Last van Baardalg


Bart.Kh

Well-known member
Lid geworden
30 november 2021
Berichten
119
Leeftijd
22
Hey iedereen,

ik heb al ondertussen enkele maanden last van baardalg (vooral om mijn echinodorus). Eerst dacht ik dat het kwam door co2 tekort, maar ondertussen(ongeveer 3 maanden) zit er een co2 systeem op aangesloten. Ik denk ook niet dat het door te slechte circulatie zou komen aangezien de echinodorus constant in beweging staat.

Hier zijn de waterwaardes:

gemeten op 10/06 met de volgende toevoegingen:

elke dag toevoegen: fosfaat: 3ml
nitraat: 1ml
profito 2.5ml

resultaat: Fe: 0.05-0.1
GH: 16
Kh: 9
pH: 7.5
PO4: 0
NO3: 30-35
Aangezien fosfaat en nitraat laag bleven heb ik wat aangepast:

elke dag toevoegen: fosfaat: 10ml
nitraat: 1.5ml
profito 2.5ml

Gemeten op 18/06: Fosfaat werd 0.25-0.5
Dan opnieuw wat meer fosfaat toegevoegd: elke dag 15ml

En vandaag opnieuw gemeten:



resultaat: Fe: 0.1-0.2
GH: 16
Kh: 8-9
pH: 7.3
PO4: 3
NO3: 45

Nu ben ik wel tevreden over NO3 en PO4.

Maar nog altijd last van baardalg (echt niet mooi)

Dus vroeg ik me af of er nog andere oorzaken zouden zijn.

Oh ja, het is een juwel van 100cm*40cm*40cm

Alvast bedankt :)
 
Als ik kijk naar een kh van 9 en een ph van 7.5 dan zit je met dik 7mg co2 behoorlijk laag. Gebruik je een dropchecker en zo ja welke kleur heeft deze?
Normaliter is baardalg te wijten aan een co2 tekort of een onstabiele co2.
 
Heeft de echinodorus ook voeding bij de wortels? Dat heeft hij wel nodig. Ik heb veel minder NO3 en geen toegevoegd CO2 en bij mij doet hij het prima. Zag wel dat je je PO4 nihil was. Maar dat is nu opgelost.
 
Heeft de echinodorus ook voeding bij de wortels? Dat heeft hij wel nodig. Ik heb veel minder NO3 en geen toegevoegd CO2 en bij mij doet hij het prima. Zag wel dat je je PO4 nihil was. Maar dat is nu opgelost.
Zonder co2 kan soms prima maar dan moet je wel vrij weinig licht hebben en de meeste aquaria van nu hebben vaak al teveel licht om zonder co2 te kunnen. Een optie is veel drijvers gebruiken om het licht te dimmen. Maar goed je moet dan ook planten hebben die met minder licht en co2 toe kunnen.
 
Als ik kijk naar een kh van 9 en een ph van 7.5 dan zit je met dik 7mg co2 behoorlijk laag. Gebruik je een dropchecker en zo ja welke kleur heeft deze?
Normaliter is baardalg te wijten aan een co2 tekort of een onstabiele co2.

Mijn dropchecker heeft de kleur van bv een groene verkeerslicht :) Dus niet te donker maar ook niet te licht. Ik gebruik een bazooka diffuser. En volgens mij is de toevoer stabiel.
 
Heeft de echinodorus ook voeding bij de wortels? Dat heeft hij wel nodig. Ik heb veel minder NO3 en geen toegevoegd CO2 en bij mij doet hij het prima. Zag wel dat je je PO4 nihil was. Maar dat is nu opgelost.
De echinodorus groeit als een kool (krijgt voedingstabletten bij de wortels)
 
Ik heb van boven ook amazone kikkerbeet en die vermenigvuldigen zich ook snel
 
Mijn dropchecker heeft de kleur van bv een groene verkeerslicht :) Dus niet te donker maar ook niet te licht. Ik gebruik een bazooka diffuser. En volgens mij is de toevoer stabiel.
Heb je een foto van de dc want de kleur mag gerust lichtgroen zijn.
 
Heb je een foto van de dc want de kleur mag gerust lichtgroen zijn.
Hier een foto:
20220625_225357.jpg
 

Bijlagen

  • 20220625_225300.jpg
    20220625_225300.jpg
    533.4 KB · Weergaven: 72
Weten jullie misschien hoe lang zo'n indicator-vloeistof van dennerle meegaat?
 
Ze adviseren geloof ik om het elke maand te verversen maar ik laat dat vaak 2 maanden erin.
 
Ze adviseren geloof ik om het elke maand te verversen maar ik laat dat vaak 2 maanden erin.

Ahn dus 2 maanden is nog oké? ik heb die ondertussen een maand geleden vervangen.
 
Ja ik doe dat wel hoor en zie dan met nieuwe vloeistof geen verschil. Fabrikanten willen graag verdienen net als met het vervangen van de sponzen.
 
Ja ik doe dat wel hoor en zie dan met nieuwe vloeistof geen verschil. Fabrikanten willen graag verdienen net als met het vervangen van de sponzen.
Okéé zal vanaf nu langer houden.

Kheb nog een vraag. Ik gebruik nu een bazooka diffuser die onder mijn uitlaat staat. Maar ik heb het gevoel dat de co2 niet goed oplost (nogal veel bubbels die op het wateroppervlak ontploffen). Nu dacht ik dat ik mijn diffuser in mijn binnenfilter kan plaatsen (zo hellemaal vanonder de sponzen). Is dat slim i.v.m. de bacteriën? En zou da beter werken?

grt
 
Er zijn meer mensen die de co2 op de inlaat van het filter hebben waardoor het via de filter beter kan oplossen. Soms kan de co2 zich dan ophopen waardoor de filter boertjes gaat laten.
 
Er zijn meer mensen die de co2 op de inlaat van het filter hebben waardoor het via de filter beter kan oplossen. Soms kan de co2 zich dan ophopen waardoor de filter boertjes gaat laten.

Maar dus geen probleem voor de bacteriën?
 
Ik heb er geen ervaring mee maar zover ik weet niet nee. Volgens mij heeft lid @biljoenblik dit ook een tijdje gedaan met een diffuser en dan de co2 op de inlaat.
 
Okéé zal vanaf nu langer houden.

Kheb nog een vraag. Ik gebruik nu een bazooka diffuser die onder mijn uitlaat staat. Maar ik heb het gevoel dat de co2 niet goed oplost (nogal veel bubbels die op het wateroppervlak ontploffen). Nu dacht ik dat ik mijn diffuser in mijn binnenfilter kan plaatsen (zo hellemaal vanonder de sponzen). Is dat slim i.v.m. de bacteriën? En zou da beter werken?

grt
In je binnenfilter zal een diffuser voor een ander probleem zorgdragen. Een filter draagt zorg voor tegenhouden van vuil. Op je Bazooka diffuser wil je geen vuil, zo'n ding moet zo lang mogelijk schoon en "open" blijven. In je (binnen-)filter is dus geen goed idee. Om een zo groot mogelijk oplossingspercentage te bereiken ben je een reactor nodig. Je kan ook nog denken, hoewel dat minder goed werkt als een reactor, aan een inlinediffuser maar dat vraagt dan, in beide voorgaande voorbeelden, wel weer om een extern filter. Alleen met een binnenfilter moet je de diffuser onder de instroom in je bak zetten waarbij je kan proberen om die zoveel mogelijk naar beneden gericht laat werken zodat de CO2 stroom zo lang mogelijk contact blijft houden met het water.
 
In je binnenfilter zal een diffuser voor een ander probleem zorgdragen. Een filter draagt zorg voor tegenhouden van vuil. Op je Bazooka diffuser wil je geen vuil, zo'n ding moet zo lang mogelijk schoon en "open" blijven. In je (binnen-)filter is dus geen goed idee. Om een zo groot mogelijk oplossingspercentage te bereiken ben je een reactor nodig. Je kan ook nog denken, hoewel dat minder goed werkt als een reactor, aan een inlinediffuser maar dat vraagt dan, in beide voorgaande voorbeelden, wel weer om een extern filter. Alleen met een binnenfilter moet je de diffuser onder de instroom in je bak zetten waarbij je kan proberen om die zoveel mogelijk naar beneden gericht laat werken zodat de CO2 stroom zo lang mogelijk contact blijft houden met het water.

Hmmm... externe filter is sws geen optie(toch niet voor vandaag). Het probleem is dat mijn bazooka recht onder mijn uitstroom hangt, maar de bubbels blijven toch niet lang genoeg in het water. Dus daarom dacht ik dat als ik het in mijn filter zou platsen, het langer zou blijven en dus beter oplossen. Want momenteel heb ik veel bpm en toch niet genoeg co2 in mijn aquarium.

Ik dacht nochtans dat bazooka de beste oplossing was voor een intern filter.

en als ik zoiets gebruik?
 

Bijlagen

  • fg_juwel_aquarium_OxyPlus_blubber(7)-xs@2x.jpg
    fg_juwel_aquarium_OxyPlus_blubber(7)-xs@2x.jpg
    44.5 KB · Weergaven: 59
Hmmm... externe filter is sws geen optie(toch niet voor vandaag). Het probleem is dat mijn bazooka recht onder mijn uitstroom hangt, maar de bubbels blijven toch niet lang genoeg in het water. Dus daarom dacht ik dat als ik het in mijn filter zou platsen, het langer zou blijven en dus beter oplossen. Want momenteel heb ik veel bpm en toch niet genoeg co2 in mijn aquarium.

Ik dacht nochtans dat bazooka de beste oplossing was voor een intern filter.

en als ik zoiets gebruik?
Probeer er zorg voor te dragen dat de stroming uit je filter naar beneden is gericht waarmee ook de CO2 bellen die naar boven willen weer maar beneden gedrukt worden hetgeen, als eerder gezegd, de water/co2 contacten verlengt. Dat dingetje wat je laat zien wordt gebruikt om lucht te mengen in je uitstroom maar dat wil je nu juist niet want dat zorgt ervoor dat je CO2 nóg sneller naar de bovenlucht verdwijnt. Juwel noemt dat dingetje dan ook een O2 (dizuurstof) diffuser.
 
Probeer er zorg voor te dragen dat de stroming uit je filter naar beneden is gericht waarmee ook de CO2 bellen die naar boven willen weer maar beneden gedrukt worden hetgeen, als eerder gezegd, de water/co2 contacten verlengt. Dat dingetje wat je laat zien wordt gebruikt om lucht te mengen in je uitstroom maar dat wil je nu juist niet want dat zorgt ervoor dat je CO2 nóg sneller naar de bovenlucht verdwijnt. Juwel noemt dat dingetje dan ook een O2 (dizuurstof) diffuser.

Nu ik dacht gewoon om in plaats van zuurstof CO2 slang aan te sluiten aan die slangetje.
 
Nu ik dacht gewoon om in plaats van zuurstof CO2 slang aan te sluiten aan die slangetje.
Dat kan natuurlijk wel als die mogelijk er is, je mengt dan je CO2 met het water. Iets wat je ook zou doen met een inline diffuser. Probeer dan toch ook je instroom naar beneden te richten.
 

Terug
Bovenaan