en in kunnen plaatsen deze filtert de meeste troep er al uit gaat beter zo :thumbs:

tip voor kh goed te kunnen verlagen ?

Vaak hoor je wel dat carbo bijdraagt en het verdwijnen van de alg dus proberen kan altijd denk ik.
De alg houdt er in ieder geval niet van.
Daarnaast kun je prima met de 2 producten van easy life de no3 en de po4 op orde brengen en dan zorgen voor voldoende plantenvoeding.

En je gebruikt al bio co2 begreep ik. Dat is dan prima verder.
Alle voedingsstoffen moetn voldoende aanwezig zijn en dan komt het metr de groei vast goed.
Bij die kleine bakjes met niet al teveel licht groeien de planten ook niet zo erg hard hoor.
In mijn 3 bakjes van 60cm is dit namelijk ook niet het geval.

Als alles goed gaat kun je tzt misschien langzaam de duur van het licht beetje bij beetje wat opschroeven als je dit zou willen.

tommulder023 zei:
ik heb nu wat bio watjes en in kunnen plaatsen deze filtert de meeste troep er al uit gaat beter zo :thumbs:

tip voor kh goed te kunnen verlagen ?

KH kun je als het nodig is verlagen met osmosewater of een beetje turf.

Die KH heeft niets te maken met jouw problemen. Ik kan je gerust foto's tonen van een bak met een KH/GH waarde die veel hoger ligt �n perfecte plantengroei. Die KH verlagen gaat je enkel maar moeite en geld kosten, maar niets oplossen.

Focus je op het verbeteren van de CO2-toevoer (stabiel & voldoende) en ik zou zeker opnieuw beginnen met EasyCarbo. Dit kun je trouwens ook perfect gebruiken in combinatie met CO2, dan heb je twee verschillende bronnen van koolstof voor de planten.

Groeten
Gilles

Gilles,
Toch hoor je wel af en toe dat sommige planten met een hoge kh meer moeite hebben om de voedingsstoffen op te nemen.
Maar ja vanaf welke kh dat is dat weet ik dus ook niet te zeggen. ik heb met een kh van 7 hier nooit problemen gehad.
Co2 met carbo is prima samen te gebruiken zoals je al zegt.

De TS moet eerst alle voedingsstoffen op orde brengen wat een aantal zijn 0 en dan komt het niet goed 😉.

heb net al mijn planten weg moeten gooien 🙁 wortels waren zo erg aan het slijmen dat er niks meer overbleef.
al mijn planten zaten zal in de bodem toen deze rot was, neem aan en hoop dat het de rede was.

het is me al een stuk duidelijker 🙂

ik ga denk ik maar met een schone start begingen.

* alle planten er uit die in de bak zaten toen er een rotte bodem in zat.
* heb nu alle juiste spullen in huis voor de voeding

nu komt de laatste vraag:

hoe kom ik deze vieze troep in me bak af alles wordt stoffig en vies..
niet de beste foto maar beter lukte niet:
http://afbeelding.im/lymvR

mvg, tom

update:

nitraat zit er nu aantal dagen in en is op orde.
kh is gezakt naar 6

heb nu 2 nieuwe plantjes er in gedaan....

helaas probleem zit er nog steeds bladeren krullen naar binnen en worden zwart of donkergroen.
lucht wortels van de plant worden bruin/zwart..

hmmmmm toch niet weer de bodem 🙁

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan