Wat is er nieuw

Lavasteen boren?

• Onderwerp starter Onderwerp starter ManonAmy
  • Startdatum Startdatum
M

ManonAmy

Guest
Dag allen,

Vriendlief Robin heeft het idee opgevat om een gat in een lavasteen te boren om hier vervolgens javavaren uit te laten groeien (toegegeven, het staat wel erg leuk). Onze vraag hierbij: moet hier een nieuw boortje voor gebruikt worden? Ik ben erg bang dat het water vervuild raakt..

Met vriendelijke groet,

Manon

Ja, een steenboor, Is glashard,hoor.

Daarna goed spoelen.

Ben toch bang dat hij dan een speciale boor moet hebben, met diamant.

Maar,javavaren staat toch boven de grond,met wortels in de bodem?

Bedankt voor het antwoord.

Ja.. Ik weet ook niet helemaal hoe hij het voor zich ziet. Of het een heel groot gat wordt en dan om de plant heen komt te liggen of iets anders weet ik niet. Zie op internet ook wel javavaren dat op een lavasteen is vastgemaakt, dus ook niet met de wortels in de bodem. Maar of dat werkt...

Neem contact op met forumlid CIDAAN.
Hij heeft hele achterwanden met Lavastenen met Javavarens.

Javavaren op hout of steen binden gaat prima met een visdraadje o.i.d. zorg ervoor dat er wel wat stroming bij de wortels komt, zeker niet in de grond, het is een plant met een rizoom/wortelstok die ter aller tijden boven de grond moet, om rotting te voorkomen.
Word ook wel tussen stenen geklemd.

Goed, wortels dus boven de bodem en niet erin. Dat moet lukken. Bedankt voor de tips! Ben benieuwd hoe het boren van het weekend gaat 😀

Correct van Ivo, de wortelstok is het verdikte horizontale gedeelte waar naar bovengericht de bladeren aan vast zitten, de wortels zijn de dunnere "draden" welke naar onder gericht zijn.
De wortelstok mag niet in het substraat/bodem zitten maar daar boven.

Het is duidelijk dat ik hier geen kaas van heb gegeten, haha. Ik denk dat ik het nu begrijp. De plant kan ik dus met wortelstok in de lavasteen maken, waarbij de wortels stroming krijgen.

Bertus zei:
Ja, een steenboor, Is glashard,hoor.
Ben toch bang dat hij dan een speciale boor moet hebben, met diamant.

Lavasteen is niet hard hoor. Het zachter dan veel steensoorten. Doel je misschien op basalt? Ook vulkanisch, en inderdaad wel heel hard. Voor mijn achterwand heb ik plakken van lavasteen gezaagd, eerst met een ijzerzaag en later met een gitzaag. Gewone steenboortjes zouden er als het spreekwoordelijke warm mes door de boter doorheen moeten gaan. Uiteraard wel eerst met een dun boortje beginnen en dan steeds dikker tot je het gewenste gat hebt.

denk ook haast wel dat je met een gewone steenboor een gat kan maken.. lavastenen zijn namelijk niet zo heel erg hard.

Zover ik weet moet dat ook wel lukken want mn vader heeft dat ook eens gedaan met zover ik weet een gewone steenboor. Het ziet er ook nogal poreus uit namelijk.

Bedankt voor alle antwoorden! We gaan het proberen dit weekend 😀

Ja, daar ben ik ook benieuwd naar.
Ik heb tot op heden deze topics hier niet zo intensief gevolgd, maar ga dat toch ook beginnen te doen.
Is zeer interessant.

Ook met de meldingen die je nu krijgt als iemand gereageerd heeft in een topic waar jij ook al in hebt gereageerd. Zeer handig! 😉

In ons fotoalbum is het resultaat te zien hoe de stenen er nu bij liggen. Het boren ging toch moeilijker dan gedacht, maar het is wel mogelijk om gaten te boren. We hebben ervoor gekozen om een steen in kleinere stukken te maken (door middel van gaten te boren, heeft het toch nog nut gehad haha). Hiermee hebben we een 'gangetje' gemaak bij de 'rotsen'. Wordt er gewaardeerd door de panda's. Het Javavaren zit nu geklemd tussen hout en steen.

Helaas is het resultaat dus niet helemaal volgens plan. Maar we zijn er wel heel blij mee 😀

Toch mooi dat je tevreden bent. Het lijkt me ook lastig om alles net zo te krijgen als dat ji dat graag wil zien. Het resultaat is waar het omgaat natuurlijk😉.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan