Last van draadalg tijdens opstart


S

shrimpking

Guest
Sinds 2 weken heb ik weer een aquarium alleen heb ik nu last van draadalg. Ik heb in het verleden ook aquariums gehad. En nog nooit last van alg gehad. Het beste is volgens mijn om co2 toe te voegen. Omdat draadalg komt door co2 tekort. Maar mijn vraag is wat zouden jullie doen. afwachten misschien trekt de alg weg of een co2 apparaat aanschaffen?

Dit zijn mijn waterwaarde van afgelopen zaterdag.

Ph= 7.7
Kh=7
Gh=10
Nh3=0
N02=0.7
N03=10
P04=0,5
 
Sinds 2 weken heb ik weer een aquarium alleen heb ik nu last van draadalg. Ik heb in het verleden ook aquariums gehad. En nog nooit last van alg gehad. Het beste is volgens mijn om co2 toe te voegen. Omdat draadalg komt door co2 tekort. Maar mijn vraag is wat zouden jullie doen. afwachten misschien trekt de alg weg of een co2 apparaat aanschaffen?

Dit zijn mijn waterwaarde van afgelopen zaterdag.

Ph= 7.7
Kh=7
Gh=10
Nh3=0
N02=0.7
N03=10
P04=0,5
Volgens je opgave is er inderdaad sprake van een CO2 tekort. Maar ik zou er nu nog niet zo precies naar kijken. Je bak heeft zich nog niet gestabiliseerd. Wel is het altijd verstandig voordat je planten aanschaft om te bezien wat je plantenkeuze vraagt én of je dit ook kan of wilt bieden. Hierover heb je nog niets verteld maar het is erg bepalend. Heb je, als voorbeeld, nu licht vragende planten en bied je dit ook omdat je dit kunt qua hardware dan is er daarna dus ook een CO2 vraag waar je (nog) niet al kunt voldoen. Dat is dus wat ik bedoel; bezint eer ge begint!
 
Ik heb er voor gekozen om planten te nemen die weinig eisen stellen. mijn licht brand 8 uur per dag. Ook geef ik plantenvoeding van plantenbox all in one. Heb als drijfplanten pistia stratiotes,salvinia,natans, limnobium laevigatrum,hoornblad en Braziliaans klimop. Hieronder de planten die ik heb.

-pistia stratiotes
- salvinia natans
-limnobium laevigatum
- ceratophyllum demersum/hoornblad
-Hydrocotyle leucocephala/Braziliaanse Waterklimop
-Hygrophila polysperma
-ereria najas/waterpest
-Microsorum pteropus/javavaren
-Microsorum pteropus mini
-Microsorum pteropus minor
-microsorum pteropus windelov
- sagittaria subulata
-Bucephalandra theia red
-Bucephalandra spec brownie
-Anubias bonsai
-Anubias nana
-Anubias nangi
-fissidens fontanus
-lomariopsis lineata
- Vesicularia dubyana/javamos
-Cryptocoryne parva
 
Denk je ook aan bodemvoeding? Het merendeel van je bestand zijn moerasplanten die hun voeding voor een deel via hun wortelgestel opnemen. 8 uur licht behoeft geen bezwaar te zijn mits met passende intensiteit. Ga je in de nabije toekomst CO2 toevoegen? Je hebt overigens best een groot aantal soorten. Ook een ruime bak? Met welke verlichting?
 
Naar wat voor bestand werk je toe? Ik snap dat je liever geen alg ziet. En over co2 heb ik geen kennis. Maar van veel soorten alg snoepen garnaaltjes enorm. Een instabiele bak zorgt voor alg. Maar geef het tijd en het meeste regelt zichzelf. Niet ontmoedigd raken, met tijd en de juiste beslissingen lost het meeste op.
Mijn opstartende bak zat ook vol draad alg en mijn hout vol schimmel. Binnen 1 dag hadden mijn garnalen en levendbarend alles op. Dik dat ze waren hey! Total foodcoma ? dus lang verhaal kort: komt goed!
 
Zoals hierboven aangegeven door Ben is voeding ook van belang. Ik geef zelf de voorgeschreven hoeveelheid plantenvoeding 2x. Dit omdat het per bak verschillend is hoeveel plantenvoeding er o.a. nodig is om de bak vrij van algen te houden. Mijn bodem heb ik verrijkt met voedingscapsules van @tuinkabouter en ben hier erg tevreden over. Mijn planten vreten voeding alsof het gratis is, maar mijn CO2 gehalte licht dan ook rond de 25-30 mg/l schat ik. Ik geef 9 uur licht per dag met 2 TL balken van ieder 45 watt boven een bak van 150 liter netto.
 
Denk je ook aan bodemvoeding? Het merendeel van je bestand zijn moerasplanten die hun voeding voor een deel via hun wortelgestel opnemen. 8 uur licht behoeft geen bezwaar te zijn mits met passende intensiteit. Ga je in de nabije toekomst CO2 toevoegen? Je hebt overigens best een groot aantal soorten. Ook een ruime bak? Met welke verlichting?

Het is een rio 240 met de standaard juwel lamp. De bak is inderdaad goed beplant. En geef van plantedbox de all in one en die Capules. Het liefst geef ik geen co2 maar als het moet doe ik het wel.
 
Naar wat voor bestand werk je toe? Ik snap dat je liever geen alg ziet. En over co2 heb ik geen kennis. Maar van veel soorten alg snoepen garnaaltjes enorm. Een instabiele bak zorgt voor alg. Maar geef het tijd en het meeste regelt zichzelf. Niet ontmoedigd raken, met tijd en de juiste beslissingen lost het meeste op.
Mijn opstartende bak zat ook vol draad alg en mijn hout vol schimmel. Binnen 1 dag hadden mijn garnalen en levendbarend alles op. Dik dat ze waren hey! Total foodcoma ? dus lang verhaal kort: komt goed!

Er komen onder andere japonica en vuurgarnalen in en wat helena slakken. Ik geef het gewoon nog wat tijd. En mocht het niet overgaan kan ik nog altijd naar een oplossing zoeken.
 
Zoals hierboven aangegeven door Ben is voeding ook van belang. Ik geef zelf de voorgeschreven hoeveelheid plantenvoeding 2x. Dit omdat het per bak verschillend is hoeveel plantenvoeding er o.a. nodig is om de bak vrij van algen te houden. Mijn bodem heb ik verrijkt met voedingscapsules van @tuinkabouter en ben hier erg tevreden over. Mijn planten vreten voeding alsof het gratis is, maar mijn CO2 gehalte licht dan ook rond de 25-30 mg/l schat ik. Ik geef 9 uur licht per dag met 2 TL balken van ieder 45 watt boven een bak van 150 liter netto.

Ik geef zelf plantenvoeding van plantedbox all in one en die Capules. Ik kijk het gewoon nog een paar weken aan. Als er niks veranderd dan zoek ik naar een oplossing.
 
Ik ben heel erg benieuwd hoe het over een tijdje gaat met je bakje. Hou je ons op de hoogte? :petjeaf:

Altijd leuk om te volgen!
 
Ja is goed misschien maak ik binnenkort wel een foto album.
 
Kijk eens aan, dat is goed om te lezen. Wat fijn voor je! :petjeaf:

Heb je enig vermoeden wat de oorzaak is geweest?
 
Nee geen idee wat de oorzaak was. heb er ook niks aan gedaan eigenlijk. het ging vanzelf weg.
 

Terug
Bovenaan