Langzaam overstappen op nieuwe verlichting?


Lid geworden
25 januari 2020
Berichten
5
Hallo allemaal!
Ik kon niet zo snel een antwoord op mijn vraag vinden dus vandaar een nieuw onderwerp.
Ik heb net een nieuwe lamp binnen voor mijn aquarium (blij!!). Alleen nu heb ik ooit ergens een keer gelezen dat het licht boven je aquarium erg veel invloed heeft op de bacteriën in je aquarium. Opeens een nieuwe lamp erboven hangen zou dit het balans enorm kunnen verstoren.
Klopt dit? En zo ja, wat is de beste manier om over te stappen op nieuwe verlichting?
Alvast bedankt!
 
Op bacteriën zal het waarschijnlijk geen invloed hebben.

Als je een oude lamp vervangt die minder goed werkte met een nieuwe lamp die beter werkt, dan kan dit wel enigzins invloed hebben op jouw aquarium. Met meer licht hebben jouw planten meer CO2 en andere voedingsstoffen nodig. Bij tekorten heb je kans op algen. Vaak draadalg bij te veel licht.

Je kan ook tijdelijk je verlichtingsduur inkorten, dan omzeil je eventuele probleem.

Of je kijkt het gewoon aan en je ziet vanzelf waar het schip strandt.
 
Klinkt als onzin. Niet alles geloven wat je leest ;-)

overstappen: oude verlichting uit zetten, nieuwe verlichting aanzetten.
Als je nieuwe verlichting feller is moet je natuurlijk wel meer plantenvoeding en CO2 toe gaan voegen.
 
Zo lees je nog een wat (k heb net een nieuwe lamp binnen voor mijn aquarium (blij!!). Alleen nu heb ik ooit ergens een keer gelezen dat het licht boven je aquarium erg veel invloed heeft op de bacteriën in je aquarium. Opeens een nieuwe lamp erboven hangen zou dit het balans enorm kunnen verstoren.) :LOL::LOL:
Wat een onzin zeg
Je planten daar in tegen kunnen gaan reageren op meer of minder verlichting of bij tl naar led
kwestie van bijsturen met voeding of tijds duur maar ook weer niet te gek maken net als wij moeten vis en plant even wennen.
 
Haha bedankt voor de reacties allemaal!
Blij om te horen dat het gewoon een onzin verhaal was, ik heb nu de nieuwe lamp geïnstalleerd en de oude opgeruimd:giggle:
 
Nouja helemaal onzin was het niet, wellicht wel wat verkeerd bij jou overgekomen of onthouden ;)

Het is niet zozeer voor de bacteriën maar de algemene balans tussen licht, voeding en co2 is natuurlijk wel aanwezig bij je planten. Vaak wordt inderdaad geadviseerd dat zodra je bijvoorbeeld 2 TL-balken hebt deze niet beide tegelijk te vervangen zodat je die balans het minste stoort en tijd kan geven om weer een nieuwe balans te vinden. Dit is al een super oud advies van de tijd dat we veelal met TL-D lampen werkte en die moest natuurlijk om de zoveel tijd vervangen worden. Al moet ik toegeven dat ik zelf ook niet altijd dit advies heb opgevolgd met gemengde resultaten. Bij LED is dit niet meer zo aan de orde want die vervang je een stuk minder, als het goed is tenminste.
 
Lich veranderen kan invloed hebben op je bacterie cultuur niet door het licht zelf maar door de voedingstoffen die meer of minder worden.
Bij normaal licht wat je altijd had is het gehele ecosystem op ingesteld zodra je meer licht gaat geven willen planten sneller gaan groeien dus nemen ook veel meer voedingstoffen op zoals ammonia/amonium die bacterien ook gebruiken en omzetten naar nitriet en dan naar nitraat.. kan gunstig zijn omdat als de planten meer gaan verbruiken er ook minder nitraat als eind product in het water komt.
Maar teveel licht zonder Co2 geeft ook weer algen dus prober een verlichting te vervangen met ongeveer de zelfde lumen om de balance niet teveel te verstoren.
Verder tja als je de zelfde verlichting vervangt zoals een Tl-buis zal je vaak er niet zoveel van merken.
 

Terug
Bovenaan